Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Berry11

Johnson 35 hk går dåligt

Rekommendera Poster

Tjenare, ny både på båt och på forumet, Sjösatte min första båt igår men blev mäkta besviken!

Båten är en Jofa Stinger och motorn en johnson 35 hk av okänd modell (Vit kåpa med röd text, elstart, brytarlös tändning och elchoke om det är till någon hjälp)

Problemet är att båten knappt gör 20 knop och motorn låter som om den inte får riktigt med soppa!

Provade bland annat att köra utan kåpa igår och inbillar mig att det blev lite bättre men långt ifrån bra, om man startar långsamt och sen drar på så rycker den till en gång, sen går den upp i varv för att sen sjunka i varv igen!

Tänkte prova att byta bränsleslangar då jag såg att slangen inuti motorn var så mjuk att den pulserade när man använde blåsan. men är det någon som har råkat ut för något liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp en bild på motorn, tacksam om någon kunde hjälpa till med identifieringen!

post-10014810-1394236375,8148_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att Tändspolarna är Ok, bör göras med varm motor eftersom spolarna vidgas och då kan det bli krypströmar (inte bra)....på min motor försvann samma symptom med ett byte av en felande spole....Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans på motorn så finns det ett identifieringsnummer typ detta:
J35ECND 1982
35hk från 1982
Det kan sitta på en metallbricka eller vara ingjutet i motorblocket...

När du vet numret så kan du gå till denna sida.. för sprängskisser och reservdelar.
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29

Om du vill veta vad numret betyder så finns denna sida:
http://www.maxrules.com/OMC_models.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, har lyckats identifiera motorn nu, en 78 är det, har även bytt alla bränsleslangar, blåsan och tank, kändes som det var fel på blåsan och aven hade slangen i motorn blivit veckad, tyvärr pajjade packningen till bränslepumpen så nu måste jag vänta på en sån innan jag kan prova!

Tack även för svaret med tändspolar, tror inte dom är så bra men hoppades på något billigare :)

Återkommer med resultatet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst! det var soppapumpen som inte var ok, renoverad och grej nu!

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...