Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Brandur

Inputs kring Buster x & Yamaha F80

Rekommendera Poster

Hej

Jag är intresserad av alla kommentarer rörande Buster X.

Räcker det med 60hk eller bör man satsa på 80?

Hur går den i hög sjö?

Stampar den mkt?

Kvalitén?

Hur är Yamahas motorer och i synerhet F80 -10

Kvalitén på kapellet som man kan fälla ner i ett kapellgarage?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte en för 2 år sedan, bytte bort den i år. Hade en 75hk Evinrude på den..skulle inte skaffa en mindre motor än det.

-En av orsakerna till att jag bytte bort den var just det att den stampar väldigt mycket redan i mindre vågor, alla som åkte med klagade på det. Bottnet är ganska platt, så inte så konstigt.

-Kvalitén är sisådär, började skramla mycket från pulpeterna i slutet av förra sommaren.

-Kapellet är inte speciellt bra, ganska krångligt att fälla upp och ner, boxen i vägen när man skall tanka eller komma åt motorn. ganska dyrt dessutom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan mest svara  för motorn. F80 är en kanon motor tycker jag. hade en och den gick fruktansvärt billigt. dessutom är det samma motor som F100 i grunden så du kan ta bort en strypning i insuget så går den som en F100 dvs några knop snabbare och ennu billigare i march mm

jag skulle lätt ta en f80 före både en 60 och en 100

beträffande kvaliten på buster har jag ingen erfarenhet men alla säger ju att dom går bra i sjön och är tåliga så gillar du båten skulle nog jag köpa den i allafall. dom har ju dessutom jäkligt bra andrahansvärde jämfört med många andra båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för era svar.

Att boxen skulle vara ivägen vid tankning......är det när du tankar med dunk från båten?? Jag kommer att tanka på macken när den står på trailer och hoppas det går bra.  :)

Så kvallen är sådär?? Är det bara pulpeterna eller något mera??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Buster XL istället den får du för nästan samma pengar beroende på vilken extra utrustning du vill ha på Buster X

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå Bustrar är ju lite grovt tillyxade på alla punkter, men märkte inget anmärkningsvärt fel annat än att just pulpeterna skramlade ett par elfel.. brände säkringar etc..

Om du tankar på en station så går det väl bra, ville inte tanka vid marinor då deras bensin är dyr ofta av dålig kvalitet.. boxen är inte speciellt stadig om du inte har kapellet i den eller fäst vid den..du kan skaffa kapellet senare liksom all annan utrustning, så skulle rekommendera att ta en hyfsad motor och sedan beställa den utrustning du vill ha senare. Dörren mellan pulpeterna är bra mot vinddrag, men liksom rutorna är den av plexi och skråmas snabbt, då man drar den in/ut..Buster XL är säkert bättre i sjön, men den har också plexi rutor..Tycker att för det priset borde dom vara glas, iaf på en båt som skall vara en sk bow rider, på center-konsol båtar utan rutram så förstår jag att dom är av plexi..

Senast ändrad av Mark77 | 28 maj 2010 | 20:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm fick ett lustgt mail av Mark77. tydligen är jag en beserwisser enl han. citat urklipt från mail.

Om du inte ens haft en Buster X, vafför måste du uttrycka dig om båten? Som du inte vet nånting om?Säljer du annors Yamaha? En riktig besserwisser är du iaf.. slut citat.

vad jag vet så uttalade jag mig mest om motorn och den har jag erfarenhet av då jag haft ett par tre stycken själv och har polare som har såna. uttalandet om båten är mer grundat på vad jag hört från folk jag känner som har buster och där skrev jag även att jag inte har så mkt erfarenhet av dom. vad är felet i detta. ber om ursäkt om jag upprört dig med mina uttalanden men detta är ett forum där man får säga väd man tycker även om bustrar. finns nog en hel del folk som uttalar sig om saker dom inte vet ett skit om här. lite sandlådenivå att maila folk på sidan ock kalla dom besserwiser tycker jag men men.

kör så det ryker nu är det sommarSkrattande

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

o nej jag säljer inte Yamaha men jag gillar märket för det ger mig inga bekymmer. bara går o går

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick ju tips om att man kunde få en XL Sweden edition till nästan samma pris som en x med extratillbehör. Detta har satt lite griller i huvudet på mig.  hehe

Som jag ser det:

Fördelar XL:

- Hydraulstyrning

- Dämpade stolar

- Akterstuvlådor på var sida

- badbrygga ink. badstege

- Båten är längre och bredare. (nackdel vid trailerkörning)

- Snyggare kapellgarage.

- Reljälare pulpeter med mer stuvutrymme

- Bättre andrahandsvärde???

- Mera någon??

Fördelar X C4

- Lättare vid trailerkörning

- mer stuvtoftar i fördäck.

- Bättre förstuv och snyggare

- Tredelad aktersoffa som man delvis kan ta bort

- Kvickare med en 80 hästare

- Bättre andrahandsvärde???

- Billigare i drift (marginellt)

- Klykor för fendrar. Enkelt att hänga dit dom.

- Mera någon??

Jag skall få pris på en XL på måndag....då bestämmer jag mig om det blir en X eller XL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du nödvändigtvis ha en 80 hästare så välj X, XL blir nog trög med en 80hk..Men om du skall köra i vågor så kommer du att bli besviken på Buster X, väldigt hackig i minsta vågor..Lägg till lite och skaffa en XL med en F100 då om du skall ha Yamaha? All extra utrustning kan du sätta dit senare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är Yamaha som gäller. Jag har hört att det inte skiljer så mkt mellan 80 och 100...??.....desto mer mellan 100 och 115hk, men då snackar vi andra priser.

Bör tilläggas att jag inte kommer att använda båten för lek utan för utflykter, transport och fiske.

Klart att det kanske blir lite lek med ring eller vattenskidor någon gång ......men det är verkligen inget jag prioriterar. det går ju chippa till 100 hk i framtiden isf. Jag känner redan nu att jag ligger lite över budget ändå. hehe

tack för dit inlägg!!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill gärna hjälpa, tror dock inte att det är så lätt att ändra motorstyrka, skulle det vara så enkelt så skulle ingen köpa F100. Skulle inte göra det på en ny iaf, garantin försvinner då ganska säkert.. Kolla vad en Evinrude E-TEC 115hk kostar, mindre service behov, rappare acceleration och lägre vikt..I din sits skulle jag välja den på en XL eller ännu bättre 115 HO(High Output)..

Senast ändrad av Mark77 | 30 maj 2010 | 20:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

buster säljs i paket med yamaha så det lär nog bli dyrare att köpa den med annat märke på motorn.

en f80 behöver inte chippas för att få ut 100hk. tar man bort strypningen i insuget så har man en f100 med en grad för låg tändning. den graden märker man inte av på toppfart eller ax och den skadar inte motorn då den är lägre och dessutom är en grad är ingenting. när man ställer tändningen på gammla bilar så är tolleranserna mer en det.

jag har byggt om 5-6 st F80 till F100. den första köpte jag en ny databox till för 14000kr och det var en besvikelse när man insåg att det inte gjorde nån mer skilnad en om man bara tog bort strypningen i insuget. Detta ingrepp tar bara några minuter och beträffande garantier så är det ju bara att pilla tillbaka strypningen innan man lämnar in den och hålla tyst om det.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då blev det en Buster XL -10 med Yamaha 100hk -10 istället.  :)

Den har:

kapell, dynsats, hydraulstyrning, dämpande offshorestolar, badplattform m.m

Tack den som gav mig tipset om att en välutrstad X nästan hade samma pris som en XL sweden edition!!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till ett bra köp, tror jag.. Bra att du valde en lite starkare motor(trots att F80 tydligen lätt kan bli en F100)? Här i Finland kan man välja mellan, Honda, Yamaha eller Evinrude till Bustrarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!! Igår hade jag tur att komma över en beg. tiki 1500 trailer. 5 år gammal, självjusterande vagga, vippvagga bak och i bra skick, till ett billigare pris än en ny nerprutad Tiki 1000 trailer.  :)

Synd bara att trailern var så jäkla lång...den genar i svängarna.....men men, man lär sig väl.  hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag gjorde precis samma val på Båtmässan. Det stod mellan X och XL. Fick ett bra bud på en XL med F100 och slog till. Den har nu gått ca 5 timmar i skärgården och jag är mycket nöjd. Med 4 personer så toppar den 34 knop. Har inte kört i hög sjö ännu, men medelgrov sjärgårdssjö och svall sväljer den fint. Motorn går så tyst att den nätt och jämt hörs på tomgång. Har kört med 4 vuxna och två barn. Gott om plats, över 30 knop, men lite blåsigt på aktersoffan (och i fören, med det gillar ju ungarna).

Några nackdelar dock. Kapellet är knepigt att få ner i garaget efter användning. Tyvärr leder det till att man drar sig för att fälla upp det. Spöboxen, som den extra stuvboxen i fören kallas, är för kort. Den rymmer bara teleskopspön...

Och rutorna är krökta. Det är snyggt, men det ger stora optiska brytningsfel i hörnen vilket gör att man måste titta över rutorna för att se ordentligt snett framåt.

Men det är småsaker i sammanhanget.

Grattis till ett bra båtval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en kanonbåt

Jag själv stod i valet och kvalet mellan XL med F100 och Silver Hawk 540 F100. Men föll för den senare av olika anledningar.

Trevlig Sommar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Vad fick dig att välja Silver? Och har du verkligen en Yamaha F100 till den? Trodde de bara såldes med Mercury...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att snacka kr på öppet forum så kan jag väl säga att prisökningen endast var 7% på en XL med F100 jmf med en X med F80.

Extra på XL förutom storleken är:

- hydraulstyrning

- Dämpade stolar

- Akterboxar för ankare på båda sidor.

- Badplattform ink.stege

- Bättre/snyggare kapellgarage.

- mera någon??

Senast ändrad av Brandur | 01 juni 2010 | 13:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och kapell och dynor ingår i grundpriset. Dessa nära nog obligatoriska tillbehör kostar ju 28000 till en X. Svettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är aldrig fel att ta ett lite dyrare alternativ från början. en sån affär är man oftast nöjd med en längre tid. hade du köpt en X så har du säkert gått o sneglat på en xl och tillslut bytt och då blir det bara dyrare i slutendan. Vet inte hur många ggr man köpt båt och tängt att det räcker med den mindre motorn tex men senare bytt upp sig och det kostat skjortan istället för att köpa det man vill ha direkt i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snacka om att det var lönt att satsa på XL om det bara skiljer ca 7% i pris. Grattis till köpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart var det en 4T 100 Hk Mercury.

Jag tycker Silverbåten är elegantare och snyggare med aluskrovets och glasfiberns alla fördelar.

10% billigare än motsvarande XL med samma utrustning.

Många fiskeguider använder hawken likaså XXL, magnum etc vilket är ett bra betyg.

Trevlig åf som jag tycker är viktigt att ha.

Kort sagt mycket subjektiva värderingar och övertygad om att XL är en kanon båt men även 540 an och det viktigaste är att man blir nöjd själv Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury använder inte längre Yamahas powerhead till sin F100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...