Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Aro06

Spridarfäste till Ohlson 22?

Rekommendera Poster

Hej. En vän är intresserad av att köpa en Ohlson 22 som första segelbåt, vilket jag tycker är mkt roligt. Det har dock uppdagats att det saknas en del till fästet för  spridaren på ena sidan av masten? Kan inte beskriva bätte tyvärr. Men en del av det som syns på fotot saknas. Vet ej vilken, då jag ej sett det själv.

Tacksam för tips var man kan få tag i reservdelar till riggen på en Ohlson 22.

post-18489-1394236375,1395_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har samma problem själv. Söker ett likadant fäste till min Misil2 från -74.
Fick svaret från Viking Yachting i Gbg att de inte haft sådana reservdelar på 25 år...
Öppet för egna ideer och fria övningar, fick jag till svar.

Jag har själv planer på att få svarvat ur vit nylon liknande bussningar till nästa år, i år fick jag ihop ngt som fungerade, men jag har grunden kvar, fick linda på lite vulktejp bara.

Jag hittade ett tips på en engelsk site, att såga ev svarva till en bit av teak, som passar i spridaren.

Hör gärna av dig med hur det gick.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hade samma problem på min Ohlson 22 när jag skulle masta på i våras. Snackade med Knotan på Benn´ s och han sa samma sak att det är en förlegad konstruktion som hade en dyr ersättare ett tag men verkar ha försvunnit från maknaden den med. Konstruktionen är lika enkel som dålig. Jag löste detta med att jag svarvade bussningar till båda ändar av aluminium, nylon är att föredra då blandningen av alu och rostfritt inte är att rekommendera. Sedan åkte jag till Kuntze i Västberga industriområde och leta reda på en slang i lagom dimention och satte ihop allt med en mutter i änden. Den enda funktionen den har är att hindra spridaren att glida av när riggen blir ansträngd så är man inte petig så kan man tejpa loss med silvertejp och uppnå samma resultat. Annars drar du ihop slangbiten så det skapas lite friktion när du pressar på spridaren med lite smörmedel så sitter den sen. Lycka till. //Pigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...