macon 0 Postad 30 Maj , 2010 Hej, har en bayliner med en 3.0 liters omc eller mercury 4-cylindrig motor. Kommer inte ihåg vad dom heter exakt. Den har ju ett omc drev heter dom väll. Jag tänkte byta olja i drevet och undra vad det ska var för olja. Hitta en olja på rusta som hette drev olja eller om det var växelolja, det var iag till båtar för drev. Den hette någom med 75-90 det är väll densiteten. Är det rätt olja? Vilken densitet ska det vara? Mvh Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 30 Maj , 2010 Ja det är rätt. 75w-90 funkar alldeles utmärkt. Helsyntetiskt. Tänk på att du ska fylla på underifrån! Passa på att byta impellern när du ändå fixar med drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macon 0 Postad 31 Maj , 2010 OKej, ska man fylla på underifrån!? Det sitter ju en skruv ovanpå som man kan skruva upp och fylla på med?? Vad är det annars Då kör jag med den oljan för den hette något med marin och hade 75-90 så den borde funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Maj , 2010 Du måste få ut luften uppåt. Många har fyllt sina drev från den översta pluggen. Detta är oljestickan. Man har trott att man fyllt tillräckligt men sedan har oljan runnit ned i underhuset och man har kört tomt på olja i överhuset. Går sällan att laga ett sådant skuret överhus, inte kostnadseffektivt i alla fall eftersom drevsatserna etc är dyra. Vissa proffs rekommenderar viskositet 75w-140 för heavy duty drev som går extremt varmt, t ex Bravo III men jag har alltid kört 75w-90 på miona tidigare cobradrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macon 0 Postad 31 Maj , 2010 Okej, hur gör man för att fylla på underifrån? Behöver man något specielt verktyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 31 Maj , 2010 Kolla hur mycket olja du ska ha i ditt drev sen ska du ha en pump med en sugslang i ena änden och en anslutningsmutter i andra. Jag lånar av grannen och vet inte var han köpt sin men Biltema borde ju ha...behöver inte vara nåt avancerat. Du kan fylla på uppifrån oljestickan men det tar fan en vecka då luften ska trängas undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Maj , 2010 Ungefär 2 liter i ett Cobra. Pumpen köper du till bra pris av Drevman.se. Den killen har koll på allt kring drev och bra priser! http://www.drevman.se/html/servicedelar.html Edit: Glömde välkomna Landkrabban till MG också :-) Senast ändrad av Fredric_sthlm | 01 juni 2010 | 00:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser