Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Joppjopp

Bra ruffhöjd i billig båt?

Rekommendera Poster

Hej! Vilka schyssta båtar i prisspannet 30 - 60 000 har OK ruffhöjd? Själv är jag nästan 2 meter och har inte lust att böja mig mer än nödvändigt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst per

ohoj är själv 1.97 och hittade mig én gammal 22fots Westerly Cirrus med 1,84 i ruffhöjd - Helnöjd / Kotten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju inte att få så stora båtar för de pengarna, vad är du ute efter för löa? Fingal 28 (8,30 lång) har c:a 1,83 i ruffhöjd och är en utmärkt seglare, som brukar säljas billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore jag som du skulle jag titta betydligt mer på kojlängd och sittplatser. Du springer ju inte omkring inuti båten. Är själv 2 m och för korta kojer eller att tvingas sitta framåtböjd eller hopkrupen p g a skarndäck är ingen hit. Vill du laga mat så se till att pentryt är vid utgångsluckan. //Svante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den seglar inte sådär. har själv haft en och längtar efter en igen. Vi hade inga problem med Maxi 68 och ofta gick vi lika bra som Maxi 77 or. Den skulle kunna ta höjd bättre men hellre fart än höjd gäller ju. Den är bra för långa 8se ovan). Särskilt i sittbrunnen har man nytta av att vara lång då det för en kort person kan vara svårt att se över ruffen om man sitter på bänkarna. Sen är det skönt att kunna inhysa gäster eller toalett i akterruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag trodde den var en tveksam seglare efter inlägg som jag läst typ: Varning för Trisskryssaren! Totalt värdelös seglare. Det var familjens första båt (1971), som vi snabbt gjorde oss av med. Istället köpte vi en Misil II, rekommenderas. http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/4f5066bc96852f4ec1256a33007a83a2/21e53931b03d0a47c1256b5d00536754!OpenDocument&Highlight=0,trisskryssaren Skitbåt är det sa Bull. Det är en skitbåt sa Bill. Jag vill varna alla spekulanter för den här skitbåten. http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/4f5066bc96852f4ec1256a33007a83a2/EA31E02493F8A42DC1256B920033BAEB?OpenDocument Fast jag har ju ing egna erfarenheter, men kan konstatera att LYS -talet är lågt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra båt för dig som är lång är MAXI 77. Sådana kan man få tag på rätt billigt. Då bomen sitter öppe bland molnen ger det stort utrymme i sittbrunnen som för övrigt är klart rymlig för denna båtklass. Men vad som bör tänkas på är att du som är lång skall bör skaffa sig en 77:a som är tillverkad från 1976, eller från nr 700 som är det nummer som fick höjt rufftak. Till detta nummer tillkom också standard inredningen. Men det ger givetsvis avstamp på seglingsegenskaperna, ej mycket men alltid något då båten blev tyngre. (tillägga bör att vi blev slagna av en 77:a med 1000 nr på tjörn-runt....aj aj då vår båt har nr 362..haha)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars Lindström

-hej, -för de pengarna kan du köpa och ev. rusta en RJ-85 som du önskar, en skaplig kryssare (Lys:1,03) . Krafftig konstruktion, hembyggen dock, med varierande standard, så titta noga, mindre ståhöjd kan fåd om durken tages borrt, ca.180cm men smalt för fötterna blir det, oj nu ser jag att du är 2m, vet ingen båt som har sådan ståhöjd, om du inte lägger till en nolla på priset. mvh.LL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för alla svar. Men som det påpekas så har jag nu insett att längden på kojerna är viktigare än ruffhöjden - eftersom jag inte har så mkt pengar att tillgå. Så vad säger ni då - vilka båtar i prisklassen kan en fullvuxen (1,97m) sova bekvämt i? :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många 70-talsbåtar har en stickkoj som går in under sittbrunnen, vilket i praktiken gör den ena kojen i salongen c:a 3,5 meter lång, vilket borde vara mer än tillräckligt :-) T ex Maxi 77 har en sådan layout.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Karl-Oskar

Hej, Jag är 190cm och la direkt bort tankarna på en båt jag har ståhöjd i, när jag köpte båt. Vad jag istället tittade på var sittbrunn, sängar och salong. Jag inhandlade en Comfort 26:a som jar är mycket nöjd med. Den seglar bra (fort men framförallt trevligt) och den är snygg! Den är ganska låg i ruffen - endast 160cm, men med en båt för de pengarna får man hitta nånannanstans att dansa chottis. Pentryt ligger vid ruffluckan - så med den öppen har jag ståhöjd! Glöm förövrigt alla båtar som har pentryt längre förrut (tex x-79 och Maxi Racer) Salongen är däremot toppen, jag och 5 av mina lika långa kamrater kan ledigt och bekvämt sitta runt salongsbordet utan irriterande lådor i huvudet. Salongsofforna håller ca 210 cm i min 1981:a (nya inredningen). Förpiken 175cm. Jag har dock förlängt min förpik så den nu mäter 210cm den också - här sover jag bra tillsammans med gumman (som iofs är 160cm.) Comfort 26an är det perfekta alternativet för dig som söker en hyffsat bekväm båt som seglar bra - och har en begränsad budget! Men - leta efter de med nya indredningen! Bilder och mer information om båten hittar du på www.comfort26.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Jag skulle rekomendera Johnsson 26 fast då har man ju kommit över 100 000:-. Mycket rymlig båt för pengarna, långa kojer och bra ståhöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare, är du tålmodig och målmedveten så kan du leta efter Galion 22:a. Jag köpte min i våras och är mäkta nöjd. Spana in mitt fotoalbum så ser du bättre hur den ser ut. Gott om plats, stor sittbrunn och lär ha vunnit Gotland runt på sint tid i sin klass!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...