Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Mr_Masko

Knackande ljud

Rekommendera Poster

Vid provstart av min Albin med en O-22:a puttrade motorn igång under några sekunder. Stannade, och sedan när jag skulle kicka igen, kommer det bara ett knackande/klickande ljud varje gång jag kommer till tändningsläget. Klickar ca 3 gånger/sek.
Laddningslampan blinkar i samma takt som klickandet. 

Vad har gått sönder denna gången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har ett dåligt laddat batteri eller dålig kontakt någonstans, kontrollera batteriet och dess kontaketer.

/qsec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är i gott skick och skickar bra krydda.
Vi ser oxå att det sitter två reläer mellan startnyckel och startmotor, men enligt kopplingsschemat skall det bara finnas ett.

Kan någon ge mig tips om varför det finns två och vad de i så fall har för funktion?
Det ena borde ju vara ett startrelä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en separat generator så kan ju det ena vara till den alternativt om du har 2 skilda batterisystem så kan det vara ett skiljerelä.

Skulle se över kontaktytorna med en stålborste om jag var du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klickande ljudet är startreläet. Det som händer är:

1. vrid på nyckeln, startreläet får spänning och drar och kopplar in startmotorn.

2. startmotorn drar så mycket ström (vi pratar hundratals A här) så spänningen från batteriet dyker.

3. Startreläet orkar inte dra längre utan släpper när spänningen sjunker

4. Spänningen stiger när belastningen från startmotorn är bortkopplad.

5. Startreläet drar igen och kopplar in startmotorn

6. gå till 2

Orsaker:

a) kasst batteri

B) dåliga kontakter/kablar mellan batteriet och motorn

Starthjälp med kablar från annat batteri kan hjälpa till att få igång motorn.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original för O22:an är dynastart och mekanisk laddregulator. Skulle lossat alla kablar som har med laddningen att göra ifrån dynastarten, alltså D och DF. Startar motorn utan att startreläet börjar hacka så ligger grundfelet i laddningen.

Som Anders_ St skriver verkar det bli ett stort spänningsfall, reläsläpp ... osv.

Grundorsaken kan vara kortslutning av generatordelen via laddregulatorn, som då lastar ner rotorlindningen onormalt mycket. Spänningsfallet blir i så fall större än normalt vid start, så även med hyfsat friskt batteri och bra ledningar kan problemet tänkas uppkomma.

Med urkopplingen av D och DF kan detta lätt bekräftas eller avfärdas.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...