Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
stellank

Yamaha V4 startar enbart med snöre.

Rekommendera Poster

Har ett konstigt fel. Har en yamaha ProV 100 1996.
Motorn har varit svårstartad ett tag. Nu den senaste tiden har den varit stört omöjlig att starta med startmotorn. Batteriet drar ur hela tiden. När jag sen försöker med snöre, så räcker det att dra en kanske två ggr för att den sen snurrar igång. Har provat med choke, utan choke, olika mängder gas osv.

Batteriet är fulladdat. Har ett extrabatteri som jag kopplar in när det ena drar slut. Samma sak händer. När motorn har gått en liten stund är det inga problem med att köra igång med hjälp av startmotorn.

Tändstiften är nya, ena batteriet är ett nytt 75Ah. Inga andra elprylar är igång under start.
Tändstiften är lite blöta en stund efter start. Men inte missfärgade eller på annat sätt onormala.

Min största misstanke är att startmotorn är kass, att den tjuvar för mycket ström vid start och att det blir för lite ström över till tändingen.

Någon som har några ideér om vad det kan vara.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Den går som en klockan annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja det är klockrent så stort spänningsfall att spänningen går under minimum på tändmodulen. Vanligt fel på motorcyklar, så länge man håller inne startknappen så startar inte motorn men just när man släpper knappen och startmotorn slutar dra ström MEN innan motorn slutar rotera så startar den. Brukar oftast vara fel på batteriet! Du har spänningsfall i antingen batterierna, kablar och kontakter eller som Du redan är inne på, startmotorn!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla bort stoppledninging vid CDI-enheten. Svart med gul rand vill jag minnas att den är på Merc, men det kan skilja mellan motorfabrikat. Stoppledningen stannar motorn då den kopplas till minus. Om det är fel i tändninglåset skulle detta kunna tänkas ske då du aktiverar startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i vår kopplat in NMEA nätverk, GPS och ny brytarpanel. Kan hända att det har hänt något vid någon av dessa instalationer. Det konstiga är att den var liknande dock inte lika svårstartad förra året.
Däremot är jag ganksa övertygad att det är ett spänningsfall någonstanns.

Får prova att mäta och kanske byta ut lite kablar.
Även prova att kopla bort stoppkabeln ur CDI boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CDI-tändningen på en utombordare är funktionellt i princip helt oberoende av 12 V-systemet. Det är därför det går att rycka igång motorn, även helt utan batteri. T.ex. så har mindre motorer med elstart oftast exakt samma tändsystem som de utan, men med stoppledningen är framdragen till nyckelbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak.
Om det nu är spänningsfall någonstanns. Då borde ju samma problem yttra sig på varm som kall motor. Men efter att motorn snurrat i ett par minuter så startar den vid första försöket med nyckeln. Tänder på två röda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tyder på att stoppledningen inte har med saken att gör, men om den har det så är det oftast billigt och enkelt att hitta felet, så jag föreslår att du testar detta ändå.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det bör prövas då. Bra att utesluta en sak i taget i vart fall.
En fråga, kan problemet ligga i att jag har för klen kabel mellan batteriets minuspol och tändning? Efter installation av GPS och ekolod som förövrigt går på samma kabel, så bör ju effekten till tändning minskas. Iofs så har jag inget annat igång vid start. Allt avstängt via brytarpanelen. Pratar ur minnet nu, osäker på om det är rätt beskrivet på dragningen.

Vore bra att ha ett kopplingsschema över elsystemet. Någon som vet var det kan gå att få tag i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningens jord är visserligen sammanbunden med batteriminus, men den energi som behövs för tändningen genereras av separata spolar som lämnar i storleksordning 200 V och ger laddningström till de kondensatorer som sitter i CDI:n.

För att ta en liknelse, så är jorden i Stockholm och Göteborg är i princip densamma. Genom komplicerade förlopp kan ett strömavbrott i Gbg även slå  ut Stockholm, men klart mest sannolikt är att det begränsar sig till Göteborg utan att Stockholm påverkas.

Du bör kolla över alla anslutningar till CDI:n, brister i dessa kan leda till konstiga fenomen som är svåra att förutse liksom vid jordfel i en bil då lamporna kan lysa lite hipp som happ.

Att fjärranalysera ditt problem är nästan omöjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förklarat, tack.
Skall kolla över kopplingar till och från CDI boxen. Vet du mätvärden vad dom borde ligga på vid startförsök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar som en klocka nu. Två dagar i rad. Inte gjort några förändringar förutom att jag har tankat i 98 oktan i tanken. Fanns lite gammal soppa kvar från förra året. Kan det ha varit det tro (stog med full tank under vintern)?
Justerat bränsle/luft blandningen och nu är den uppe i sina ca 40 knop igen. Gott.

Tack för hjälpen ändå. Får se om problemen kommer tillbaka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så jättesvårt åtgärdat som jag trodde.
Men men, vet man inte var man skall leta så är det svårare.

Rengöring av förgasare samt en huvudströmbrytare som stal ström. Samt nya stift. Mina stift jag hade var redan nya, men enligt verkstadspersonalen (yamaha service), så var dessa originalstift inte bra. Skärmningen på dessa hindrade också en del av strömmen och därmed en sämre gnista.

Nu startar den som en klocka.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...