Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
mcerik

Nya Buster L

Rekommendera Poster

Har funderingar på att köpa den nyaBuster L, vi är för det mesta bara 2 pers i båten, så jag undrar om det räcker med 40 hästars motor i stället för en 50.

Någon som känner till detta.

Ke

Senast ändrad av mcerik | 31 maj 2010 | 14:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du vill göra. Hade en Buster M tidigare med 40 hästar. Räckte bra för att åka omkring i 22 knop, men inte roligt med vattenskidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla 40 hästars motorer är inte lika. De kan delas upp i 3 grupper:
- Riktiga 40 hästare, där vikt och cylindervolym är optimerade för 40 hk
- Strypta 50 hästars, dvs relativt hög vikt, stor cylindervolym och bra drag, går relativt lågvarvigt
- Uppskrämda 30 hästars, låg vikt, låg cylindervolym, går högvarvigt

Sen finns det 2 och 4-takt, skall inte skriva så mycket om detta för att inte starta ännu en 2-takt vs 4-takt debatt.

Jag antar att du får en Yamaha motor som följer med en Buster och hos Yamaha så är 30 och 40 hk 4-takt sama, dvs hamnar i den sista kategori. Ett stort frågetecken, skulle inte rekommendera denna motor på Buster L.

[själv har jag tittat lite på nya Buster L, funderat på att köpa bara båten och sätta dit min Tohatsu 40 hk 2-takt, som har samma cylindervolym på 50 hk. Inte för jag är snål utan för att båten ligger april - december vid en obevakad brygga i Nynäshamn, båttjuvarnas eldorado.]

Sen har jag svårt att förstå varför en Buster M gör bara 22 knop med en 40 hk motor, den borde ju komma upp i nästan 30 knop med 2 mans besättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märligt!

Med vattenskidåkare går min Buster M i 28 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Yamahas körfakta så maxar en Buster M med Yamaha F40 29.5 knop med 2 pers. Måste vara en lätt vattenskidåkare om du kör i 28 knop. Och problemet är ju snarast att komma upp. För en duktigt 70-kilos åkare, inga problem. Men för oss i 90-kilosklassen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...