Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Gäst Dick

Bavaria segelbåtar

Rekommendera Poster

Botten har gåt ur båtmarknaden och hus marknaden och bil marknaden. Blocket har idag 17409 begangnade båtar tillsalu. Många försöker sälja men kan inte ett i detta läge gå och köpa en ny Bavaria som det finns hur många som helst begagnade av kan inte vara särskilt klokt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Har båten det man söker är det väl nu man ska slå till. När solen börjar steka i april, segelsuget slår till och bolånepaniken släppt stiger priserna igen.

//Ilkka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har givetvis rätt om det blir som du skriver. Men om den ekonomiska krisen fortsätter ett eller två år så kanske du behöver sälja för att få loss pengar till boende och bil och andra mer livsvicktiga saker än båt. Om då båten bara är värd hälften av vad du betalt så

är det bätre att äga en 70 tals båt för tvåhundra tusen än en Bavaria för 800 000. Mins tidigt 90 tal alla som sprack ekonomiskt då har inte betalt sina skulder ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nirilli må elske Bavaria over alt i verden,i nestan alle hans innlegg ,uansett innhold/mening,så nevns ordet Bavaria.Drømmer du om Bavaria om natten ,nirilli?Tyst

Aldrig hørt maken til en som elsker å hate Bavariaså myeSkrikandes

Mannen må være besatt av Bavaria.

mvh

fem@il

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skojig tråd!

1. Omöjligt att jämföra Bavaria och Orustbyggen - fullständigt löjligt. HR, Najad och framför allt malö står för något helt annat. De representerar en livstil för det som har råd. Bavaria är en Billy bokhylla för massan.

2. Bavari är väl så vitt jag vet först i världen med att tappa kölen på en nyproducerad standard båt. Grattis!

3. En kompis köpte en ny Hanse för några månader sen, vid hemseglingen läckte ventilerna i salongen, det visade sig att de var enbart limmade med lite latex/silicon motsv. Hitta den lösningen på ett orust bygge

4. Det finns väl ändå ingen som på allvar väljer mellan en Bavaria och ett orsutbygge - om ni tror det får ni vakna och lukta på kaffet. - Typ, idag skall jag köpa bil en Kia eller Jaguar hmm vad ska jag välja....

5. Det finns olika produkter på marknaden för att tillfredställa olika kunder, antingen är man en Malö seglare eller så är man en Bavaria seglare.

Föresten hur många Bavaria har gjort ett varv? Minns Björklund som gjorde 3 varv med en Monsun 31 - något att bita i för våra Ingenjörer på bavaria varvet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med. Det går inte att jämföra. Jag är helt övertygad om att man får vad man betalar för.

Jag tycker även att det är bra att det finns båtar som Bavaria.

Tittar man enbart på priset, så innebär det att fler kanske har råd att köpa nytt.

Men som sagt, har man pengarna så är nog inte Bavaria mfl ett förstaval.

Jag skulle absolut vilja ha en CR 360.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit helt blind, novis och kanske naiv.

Min första segelbåt, en ren impuls, en Vega med frihängande balansroder (som jag i efterhand fick läsa mej till vad det var, skillnad mot original osv.)

Vi klev in i båten en 25grader kall februarienftemiddag när solen höll på att gå ner.

"Den här tar vi". efteråt googlade jag i ett par månader för att få veta att jag köpt en "volvo amazon" Fantastisk båt som jag har kvar.
Då hade jag aldrig seglat men seglade trots all ifrån maxi 77 (kan bero på balansrodret, för det berodde definitivt inte på mina seglingskunskaper)

 

Året därpå, efter grundlig undersökning skaffade vi en scampi, kanonbåt på alla sätt men med lite för trång sittbrunn (under segling om inte alla var med aktivt)

Tre säsonger sedan köpte vi an Bavaria Caribic 410 från 1990.

Vi är fantastiskt nöjda med  båten.

Eftersom jag nu varit "segelbåtsgubbe" i några år så har jag ju åxå i min bekantskapskrets hittat människor som seglar, eller har seglat, massor.

Erfarenheter seglingsmässigt:

  • Personligen tycker jag hon seglar stabilt, hyfsat snabbt  och är enkel att hantera när jag är ute helt själv. I somras seglade vi en vecka tillsammans med en S30 med nya segel och "kapten/ ägare" som seglat i 40 år.
  • Vi seglade jämnt i hårdvind, men snabbare i lättare vindar.
  • På kryss gick vi högre och snabbare i alla vindar. Vi har inte spinnaker, genaker... och dom använde inte sina.

Ett par seglarpolare jag lärt mig känna, de ena brukar vara med på en stor 100-fotare ibland.

Båda har seglat kappsegling i massor av år, förr i tiden då man seglade "på riktigt" utan motor i träbåtar, men inte seglat särskilt mycket de senaste 10-20 åren.

Dessa herrar, både var för sig och när dom varit med tillsammans, älskar den här båten och tycker det är en "riktig" segelbåt.

Min första seglingsvecka ever, när jag hade köpt Vegan, lärde jag mej känna igen MAxi 77 och Bavaria (främst 37) som det vimlade av.
Däremot, det här ryktet och dom upprörda känslor som Bavarior kan rycka upp, hade jag turligt nog inte grottat ner mej i, inte förrän nu efter att jag köpt en "sån".... Kanhända jag skulle varit mer skeptisk och blåögd, om jag "vetat bättre".
Vissa kommentarer hade jag nog noterat men nu efterhand när jag försöker se objektivt på det, så verkar det vara dom som inte har, känner någon som har eller aldrig varit ombord på en Bavaria, som känner till bäst hur dessa båtar är och beter sig.

Min båt ser inte ut som en Bavaria. Ofta kommer många och tittar, funderar och en del vågar sig på att fråga. När jag frågar "gissa" och talar om att det är en modell dom förmodligen inte gissar på och att det är en av de allra vanligaste fabrikaten, så gissar ingen på Bavaria..... När jag berättar så ser jag olika typer av reaktioner, för reaktioner blir det.
 

Jag är väldigt nöjd med båten, seglingegenskaper och framförallt nöjd med att jag inte tagit reda på "fakta" innan jag köpte. Om jag hade det skulle jag nog inte köpt en båt med ordet "Bavaria" sin modellbeteckning.

// Hannu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då min ekonomi inte hela tiden är superbra så har det ett tag varit en tanke att skaffa mig en Bavaria eftersom man kan få ganska mycket båt för pengarna jämfört med Orustbygge.

 

För hemma-semestersegling där det inte är lika allvarlig situation om man tappar roder m.m. så skulle den räcka bra för att inte tala om hur smidig den skulle vara att lägga till med jämfört med en tung koster.

För att långsegla (vilket jag gör med en tung koster just nu) skulle jag nog tänka till ett par gånger innan jag skaffade en men det är många Bavarior här som varit över Atlanten i år så de tappar alla inte roder och knäcker fenkölar.

 

Jag kan tänka mig att en del av Bavaria-problemet ligger i att folk köper dem utan kunskap (eftersom de som har kunskap inte skulle vilja hittas döda i en sån) och kanske inte tänker på att kolla skrovgenomföringar, plasta en extra liten förstärkning kring rodergenomföringar och annat sådant.

 

Jag träffade ett norskt par som seglat sönder kölen på sin Bavaria i Skottland i år men de gick på ett grund och blev ståendes i ordentlig fart så den smällen hade nog även skadat de flesta kölar (undantaget riktiga långkölar) och förmodligen varvställt ett Orustbygge med.

 

Givetvis går det inte att jämföra finishen och en del av arbetet på ett Orustbygge och en löpandeband båt men så länge man är noga och tittar igenom sitt exemplar.

 

Sen är det ganska många "sanningar" om olika båtar ute i omlopp på forum och i seglar kretsar som kanske inte har så bra källor.

 

Hade jag fått välja utan att tänka på ekonomin hade det inte blivit en Bavaria men nog har säkert några tagit sig runt. De som gjort det kanske inte är lika stormunnade som de som gör det i Vegor eller kanoter.

En annan fundering som borde vara intressantare är var gränsen går när det gäller fenkölar, smala roder och skäddor går för att det ska vara säkert när man korsa större vatten.

 

De där graderna upp i vind som Caribic410 går mer än mig (i sin Bavaria) och den knop (minst) han går fortare skulle jag gärna ha när jag ska sträcka mellan öar här i solen (för den där j*****a riktningsvisarn i masten pekar ju alltid dit jag ska).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic men bara runt Atlanten. Sverige->kaledonien->galicien->portugal->porto santo->kanarieöarna->karibien->bermuda->azorerna->engelska kanalen->hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...