KenSod 0 Postad 30 Maj , 2010 Hej Hur monterar man en ny relings list på bästa sätt. Mvh / Kensod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 Maj , 2010 Det beror på vad det är för relingslist.. finns mer än en typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 31 Maj , 2010 Jag monterade ny list för ett par veckor sedan. Grov, svart (PVC?) Instruktionen jag fick införmonteringen var att värma upp den. Den blir mjuk och smidig när den är varm och dessutom går den att sträcka ca 5%. Det gör ca 60 cm på den 12m-längden jag har. I mitt fall sitter listen fast med två beslag på vardera sida om motorn. Jag värmde min list i bastun till ca 70 grader. Det kändes helt tillräckligt. Sedan fort som tusan ut till båten där ena ändan skruvades fast (se till att förbereda allt innan!). Tillsammans med en polare krängde vi sedan på listen runt hela båten. En sträcker och drar och den andre kränger på den. När vi kommit runt skars listen av vid rätt längd och skruvades fast med det andra beslaget. Tidsfönstret var ca 5 minuter i mitt fall innan listen blev kall. Det räckte gott i mitt fall även om det var lite slitigt mot slutet. När listen sedan kallnar så krymper den och smiter åt som Borats mankini. Skitsnyggt med andra ord. Efter det välutförda arbetet var det dags för en kall öl och sittning i den uppvärmda bastun. Senast ändrad av Sakkunnig | 31 maj 2010 | 09:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser