Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
laban1

Hur brukar laddningen från generatorn fungera?

Rekommendera Poster

Hej!

Upptäckte att en del vatten försvinner ur batterierna under säsongen.
När jag mäter har frågorna blivit fler, som vanligt!

Hur brukar laddningen från generatorn fungera? Då tänker jag främst på vad som styr skiljerelät och i vilken ordning baterierna laddas. Även hur spänningsregulatorn fungerar i princip (misstänker fel).

Jag har generator, regulator som burk utanför, Start- och förbrukarbatteri samt skiljerelä och antagligen skiljedioder också.

Det här har mätningar hittills givit (elsystem från början av 80-tal gissar jag):

1. Laddning slår på efter ca 7min
2. Endast förbrukarbatteriet laddas (vid 7min)
3. Laddningsspänningen uppmätt på förbrukarpolerna är 15,6 V

Är det här normalt?
ska inte laddningen gå på direkt?
och är det inte motorbatteriet som ska laddas först?


Spänningen är för hög ska väl vara max 14,4V om jag minns rätt.
Tacksam för svar, ska regna i helgen, men nästa helg tänkte jag kasta loss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har hög laddningsspänning. Trevligt när det gäller att få i strömmen snabbt i batterierna men de kan koka torrt och det blir onödigt mycket knallgas.

Att startbatteriet ska laddas först hör man ibland men jag anser att alla kan parallellkopplas vid laddning. Startbatteriet får ändå vad det behöver dvs det behöver nästan inget men får ändå allt. Räcker inte startbatteriet vid parallellkoppling ska det bytas pga att det är slut.

Ett fullt batteri tar nästan ingen ström vid 14,4V men tar något mer vid 15-16 V. Men faktiskt mindre än man tror.

Räcker det med en vattenfyllning per säsong tycker jag du kan fortsätta köra men den höga spänningen om du inte är rädd för knallgasen. Det är mer en säkerhetsfråga. Ändrar du körbeteende, dvs kör mycket mer med motorn bör du trimma ned spänningen till 14,5V eller däromkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Om det är som i mitt fall att förbrukarbatteriet laddas först,
Vad är det som får skiljerelät att slå över till att ladda startbatteriet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddregulatorn i generatorn måste bytas, batterierna håller inte att överladdas långa perioder. max laddspänning är 14.4V och runt 13.4-13.8 vid tomgång eller vid fulladdat batteri.

Om man har en snabb voltmätare så kan man kolla batteriet vid start, det får inte understiga 9.6V vid startögonblicket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skiljerelät är korrekt kopplat ska bägge batteribankarna vara inkopplade när tändningen är på (alt när generatorn laddar beroende på hur det är kopplat).

Om bara förbrukarbanken laddas så är det felkopplat.

Sen är det en annan sak att batterierna bara tar till sig den laddning de kan och startbatteriet ofta bara behöver liten laddning. Spänningen brukar dock vara i stort sett samma när bägge batteribankarna har fått den laddning de kan ta åt sig.

Om du har både skiljerelä, skiljediod och laddfördelare så är det kanske läge att rådda runt lite med din installation ändå.

För ytterligare info in skiljerelä (typ Bosch) kan du gå in på Skyllermarks hemsida http://www.skyllermarks.se/ .

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren, är det någon som vet
vad som styr skiljerelät?
Andra synpunkter också välkomna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står hur man ska koppla men det står inte vad som händer,
Är det så att när man vrider tändningsnyckeln så drar relät och
båda batterierna laddas parallellt och i viloläge så är förbrukarbatteriet
och startbatteriet separerade när relät inte drar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst står det vad som händer också och du har helt rätt att när relät är strömsatt så är bägge bankarna inkopplade. Och när relät inte är strömsatt så är de separerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag lite mer om den delen, tackar!
någon ide om varför batterierna börjar laddas först efter 7min?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har att göra med att du har en kombination av olika grejer i din installation: Skiljediod och Skiljerelä samt att du misstänker fel i regulatorn.

Jag är ingen expert men gissar att du får börja reda ut din el-installation och fokusera på regulatorn. Citerar mig själv igen (inte för att det jag säger brukar tåla att upprepas Skrattande):

Om du har både skiljerelä, skiljediod och laddfördelare så är det kanske läge att rådda runt lite med din installation ändå.

När du har fått ordning på det så att du har samtidigt laddning av grejerna skulle jag i dina kläder ta bort skiljedioderna och se till så att skiljerelät är juste inkopplat enligt ovan.

Lycka till! Det behöver du nog även om lösningen kanske, förhoppningsvis är jätteenkel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag ska byta relä, verkar vara fel på den efter mätningar.
Nummer två är att se över regulatorn.
Någon som nappar på frågon om hur den brukar fungera?
(Kanske för omfattande att svara på)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har en generator med avkänning. Det finns rätt många generatorer som har en ledare som kopplas till batterierna. Den känner då spänningen och kompenserar för spänningsfall i dioder, kablar och kontaktpunkter på vägen fram till och från batterierna. Har den ledaren ingen kontakt t.ex gått av kan det bli riktigt hög spänning.

Avkänningsledaren är en ganska tunn ledare eller lite vekare anslutning på generatorn. Den kan på prov sättas på plusledaren till batteriet och ska då visa kring 14,4V.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus!

Tack för svaret, jag ska kolla var avkänningslearen går och kolla hur den
delen är kopplad. Har regulatorburk utanför generatorn.

Lite osäker på följande:

Den kan på prov sättas på plusledaren till batteriet och ska då visa kring 14,4V.


Ska jag testa med att sätta avkänningsledaren på batteripolen ( )
under det att generatorn laddar? och var ska jag mäta mellan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som slår mig (förutom att du mycket riktigt ahr för hög slutspänning) är att det finns olika varianter av skiljerelä och hur de kopplas:

  1. Enkelt relä som lägger ihop förbrukar- och startplus, kopplat på/styrt av laddlamputgången på generatorn.
  2. Enkelt relä som lägger ihop förbrukar- och startplus, kopplat på tändningsnyckeln.
  3. Intelligent spänningsavkännande relä, som kopplar ihop batteribankerna först när startbatteriet fått upp spänningen, dvs inte längre tar så mycket laddning.

Det där med din tidsfördröjning gör att det skulle kunna vara variant 3 du har (ev. felkopplat också).

Min uppfattning är dock att man med variant 3 ofta försöker lösa ett icke problem. Precis som redan nämnts kan man gott lägga ihop allihop när det kommer laddning, för startbatteriet kommer snabbt att vara ur leken i alla fall.

Variant 2 är lätt att koppla in och förstå, men har den uppenbara nackdelen att batterierna kan vara ihopkopplade medan starten jobbar. Det finns då en överhängande risk att startströmmen inte bara tas från startbatteriet, utan också via relät från förbrukarbanken. Helt eller delvis. Det frestar reläet ganska duktigt, eftersom en start kan dra flera hundra ampere. Risken är stor att kontakterna bränner ihop i reläet, eller att det ger upp i förtid.

Variant 1 är den som fungerar bra i de flesta fall. Utan laddning är lampan - som ligger till plus - jordad på sin andra sida via den lågohmiga lindningen till jord på lamputtaget på generatorn. När magnetiseringslindningen börjar lämna spänning slocknar lampan (den får ju plus på båda sidor), och spänningen drar då också reläet.



Senast ändrad av IngemarE | 01 juni 2010 | 08:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en bra redogörelse! i mitt fall har jag sett att relät inte är ett skiljerelä som jag först trodde utan används för att manuellt stänga av laddningen av startbatteriet, så att man endast laddar förbrukarbatteriet .

Skiljedioder sköter separationen. Jag antar att man kan stänga av laddningen av startbatteriet för att den inte behöver laddas lika lång tid men det är en gissning.

 



Senast ändrad av laban1 | 01 juni 2010 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är på pluspolen på batteriet den ska sitta så dit är det bäst att dra en ledare om du har hittat avkännarledningen (senseledningen).

Jag avsåg en regulator inbyggd i generatorn, då är det enklast att sätta den på generatorns pluspol, den som ansluts till batteriplus. Generatorer levereras ofta med sensledningen. skruvad till pluspolen på generatorn ifall man inte orkar ansluta den till batteriet. Det blir ju då också lite farligt hög spänning om den inte ansluts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus igen! Jag för står nog inte riktigt ändå. När jag mäter över förbrukarbatterierna
så visar det som jag sa tidigare 15,6V. Om sätter sensorledningen på polen från regulatorburken, så borde den sjunka till 14,4V då, är det så du menar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En laddator kan i vissa fall ge 15,6 volt ut under en begränsad tid! Men är det fortfarande det efter säg 30 min så är det ju så klart fel...

Laddatorn pulsladdar också med långt mellan varven (ca 5-8 minuter) och då laddar den inte alls utan mäter spänningen på batteribanken först. Kanske du har en och den börjar med att fundera på vad som händer innan den krämar på? Men visst: Vatten ska inte försvinna!

En tanke bara, min ger ibland runt 15,5 volt en stund. 13,0 vid Full bank

 

EDIT: Dåligt eller dåliga batterier gör att den laddar men full kräm hela tiden då den vill ha upp spänningen till nära 12,9 volt på bägge (tillsammans) Resultat: Datorn failar...



Senast ändrad av bearcat | 02 juni 2010 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis.

Har den lossnat eller regulatorns sensoringång gått sönder kan det vara så att den har ett inställt maxvärde som då blir laddningsspänningen. Har den inget maxvärde kan det bli mycket farliga spänningar som bränner sönder det mesta som är påslaget ombord.

Men även sådant kan ju hända när det går sönder på fel sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst! Jag bytte relät som bryter laddning till startbatteriet.
De andra sakerna fixade till sig efter bytet mirakulöst nog.
Jag har 14,5V på båda batterierna och det går igång direkt efter start.
Tack för alla som engagerat sig i detta, toppen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...