mcerik 0 Postad 31 Maj , 2010 Har funderingar på att köpa den nyaBuster L, vi är för det mesta bara 2 pers i båten, så jag undrar om det räcker med 40 hästars motor i stället för en 50. Någon som känner till detta. Ke Senast ändrad av mcerik | 31 maj 2010 | 14:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 3 Juni , 2010 Beror på vad du vill göra. Hade en Buster M tidigare med 40 hästar. Räckte bra för att åka omkring i 22 knop, men inte roligt med vattenskidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 3 Juni , 2010 Alla 40 hästars motorer är inte lika. De kan delas upp i 3 grupper: - Riktiga 40 hästare, där vikt och cylindervolym är optimerade för 40 hk - Strypta 50 hästars, dvs relativt hög vikt, stor cylindervolym och bra drag, går relativt lågvarvigt - Uppskrämda 30 hästars, låg vikt, låg cylindervolym, går högvarvigt Sen finns det 2 och 4-takt, skall inte skriva så mycket om detta för att inte starta ännu en 2-takt vs 4-takt debatt. Jag antar att du får en Yamaha motor som följer med en Buster och hos Yamaha så är 30 och 40 hk 4-takt sama, dvs hamnar i den sista kategori. Ett stort frågetecken, skulle inte rekommendera denna motor på Buster L. [själv har jag tittat lite på nya Buster L, funderat på att köpa bara båten och sätta dit min Tohatsu 40 hk 2-takt, som har samma cylindervolym på 50 hk. Inte för jag är snål utan för att båten ligger april - december vid en obevakad brygga i Nynäshamn, båttjuvarnas eldorado.] Sen har jag svårt att förstå varför en Buster M gör bara 22 knop med en 40 hk motor, den borde ju komma upp i nästan 30 knop med 2 mans besättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peek 0 Postad 4 Juni , 2010 Märligt! Med vattenskidåkare går min Buster M i 28 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 7 Juni , 2010 Enligt Yamahas körfakta så maxar en Buster M med Yamaha F40 29.5 knop med 2 pers. Måste vara en lätt vattenskidåkare om du kör i 28 knop. Och problemet är ju snarast att komma upp. För en duktigt 70-kilos åkare, inga problem. Men för oss i 90-kilosklassen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser