Gäst Dick Postad 29 Augusti , 2004 Hej, Har just kommit hem från Öppet Varv på Orust. Tittade bl.a på Bavaria 36 och 38 Cruiser. Det verkar vara väldigt mycket båt för pengarna. Det vore kul om ni som har erfarenhet av båtarna kom med lite synpunkter, (för och nackdelar). Seriösa svar tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sten Postad 30 Augusti , 2004 Hej! Jobbar själv på Hallberg Rassy och skulle mycket väl kunna tänka mig en Bavaria. Folk som köper en HR är oftast tidigare HR ägare som byter upp sig. Som första gångsköpare är Bavarian en förträfflig båt. HR köper man för inredningens skull och kvaliteten, ops där försade jag mig. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 30 Augusti , 2004 Hej Dick Bavariavarvet bygger prisvärt och smart, det som jag tycker saknas är den genuina känslan för segling, det är mer bra bobåtar. Jag tycker därmed inte illa om Bavaria utan på det sätt de tagit sig in på marknaden är lite som IKEA (båtar till folket) och alla vet ju vad resultatet av vad IKEA gjort är: lägre priser på i stort alla möbler. Just detta gör att Bavaria kanske är en av de bästa händelserna i båtvärlden, att sätta press på övriga tillverkare. Vid rundvandringen på Öppna Varv som kanske är en av de trevligaste händelserna för båtlivet på Västkusten, tyckte jag mig märka av detta, båtsäljarna från övriga varv var mer på tå och känslan är att priserna snarare är på väg ner bland Bavarias konkurrenter. Deras nya serie Match ser jag också som ett likvärdigt sätt att sätta press på marknaden med ett görkul koncept. Jag själv som ganska konservativ seglare är imponerad av Match båtarna och jag tror att det kommer fler som förstår att bygga på samma koncept: välseglande, lagom mycket inredning, okomplicerat och framför allt fart i vattnet. Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bjarne Postad 7 September , 2004 Bavariabåtarna vänder sig inte till samma kundkategori som Orustbåtarna. Kolla finishen på alla lackade ytor jämfört med Orustbåtarna - skillnaden är enorm trots att man är lekman på området. Bavaria har plastdurkar och endast limmade teakdäck. Undrar hur de ser ut om 10 - 15 år. Såg ett avskräckande ex hos en båthandlare i år, med endast 5 år på nacken. Milleniets Maxibåtar är nog rätta omdömet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 8 September , 2004 Bavaria började med att göra sig ett namn i charterindustrin i Medelhavet, där typiska karakteristika är stora och bovänliga utrymmen inuti, lätt köl och gravt underriggade för att spara pengar. Det betyder också att de seglade som baljor men det spelar mindre roll för de flesta charterturister på solsemester. Nu har de börjat slå sig in på fler marknader och det det finns betydligt mer snabbseglande modeller. Skulle jag köpa en ny båt idag skulle det definitivt bli en båt i Bavaria-segmentet, även om det nog inte skulle bli just en Bavaria. Har provseglat Hanse som ligger i ungefär samma prisklass och blev ganska imponerad. För mig är det helt ointressant att betala 0.5 - 1 miljon extra för att få lite finsnickerier i ädelträ och snyggare lackarbete. Teakdäck vill jag över huvud taget inte ha. Det är nog många som tycker så och det är nog anledningen till Bavarias framgångar under senare år. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Postad 13 September , 2004 Håller med Bjarne, varför ska man nöja sig med en ny Bentley när man kan få en beg Rolls-Royce för samma peng fullt utrustad och inseglad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dick Postad 13 September , 2004 Finns det någon Bavariaägare som har erfarenhet av båttypen och som kan svara på om det finns några kända svagheter eller brister som man bör känna till? Ryktet går ju att dessa skall vara mycket svåra att reparera om man råkar gå på grund mm. Kvaltéten på inredningen kan jag förstå då Bavariabåtarna kostar ca 1/3:del (jfr Bavaria 38) av vad en Orustbåt kostar. Man kan ju leja en inredningssnickare för några hundra tusen och få minst lika god kvalíté ... Hör gärna av er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peson 0 Postad 14 September , 2004 Hej Bavaria är ok om det inte är segling i sig som är den viktigaste parametern. Själv är jag mer intresserad av segling än inredning. Mina favorit båtar är X yachts. Match har inte tillräcklig potential seglingsmässigt även om det är intressant med prisnivån. First .7 båtar ger mycket segling för priset men det är inga X båtar. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blom77 1 Postad 14 September , 2004 Roligt att följa diskutionen angående Bavaria vs Orustbåtar. Vissa klagar på Bavarias seglingsegenskaper samtidigt som de talar bra om tex Rassy utan också nämna deras seglingsegenskaper...vem seglar egentligen bäst? Kvalitén hos båtarna skiljer sig mycket, inte främst invändigt. Det är ett gediget handarbete som utförs i Rassy båtarna medans det är moduler i stor tillverkning som placeras i Bavaria. Men något som Bavaria har lika med Rassy är alla beslag och riggdetaljer. Selden rigg och beslag av kända tillverkare. Problem med dåligt jobb på Bavarior kan ju undvikas med att bara köpa en standard Bavarior och sedan aplicera kringutrustning för egen hand eller genom svenska hantverkare. Inte för att missgynna Bavariavarvet med det är detta som de jänar pengar på...att just installera extrautrustning.... du kommer faktiskt billigare undan att installera det här hemma i Sverige. Tillbaka till frågan överst vem som seglar bäst...då riktigt dåliga segel följer med bavaria och de som oftast köper dessa båtar ej kan segla i större utsträckning får man lätt som beskådare uppfattningen av att de seglar som krattor...Men med lite fräsigare segel och ej hela båten full med diverse onödig utrustning kommer Bavaria båten att segla bra. Farmför allt i övre vindregistret. (Mikael Collberg kom på 2:a plats av årets upplaga av Tjörn Runt i, just det, en Bavaria 38 AC.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 14 September , 2004 Kvalitén hos båtarna skiljer sig mycket, inte främst invändigt. Det är ett gediget handarbete som utförs i Rassy båtarna medans det är moduler i stor tillverkning som placeras i Bavaria. Vissa brittiska sportbilar byggs för hand. Toyota spottar ut bilar på löpande band. De brittiska bilarna har ett notoriskt dåligt kvalitetsrykte medan de japanska masstillverkade har den bästa kvaliteten i branschen. Min poäng är att det knappast finns något kvalitetssamband mellan handbyggd i liten skala vs. masstillverkad i stor skala, och om det finns så talar det nog till masstillverkningens fördel. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bjarne Postad 14 September , 2004 Johannes, du har aldrig varit inne i en Orustbåt det hör jag det. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 15 September , 2004 Jodå, jag har flera seglingsveckor i olika Orustbyggen och visst finns det en kvalitetskänsla hos dem som i viss mån är speciell. Jag menar bara att jag personligen värdesätter andra saker på en segelbåt mer. Ur en rent estetisk synvinkel föredrar jag ljus och rymd i en båt och därmed har jag hellre nakna vita plastytor än mörkt murrigt trä. Dessutom, om jag ska köpa en båt för en viss summa pengar så föredrar jag en stor båt framför en liten och trång, om än ack så välbyggd. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tore Hesthamar Postad 15 September , 2004 Hej, Om du verkeligen vill veta mera om Bavariabåtarna, besøk svenska bavariaklubbens hemsida, http://www.bavaria-sweden.org/sbk.asp. MVH Tore Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 16 September , 2004 peson, x båtar har varit sportiga,härliga båtar men är numera bara cruising båtar sen dom introducerade sin nya serie båtar. Crusing båtar som lär segla mkt bra ändå, men inte riktigt samma sak som förrut. IMX båtarna finns inte heller kvar. Pratade med en bavariaförsäljare på flytande båtmässan och hon pratade om Bavaria Match 35, som hade seglat gotland runt med ett lys på över 1,30. Den tycker ja verkar lovande. Vem bryr sej om de mest gedigna inredingarna? Tycker inredningarna i alla bavaria båtar funkar alldeles utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst Postad 1 Oktober , 2004 De viktigaste argumenten för Orustbåtarna tycks vara att deras lackade ytor invändigt är blankare än Bavariabåtarnas! (Om Bavaria uppfattade detta som ett viktigt kundkrav skulle jag gissa att de kunde införa detta till en merkostnad av några hundralapar per båt.) Och så har tydligen Orustbåtarna skruvat sönder plastdäcket för att fästa teakplankorna, och inte nöjt sig med att limma, som Bavaria. Själv kommer jag aldrig någonsin att köpa en båt där dårar har penetrerat det täta fina plastskiktet i däcket med en massa skruv. Vidare är Oruståtarna dyra för att de har en massa båtbyggare som traskar omkring med detaljer som skall monteras i stället för att jobba mera som löpande bandet, med robotar (ger max precision) och ställa bilindustrikrav på sina underleverantörer osv. Hur seglar då Bavaria? Tja, om man jämför med HR som exempel så finner man historiskt de äldre HR som seglar sämre än Bavaria. Tar man Match -serien blir HR slagna igen. Den största tragiken är ju att t.o.m. sådana som jobbar på HR inte inser att om vi skall få ha kvar arbetstillfällena i Sverige får HR & Co vacket ställa in sig i ledet och be vackert att de snart överblivna Saab-produktionstekninkerna ställer sitt kunnade till förfogande! Kvalitet genom småskaligt hantverk - okunnigt skitsnack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 12 Oktober , 2004 Bavaria är, om man undantar Match-serien som jag inte känner till, en underriggad bobåt för i första hand charter. Vad jag menar med det är att innerutrymmena är prioriterade framför seglingsegenskaperna. Friborden är sjukt höga jämfört med många andra båtar i samma storlek, och för att båten inte ska bli för vek (och då jobbig för ovana sol-charter-turister) så sänker man masthöjden. Vad det gäller köpa Bavaria vs. köpa HR så tror jag inte man väljer mella dessa två. Jämför man med bilar så attraherar ju inte VW samma köpare som Mercedes. För de som vill ha en ny rymlig båt men vill komma undan billigt så passar Bavaria utmärkt (VW Passat). Men för de som vill visa skilja ur sig från massan och få en högre status genom märket väljer HR (Mercedes C-klass). Personligen skulle jag aldrig köpa en Bavaria framförallt eftersom att jag inte gillar båtens utseende. Den ser helt enkelt skittråkig ut. Sen så gillar jag inte båtar som är byggda inifrån och ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stangen 0 Postad 31 Oktober , 2004 Bavaria är vår tids Maxi 77. Underriggade, priskonkurrerande med bra boytrymmen och dåliga seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fagelbla 0 Postad 1 November , 2004 Vi tar inte upp varken Bavaria eller Jannneau på vårt varv därför att de tidiga båtarna inte stod betryggande på slipvagnen på kölen utan att det buktade in mer än betänkligt i plasten runt kölen, detta gälle tydligen framför allt de tidiga modellerna om jag förstått det hela rätt. Det syndromet lär inte inträffa när du ställer en orustbåt på samma slipvagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Forsgren Postad 3 Februari , 2005 Har nu haft min Bavaria 32 i tre säsonger så jag tror att jag vet vad jag pratar om när den har seglats över6000nm. Alla gnäller om segelegenskaperna, javisst men vad jämför man med. Jag jämför med min gamla Nord 80 -78. Det är som att jämföra en ardennerhäst med en travhäst. Vilket lyft!Och ändå har jag rullstor. Kvaliteten är tillräckligt bra. Endast en sak har gått sönder på tre säsonger,en varmvattenslang.Det är en utomordentlig bobåt, som passar oss, som är i mogen ålder och börjar bli lite stela.En annan fördel är att man får med sig hustru/sambo ut utan övertalning.Och viktigast av allt den kostar 1/2 av orustbyggena för oss hårdbeskattade svenskar.800000 (färdigutrustad)är trots allt färre slantar än ca 1,5 milj för HR 33.Det är ju trevligt om man har råd med något annat oxå.De flesta har bara 4 veckor och några helger och det är ju onödigt att de skall kosta för mycket.Sen varför betala 150000 för bara lite luft om man jämför 32an och 36an.Mejla gärna så har jag mera råd att ge om du köper en ny Bavaria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse Postad 4 Februari , 2005 Titta på Beneteau Oceanis t.ex. 373. De har betydligt högre kvalitet och finish till ungefär samma pris som Bavaria och mycket kraftigare byggda, speciellt skott och kölinfästning. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseC 0 Postad 8 Februari , 2005 Alla stora varv bygger båtar rationellt i hög vollym. Dufour med inríktning modell typ 1 Perfromance cruising och modell typ 2 cruising Bavaria riktar in sig i Cruisingsegmentet och numera i Racing cruising. Mao vad är bra för Dig, beror på vad Du vill ha. En stor investering kräver lite research--det är dock alltid kul om båten seglar bra och kan hanteras av man och hustru, mao av en person. Jag ville ha bättre seglare, men utan att göra avkall på boende--Dufour svarade upp. Andra alternativ var Jeanneau, Beneteau och X och Deheler. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goran122 0 Postad 4 September , 2006 Hej! Hur är Bavaria som långseglare jämfört med en Hallberg Rassy? Hört att skrov mm.ska vara klent...Hur klarar Bavaria en ev grundstötning? Vågar man ge sig ut jorden runt med en Bavaria? Någon som långseglat med en Bavaria? Erfarenheter? Måste ju som andra säga att Bavaria låter lockande prisvärdemässigt. Tackar för en intressant tråd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 5 September , 2006 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=33676&highlight=tappade kölen Har i övrigt ingen egen erfarenhet av båtfabrikatet annat än det jag sett på mässor och i skärgården (har ibland seglat ikapp 30-fotare, men det kan bero på besättningen - inte min alltså...). Skulle lägga på några kronor eller köpa en två fot mindre Hanse, Harmony eller liknande om jag absolut ville ha en ny båt. Eller köpa en ännu lite dyrare fransk båt, Dehler m fl. Tycker de är snyggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 5 September , 2006 Inför köpet tycks många blivande Bavariaägare tycka att det är mycket båt för pengarna. Men står de sig i pris på beg. marknaden? Risken är ju att man blir besviken den dag en det är dags att sälja! Köpare av beg. Bavaria har redan idag ett stort utbud. Därför löper man som Bavariaägare risken att inte få båten såld till önskat pris, när det är dags. Det måste tas med i kalkylen vid köpet av ny Bavaria. Köpte själv en 10-år gammal båt av annat märke, i stället för en ny Bavaria (som jämförelse). Kanske lite fix, men det är en del av båtägandet. Skulle däremot bli besviken, som ny Bavariaägare, med alla dessa småfel, som det skrivs om på Bavariaklubbens forum. De verkar ju vara helt i händerna på tillverkarens kvalitetskontroll?! /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 5 September , 2006 Har nu inte läst alla inläggen men... Bavari seglar nog inte så dumt. Det är ju som sagt kavalitén på byggena. Några med svaga kölinfästningar, samma modell men olika serier med helt olika infästning. I somras var x antal 38a Match (Tror jag det var) tillbakakallade för kölbyte. En kompis till en kompis som är båtbyggare var nere i en där däcket var skruvat i skrovet med gipsskruv. Billigt blir det när man tar in billigaste arbetskraften och billigaste materialen. Får man ett bra pris på ett parti gipsskruv så varför inte? Det skiljer inte så vansinnigt mycket i pris på en ny fullutrustad Najad eller Rassy och på en fullutrustad Bavaria. I grundpriset ingår t.ex. inte bottenmålning och sjösättning. Det gör det om du köper exempelvis HR. (Källa: \Segling\ glömt vilket nummer). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 5 September , 2006 Har precis varit igenom utvärderingsprocessen och beställt en ny båt. Att Bavaria inte var ett alternativ för mig var just en kort genomgång på klubbens hemsida (länk finnes ovan). Att få en ny båt där det uppstår problem som kondens/fuktskador i förpiken, topcoat som inte härdat och färgar av sig på kläder, syrafasta skruvar som rostar ger mig kalla kårar. Då är det inte mycket båt för pengarna... Att jobba med det yttre är inte det som kostar mest pengar i en båt, det är oftast det som inte syns. För mig var dessutom seglingsegenskaperna mycket viktiga. Då är det segelyta, hur stor del av totalvikten som ligger i kölen, hur lätthanterad båten är för den som seglar (placering av styrning, skot, vinschar etc.) samt hur den beter sig i sjön som är högst väsentligt. Som andra sagt tidigare, att ha en båt för att först och främst bo i och i andra hand segla den var aldrig något alternativ för oss. Både och gäller för vår familj. //Arnold Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 September , 2006 Vill inte ta någons parti i denna fråga, men! Seglar själv Bavaria 30C sedan i våras och är mycket nöjd med båten, vist har det varit lite små fix på båten, men missljud från ett penta drev (som många bavarior råkat ut för) och liknande problem kan ju knappast beskyllas varvet eller? Att så många båtar har brister är kanske inte så konstigt när man beaktar hur många båtar som levererats. vore kul att få en jämförelse i förhållande till antalet produserade båtar. Träffade en nybliven HR ägare i somras och även den båten hade lite som skulle åtgärdas. Att det inte är samma finnish på inredningen i båtarna går inte att sticka under stolen med. Med den summa pengar och de krav vi hade när vi valde båt lät oss välja mellan ett fåtal nya båtar och en drös 20år gammla (inget illa om gamla båtar) Efter som jag själv tröttnat på att laga plast och skruva med motorer så var valet enkelt för oss. Båten seglar bättre en vad jag gör och när jag kommit i kapp den så är det nog endå dax att byta ut segelgarderoben mot något tuffare. Tycker en nöjd Bavaria ägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bav30 0 Postad 6 September , 2006 Har själv en B30 och är fruktansvärd nöjd med båten. Visste det har varit en del småfix men det är det värt. Ägde en Ballad innan som jag vårdade väl men det går inte att jämföra i denna värld med en Bavaria 30! Att få så mycket båt för pengarna i en Bavaria, jag jämför den storleks mässig med Elan 333, inga gamla motorer som hackar och luktar illa, ny rigg från Selden nya beslag från Rutgersson nytt Elsystem mm..! Det bästa av allt är att jag äger båten som ny och att jag då kan påverka resultatet att hålla den i nyskick ett bra tag framöver det kan man inte om man köper en beg båt idag. En tjugo år gammal båt kan du inte få upp i ett sådant skick att den blir i nyskick hur gärna man än vill, balladen jag hade var i väldigt fint skick där det mesta var bytt, motor segel inredning kapell mm, men aldrig i närheten av en ny båt. Hittade en Comfortina i veckan som var till salu, 545.000 för en båt som är 20 år med segel o kappel samt motor i samma ålder... En Bavaria som man beställer idag, monterar man ihop instrument, beslag, monterar sprayhood samt epoxybehandlar själv så har du pressat priset en hel del. Med moms och frakt får jag då en båt som ligger i pris som en Comfortina eller en maxi 999. Sen ska man ju utrusta den också men det behöver man ju med en beg båt man köper också. Läser ett inlägg innan att att andrahandsvärdet kan vara dåligt, än så länge har det varit en fåtal till salu men studerar man markanden så är det bättre att beställa en ny idag så då måste ju andrahandsvärdet vara ganska bra än så länge iaf. När jag epoxybehandlade båten inomhus i vintras hos ett känt plastvarv i Göteborgsområdet så var varvsägaren runt och inspekterade båten, öste lovord över båten. har nu haft båten en sommar, seglat ifatt en och annan Rassy,Najad båt så att den helt klart godkänt. Även råkat gå på grund i 3 knop, tvärstopp men enligt besiktningsman så var det inget att anmärka på. Många som man pratat med som köpt Bavaria och förut haft en stor båt av annat känt märke har inte ångrat sig. man kan inte jämföra Bavaria tex mot Hallberg, det är en helt annan finnish men det är en helt annan division när det gäller pengar och det tycker jag inte är värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 15 September , 2006 Hej! Har läst igenom alla inlägg och kan konstatera att många jämför Bavaria med båtar byggda på Orust. Den jämförelsen anser jag inte att man skall göra då båtarna vänder sig till helt olika kategorier av användare med helt skilda krav.Lite som att jämföra en bil från ett premium varumärke med ett bilvarumärke som satsar på volymer men som ändå bygger bra bilar. Marknaden är och kommer alltid att vara uppdelad på olika segment för vi är ju alla olika som människor! Man kan ju också konstatera att både Bavaria och varven på Orust producerar båtar för högtryck just nu! Bavaria tror jag är en helt ok båt för den som skall segla kustnära och vill ha mycket båt för pengarna. Jag har däremot en kompis som varit ute och långseglat under 6år och träffat på en hel del bavariaägare som korsat Atlanten. Detta är ju en extrem form av segling men dessa belastningar klarade båtarna inte av. Nästan samtliga hade problem med läckande kölinfästningar samt läckande rutor. Men som sagt, detta är ju en extrem form av segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krillee 0 Postad 3 Juni , 2008 Rykten och skrönor... Kan inte förstå att så många yttrar sig om Bavaria när dom inte har koll på vad de snackar om. Folk talar om att de seglar dåligt i jämförelse med orustbyggda båtar. Kikar vi på Norlys (norge) vilka har ett bredare lystalstabell när det gäller Bavariaabåtar kan vi seatt tex. Bavaria 37 har ett lystal av 1.18 (vilket det verkar hamna på även i Sverige) medans Najads 37 fotare har ett lystal på 1.09, HR 36 har ett lystal på 1.15... Så vad ryktet om dålig seglare i jämförelse med Orustbyggen kommer ifrån vet jag inte riktigt... Bavaria 30 Lys på 1.10 HR 312 Lys på 1.05 Najad 320 Lystal på 1.07 Kul är det iaf att segla om dessa kvalitetsbyggen med min Bavaria 37:a och några problem har jag heller inte stött på... Däremot har jag sparat en del pengar Det med att bavaria skulle skruva ihop sina skrov med gipsskruv är ju helt taget ur luften en ren skröna som växt fram från gamla sura gubbar som seglar runt i 70-talsbåtar och vägrar inse att det går att bygga bra båtar billigt. Och varvsgubben var nog inte så bra på att skilja på olika typer av skruv (pinsamt att gå på någonting sådant) Och nog är det bättre att limma ett teakdäck än att skruva fast det, som tur är har fler båttillverkare insett detta nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser