Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Sparre

Rutten plastbåt - farligt?

Rekommendera Poster

Läste ett nummer av en båttidning, där det fanns ett beg-reportage.

Tydligen gick fuktmätaren i botten. Har förstått att vissa äldre båtar har plastad plywood i akterspegeln och att det  även är ganska vanligt med inplastad tvärslå i skrovet. Det är heller inte särskilt ovanligt att det kommer in vatten mellan skroven.

Till sista ruttnar det här trävirket och det är inte helt lätt att byta. Hållfastheten blir väl därmed lidande, men kan det tom vara farligt? Kan akterspegeln brytas loss? Har aldrig hört talas om att det har hänt, men har läst att en del båtar har genomgått ganska seriösa renoveringar, där man sågat upp golv och akterspegel och förstärkt upp.

Jag tror det är ganska många båtar som har problem med det här, speciellt lite äldre plastbåtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att ruttet distansmaterial både kan vara och är farligt. De sattes knappast dit för att varvet hade en bit plywood över utan för att konstruktören faktikt ställt de hållfasthetskraven.
Och skadan förvärras varje år pga frostsprängningar och så småningom får du dessutom delamineringar  av själva glasfiberlaminatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du säkert rätt i. Men de kanske behövde något att fästa all plast i? Glad

Nej, skämt åsido. Är inte detta lite av en tickande bomb för många äldre plastbåtar?

Framförallt är det ju mycket svårt, snudd på omöjligt att upptäcka om man är spekulant på en båt. Jag förstår inte riktigt hur en sådan där mätning går till. Måste man inte såga upp ett hål och ta ett prov? Hur vet man om akterspegeln börjar bli murken?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur artikeln Kan man lita på en fuktmätare?

Den vanligaste typen av fuktmätare mäter skillnader i materialens dielektricitet. Det sker genom att en högfrekevent radiosignal sänds genom materialet mellan elektroderna. På returen förändras signalen bl a beroende på att kapacitansen ändras av fukt, ungefär som om laminatet är en kondensator.

 (som man hittar om man googlar på fuktmätare båt), se

http://www.hamnen.se/Teknik/Kan-man-lita-pa-en-fuktmatare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några vanliga tecken på att båten är drabbat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under senaste månaden renoverat min Crescent Bamse invändigt pga just röta i plywooden under plasten. Durken var frostsprängd och därmed rutten inuti, sidorna på insidan av inredningen var ruttna inuti och akterspegeln var som en marinerad disktrasa.

Alla dessa skador har genom åren orsakats av borrade hål lite här och där efter diverse utrustning mm. Dålig eller ingen fuktspärr medförde vatteninträngning och ja, resten är historia.

Jag har rivit ut i princip all inredning och byggt upp på nytt av plywood som sedan plastats. Jag har dessutom förstärkt vissa konstruktioner och därmed säkrat framtida problem. Helt ny akterspegel har byggtsupp.

Ikväll ska hela insidan få sista lagret tvåkomponentsfärg och till helgen är det planerad en efterlängtad sjösättning. Det är en stor tillfredsställelse att veta att hela båten är genomgången och fräsch i materialet.

Frågan som ställdes här ovanför är hur man kan se om det är ruttet under plasten. I mitt fall var det relativt enkelt. På de få ställen där trät under var friskt var plastytan stum, hård och det kändes som att knacka på en gitarr. På de dåliga platserna var tofterna/golvet mjukt. När man knackade på de platserna kan närmast jämföras med att knacka på en bordsyta genom 5 st Dagens Nyheter inklusive söndagsbilaga. Det är med andra ord ingen tvekan om det verkligen finns en grov fuktskada under plasten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du lagt ned ett gediget arbete på din båt. Vågar inte ens tänka på hur många timmar ett sådant arbete skulle ta för migFlört

Skulle akterspegeln bli så mjuk att den sviktar, antar jag att den bryts sönder av motorn? Min snurra väger ju trots allt över 100 kilo. Har inte märkt några sviktningar i golvet, men någon säsong hade jag duktigt mycket vatten mellan skroven och det var alldeles brunt...

Tur att man har flytväst på sig!

Har även nya båtar förstärkningar av trä? Varför inte i 100% plast, eller åtminstone i rostfritt stål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sakkunnig skrev ett par rader om sin Crescent Bamse här ovan.

 

Även jag ägde en sådan tills alldeles nyligen. Min båt kraschade lite under tung snö (se bild). Det hela slutade med att mitt försäkringsbolag löste in hele ekipaget. Orsak var att reparationen skulle bli för kostsam - inte pga att laga själva plastskadorna utan för att trät under hela däcket var helt slut.....

 

R.I.P Bamsen...

 

post-10013668-1394236376,1034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre

Den senaste månaden har jag lagt ner i princip varje ledig timme på båten som står ute på gården under tak. Alla helger från tidig morgon till sent på kvällen. Detta i känslig balans med att hålla familjelivet tillfreds också. Satt just med almanackan och räknade lite. Jag kom fram till att jag har lagt ner ca 120 timmar på arbetet sedan slutet på arpil.  Allt är nu färdigmålat och det är bara batteri, trimhydrauliken, el, beslag och lite allmänt lull-lull som ska på plats. Uppskattningsvis återstår det ca 5-10 timmar jobb nu inför sjösättningen till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

newnoseharbour

Det är så man blir lite tårögd. När jag lagt ner så mycket arbete på Bamse så skär det i hjärtat att se en likadan båt fara illa.

Får man fråga vad lösensumman blev från försäkringsbolaget?

Och en fråga till - vad hände med Bamse? Har försäkringsbolaget tagit hand om skrotet eller gjorde du det? Var och hur i såfall? Båtskrotfirmor växer inte på träd direkt...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även nya båtar förstärkningar av trä? --- jag byggde ett nytt bord till båten tidigare i vår och lärde mig då något, när jag ringde till en grossist för att försöka hitta en återförsäljare av den typ av bordsskiva jag ville ha (tunn plywood klädd med vit laminat), för han svarade:

Det finns inget som heter marinplywood längre. Förr var det bara marinplywood som var gjord med vattenfast lim, men numera är all plywood gjord med vattenfast lim. Man kan säga att all plywood numera är marinplywood.

Nu kollade jag lite snabbt på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Plywood 

och där står dock bland annat: Marine plywood is specially treated to resist rotting in a high-moisture environment. Marine plywood is frequently used in the construction of docks and boats. It is much more expensive than standard plywood: the cost for a typical 4-foot by 8-foot 1/2-inch thick board is roughly $75 to $100 US or around $2.5 per square foot, which is about three times as expensive as standard plywood.

Jag kan inte detaljerna och det varierar säkert mellan dyra och billiga båtar --- men min slutsats är att det knappast är samma plywood i nybyggda båtar som det var som Crescent Bamse var byggd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde upp inredningen i Bamse med vanlig plywood. Jag gjorde bedömningen att det, under förutsättningen att det görs ordentligt, kommer hålla många år framöver. All plywood i min konstruktion är inplastad på båda sidorna. Allt trä är således inkapslat i polyester, även dolda undersidor. De håltagningar som jag motvilligt ändå var tvungen att göra plastades på insidorna för att stänga in trät efter borrningen. Dessutom är alla tofter och flyttankar försedda med inspektionsluckor och öppningsbara ventilhål för att kunna dränera kondensvatten. Något som INTE fanns på båten i originalutförandet, vansinnigt nog.

När båten ska ställas upp för vinderförvaring kommer allt öppnas upp för att ordentligt torka ut all ev fukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha genomfört ett väldigt gediget jobb på din båt som sagtGlad

Antar att du planerar att ha den kvar länge med den arbetsinsatsen. Bara arbetstimmarna och materialet kostar väl egentligen mer än vad båten är värd?

Angående plywoodkvalitet förresten. Den där träfirman verkar inte veta vad de snackar om, eller så blev det bara ett missförstånd. Det är ju inte bara limmet som skiljer vanlig plywood från marinplywood. Vanlig plywood är ju inte behandlad med någonting. Marinplywood är ju rödbrun till nyansen och det tar vanligtvis många många år, innan den ruttnar. Inplastad vanlig plywood håller kanske tillräckligt länge ändå, men om den är utsatt för väder och vind är den nog rätt murken efter bara ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetsinsatsen är svår att värdera om man jobbar för sig själv. Materialkostnaden är grovt uppskattad till ca 7000 kr. Det är pengar som jag gärna satsar på Bamsen då jag gillar båtmodellen starkt. Jag gillar de mycket öppna ytorna när jag fiskar, vilket är huvudsyftet med båten, samtidigt som det finns en vindruta som i kombination med kapell faktiskt ger möjlighet till lite skydd vid behov. Med några enkla handtag har man två båtar i en; en HT-liknande båt och en öppen styrpulpet.. Den är dessutom trailerbar vilket passar fint när jag åker till Norge för att fiska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har missuppfattat det hela, träfirman har rätt. Den rödbruna plywooden funkar inte att plasta på, den suger inte upp plast och bör därför inte används som distansmaterial pga delamineringsrisk. Det som används vid inplastning i sverige är i första hand björkplywood limmad med vattenfastlim eftersom att den har förmågan att suga upp och binda bra med plast.

Den rödbruna kan användas som förstärkning mellan motor och akterspegel eller inredningsdetaljer som kläs med tyg och liknande.

/Niclas



Senast ändrad av Niclas_O | 01 juni 2010 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinplywood är ju rödbrun --- Nej, den rödbruna man brukar se i byggvaruhus kallas vad jag vet formplywood och används främst till formar när man gjuter betong och liknande, just för att den är klädd med plast med låg vidhäftning.

Sparre -- Läs gärna länken till Wikipedia i mitt förra inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=> Sakkunnig,

 

45´ .

Båt och motor(?) såldes av försäkringsbolaget till varvet som lämnade kostnadsförslaget på en ev reparation.

 

Skulle jag behöva en båtskrot så har jag faktiskt en mycket nära där jag bor - nämligen på gamla Musköbasen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...