Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
K-man

Kniviga fråor angående batteri?

Rekommendera Poster

Har en Johnson 50hk utombordare från -93. I den tillhörande instruktionboken står det att Undehållfria eller förseglade batterier får ej användas och detta på grund av att generatorn är oreglerad.....

Frågorna som hopar sig är:

Finns det annat än förseglade och underhållfria batterier nu för tiden? Brukar inte just det vara ett försäljningsargument, att dom är underhållsfria, alltså?

Vad händer om jag ändå använder sådana batterier?

Vad är en oreglerad generator?

Laddas mitt batteri med en sådan generator eller hur funkar det med laddning?

/Kristian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån får gärna rätta mig då jag är lite osäker...

Har för mig att en oreglerad generator öser på så mycket laddning den bara kan hela tiden om motorn har lite varv. Även om en snurra kanske inte lämnar överdrivet mycket A ut så innebär fulla batterier och full laddning att man kan koka dom Gör man detta med ett öppet vanligt batteri försvinner vätska och förvandlas till knallgas. Ventilation! Hade en husvagn för många är sedan som laddaren löpte amok på och det blev en bra smäll!

Skrämde dig nu? Vet inte hur ett tätt batteri hanterar överladdning :-(

Jag antar utan att veta att man kan löpa ett löst laddningsrelä/regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Finns ju iofs fundamentalt annorlunda batterier/ackumulatorer än de gamla invanda blybatterierna, men de lämnar jag därhän här även om de antagligen kan vara väl så prisvärda?

Men även blybatterierna verkar ha utvecklats rejält och är väl fortfarande marknadsledande, de klarar alltjämt mao hyfsat kraven på laddningstäthet per volym, laddningstäthet per kilogram och även det klassiska problemet med underhåll/risker pga vätgasbildning orsakat av överladdning har reducerats.
Vätgas blandat med luft ger sk knallgas och bör som namnet antyder undvikas, men de små mängder det normalt gäller numera kan relativt lätt ventileras bort. (Gasen är lätt, och ansamlas upptill i varje stängd utrymme.)

Begreppet underhållsfritt är tänjbart och kan nog iofs inte strikt tillämpas på blybatterier, de har alltid nån sorts katastrofventil som kan avge gaser/vätska, och även avgasning ger med tiden behov av vätskepåfyllning dvs underhåll.

2. Ingenting alarmerande, själv skulle jag inte tvekat till att använda ett helt vanligt sk fritidsbatteri.

Som kompensation däremot varit lite extra observant på ventilationen runt batterierna, och särskilt tänkt på att knallgas kan ansamlas upptill i takfickor, och även ge utsläpp av frätande syror nedtill. Samt naturligtvis närheten till människor ifall det trots allt skulle explodera.

Och dessutom absolut fixat en strömbrytare till laddningen, för oavsett mätinstrument så kan man ju själv ana att exempelvis flera timmars hårdkörning med motorn kan vara överflödigt laddningsmässigt och rentav därmed riskabelt map gasning.

3. Oreglerad innebär att den levererar ström, spänning och effekt utan att ta några som helst hänsyn.  

Gasning, överspänning som pajar dyra apparater (över ca 15,5 V enligt många apparat-bruksanvisningar) eller ens tempen på generatorspolens lackisolerade lindningar förorsakar nån minskning av laddströmmen.
(Det sistnämda brukar nog dessbättre inte vara något problem för utombordare, de har så svag magnetisk koppling att lindningen normalt inte kan överhettas trots timtals av extremhård körning.)

4. Visst kan den sakta ladda batteriet.

(Laddning/urladdning avgörs alltid av påförd spänning, mer volt än batteriets vilospänning ger laddning och omvänt att mindre volttal ger urladdning, men voltskillnaden kan egentligen bara ge en grov fingervisning om strömstyrkan, det handlar sas om smått obegriplig kemi inuti batteriet.)

Men ofta är laddningens hastighet (kapacitet i amperé) förvånande usel i utombordare, ifall den ens existerar, men bra generator väger och tar plats. Obs f.ö. att begreppet lysspole inte innebär laddning utan växelströms-drivning av lanternor.

Så länge argumentet hästkraft per vikt är allenarådande som försäljningsargument är detta rimligt, enligt principen ge dem vad de kräver till lägsta pris. (Utombordar-varianter med inbyggd startmotor har har ofta lite bättre laddningskapacitet, tillverkaren får antagligen alltför mycket klagomål alltför snabbt annars?)

Här en sajt med med nio varianter på Johnson 50 anno 93, sök själv sprängskiss på din lys-/laddspoles litenhet relativt utrymmet under svänghjulet/magneten ... (med uttrycket den magnetiska kontakten ovan avser jag f.ö. alltifrån magneternas fältstyrka, storlek och antal, utefter svänghjulets periferi samt precisionen i de oundvikliga luftgapen mellan roterande/ickeroterande delar av magnetkretsen.) ...
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0009700&path=BRP~A0000008~M0009478~M0009700&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Hoppas svaret gav nån sorts ledning, trots en något ilsket mångordig utvikning angående tidigare normalkonsumenters bisarra köp-prioriteringar !? :)
Det finns alltså ingen reell begränsning angående laddkapacitet/motorstyrka, eftersom en hästkraft alltid av naturen bara motsvarar ca 745 W, och generatorers verkningsgrad lätt göras över 50%.

(Vid exempelvis 14,5 V och 40 A så fås den elektriska effekten 580 W (= överkomliga 0,78 Hk eller iofs 1,5 Hk vid 50% verkningsgrad), enl sambandet 580W = 14,5V x 40A, och då generatorers verkningsgrad normalt ganska lätt kan göras ganska hög är detta inget större problem även i viktkänsliga utombordare.)

Utbordar-tillverkare vet givetvis detta, men eftersom mass-efterfrågan alltid styr ... och berättigade garantianspråk dessutom lätt kan avvärjas genom att döljas i bruksanvisningars finstilta text. (Som här t.ex. i svepande begrepp som underhållsfria eller förseglade batterier får ej användas ... jaha, goddag yxskaft!)  

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 31 maj 2010 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är alltså att generatorn överladdar batteriet. Som börjar gasa. 
Ett slutet, underhållsfritt batteri har ventiler som släpper ut gas vid långvarig och stor överladdning. Och därmed blir batteriet förstört eftersom vätskan inte går att ersätta.

Du skall ha ett batteri med påfyllningslock över varje cell. Då kan du ha koll på att vätskenivån inte blir för låg och fylla på destillerat vatten vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de ingående svaren. Men vad menar du med absolut fixat en strömbrytare till laddningen? Var sätter jag den is ås fall?

Hälsningar

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en av kablarna mellan motor och batteri, antar jag att han menar.

Fast det normala, om jag fattat rätt, är att betala lite mer för att få avstängningen automatisk: ett relä som stänger av laddningen när spänningen över batteriet nått upp till max laddspänning för din batterityp. Fråga på valfri firma för båttillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tänkte mig en brytare på kabeln till batteriet.
Kan nog vara svårt att hitta rätt, och möjligen är generatorn ansluten internt ihop med fler funktioner? I så fall får man klippa av generatordelens statorkabel internt, förlänga ändarna och dra ut dem till en brytare. Blir ju genast bökigare.

Enligt ishopmarine-sajten så verkar den största laddarvarianten bara ge ca 6A, så gasningsrisken motiverar nog inte det jobbet. Ifall man exempelvis har toppladdat batteriet med landladdare och kör motorn en längre tur, så hade iofs manuell brytning kunnat stoppa gasningen.

Eventuellt kan man ju i den situationen i stället avleda lite ström genom att slå på belastningar, exempelvis tända lanternorna. Stor batterikapacitet, tex dubbla parallella fritidsbatterier - som är påfyllningsbara i varje cell - minskar också överspänningen/gasningen.

Finns en grov tumregel för max solpanel-styrka utan reglering, 4% av laddkapaciteten. Två 75 Ah fritidsbatterier ger 150 h, och 4% blir (150x0,04) blir då just 6A. Solpanelen laddar maximalt ganska kort tid under dagen, men motorturen är väl i allmänhet också rätt kort i timmar räknat.

Scrolla till avsnittet regulator ...
http://web.telia.com/~u40404287/Generator.htm#Solpanel

Laddregulator speciellt för utbordare finns väl inte, vanliga 14,4-volts regulatorer reglerar via fältlindningen. (Alltså fältstyrkan på generator-elektromagneterna, utbordare har permanentmagneter i svänghjulet.) Skulle väl möjligen vara switchade dyra max-power eller nån shuntande vind-/släpgenerator-regulator i så fall??

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 juni 2010 | 13:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båtladdaren från CTEK, svensk kvalitet, klarar din generator, solceller mm

Batteriet får toppenbra laddning, tills det är nöjt. Separerar startbatteri från övriga batterier automatiskt.

 

www.ctek.com/PDF/D250S_Flyer_SE_low.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, verkar ju mycket bra!

Har iofs inte sett prislappen än ... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att den kan hittas för 2200:- men då sköter den verkligen om batterierna!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 20-30HKr motorer med magnapullstart har spole under svänghjulet som ger växelström. Sätter man dit likriktare får man max 4 A och det behöver man inte reglera laddningen för.

Men hur är det med större utombordare med kraftigare laddningsström 10A eller mer? De borde ha någon slags reglering för att undvika överladdning av batteriet.

Någon som vet?

Annars kanske dax för hemslöjden och bygga en egen regulator som stoppar laddning vid 14,2V-14,4V.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De borde ha någon slags reglering för att undvika överladdning av batteriet.

På nyare stora utombordare är generatorn reglerad (ger max cirka 14V), men det är den (som sagt) inte på trådskaparens äldre utombordare.

Tycker fortfarande att det enklaste verkar vara att sätta dit ett relä som automatiskt stänger av laddströmmen, när spänningen vid batteriet når över 14V. Vet inte exakt vilket relä som passar bäst (som sagt), men hos Seasea finns t ex ett Skiljerelä 75A Bosch för 595 kronor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker fortfarande att det enklaste verkar vara att sätta dit ett relä som automatiskt stänger av laddströmmen, när spänningen vid batteriet når över 14V. Vet inte exakt vilket relä som passar bäst (som sagt), men hos Seasea finns t ex ett Skiljerelä 75A Bosch för 595 kronor.

SeaSea Skiljerelä för 595 är bara ett relä, ingen avkännare. För att reglera och stänga av laddning vid en exakt spänning behövs en mer intelligent burk än så.

Låter som en ganska kostsam lösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen bra laddningskrets på Elfa. Där brukar grejerna kunna åka ned i pris en hel del.

Annars skulle jag slå på några strömbrännare, t.ex lanternorna och använda pengarna till några bättre middagar. Batterivatten är billigt och lätt att putta i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda en kretslösning som ger konstant ström och spänning ut. Den ger då max ström ända till uppnådd maxspänning då den stänger av laddningen.. För blyack lämplingen 14.2-14,4V.

Men nackdelen med de flesta sådana kretslösningar är att de behöver lite extra spänning över sig att reglera på. Dessutom får man tänka på bra kylning av kretsen om de är seriereglerade.

Det finns även switchade arrangemang som inte blir varma utan all tillgänglig generatiorenergi går till laddning och det vore att föredra.

Något för hemslöjden förmodligen om man inte kan köpa?

Optimalt vore att omvandla tillgänglig laddningsstöm till max för batteriet och sen stänga av vid 14,2-14,4V.

Kanske något för hemslöjden under regniga höstkvällar att fundera över?

Såg att en likriktare med reglering kostar 3400 ca till en Johnson. Låter dyrt om man betänker vad lite komponenter som behövs för det.

Borde kostat max 1000 på Biltema om det fanns.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte alls varför en mer intelligent burk skulle behövas?

Kolla t ex på Skyllermarks grundsats 1, som innehåller:

För en motor, ett start och ett förbrukningsbatteri 12 V.
Innehåll:
Skiljereläsats 1st
Polplint 50mm2 (-) 2st
Polplint 50mm2 ( ) 2st
Kopplingsplint 4x50mm2 Röd 1st
Skyddskåpa S 1st
Säkringshållare XS vridsäker 1st
Skyddskåpa XS 1st
Bladsäkring 400A 2st
Installationsanvisning 1st

Där finns ju ingen intelligens förutom skiljereläsatsen. Tycker att du behöver förklara mer, inte bara påstå typ Du har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar såhär: Skyllermarks sats är för att koppla in förbrukningsbatteriet när motorn startat och laddar. Reläet styrs då från en utgång från generatorn.
EDIT: och laddningen styrs av generatorns laddregulator, inte av reläet.

Tråden tror jag handlar om en utombordare som inte har någon generator utan bara en laddspole utan reglering av laddning. Här finns det ingen utgång som kan styra laddreläet.
EDIT: laddning går då hela tiden vilken kan överladda känsliga gelbatterier och slutna batterier. Vanliga batterier överladdas också men kan enkelt fyllas på med batterivatten.

Reläet i sig själv kan inte känna av när spänningen går över 14V. Det är ett normalt relä som drar när spänningen blir över...säg en gissning på 8-9 volt.

Då behövs det någon burk som noggrant känner spänningen och stänger av reläet när spänningen går över 14V. Och sedan inte kopplar in förrän efter nästa motorstart eller när batterispänningen går under... säg 12.3 V.

 



Senast ändrad av Anders_St | 09 juni 2010 | 12:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders,

Nu förstår jag. Skyllermarks sats har enbart funktionen att koppla isär förbrukningsbatteri och startbatteri när generatorn inte laddar. Och Skyllermarks förutsätter att alla generatorer har inbyggd regulator.

Så alltså är det som (för säkerhets skull) behövs för att få automatik i bortkopplingen inte relä utan regulator. Och kostnaden verkar vara ungefär densamma, den billigaste regulatorn hos Seasea kostar 395 kronor.

Dock finns problemet att en separat regulator drar lite ström. Så den ska inte vara inkopplad när båten ligger stilla länge eller under vintern. Bör alltså sitta en batterinyckel mellan regulatorn och batteriet = det behövs ändå en strömbrytare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara värt att nämna att enligt Skyllermarks finns det även något som heter spänningsstyrt skiljerelä, som Skyllermarks inte säljer eftersom de tycker att det är sämre:

Tusentals svenska båtägare har installerat Skyllermarks skiljereläsats i sina båtar. Att de valt ett tändningsstyrt relä istället för ett spänningsstyrt har sparat dem åtskilliga hundralappar i inköp. Dessutom, och detta är nästan ännu viktigare, drar vårt skiljerelä endast ström när motorn är igång. Alla spänningsstyrda reläer på marknaden drar ström även när motorn är av och du vill hushålla med din el.

se http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/styr-ditt-rel-med-t-ndning-inte-med-sp-nning

Spänningsstyrt skiljerelä = regulator ?



Senast ändrad av Jonas478 | 11 juni 2010 | 09:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...