Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
annerborn

Vattenbaserad bättringsfärg för gelcoat?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en plastbåt som en tidigare ägare gjort diverse smålagningar på. Tyvärr har han använt kritvit gelcoatspackel som inte matchar den övriga gulnade/grånade gelcoaten. Dessa små lagningar lyser vita mot den övriga gelcoaten och jag skulle vilja täcka dem med färg av rätt kulör, MEN det är att det är svårt att hitta sprayburkar med rätt kulör

...Därför hade jag tänkt åka till färgaffärn och låta dem blanda till en färg med exakt rätt kulör. Sedan tänkte jag applicera den med en färgspruta. Dock klarar färgsprutan endast vattenbaserade enkomponents färger.

Min fråga är då:

1. Finns det några vattenbaserade enkomponentsfärger som jag kan använda för att måla över dessa smålagningar? (det finns ju numera vattenbaserade billlacker)

ELLER

2. Skall jag penselmåla på nån annan färg (lösningsmedelsbaserad eller tvåkomponents) och sedan våtslipa och polera? (vill helst inte slipa för mycket på gelcoaten)

mvh, Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra ett riktigt jobb. Slipa ur lagningarna med en Dremel slipmaskin och spackla med rätt färgnyans på gelcoatspacklet. Våtslipa och polera! Då får du en lagning som häller, blir snygg och tåler polering.

Om det är små lagningar och du täcker lagningen med en tejp remsa vid spacklingen så behöver du knappast slipa ens.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns små färgburkar till plastmodeller att köpa i välsorterade leksaksaffärer blanda till rätt kulör om det bara är små skador eft spackling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är exakt min sits. Någon tidigare ägare har fyllt revor i skrovet med ett kritvitt spackel som sticker i ögonen. Har en gammal Fjord som är i behov av skrovrenovering, men omöjligt att få tag på färgnummer/koder. Ringde upp en herre på BeHåPe i Kågerup och han bad mig stansa ut en bit gelcoat, stort som en lillfingernagel.

Med hjälp av detta prov kan han blanda till perfekt nyans för lagning. Körde tufft med autosol och ullhätta på ett mindre område och fick fram en vitare nyans än den UV-gulnade gelcoaten. Dessvärre gav det hårda trycket oerhörda mängder mjölksyra i axlarna, så jag provade med ett 1200 våtslip och fick fram samma nyans med mindre arbetsinsats.

Nu finns bara ett problem - hur stansar man ut en bit gelcoat utan att förstöra laminatet under?

Någon som har ett förslag?

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har ett förslag på hur man fixar ett gelcoatprov?

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Om du ändå har ett skadat område så använd en hålsåg till borrmaskinen och ta ur ett prov ner till glasfibern, ta sedan ett litet stämjärn och slå loss biten, sedan får du ju ändå spackla igen denna skadan ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Matrix och tack.

Känns som ett riskabelt arbete. Finns det så små hålsågar?

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...att hitta exakt rätt nyans på spackel lär väl inte bli så lätt? Jag jämförde med färgkartan för gelcoat (längst bak i seaSeas katalog) och det var ingen som var spot-on. Därför tänkte jag att det kanske var lättare att låna en färgkarta av färgaffärn för att hitta rätt nyans och sedan be dem blanda till färg.

Jag inser att jag kanske inte kommer att hitta någon vattenbaserad färg som håller måttet (tål framtida slitage från sol och polering).

Frågan blir då:

1. Skall jag skippa iden med vattenbaserad färg som appliceras med spruta?

2. Kan man få spackel i exakt den nyans man behöver?

3. Om man inte hittar spackel med rätt kulör, vilken typ av färg skall man toppa med (som tål solljus och polering)?

/ Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är lite här och var på fribord och i sittbrunn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Ja absolut, garanterar är att om du försöker med färgsprutan på gelcoat så blir det definitivt inte bättre an vad det är idag. Det kommer att bli sämre.

2. Ja du kan få spackel i rätt nyans. Antingen beställer du från någon som vill blanda till dig eller så gör du helt enkelt så att du tex köper ett par av de färdiga spackel som finns och blandar till rätt nyans innan du blandar härdare i. På Erlandssons brygga har dom små förpackningar typ 0,5 dl. Dessa går bra att blanda.

En firma jag handlat från och som skickar är Glasfiberteknik http://www.glasfiberteknik.se/ Dom kan blanda till din nyans om du vet båt eller färgnummer eller har prov. Men problemet brukar vara att om plasten är gulnad så måste du antingen polera upp så att det gula går bort eller så får du bestämma att du kör med en gulnad nyans på spacklet. Problemet är då att om du senare polerar upp rejält kommer båten att bli vitare och spacklet lite gulare.

3. Sannlolikheten är att du hittar nog lika rätt i kulörerna på gelcoat som med färg, dvs du kommer troligen att få viss nyansskillnad men om du är noga mycket liten. Så då gäller helt enkelt spackel.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...då blir det nog till att fixa ett färgprov som någon kan blanda till efter, för själv tror jag inte att jag kommer kunna blanda rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...