Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
ChristianE

Fixa båtsläp

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har erfarenhet av att fixa till ett båtsläp? Jag har en dubbelboggie float-on trailer som har tygklädda plankor som båten lägger sig på. Det gör det grymt tungt och jobbigt att sjösätta själv.

Funderar på att byta ut plankorna mot hjul istället, någon som gjort det och har tips om vad man bör tänka på? Och var köper jag grejorna med rätt kvalité.

Tacksam för hjälp.

//Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att traska in på Biltema och köpa dina delar som du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm det är så enkelt alltså, skönt att jag inte känner mig som ett fån som frågade då! Skrattande

Tack för tipset, ska leta rätt på närmaste Biltema. Något att tänka på eller är det bara att börja skruva?

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl eg bara att åka och kolla på vanliga båttrailers och kolla hur de löst vissa saker. Sen beror det ju lite hur din nuvarande ser ut och om det går att enkelt göra om den, eller om du måste svetsa en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jula har köl-rullar och justerbara sidostöd som du kan sätta på trailern ist f plankorna. Komplettera med en winsch om du inte har någon. 3 kölrullar och 2 sidostöd bör räcka upp till 20-fots båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla.

Trailern har alltså redan kölrullar och winch. Jag ska åka och kika på Biltema och Jula och kolla in kvalitén på deras grejor. Lyckligtvis verkar det som om jag enkelt kan skruva av de gamla plankorna (stöden) och skruva dit nya med hjul/rullar istället.

Det jag var nyfiken på är om det finns några klassiska misstag när man gör sånt här, något självklart att tänka på som att mäta ut höjd etc eller är det trial end error som gäller.

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte bygga om trailern utan helt enkelt bara använda den på rätt sätt. Om din ramp nu tillåter det... Kan inte bli enklare o snabbare än att sjösätta med float on trailer. Tanken är ju inte att du ska vinscha upp/av båten på trailern. Ner med hela trailern i vattnet bara det är den byggd för att klara.

Sen är visserligen float on trailern helt värdelös när det kommer till bottenmålning men det är ju bara att lyfta av båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...