bearcat 0 Postad 30 Maj , 2010 Jaha! 01:20 på natten och ledig imorgon! Istället för att ligga och stirra upp i taket i huset åkte jag ner till båten och nu är det nattsegling på gång! Värmaren håller på att värma upp ruffen och även förbrukningen får lite laddning via stolpen i hamnen... (Satt med både dator och belysning på i några timmar i kvällen innan) Så om en cirka 30 minuter lägger jag loss! Tänkte köra utan GPS och se om man känner igen de fyrar som förr ledde en hem... Underbar natt med (tyvärr) nästan ingen vind med Pentan får rycka in i värsta fall... Målet är inget så bara styrfart finns! 5-6 mil utomskärs och hem igen! God morgon alla seglare! Ohlson 29, VP MD6 med MS-backslag, Garmin 521 samt Garmin 128 som backup, Autopilot Simrad tp30 som styrs via GPS 521. TWC på Pentan. Eberspächer X2 (gammal och fungerar för tillfället) Go tur!!! Ska ta lite foton... Kan de gamla kunskaperna i Nattnavigering väckas till liv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
salle12 0 Postad 31 Maj , 2010 Låter spännande. Själv får man vänta tills Augusti innan man kan testa skarp nattnavigering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 31 Maj , 2010 tror du har haft forumets bästa natt, härligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Maj , 2010 Kul att höra om andras galna planer! Vadå meningslöst! Det är väl precis det som båtägandet går ut på! Kunna sticka iväg när man känner för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 31 Maj , 2010 underbart. I fredags så åkte vi till hamnen vid 21 tiden. Badade bastu och grillade.. la ut vid 00.30 och seglade till Jönköping. Dåligt med vind men vad fint det är. Rorsmansmöte 0900 och tävling på lördagen. Finns inte mycket som slår nattsegling. I höstas var det faktiskt mer nattsegling än dagssegling. Pga tidsbrist på dagarna. Sällan man var i hamn innan 3-4 på natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Maj , 2010 Håller fullständigt med Anders - jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Har väl knappt återhämtat mig från Lördagens 12-timmarssegling här på västkusten. Vi seglade med kompisens Maxi 7. Härlig segling inomskärs från Kungshamn till Räbbe huvud på utsidan Kykesund och tillbaka. Sista timmen var den jobbigaste med ett skörat storsegel och en hård kryss i den relativt trånga stallerännan med revad genua. Fick ett par timmar ledigt pga en grundstött Bavaria. Ett par något skadade bottenstockar och lite delaminerad i botten enl reparatören. Man har provisoriskt tätat en lilla läckan som uppstått. Skulle ha tagit upp nu på förmiddagen men man räkanar med att ha sjösatt Bavarian tills middagen (här ute är det middag kl.12.00 antingen vi har nåt att äta eller inte) pluss en båt till som är klar att sjösättas. Kl. två hotade jag med att komma ut till Smögenvarvet igen. Gick från Spinget till Nyahamnen på Smögen, en styv distansminut. Det tog över en halvtimme för full maskin. De första hundra meterna var det en stråk av snäckskal efter båten. Ytterligare några hundra meter annan växtlighet som släppte från skrovet. Skall bli bra att ta upp, göra rent och bottenmåla pluss byta och flytta tre bottengenomföringar. Måla en 10 cm blå vattenlinje och lite annat fix. Sjöstättning igen om nån månad eller så. bearcat Eftersom du skriver;5-6 mil utomskärs känns det som västkusten. Gillar du nattsegling går det 24-timmarssegling nästa helg. http://www.24-timmars.nu/ Meningslöst inlägg - ditt - nej. Du får ju i varje fall vissa av oss avundsjuka - och det kan ju va en viss mening med det. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 31 Maj , 2010 Det var en trevlig 10-milatur rakt ut till havs och tillbaka. De 3 hamnvakterna såg en smula förvånade ut när jag gav mig av. Väntade mig halvt om halvt att få kustbevakningen efter mig... Men de tycktes resonera att Vem knycker en segelbåt..? Ligger väl lite i det. Ens-fyrarna i min hemmahamn syns mycket bra och det var en barnlek att hitta hem igen. Blev lite kyligt vid 4-tiden men gott var det! EDIT: Toaen, jodå: Skärhamn, Tjörn. Senast ändrad av bearcat | 31 maj 2010 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Maj , 2010 Trevligt att se att du är lite aktiv igen, även om du inte skriver så många ord. (Vissa här på forumet skulle nog behöva bryta minst ett par armar - jag nämner inet specifikt namn ) Hade, som jag skrev dan efter du ramlat, en kompis som ramlade ner från ett fullastat lastbilsflak och bröt bägge armarna. Vilka problem han hade den första tiden, behöver jag nog inte relatera för dig. Men han har blivit en redig karl efter olyckan - men det var han innan också. krya på dig Bifogad bild Hållö fyr inpackad för reparation tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser