Lantana 0 Postad 30 Maj , 2010 Hej, Jag ska segla hem vår första segelbåt, en Albin 78, från Djurgården till Västerås. Skulle vara tacksam för hjälp med att hitta bästa vägen. Med bästa menar jag smidig och snabb. Vill gärna ha tips på bra saker att tänka på eftersom det är första gången jag seglar denna väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 31 Maj , 2010 Hej, Det finns i princip två vägar att välja mellan - Den Södra- förbi Strängnäs som är den kortaste vägen men innebär 2 broöppningar: Stallarholmen och Strängnäs eller - Förbi Hässelby, Skeppsbackasundet och Hjulsta som är något längre men innebär endast en broöppning: Hjulsta I bägge fallen passerar du först Hammarbyslussen. Din båt går troligen under Danviksbron och Skansbron. Kolla förstås med din masthöjd och jämför med sjökortet. Lämpliga natthamnar: Södra vägen: Slandö Kalv (klubbholme), Hagskär(Klubbholme) eller Herrestaviken, Askholmen (Klubbholme), Strängnäs samt Fagerön. Norra vägen: Norrsundet/Eldgarnsö (Klubbrygga), Granskär, Fagerön. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser