Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
jeppe70

mercruiser 4.3 låste sig

Rekommendera Poster

hej jag sartade min motor efter 20sec så skorrade rasslade de till lite typ som en lös plåtbit efter yterligare 5sec så rasslade donkade de till så dog motorn sen när jag skulle sarta igen så var motorn låst

pricis innan hade jag bytt en tändkabel starta de motorn lät den gå lät som den skulle stängde av skruvade fast plastlocket över förgasaren sen hände detta

min första tanke va om jag glömde 10ans blocknyckel på plastlocket över förgasare (har flera vet ej om de saknas en) har dubbla motorer så det är väldigt trångt på baksidan att se något

är det någon som vet OM jag glömde nycklen där och den gled ner bakom motorn finns det någon springa eller nåt som den kan ramlat i så att den kan ha kilat sig fast typ i startkransen eller något annat (någon kanske har ett foto av baksidan av motorn)

motorn är en mercruiser 4.3 lx -97 med alphadrev

eller om de finns nån som har nåt förslag på vad man kan börja undersöka. försökte backa motorn genom att vrida veven bak men då lossar bara remhjulet.

mvh/jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du vrider på nyckeln? Går startmotorn? Har du testat att trycka in resetknappen på motorn? Det låter ju uppenbarligen som att ngt lossnat inuti motorn alternativt att kammen har kuggat över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när ja vrider på nyckeln så slår startmotorn till som den ska men den går inte runt har kollat reset knappen på motorn med. jag har oxå vatt inne på att nåt lossnat inne i motorn tex kamkedjan men va ja hört så skulle de va mycket ovanligt (vet ej) sen så snöade ja in på om ja kunde glömt en blocknyckel där eftersom de va strax efter men de kan ju vatt en tillfälighet känns bara så lustigt den gick hur bra som helst sen stängde av den o satte tillbaka plastlocket och startade då bara skramlade de till men de behöver ju inte ha ett samband

vet du om en nyckel kan komma in och låsa tex startkransen eller något annat

mvh/jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter helt osannolikt att ett verktyg skulle kunna ramla ned bakom, lirka sig in bakom sprängkåpan och låsa/blockera motorn. Det är inget dåligt vridmoment på din motor. Skulle ngt ligga emot kransen skulle det garanterat flytta på sig.

Jag skulle nog lyfta på toppen och glutta in. Du verkar ju har kläm på att meka så det tror jag bör vara steg ett i sökandet.

Edit: stavfel (jag och mina klumpiga fingrar)

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 31 maj 2010 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej det verkar inte troligt säger du nä de var bara en tanke ja hade vet ej hur det ser ut där går varken se eller känna så satans trångt men de lät som nåt rasslade skorrade och for runt innan den dog tycker att skulle de va kedjan så skulle den dött direkt men den gick  ca5sec innan den dog med ett nytt rassel.

okej ja får börja med att plocka ut stiften å se om ja kan rucka motorn lite bakåt och se om ja kommer fram till nåt nytt. men du har nog rätt lyfta topparna så ser man nog eländet och hur kul är det

en annan tanke ja har är om de kan vara drevet som gick sönder i nåt kuggdrev så de är det som låst sig men de är ju inte lätt att kolla i vattnet heller

nä ja får börja se om ja kan få loss motorn bakåt lite så kanske man kan höra eller känna nåt fel

/jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände mej med en volvo penta jag trodde den var totalhavererad för jag kunde inte rubba veven ens med ett förläggningsrör på nyckeln, men det visade sej när jag hade lyft ur motorn att det var en av fjädrarna till vibrationsdämparen som gått isönder i flera bitar och satt sej på tvären

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok av ljudet att döma när de hände så kan ja tänka mej att de kan va nåt sånt då de lät som nåt for runt o skorrade med lite rassel

vet du om de sitter samma form av vibrationsdämpare på mercruiser så de kan bli lika dant stopp på en sådan

kan man se vibrationsdämparen innan man lyfter motorn om man får ner en typ en slangcamera med lampa eller är de helt slutet där

mvh/jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så kan jag ingenting om mercruiser men på volvomotorer så sitter det en strut monterad och man kan inte se emellan. Själva vibrationsdämparen är egentligen en kopplingslamell fast utan kopplingsbelägg och det borde finnas någonting liknande på mercruiser, men det finns det många andra här på forumet som kan tala om. Du kan ju börja med att söka rent allmänt på just Mercruiser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat så att startmotorn ej havererat.Kan ju låsa motorn då.Dock skrev du att den var igång när det hände.?!? men man vet aldrig...

Hoppas bara inte lager och kamaxel är kass.

Lycka till! Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tog du ur stiften som du sa att du skulle? allt OK? om du inte gjort så gör det nu!

Vill inte måla fan på väggen men samma sak hände mig i söndags, jag hade vattenfyllt cylinder 4, och det är ju klart att då blir det tvärstopp i motorn!

Hoppas du har mindre problem än vad jag skaffade mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. inte kul för dej fick du oxå ett skorrande djud först eller, körde du elle gick på tomgång

nej ja har inte plockat ut dom än de hände i söndags kväll har båten 30mil hemmifrån ska dit på fredag igen ska ta å plocka ut dom då. ja de kan ju va så hoppas de inte tatt mer skada isåfall ligger i saltvatten. vet du vad som hade hänt med din vi har förövrigt samma båt de vore väl lustigt om vi fick samma fel nu med

mvh/jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min motor tjuvstannade, när jag skulle starta om var det tvärstopp och ett herrans liv när startmotorn inte kunde snurra!

Jag plockade av toppen igår, det ser i ett tidigt analysskede ut som om toppackningen gett sig, dock inte helt säker ännu, fortsättning följer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter tyvärr som tvärskuret. men samma ljud och fenomen uppstår om överhuset skär så det behöver inte vara motorn. Har en båt här med samma fenomen men det var överhuset. Motorn är dock det troligaste, tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok av ljudet när de hände typ att nåt åkte runt så kan ja tänka mej att de skulle kunna va de (hoppas på de bästa)

båten ligger i vattnet kan man kolla de i vattnet tex om ja spänner upp aktern en bit de finns ett lock överst på drevet är de något jag kan se där om ja lossar de locket (det är där du menar med överhuset eller) eller måste drevet tas den.

mvh/jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä. Du måste upp på land. Ta bort drevet och se om motorn går runt då. Gör den inte det så är det till att börja riva motor. Gör den det så blir det till att riva drev. Lycka till och hoppas det är det billigare allternativet (drevet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...