Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
mawima

Ta hem båt

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som vet hur långt det kan vara från Helsingborg till Ronneby? Jag har hittat en båt som kan vara intressant i Helsingborg. Hemmahamnen är i Ronneby. Båttransport på lastbil kostar 6-8 000:- och jag funderar på att passa på att köra hem båten (motorbåt). 

Hälsningar MaWiMa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrigering av mitt inlägg...

Frågeställningen gäller hur långt avståndet kan vara sjövägen, och inget annat...

/MaWiMa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som första tur med en ny okänd båt, skulle iaf inte jag göra en lång tur som du funderar på. Hur stor är båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips kan vara att höra runt med lokala åkerier, i många fall har dom full last dit men tomt tillbaka, kompisen fick hem sin båt från stockholm på detta vis utan att behöva slänga ut en förmögenhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är 26 fot och jag tänkte att det vore en trevlig tur för att lära känna båten ordentligt... Men får kanske sätta mig och ringa runt bland åkerierna... Går ju inte med vilken lastbil som helst då båten är 285 cm bred och volymskåp är max 248 cm (ungefär)... Men finns säkert massor med öppna flak lastbilar med kran...

Tack för tipset om eniro... har inte hittat dit innan.. funkar perfekt...

Hälsningar

MaWiMa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lär ju vara billigast att köra hem själv. Om du provkör en längre provtur och pressar den lite lagom samtidigt som du är uppmärksam på om något låter illa eller känns konstigt. Kolla att värdena på motorinstrumenten verkar rimliga, och före samt efter turen kolla oljan att den inte dragit för mycket att det inte är vatten i oljan.

Klarar den det så klarar den nog att köras hem om den inte är väldigt risig.

Ta det lite lugnt bara och lägg dig på ekonomivarv så blir det också billigast. Även om soppa är dyrt så lär det ändå vara billigare än lastbilstransport och samtidigt lär du känna båten och får en rejäl tur.

Ta bara god tid på dig och kolla vädret så du inte hamnar i sämre väder än du och båten klarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så gör man. Jag la ut en enkel rutt i mitt sjökortsprogram på PC;en. Ca 170 distansminuter visade den.

Personligen skulle jag inte tvekat att kör, efter en ordentlig koll. Fast jag hade ju valt att köpa en riktig båt. Dvs en segelbåt. Obestämd Då återstår ju alltid den andra möjligheten av tre att ta till om skörar seglen. Dvs motorn. Med en ren motorbåt har man ju avsagt sig det väsentliga i sjölivet - man kan inte segla Flört

Sen är det ju en relativt öppen sträcka runt den Skånska kusten. Fast det finns ju många hamnar på vägen. Ju ovanare du är ju bättre tid bör du ta på dig. Det är ju i regel tidsbrist som tvingar ut en besättning i sämmre väder än vad man klarar av. Om du är ovan kanske du kan få med dig någon erfaren. Samtidigt kan du ju lära dig mycket om sjömanskap och navigation.

Sen skall man egentlige köpa båtar långt bort, då får man möjlighet att segla hem dem från farvatten som man sällan har möjlighet att besöka. Min senaste båt köpte jag allt för nära. bara 25 distansminuter hemmifrån. Båten innan den var det bättre med. Styvt 1500 distansminuter hem. När jag ändå var så långt bort passade jag på att ta en lite omväg på ca 400 distansminuter. Det var en underbar resa.

Ett medlemskap i SSRS är inte fel, och det skulle alla som vistas på sjön teckna. http://www.sjoraddning.se/medlem/ Som medlem i SSRS stöder du den ideelt arbetande sjöräddningen. Som medlem får du också hjälp med tex bogsering om motorn skulle lägga av. Vi får hoppas att du aldrig behöver anlita dem. Fast det är tyvärr ofta på jungfruturen som saker och ting inträffar.

lycka till

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar den på flak är det ju inte bredden utan höjden som är det stora hindret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte själv en Saga 27 i Österåker förra sommaren och tof ner den till Oxelösund sjövägen. det vart straxt över 100 distans och var en helt underbar resa! Ta god tid på dig och förbered dig på oförutsedda haverier kan hända!

Medlemskap i SSRS kan jag verkligen rekomendera. Det är en billig försäkring samtidigt som du stödjer deras organisation!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det en diesel i den hade jag inte tvekat: Kör! Bensinare... Nja... Mycket kan hända på vägen men får bara en diesel soppa och har fräscha filter och bränsle så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...