Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Jonterally

12v kontakt som smälte - Hjälp

Rekommendera Poster

Jag ville ha en TV i båten och satte därför in ett nytt cigguttag. Jag drog ny 6 kvadratskabel från batteriet (precis efter strömbrytaren) via en 10A säkring till cigguttaget. Minuskabeln går tillbakt till minuspolen på batteriet. Således drog jag helt nytt till denna. Sen finns det ju en mängd andra strömförbrukare var säkringar verkar sitta lite här och där.

Tvn är en LTC 19 tum, helt ny, 12v och med ciggkabel. Följande hände:

Satte igång TVn, ställde in kanaler och sådant. Funkade finfint i ca 15 minuter. Sen skulle vi testa en dvd. Gick  bra nån minut innan bilden blev konstig. Trodde hembränd film var problemet, så vi bytte till köpefilm. Lika illa. Sen slocknade TVn och jag skulle kolla om det var glappkontakt. Då visade det sig att ciggkontakten (hanen) mer eller mindre smält.

Testade med en annan ciggkabel, då gick TVn igång i stand by läge. När jag slog på TVn så dog den igen. Bytte kabel, samma visa. Stand by var ok, men så fort jag slog på den så dog den.

Väl hemma kontrollerades TVn och den fungerade fint med 230v (TVn går ju på 12 v så det är en omvandlare med). Då dissikerade jag ciggkonttakterna. På två av dem hade den inbyggda säkringen gått. Den kontakt som smälte verkar det som om säkringen var intakt. Dock lyckades jag ha sönder säkringen innan jag hann kontrollera (svårt att demontera smält plast...).

Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra för att undvika detta i framtiden? Är det fel på min installation? Drar TVn för mycket?

Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp i denna fråga!

Jag tror att vi i samma veva även drog igång spisen vilken drar en massa vid uppstart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem. Det visade sig att min LTC-TV och kylskåpet satt på samma krets, vilket gjorde att så snart kylskåpets kompressor startade slockande TVn. Så LTC-TVn drar en del och är känslig för störningar. Jag hade ett par kablar framdragna som inte använder, de var troligen till den förre ägaren VHF. Jag kopplade in ett nytt 12V-jack där och sedan funkar det utmärkt med TVn.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dålig kontakt i cig kabeln borde vara anledning till att den smält, men det låter som om tvn drar mer ström än tänkt.

Se om du kan låna en tångamper meter och kontrolera vad tv.n drar.

Eldade upp några cig kablar till invertern i firmabilen innan jag orkade koppla den direkt till batteriet.

Om tvns förbrukning stämmer med specen så rekomenderar jag att du ansluter den till elsystemet direkt utan pluggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Jimsan säger: Dålig kontakt, värmeutveckling. Avsäkra enligt TV:s instuktionsbok direkt till förbrukarbatteriet (via ev. huvudbrytare) och det borde fungera.

/Elektrikern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför gick de inbyggda rörsäkringarna på de andra två ciggkontakterna tro?

Jag har ju dragit en helt separat slinga till just denna kontakt (som också är ny). Kan det vara så att TVn i kombination med att jag startade spisen (wallas) som skapade problemet med den smälta kontakten?

Jag ska kolla vad tvn drar.

Finns det nån vakt man kan sätta på strömkabeln innan cigg uttaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 10A säkring gock ju aldrig - inte ens när ciggkontakten smälte. Men så kanske de ska vara..?

Ska nog låna en tångampmeter

Och stort tack för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cigg-kontakter är en usel kompromiss som borde dö fortast möjligt!  Ursäkta den brutala ingenjörsåsikten.  Det är väldigt lätt att råka ut för det du beskriver eftersom kontakten ofta blir halvdan, vilket ger övergångsmotstånd och allting blir väldigt vamt och fungerar dåligt.

Jag har börja använda en helt annan kontakttyp; lampkontakter för taklampor. Se bild. De nya varianterna är oförväxelbara (går bara att sätta på ett sätt så man kan hålla reda på plus och minus), ganska billiga, tål en del ström 10-15A och ger bra kontakt så man slipper smälta kontakter.

Senast ändrad av Anders_St | 31 maj 2010 | 09:19

post-15159-1394236375,093_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cigg-kontakter är ett otyg! Misstänker att problemet i grunden är att honkontakten är konstruerad för att ciggtändaren ska hoppa ut när den blivit varm och att det är därför det alltid glappar. Jag byter alla kontakter mot sådana här:

Senast ändrad av trewq | 31 maj 2010 | 09:34

post-11116-1394236375,1258_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till 99,9% är det på det sättet att den ciggadapter du hade inkopplad hade en mycket tunn fjäder liggande mellan pluppen och säkringen. Fjädern är så tunn att när du belastar den med en tv som drar 3-4A så börjar spiralfjädern glöda och smälter kontakten så att det ibland blir avbrott, ibland kortslutning.

Det är mycket vanligt att det skickas med skitadaptrar som inte alls är avsedda för ändamålet till små-tv apparater.

Fjädern i kontakten bör vara motsvarande ett gem i tjocklek, inte motsvarande den fjäder som sitter i en kulspetspenna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående inlägg,dessa ciggadaptrar är ren skär dynga.Använd sådana svarta som du har bild på ovanför.Har själv eldat upp flera ciggadaptrar,dessa tål nästan ingen ström alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så att dom andra två ciggkontakternas säkringar gick - beror det helt enkelt på att säkringen var för klen i dessa?

Tack för många bra svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cigaretttändare.

Bara namnet låter dynga.

Nu när de flesta inte röker i bilar mm längre vore det på tiden att avskaffa denna kontakt och ersätta med en för ändamålet mer riktig kontakt.

Att sätta sådan skit i båtar borde vara straffbart.

Nej fram för en kontakt som ger säker anslutning och är konstruerad för överföring ändamålet.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vad det var för säkringar. Din tv drar runt 4 ampere med DVD:n igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kunde inte läsa på säkringen vad det var för dimension. Men tråden var tunn. Tunnare än i den som smälte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gick det att läsa - den ena står det 2A 250V på. Den andra F1A 250V.

Innebär det att det är 2A oavsett om det är 250V eller ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart köper du dessa`??? Har letat efter just sådana!

/Nils

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden kopierade jag ur Seaseas katalog, finns nog lite här och var i båttillbehörsaffärer.

Kollade i några kataloger, finns även hos Erlandssons, Watski, Kjell & Co, Hjertmans bl.a.

Senast ändrad av trewq | 31 maj 2010 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10A klarar inte många ciggarettkontakter. Har bränt upp brunnbotten ett flertal gånger (plast) och förbättrat konstruktionen lika många gånger (tejp).

Har sett 150W  och 300 W DC/AC konvertrar med ciggkontakt. Ett bra sätt att se hur seriös en tillverkare är.  Kan man sälja en apparat med ciggkontakt som tar 30 A har man visat sin tekniska styrka på produktavdelningen. Inget köp från en sådan försäljningsorganistation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...