Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Garnis

Hjälp! Vibrationer Beneteau Oceanis 331

Rekommendera Poster

Hjälp mig snälla någon som har erfarenhet. Har köpt en Beneteau Oceanis 331 (prod 04) med en Penta 2030 29 hk. Jag har vibrationer när jag går för motor.  Skulle vara obalans i propellern, lätt att fixa. Tyvärr svårare problem. Har varit på marina och de hittar inte felet efter många timmar. Axel rak, linjerad motor, provat anna tvåbladig propeller men utan att lösa problemet.

Nästa steg är att byta propeller, tänker trebladig, men det är inte lätt att hitta rätt. Beräkning ger en för stor propeller. Kommer nära skrovet. Har någon en ide om vilken propeller som skulle kunna fungera på denna båt? Även folding av intresse. Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft samma problem fast på en Oceanis 323. Det satt en bromsande 3-bladig propeller på båten vid leverans, då gick den fint för motor, men den stora propellern bromsade vid segling och störde vattnet runt rodret så att båten lätt broachade.

Efter rekommendationer köpte jag en 2-blading Flex-O-Fold propeller. Båten seglade bra men hela båden vibrerade enormt vid motorgång. Eftersom en kompis med samma båt gjorde samma byte och fick samma problem insåg jag att det var inte propellerns fel, utan båtens.

Fick handla propeller ännu en gång, en 3-bladig Flex-o-Fold, nu går båten perfekt.

Problemet sägs komma från att skäddan som propelleraxeln kommer ut igenom inte passar ihop med 2-bladiga propellrar. Jag har på land sett att botten där axeln kommer ut inte är direkt stabil, utan flexar om man hänger i axeln.

De som säljer propeller bör kunna rekommendera lämplig.
(I och för sig så hade jag fåt rekommendation om 2-bladig folding från både båthandlare och propellertillverkare).

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vibrerar det lika mycket på alla varvtal ? Eller följer det med vartalet ?

Har du folding propeller fast, jag hade problem med en folding som inte fällde ut sig helt, därav vibrationerna, kan vara svårt att hitta. Jag bytt propeller och nu funkar det kanon.

Prata med drevia, dom hjälpte mig.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tcrona!

Tack för bra info! Eftersom vi har provat allt med Garnis båt utom det du föreslår känns det sannolikt att det du ordinerar även skulle funka för oss.

Har du samma motor som Garnis, dvs VP 2030 med 29 hk (utväxling backslag 2,35:1)? Om ja vilken propeller storlek valde du på den 3-bladiga Flex-O-Folden?

Varvar motorn ur (dvs 3600 rpm) när du kör gasen i botten? Eller tenderar den till att övervarva?

MVH

/Peter

PS Grattis till valet av Flex-O-Folden! Såg att den blev bäst i test i tidningen Yachting Monthly. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och Tack för era goda råd.
Den trebladiga folding propellern löste problemet. Båten är nu i hemma hamn. Tack också till Diesel Power Sweden för deras kompetenta hjälp samt GS marin för ett enträget sökande.
Garnis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...