Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
jberg

Tjutande Wallas 1800

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Wallas 1800 fotogenvärmare från 1990. Värmaren fungerar som vanligt, dvs den tänder och det blir varmt. Problemet är att den tjuter högt, så pass högt att den inte går att använda. När jag bara kör friskluftsfläkten så försvinner tjutet, det bör alltså inte vara fläkten som tjuter. Vet någon vad det kan vara för fel?

Mvh
jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På annat håll har jag hört att det är förbränningsluftsfläkten som låter. Vatten har antagligen kommit in genom skortstenen vilket tagit bort smörjningen av denna. Därav ljudet. Hur menar du att man ska lägga in en packning vid veken? Vilken funktion fyller den extra packningen?

Mvh
jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ljudet som är typiskt för Wallas är mera ett hoande är tjutande lagerljud och beror på att värmaren går lite för varm. Min första Wallas förde ett sådant väsen att jag inte ville använda den, innan jag får ordning på oljudet. Detta med hänsyn till båtgrannar. Är det mer ett gnisseltjut är det troligen ett eller flera fläktlager som gått. Svårt att avgöra när man inte har hört ljudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är veken som ligger för högt upp och ger för stor låga. tryck ner den lite i koppen ca 1 mm under kanten så försvinner ljudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtgranne hade en tjutande Wallas 1800. Han påstod att man ska ta bort en packning. Jag har precis plockat isär min värmare pga smatterljud och tog några bilder

post-10006170-1394236378,8258_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På bilden är brännardelen bortskruvad (eller vad den kallas). Brännardelen skruvas uppåt mot den blå packningen. På min Wallas 1800B satt först en packning, sedan en lika dan packning fast med glödtråd och -kontakt sedan en till packning som den första.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också ett smattrande ljud men det kom från insugningsfläkten. Den hade rört sig uppåt längs sin axel. Efter att jag tryckte ner den längs axeln så försvann ljudet. För att felsöka gjorde jag en enkel kontakt som endast startade fläkten (ciggkontakt kopplad till - ooch jord på fläkten). Fläkten lät inget när jag körde den utan locket (plåthöljet med hål för rökgasrör). När jag satte på locket började den smattra. Övre kanten på fläkten hade alltså kontakt med plåten. Jag vet inte vilket av problemen du har men köp en servicesats (2 packningar, ny glödtråd som sitter genom en liknande packning och en till del som jag tror är ett nät för att skapa en fotogendimma). Räkna med att någon packning eller glödtråden kommer gå sönder när du tar isär värmaren. 

Jag var tvungen att montera ner hela värmaren. Det jobbigaste var att få till skorstenen igen. Jag köpte ny ytter- och innerslang/skorstensrör modell styvare. Tror att dimensionerna var dia 43mm respektive 60mm. Det krävdes en del tankearbete för att inte förstöra slangarna vid återmontering. Jag använde Wallasvärmarens inner och ytterrör för att vidga rörens ändar innan montering. Då blev monteringen ganska lätt. Jag var dessutom tvungen att kröka de båda rören tillsammans med det smalare röret innuti det grövre. Det mindre röret kapades ca 10 cm längre än det grövre (ska kapas 15 cm längre än det grövre enligt instruktionerna).

post-10006170-1394236378,9001_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du öppnar värmaren så passa på att tvätta den. Nu funkar vår värmare perfekt. Den är mer effektiv än tidigare och den luktar inget vad jag kan känna.

post-10006170-1394236379,0749_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...