Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
edvin333

säkringen går hela tiden på min mobitronic

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en 12A mobitronic, 15A Säkringen går nästan en gång om dan :(

Ibland rusar laddningen upp på 16 A. Bytte precis hela batteribanken men problemet kvarstår.

Vad gör jag för fel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 912-12. Om den någon gång varit felpolariserad så kan skyddsdioden på utgången paja. Den är lite underdimensionerad. Den brukar då bli permanent kortsluten och säkringen går på direkten varför jag är tveksam till att detta är felet på din.

En enkel sak att prova är att spraya lite kontaktspray i T.S. ingången och trycka in en 3,5 mm phonoplugg in och ut några gånger, givetvis med nätkabeln bortkopplad. Det sitter en kontakt i denna ingång som kopplar om mellan ett intern motstånd i laddaren och en extern tempsensor som är tänkt atts sitta på något batteri. Jag är dock även i detta fall tveksam till att det blir en lösning på problemet, men enkelt att testa.

Mer sannolikt är att det är en kallödning någonstans.

Ring Waeco 031-734 11 10 och fråga servicekillen om han känner igen problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Jag fick rådet av medlemmen Seawolf som är elektroingenjör att på insidan av höljet där utgångarna för plus och minus är sitter kontakterna med muttrar som med tiden kan lossna och gör således att kablarna med blecken kommer i kontant med varandra, öppna höljet och skruva åt dessa muttrar så att kablarna ej kortsluts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick hjälp av waeko, ska prova å vrida lite på potarna...

Läste att 912-012 är lämpad för 150 AH, jag har 300, hur påverkar det laddningen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...