Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
Nilsson1

Archimedes, Crescent Penta MM Impeller

Rekommendera Poster

Jag undrar om ni som vet kan ge mej dimensionerna på de olika imellrarna som finns  till de svenska utombordarna. Då jag hittat ett par stycken. 1.62x25 17hål  VP art nr 2853-5443-00,kan det vara den som ska sita i de ökända plasthusen på 3cyl motorer? 2. 40x14 10mm axel med dubbla spår för typ brytpinne art nr 2853-5265-10 ??? 3. 53x14 17mm axelhål art nr 2853-5524-00??? Kan det vara för de olika storlekarna på motorer typ 5-10, 12-25, 30-större, plasthus. Samt aluhus. Jag har även två nya impeller hus som jag inte vet vad dom är till. Kan ni hjälpa mej med detta

post-10005126-1394236368,674_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern längst uppe i det vänstra hörnet ser ut att vara till 500cc 600cc och 900cc motorerna. Nu kommer jag inte ihåg om det är impellern till aluminiumhuset eller plast huset. Men använd inte dessa impellrar!!!! Om man tar en Impeller som har legat länge kommer med stor sanolikhet bladen gå av när dom körs. Därför gummit har stelnat i rakt läge, jämfört med moterat läge då impellerbladen är snea. Men som du kanske redan visste finns det modifierade impellrar som passar aluminiumhusen. Och om du har ett plasthus går det att hitta aluminiumhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den översta du talar om är inte till de motorena, den har måtten 62x25, men utseendemässigt lika.  Den som är till 3cyl med aluhus är 68x22mm, jag har sån med. Jag har även använt sådana modifierade OMC. Jag hoppades kanske någon som har ett plasthus liggande eller imp, som kunde mäta o se om det är til detta hus. De mindre är jag nästn säker att det är 5-10hk, 12-35, oså dessa två större. Jag har känt å klämt på dessa å de känns inte gammla å torra, jag tvekar inte att använda dom alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm i så fall måste det vara den till plasthuset, jag kan kolla måtten om du vill. Men jag måste nog ge dig en varningens ord igen.

Jag fick med ett antal nya impeller när jag köpte en av mina utombordsmotorer, de var oöppnade och låg i en volvopentas orginalförpackning, impellrana såg fina ut och känndes bra, därför monterade jag en av dessa på min Crescent 55a. Sen i mitten av sommaren plockade jag upp båten därför jag hadde problem med växelhuset. För att renovera växelhuset var jag tvungen att montera bort impellern, och såg då att den var mycket dålig, den hadde nog inte klarat sig många timmar till. Så jag avråder dig verkligen från att köra med dessa impellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den övre i mitten är till länsen på volvo/Archimedes Penta 550,600,700 ev 450?? .(OBS Endast dom med avgasutsläpp i propp.)

Det sitter alltså dubbla impellers i dessa. En för motorkylning samt en för länspump.

Om huset har dubbla utblås så är det till samma motorer.

 

//TJ



Senast ändrad av Pentafreak | 20 augusti 2010 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller till 14-25 hk är 47 x 14 med 1/2 hål, misstänker att den passar ända från den gamla 9 hk motorn från -65, samma till både kylning och läns.

mvh Inge A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...