Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
henrik88

CU Rullsystem är det värt pengarna?

Rekommendera Poster

Hej

Jag beställde en CU Rullsystem för ett par veckor sedan, det var itne aktuellt att lägga ut don stora summorna på en rulle till en såpass liten båt som min 24 fotare. Och nu när jag sitter här och kollar runt lite efter tips o råd om monteringen så blir det lite delade känslor, vissa säger att det är bara är skit och en dålig och osäkerlösning och vissa säger att det fungerar utan problem, så om någon har monterat det så fall hur det gick? och hur det går att segla med??något jag inte visste var att det tydligen inte går att bara ha delvis av seglet utrullat villket jag inte förstår varför?? Jag bor i norge och har båten i göteborg så jag kommer vara tvungen att kombinera semester med iläggning och påmastning så jag försöker vara så redo som möjligt, så alla tips angående CU Rullen och des montage är guld värt för mig!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, börjar med omdömet o avslutar med tips:

Jag köpte en CU-rulle i höstas, men hann i princip bara montera innan isen hastigt o mindre lustigt satte stopp för några större utvärderingar. Har däremot kört en del nu i vår, Det första som hände var att lagren i nedre svirveln skar m påföljd att det var stört omöjligt att få seglet vare sig in eller ut. Mailade dem på kvällen och Clas som han heter ringde strax efter 9 morronen efter för att supporta. Tydligen hade dom haft nåt strul med just denna detalj på sistone, efter många sålda enheter så kom plötsligt 3 snabba reklamationer på system levererade ung samtidigt. ärendet hanterades föredömligt snabbt: Dagen efter samtalet fanns 2 nya svirvlar i brevlådan, samt ett kuvert med förbetalt porto f retur av den defekta. Oavsett vad man tycker om billiga system så visar dom iaf i mina ögon en sort portion seriositet när saker o ting går så fort, utan en massa pappersarbete o inget tjafs m att ligga ute med postavgifter för de felaktiga prylarna.. Nu, efter att ha bytt ut grejerna, fungerar det väldigt smidigt. OK, sägas skall att jag inte har nån Furlex eller Plastimoerfarenhet att jämföra med, men till min Maxi77 så räcker det gott o väl till. Hade ung samma inställning som du, vill inte lägga en förmögenhet på rullen när båten är relativt liten o billig.

Tipsen då.. ? Ja, systemet levereras med wirelås, vilket jag inte riktigt gillade så i stort sett omgående åkte jag till Hjertmans och köpte ändterminaler för självmontage (dessa skall enl Hjertmans vara minst lika starka som pressade terminaler). Köp med en sådan (eller 2, beroende på hur ditt övre förstagsfäste ser ut) och montera istf wirelåsen så seglar du om inte annat med en helt annan trygghetskänsla än med wirelås. I övrigt var allt väldigt smidigt, jag monterade mitt utan att ens ta ner masten.

Oj, faen.. nu blev d en novell igen... men undrar du över nåt så ska jag gärna försöka vidareutveckla mitt svar

EDIT: Och jo, visst GÅR det att segla med seglet bara delvis utrullat, men krysshöjden blir inte optimal. Dock tar man sig fram. Detta är väl iofs inget som är specifikt för just CU-rullen dock, det har nåt att göra med att seglet inte är skuret för att bara användas till viss del.. eller vad man ska säga. Jag är näranog novis själv, men så har jag fått d förklarat iaf

Senast ändrad av KillerBoo | 28 maj 2010 | 19:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en CU-rulle på min båt. Jag har inte köpt den själv, utan den fanns på båten är jag köpte den. Jag är inte alls lika possitiv som Bosse.

Min CU-rulle är rena skiten och definitift inte värd pengarna. Snålheten bedrar ofte visheten. På måndag skall båten mastas av och upp på land. Innan jag sjösätter skall jag byta ut det kapade förstaget till ett helt. Vilket vansinne. Kapa ett förstag och sätta in två lager som skall ta upp all belastningen.

Ett förstag skall spännas upp med 20% av sin brotthållfasthet  och ibland upp till 40%.

http://thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

Nu är det kanske sen för dig, men om man köper ett rullbeslag på hjulrea eller till mässpris så får man en Plastiomo-rulle till ungefär samma pris som en CU-rulle.

Jag skrev inte att lagret i min CU-rulle också skar när vi skulle ut och 24-timmars segla. Nu skall CU-rullen bort och möjligen byggas om  till en hissbar Genakerrulle. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/rullfocksproblem.html

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man väljer Plastime-alternativet, måste man då inte även ha ett segel som är anpassat för profilen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att få befintliga segel omsydda för rulle. Jag har kompis som fick ett paketpris på rulle och ett omsytt segel. Förseglet han hade var rätt nytt så det lönade sig.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 28 maj 2010 | 21:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ja jo.. fast då stoppar iaf inte de pengarna man betalar för en CU-rulle.. vilket i åtminstone mitt fall var ett avgörande skäl. Och som sagt, hittills (knack i skallen/ta i trä) så är jag helnöjd, bortsett fr den lilla fadäsen m lagre. Var detta en engångsföreteelse så byter jag inte system förrän jag ska byta segel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker inte argumentera emot dig. Jag är själv intresserad av en CU-rulle men skillnaden i pris kanske blir mindre om man kan sy om befintliga segel.

Fördelen jag ser med CU-rullen är att funkar det inte så kan man lätt gå tillbaka till vanligt segel. Ett nytt förstag är inte så dyrt.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CoolSeglat med CU-rullen en säsong och är helnöjd. Har fungerat utan problem. Båtgrannen är oxå nöjd med sin. Modifieringen med T-röd var onödig, se bild.

post-571-1394236374,752_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej de va väldigt mycket bra info, får mig att känna mig lite bättre;) bara en fråga hur monterade du det utan att ta ner masten? med kapade föstag osv? ja läste även att maxi 77 hade problem i masttoppen pågrund av att den modellen har ett förstag som går in i masten... mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det inte är en cu rulle för topp prestanda, men för dom pengarna att testa på tycker jag det är helvärt och om det då fungerar OK är det ju underbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Vad som är viktigt är att du har en stum fallina (dyneema) för att minska sagget i förliket.

För att bättra på ytterligare finns det en segelhake i plast som man sätter dit istället för de vanliga pistolhakarna, dessa kan man sätta tätare än öljetterna annars skulle medge. Segelhaken finns på Hjertmans bl,a. artnr, 5050-62 pris 30:- 2-pack.

Denna ändring har jag gjort på min CU-rulle och den har funkat förträffligt så här långt.

Förra året seglade jag med en genua, men iår blir det den självslående focken istället, då får man anledning att sätta gennakern oftare istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kapade förstaget i toppen, monterade an ögleterminal fr Hjertmans i stumpen som stack ut fr masttoppen, sedan vände jag förstaget upp o ner, monterade svirveln mellan den nya öglan samt den befintliga i förstaget. Sedan kapade jag staget ytterligare en gång, nu till rätt längd,  i den änden som nu hängde neråt (alltså i samma ände jag kapade den först) för att även där montera en ögleterminal och sedan montera själva rullen. Aneldeningen till att jag kapade 2 gånger var att jag gjorde operationen med masten på plats, och tyckte det var säkrare att mäta med båda händerna till hjälpen istf att stå o balansera uppe i mastkranen. Stagade upp masten föröver med storfallet under tiden jag inte hade förstaget på plats.

Har du PP-masten (alltså den gamla svarta historein) så är det så att förstaget går in i masten o fästs med en terminal i en genomgående bult i vilken även akterstaget sitter på samma sätt. Har du den nyare riggen så det är möjligen löst på något annat -smidigare- sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla argument är ju bra, utom dom dåliga :)

Nä, skämt åsido du har en bra poäng i att man kan gå tillbaka till det gamla om man så vill. Ytterligare en poäng är ju att om man vet redan innan man går ut att det ska blåsa smådjävlar så kan man ju sätta upp ett mindre försegel istf -som i mitt fall- Genua1:an. Då slipper man ju det som verkar vara tråkigast med försegel på rulle: Att segla delvis in-/utrullat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...