bearcat 0 Postad 30 Maj , 2010 Noterade idag att generatorns infästning på min MD6A -74 passar på pricken in på en Biltema universalgenerator 636-29 på hela 80A. Lite skillnad mot den gamla 38A... Givetvis bytte jag (Gjorde samma grej på en Vega en gång så därav kunnandet) Tänkvärt är dock att 100A generator passar även den men: En MD6:a lämnar inte hur mycket kräm som helst, är batteribanken urladdad kommer generator att ta en stor del av motorns kraft till laddning! Detta innebär att motorn måste startas på rejält med gas för att överhuvudtaget orka gå igång. Inget problem för mig där Pentan snurrar igång på tomgång i vanliga fall men... Har motorn varit igång bara nån minut brukar det lunga ner sig med motståndet. kan ju vara bra och veta för Er som har mycket förbrukare igång som undertecknad (3 ungar... Dator, film, lampor, värme, isoterm...) Personligen varvar jag gärna Pentan nån minut innan avfärd och vet att batterierna laddas ordentligt den lilla stund vi kör för maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Maj , 2010 Ja, generatorns elektriska uteffekt regleras ju i praktiken via spänningsregleringen och det akuella laddningsläget/förbrukarlasten. Den mekaniska uteffekten är ju i sin tur beroende på varvtal och vridmoment, så generatoreffekten innebär rejält stort vridmotstånd vid låga varv. Vid högre varv minskar vridmotståndet proportionellt, allt annat lika. Har en sexhästare med 40A generator, där det ofta inte ens går att starta utan att stänga av laddningen. Men väl uppvarvad så klarar motorn sedan laddningen galant, för att motståndet då är ganska litet. (Rycket i drivremmen/generatorfästet blir också mindre vid plötslig ladd-inkoppling på höga motorvarv, tycker jag mig ha märkt.) /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2010 Du ska ha en rätt stor batteribank för att ha nytta av en större generator. Så länge generatorn fungerar skulle jag inte se det som nån förbättring med en kraftigare. Batterierna i vår båt (215 Ah) tar inte mer än 30A under mycket kort stund när de är halvladdade. Fortfarande finns 8A över till annat med din 38A. Efter några minuter är strömmen nere i 20 A och sjunker. Trots att generatorn är på 70A och ger 14,7V i snabbladdningsläge. Snarare skulle pengen läggas på en ordentlig solcell som ger ström utan diesel. Med solcell på 50 W är kylen försörjd och batterierna underhållsladdas (utom längre regnperioder). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 1 Juni , 2010 Tycker ideen med starkare generator är bra. Den gamla generatorn har ett antal år på nacken, den nya passar rakt på, och priset är betydligt högre för en solcell på 50W! Generator: 850kr, 50W solcell bra regulator bra, vinklingsbart fäste= 4000 till 8000kr . Om vädret är fint, minskar behoven dessutom av lampor, film och datorer...När det är skitväder ökar behoven av ström, men då finns ingen sol. En stark generator och 2 extra förbrukningsbatterier verkar vara en bra kombination om man går en del för motor. Jag lever inte själv som ovanstående, med en utombordare på 4 hk utan laddningsmöjligheter, har jag själv skaffat solcellskitet beskrivet ovan, men jag sparade i alla fall en hel del pengar på att köpa en Misil 2. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 2 Juni , 2010 Jag bytte generator förra året på min MD5A och har sedan dess märkt att det är trögt att starta. Det blir bättre om jag tar bort kabeln till laddningen. Jag har funderat på att sätta en brytare nära startnyckeln men undrar då. Om jag drar en kabel via en brytare på ca 1,5 meter åt varje håll. Hur mycket effekt tappar man i laddningen då? Eller går det att dimensionera upp kabeln så att förlusten inte blir så stor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2010 Det är inte bra att ha en brytare på laddningen. Lite studs på brytaren vid tillslag kan ge höga spänningar så dioderna i generatorn riskeras. De tål inte så höga spänningar i backriktningen. Bättre att koppla en brytare på laddningslampan. Går det ingen ström genom den så byggs inget magnetfält upp och generatorn ger ingen ström. Du kan först prova att byta laddningslampan till svagare sort. Normalt är den så svag att generatorn inte börjar ladda förrän motorn startat och varvats upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Juni , 2010 Jo, som forgus skriver kan du prova svagare lampa, och brytningen bör som sagt ske på laddlampe-kabeln. Kopplade så på min med inbyggd regulator, men upptäckte att generatorn blev varm då tändningen var påslagen, hela 3A slukade den utan att ladda! Lösningen blev att bryta bägge kablarna samtidigt, alltså ladd- och regulatormatnings-kabeln. (Av praktiska skäl var det enklast med en dubbelbrytare enligt skissen, är ju inte helt nödvändigt annars. Olje och tempmätare var svåråtkomligt anslutna vid punkten P nära lampan, och att dra ny separat pluskabel till laddlampan bökigt.) Vet inte hur din generator funkar i detalj men kolla alltså så att den inte drar ström då laddningen är avstängd. Dubbelbrytare är f.ö. lite ovanliga i bilbutiker om nu en sån skulle passa bäst, hittade en på Elfa. ((Exempelvis art.nr. 35-223-45 (on-off 2P 15A) för 120:- borde funka bra, ingen idé att snåla med strömstyrkan.)) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2010 Du kan först prova att byta laddningslampan till svagare sort. Normalt är den så svag att generatorn inte börjar ladda förrän motorn startat och varvats upp. Detta gäller nog inte kraftigare eller motorer av modernare slag. Har t.ex aldrig behövt varva upp nån bil. Laddningslampan är ju en ganska smart konstruktion annars att man inte får nån broms som generatorn utgör vid start. En 6 hk utombordare som jag monterade en 60 A generator på gick absolut inte att starta med den normala inbyggda regleringen som förresten inte hade laddlampa. Jag fick koppla fältströmmen via ett vridbart motstånd som stod på oändligt vid start=ingen laddning. Då kunde jag sedan öka till lagom laddning eller fart på båten. Full laddning knappt 2 knop. Det kostar effekt att tillverka ström. Utan laddning går däremot generatorn runt utan bromsning. Kan vara bra att ha en extra laddlampa med i båten. När den går sönder blir det ingen ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 7 Juni , 2010 SeglarKNE Du skriver att du monterat en kraftigare generator på en MD5. Är det Biltemas universalgenerator du monterat? Har själv den motorn och undrar hur motorn reagerar när du väl fått igång den. Hur mycket drivkraft har du tappat, om något? Hur länge har du lampkretsen bruten? Har du som Thomas-1 skriver även kopplat in brytaren till regulatorledningen? En massa frågor som jag inte får svar på från forumet Cvidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 7 Juni , 2010 Seglarkne här igen Jag är inte speciellt hemma på motorer och dess delar. Jag tror inte det är någon generator från Biltema, den förra bestämde sig för att sluta fungera förra året på första semesterdagen. Jag fick hjälp dagen efter av en firma att byta och enligt de uppgifter jag har så ska den ladda 90A. Det är i stort sett det jag vet om den. Jag tycker inte att jag har tappat speciellt mycket i effekt. Jag har som jag skrev innan endast försökt att ta bort kabeln från generatorn till laddningsreläet och då har den varit lite mer lättstartad eller går upp i varv lite om den står på tomgång. Det jag har fått som svar hittills har p.g.a. mitt kunnande inte varit helt glasklart och jag har inte provat något ännu, mest p.g.a. tidsbrist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser