Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
newnoseharbour

Kloka tankar, MD3B - Efterlyses

Rekommendera Poster

Jag har fått ta över farsans båt - tack för det!

Han har dock haft den på land sedan 2004 och under den tiden bl.a renoverat motorn, en VP MD3B. Han har bytt kolvringar m.m m.m

 

Båten åkte i sjön för någon vecka sedan och motorn var då aldrig riktigt med i matchen. Tror kompet blev för högt i ena cylindern (det kom en skvätt vatten ur luftfiltret). Rev isär den cylindern under veckan - bytte topplockpackning. Idag när det arbetet var slutfört var det dags för ny provstart.... vad händer tror ni!?!?!?

 

Jo, nu kissade nästa luftfilter......

 

Det finns inget vatten i oljan vad det verkar. Jag har inte gjort något komptest...

 

Vad tror ni hänt/händer???

 

Förslag på handlingsplan mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är inte så att farsan din har tvättat luftfiltrerna och du får nu ut resterna, dom ska ifs tvättas i fotogen eller diesel men alla har juh sina egna metoder.

Hur går motorn annars....?

Får du ut vatten där så är troligtvis något på kylvattensidan inte hundra men varje cylinder är så pass inviduell att om det ska komma ut vatten i luften så borde det vara fel på varje cylinder......

Värt att kolla är att det finns vattenlås på avgasröret för att du inte ska få tillbaka det vattnet in i motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret!

 

För det första så har farsan inte tvättat luftfiltren, det vore inte likt honom lixom och han har själv varit med nu vid sjösättningen samt när vi drog igång motorn.

 

Första starterna gick motorn kanon - hoppade igång direkt. Helt plötsligt vid ett senare startförsök vart det tokkompression i motorn - minns jag inte fel höll vi då på att fylla upp kylsystemet med sötvatten - den låg då alltså inte i sjön och kunde inte dra i sig kallsupar med sjövatten....

 

Hmmm.... vad pysslade vi mer med....

 

Jag kopplade in all el till motorn eftersom farsan haft den urlyft då han renoverade den. Jag kopplade helt enligt kopplingsschemat från instruktionsboken.

Enda frågetecknet var sötvattenpumpen som börjar surra när man vrider på tändningen... Visste f-n inte om vilken kabel som skulle till vilken kopplingsplint. Den surrar friskt oavsett vilken plint man kopplar in den på. Går den åt fel håll om man kopplar den fel?

 

Edit: stavfel

 



Senast ändrad av newnoseharbour | 30 maj 2010 | 20:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom hävertverkan skulle jag misstänka sönderkorroderad kyllimpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplocket draget med rätt moment ?  11kg för de långa och 4,5 kg för de mindre om jag inte minns fel. Sedan skall toppen efterdras efter ett visst antal timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyllimpan SER schysst ut men visst, man har ju inte samma jack som stålmannen!

 

Var lite inne på åtdragningsmomenten på pinnbultarna och muttrarna på toppen jag med. När jag lossade den cylinder jag nu fixat så tyckte jag farsan varit lite blödig när han satte ihop motorn efter renoveringen... jag använde momentnyckel när jag återmonterade grejerna (4,5 & 11Nm).

 

Nu när jag funderar lite så borde min cylinder som jag fixade börjat pissat även den efter hopmontering om kyllimpan sagt upp sig - det hände aldrig... Problemet flyttade bara på sig till nästa cylinder.

 

Farbror polisen har lånat mitt körkort en månad (är en fri man på lördag) vilket innebär att jag får idka inköp via internet. Två ytterligare topplockspackningar är nu beställda. Båten ligger just nu fem mil hemifrån vilket även det gör att jag inte kommer åt den utan hjälp från lokaltrafiken! Till helgen är jag där igen och tänker då riva den vattenfyllda cylindern samt även öppna upp den ännu nej påverkade cylindern för att kontrollera vilka moment den är dragen med.

 

Stort tack för ert engagemang!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan du ha gjort följande fel.

Med båten i sjön, motorn vill inte starta, du kör med startmotorn och fyller avgasslangen med vatten då motorn inte går och trycker ur vattnet ur avgasslangen. Vattnet rinner sedan tillbaka in i motorn. Startar motorn inte normalt skall man stänga bottenventilen före fortsatta startförsök.

Du säger vid någor tillfälle att båten står på land och du fyller vatten. Kopplar man en slang till vattenintaget med tryck kan man också fylla avgasslangen med vatten som sedan rinner tillbaka in i motorn.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=> Ove-T,

 

Nope, någon ventil stängdes tyvärr aldrig när båten väl låg i vattnet - så visst kan han ha fått en kallsup bakvägen så att säga...

 

När båten låg på land, första provstarten efter renoveringen (startade och gick kanonbra då) så fanns det inget vatten i motorn...... Farsan var som vanligt lite het på gröten så att säga. (Det positiva var väl att impellern var omonterad då....)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...