Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
rogerhoglund

Vad är normal vatteninträngning vid axel?

Rekommendera Poster

Jag har bytt båt och kör nu med rak axel istället för drev. Det sittter en så kallad black-jack vid genomförningen.  Frågan är vad som är normal vatteninträngning. Jag tyckte det var rätt mycket vatten nere vid axeln, ca 3-4 cm högt. jag uppskattar totalmängden till några liter. jag torade helt rent för ett par veckor sedan men nu var det alltså fullt med vatten igen. Det verkar dock inte komma in så mycket att länspumpen drar igång.  Jag är ovan vid att ha vatten inne i båten på detta sätt även om det ligger längst ner under durk akteröver.

Någon sade att man får räkna med viss vatteninträngning. Frågan är alltså vad som är normalt och vad man eventuellt måste göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blackjack isatt 2009 på en segelbåt. Vid motorkörning ca 10 timmar läcker det inte in mer än vad en biltvättsvamp lätt drar åt sig med en gång. Svårt att uppskatta mängden pga trångt.

Varvtalet är ju moderat, kanske betyder nåt? Ligger på 1500-1800 rpm.

 

EDIT: När motorn inte används läcker det givetvis ingenting... När man sjösätter är det MYCKET viktigt att pumpa ett antal gånger på själva gummihylsan så att jacken får in vatten i gummit för smörjningens skull. annars kan den bränna. även lite tätpasta runt axeln vid ingången.



Senast ändrad av bearcat | 30 maj 2010 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade BlackJack på förra segelbåten.

Den ska vara helt tät, annars är det dax att byta, byte ska ske vart 5:e - 8:e år har jag för mej, min började bli otät näre bästföre-datum gick ut, en droppe då och då.

Viktigt att lufta av den efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma typ av tätning och kan konstatera att det läcker in en del vatten för mig också. Tätningen är troligen minst 5 år gammal så det kan nog räknas som normalt vid det laget. Jag har provat att trycka in lite propelleraxelfett i tätningen och då tyckte jag att det blev lite bättre, men till hösten blir det byte till en ny av samma sort (samt kontroll av slitage på det vattensmorda axellagret och ev byte av det också).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag bytte motor och tätningar i vintras hade jag en gammal sliten tätning. Axeln var inte heller helt rak och lite spårig vilket medför att vatten skruvar sig in i båten. Vid högre varv (2500rpm) tog den in ca: 1L på en 4 tim färd. Vid lägre varv 1500rpm ungeär hälften. Detta var alltså vid sjösättningen på våren. När vatten tempen ökar så blir gummipackningar mjukare och sväller något så under högsommaren tog den in ca: 1L på 20 tim färd. Du behöver inte vara orolig för din inträngning, vatten är dessutom ett bra smörjmedel för axel och så länge det inte är mer vatten än du beskriver så är det normalt.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så det verkligen inte läcker mellan tätningen och hylsröret? Har varit med om detta själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Jag skall se vad som händer nu när vi skall börja åka lite längre turer med båten.

 

Är bytet av black.jack komplicerat? Är det in på varv som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytet löser du själv men du bör hänga i kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod inför valet att byta min fetttätning mot blackjack eller renovera den gamla.....efter att ha pratat med lite gubbar valde jag det sista.....min tätning har läckt sen jag köpte båten för 3 år sedan vilket var väldigt irriterande eftersom jag efter varje tur fick pumpa ur några liter ur kölsvinet.

Jag härledde mitt problem till att axeln inte var i bästa skick och bytte därför den....efter det la jag 200 kr på nya lager och tätningar.

Oavsett vilken tätning man har är byttet mycket simpelt. Men ska du få det tätt så är det a och o med att allt det andra är i bra skick.

Börja med att kolla hur ditt stävlager mår, det ska inte glappa när du rycker axeln i sidled, Axeln i sig ska inte vara spårig vid tätningen utan ha en jämn och fin yta sen ska den självklart vara rak.

Kolla sen att dina motorkuddar är hela så att inte du har fel linje mellan axel och motor.

Annars är det bara att lyfta båten lossa axeln från motorn, i vissa fall måste du lossa rodret för att få ut axeln ur båten, lossa den gamla dit med en ny, i med båten lufta blackjacken, knäpp en öl och njut av semestern.

Jag anser att man inte ska ha sjövatten i båten, det ska finnas på andra sidan skrovet.

Ska du byta stävlager så finns det i vissa fall som i mitt reservdelar, Så istället för att gå till dyra bengan behövde jag bara byta själva lagret och det var inte alls dyrt samt tog 10 minuter att fixa med ett bågfilsblad, en nedslipad femkrona och en hammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...