Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
destructorgadget

På jakt efter solpanel

Rekommendera Poster

Skrev tidigare samma inlägg i under felaktiga klubben Om Bryggsnack

Hej!

Relativt ny inom området för förnybarenergi och efter att ha konstaterat att det är relativt svårt att få tag på landsström ute på en kobbe har jag bestämt mig för att införskaffa en solpanel & regulator. Har kollat runt på de vanliga; erlandssons, seasea etc. men jag vill gärna ha en flexibel solpanel som inte väger 50Kg och som inte går sönder på direkten (dvs. inge glas). Det säljs en del tunna hos ovanstående återförsäljare men de är däremot av karaktären dyr.

Efter en massa googlande hittade jag några siter som kränger billigare varianter av solpaneler bla. nordicresource.com/ och teknikhamstern.se/ de verkar ha samma sorts panel och frågorna jag nu står inför är dels ifall någon av er har koll på just dom panelerna (50w) och den regulatorn som både  nordicresource och seasea kränger?!?

Hjälp sökes...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på de paneler du skriver om men har sett att Jula varuhusen har paneler till bra pris. En annan leverantör är Sunwind som har stort utbud av paneler och gasol-vvberedare mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpte erlandssons 50w panel som dom reade ut för runt 1900:- och vad jag lyckats läst mig till är att valet av regulator har den stora rollen av vad man får ut av panelen. Har själv satsat på en Maxpower regulator som enligt olika tester ska vara i överkant av vad man får ut i laddning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Köpte en 50W panel & regulator på nordicresource.com, det handlar inte om så ofantligt stora mängder pengar så jag kör på en chansning. Jag hör av mig igen så ni får reda på hur det gick...

Länken ovan verkar inte fungera, har du lust att skicka den på nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sakta i backarna, du har beställt utan våra goda råd. Det kan bli en dyrköpt lärdom!

Sällsynt vårdslöst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Såg på båtmagasinet i lördags .Där visade dom en solpanel som var som en väska med inbyggd regulator .Man kopplade väskans kablar direkt på batteriet .Verkade som en smart lösninig .Tror den vad på 50W . Ni får kolla på sea sea hemsida .Glad

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag besökte jag en av deras butiker för tredje gången. Tidigare har jag varit på jakt efter annat men idag tänkte jag köpa ovanstående vikbara panel. Förmodligen har de alert personal men jag har inte träffat någon.

Jag frågade de tre som hängde vid tv;n om den var körklar och fick till svar att man nog måste ha en regulator men de visste inte. Jag sa att jag ville ha en panel och en i personalen gick för att kolla och kom sedan tillbaka och sa att de var slut. Inget intresse av att kolla med andra butiker eller tala om när de skulle komma in igen och jag kände inte för att fråga. Min fru som kom med en varukorg strax efter mig tänkte betala men då hade alla tre åter börjat titta åt andra hållet där tv;n var påslagen. Efter kanske en halvminut frågade hon högt om det var spännande och då reagerade en i personalen så att hon kunde betala.

Man har nog blivit bortskämd med butiken invid 73:an där man nästan alltid får goda råd och trevligt bemötande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...