Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Claramell

Tips från er :)

Rekommendera Poster

Nu ska vi snart ut på 6 veckors seglats med vår nya båt. sambon är van tävlingsseglare men detta är första året med semesterbåt...

Ge oss tips vad vi inte får glömma att packa och ta med oss för att ha en riktigt lyckad semester :)

Alla smarta, nyttiga, roliga tips är välkomna!

Imorgon har vi sjösättning!

/www.hannasfotoliv.blogg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamera Flört

Fast det glömmer du nog inte vad jag förstår, efter att ha kollat på din blogg.

I tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348566 ställde man igår samma fråga och har fått en del svar. Kanske en början. Det är inte klokt va mycket prylar man har med ombord.

På måndag tar jag upp Cool

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Specifikt för semester så har jag kommit på att 5- och 10-kronor för att kunna duscha och tvätta i hamn om man vill det, är en smart grej. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tävlingsinstikt och dåligt förlorarhumör ska man definitivt lämna hemma om hela familjen ska ha det bra på semester

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut... Semester är semester och ingen tävling :)

Förutom under SM i Marstrand. Då är det tävlingsnerverna som styr men det är ju meningen... :) Det får jag stå ut med några dagar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det får vi verkligen inte hoppas. Vi har flera kameror som ska hänga med och det fattas väl bara att man missar laddare elelr nått :P

Peppar peppar... Vi får skriva en lista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under min seglats till Limfjorden 2007 hade jag minst ett tekniskt problem varje dag. Den värsta dagen hade jag legat över natten i Nibe.

Min digitala pocketkamera, som helt hade ersatt min antika systemkamera, hade krånglat en längre tid (men det visste jag inte då) hade lagt av sen jag använde den sist. Har i många år tagit ganska mycket bilder under mina seglatser och alltid ett kort från varje hamn. Hade ytterligare en enklare digital pocketkamera ombord. När jag startade upp den hade displayen en massa vackra färger, men fungerade i övrigt inte. Tog ett par bilder med mobiltelefonen, som jag aldrig lyckates ladda från den.

Kollade på rullfocken som hakat sig i ösrengnet och den kraftiga vinde under gårdagen. Jag var tvungen att få bort den, så jag la revlinan på vinchen och rullade in focken. Det visade sig att jag hade dragit av kutterstaget. När jag släppte fallet kom det hela paketet ner på däcket. Tur att det var kutterstaget.

Lite senare gick jag ikapp en seglare som hade gått på grund. Under försöken att dra loss henne fick jag bogserlinan i proppellern. Lyckades linda loss linan, utan nåt större problem. Nären annan båt kom, lyckades vi dra loss henne. Trött och våt gick jag till nästa hamn, tog av mig de våta kläderna och törnade in. Efter nån timme bankade det på båten. Hamnavgift tänkte jag, riggade på mig och gick upp på däck. Där stod det holländska paret som jag hjälpt till att dra loss med en bärkass med Hollänskt öl som tack för hjälpen.

När jag ändå var uppe på däck passade jag på att ansluta laddströmmen. När jag kom ner i ruffen luktade det elektriskt bännt. Det var laddaren till batteriet till den bästa digitala kameran som brunnit upp. Den kameran som tidigare på dagen hade lagt av. Efter att jag vädrat ut det mesta av röklukten hade jag en ganska skaplig kväll helt utan några ytterligare problem.

Som ersättning för den trasiga kameran köpte jag en liknade fast nån modell nyare. Den har fungerat utmärkt i flera år. Har för mig att den kostade 2 700 kr i nåt reklamerbjudande. När jag skulle ladda batteriet i höstas hittade jag inte laddaren. Jag har hela tiden varit övertygad om att jag skulle hitta den och har använt kameran i min ganska nya mobiltelefon under tiden.

Nu när det börjar gå mot sommaren började jag fundera på om jag skulle köpa en ny laddare, ny pocketkamera eller kanske en digital systemkamera. Man blir ju llite borskämd med pocketkamrornas smidighet och med min fotografering så är det sällan man behöver nåt bättre. Nån gång kan man sakna teleobjektivet. Så jag har tvekat.

Det kom ett reklamerbjudande från Elgiganten. Utförsäljning av den kameran jag har för 990 kr. Det är väl inte så mycket mer än vad en laddare kostar. Fick kameran för ett par dar sen - idag hittade jag laddaren, när jag letade efter nåt annat.

Det är nog med kameror som med ankarutrustningar och läsglasögon. Man behöver ha minst 4 st med sig.

tommy

post-945-1394236368,7349_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen skrev: Det kom ett reklamerbjudande från Elgiganten. Utförsäljning av den kameran jag har för 990 kr. Det är väl inte så mycket mer än vad en laddare kostar. Fick kameran för ett par dar sen - idag hittade jag laddaren, när jag letade efter nåt annat.

Detta stärker mig i min övertygelse att snabbaste sättet att hitta något borttappat är att köpa nytt. När man kommer hem ligger det borttappade rakt framför ögonen. Undrar om det är hustomten som spelar oss ett spratt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel är inte bra att glömma. Det fungerar INTE att använda duschtvål.......

Melittatratt och melittafilter är oxå bra att få med sig om man är kaffedrickare, om man inte löst det på annat sätt. Det går ju att improvisera, men resultatet blir sisådär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bärbar dator och mobilt bredband! Har du inte mobilt kan Tele2:s kontantkort vara något. startpaket med modem för 199:- och en månads påfyllning ca 225:-

Har du ungar med tungt internetberoende är det väl vart investeringen! Tro mig...

Om inte annat kan ni ju gå in på MG och berätta hur resan går... Vore kul tycker jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattentätt fodral till mobilen är bra. Är det barn med? En blandning med choklad, russin och nötter i en plastpåse är bra. Speciellt om det dröjer till maten kan lagas. Ha en härlig semester!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bärbar dator och mobilt bredband följer med. Dock för att kunna blogga och kolla väder.

barnet som är med är 8 år gammalt så kanske blir det en film en regnis kväll :9 Men inget mer...

Vi kan absolut uppdatera oss här under vår tripp. Den varar dock i 6 veckor så det måste ju hända en massa roligt :) Kommer blogga också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnbeskrivningar, farledsbeskrivningar och glöm inte läsa på i förväg om de områden ni passerar, det kan finnas intressanta platser några kilometer in i land oxå.

Värmeljus och extra böcker är bra att ha med. Något pyssel till kvällen är trevligt.

En liten billig pressenning, att sätta t ex upp som sittbrunnstält vid behov, eller över det där fönstret, som plötsligt läcker lite...

Saker för reparationer, tampar skruv, schacklar osv. Litet paket med epoxi, lite väv. Det brukar få plats i en eller två stycken glassbyttor.

Vart går färden?

mvh, Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av det står med på listan. Sittbrunstlt har vi men det var ju smart att ha med en liten pressening ändå. Fönster satte vi dit nya förra veckan så för guds skull hoppas vi att dem inte läcker redan denna sommaren ;)

Vårt mål är att komma ända upp till strömstad. Men allt har blivit lite hackigt.

Segling 1 vecka.

Segla tillbaka och hämta lilltjejen över helgen.

SSegling 1 vecka

Stopp i Marstrand för SM

Segling 1 vecka

Stopp i ev Uddevalla för minitripp till Skåne hämtning av lilltjejen.

segling 2 veckor.

Men vi hoppas nå Strömstad. Annars är det västkusten som gäller. Väderöarna och massa naturhamnar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan få bättre tid om någon av er tar landvägen och hämtar lilltjejen. Brukar gå 10 gånger fortare med buss/tåg än båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi har kollat på det alternativet. det beror lite på vilken hamn vi ligger i. eftersom vi samtidigt ska ner till skåne en natt vill vi gärna lägga båten i en säker hamn. lysekil kanske? det som krävs att det är en hamn som vi kan ta buss/tåg till göteborg med.

sen när lilltjejen ska lämnas finns nog alternativ att inte åka alldeles för långt ner. någon kan komma och hämta henne kanske och då slipper vi lämna båten... det är ett tag tills dess så vi hinner fundera över det och förhoppningsvis komma fram till en mycket bra lösning...

men gärna tips på en säker hamn där vi kan lämna båten 2 nätter. gärna med bussförbindelser från göteborg via torp elelr liknande så vi kan handla på vägen upp igen :)

post-10014076-1394236376,254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uddevalla har en skaplig gästhamn. Ljungskile likaså. Annars kan man ofta hinna till Strömstad på en vecka, utan att stressa. Från alla dessa platser finns tåget söderut.

Grebbestad, Fjällbacka Hamburgsund har bra förbindelser med Gbg, men restiden blir längre än med endast en tågresa för de andra alternativen.

Tips kan vara att leta efter gästhamn med fasta akterförtöjningar, det blir betydligt lugnare att lämna båten ngn dag extra då.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till så att det finns grejer,underhållning till barnet. Jag vet ju inte barnets ålder och intresse, men ta med mycke leksaker.

Kollade i eran blogg och såg att ni gör mycke liknande saker som jag gör/gjort med våran. Har ni fler bilder hur det ser ut inne i båten?

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjejen är 8 år, så lite barbie, krabbfiskeutrustning och nintendo ds för regniga dagar blir super... och ritblock :)

Vi har massor med bilder innifrån båten. någon speciell del inne i båten du tänkte på eller menade du mer allmäna bilder? att jag ej lagt ut dem på bloggen är att det är väldigt stökigt där just nu. men deet kommer snart ut massor med bilder på bloggen, när vi fått färdigt lite mer. :)

men om du vill se bilder så kan vi lösa det. man kan väl lägga in i fotoalbum här på maringuide?

post-10014076-1394236388,5442_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sjösjukepiller. inte kul men ännu mindre kul att glömma

kortlek, funkar även bra för barn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...