HRMistress 0 Postad 27 Maj , 2010 Hej, vi har bestämt oss för att lägga nytt teakdäck på vår HR Mistress 32. Däcket just nu är ett plastdäck med ingjutna teakribbor som ligger som i spår. Ribborna har dryga 30 år på nacken och har gjort sitt. Vi har fått lite olika bud på hur ett helt däck skall läggas: Skruva teakdäcket och nåta Limma fast däcket med epoxi Vad har ni för erfarenheter och synpunkter på ovanstående alternativ? Jag är även mycket nyfiken på vad ni har för tankar kring: att lägga in mahogny detaljer istället för teak, t.ex. rama in teakdäcket med mahogny ribbor ytterst resp innerst. tjockleken på teaken, räcker 6mm eller är det 12 som gäller? Har ni andra råd, tips och tankar kring kring att lägga teakdäck så mottages dessa tacksamt. Hälsningar, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 28 Maj , 2010 Hej Thomas. Mitt förslag är att absolut INTE skruva. Finns massar med bra ligger för teak som har lagom flex. Typ Sika 298. Nåta gärna med Sealine 100 alt Silpruf så kommer nåten att hålla hela teakribbenslivstid. Jag har kunder som har krar samma nåt (Silpruf) som idag är snart 40år.= äkta kvalité /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 28 Maj , 2010 Som tidigare sagts att skruva är att utmana ödet. Har själv ett skruvat teakdäck som fortfarande är tätt men jag inser att något måste göras snart innan det börja läcka. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HRMistress 0 Postad 4 Juni , 2010 Tack för svaren. Jag har ringt olika varv och teakläggare under tiden. Vissa tycker att man inte skall skruva, andra tycker att man skall skruva (det är ingen risk för läckage om man gör det på rätt sätt) och en tredje grupp kan göra båda metoderna. Efter att ha läst era svar och andra foruminlägg så känner jag att båda metoderna funkar men att det finns en oro kring skruvade däck. Om jag får för mig att sälja båten kanske den är mer lättsåld om det inte är skruvat? Vad säger ni som vet mer? Finns det någon som tycker att jag skall skruva? Har ni synpunkter kring tjockleken på teaken och om att blanda in mahogny? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 5 Juni , 2010 Jag har kunder som kommer och söker tips och produkter varje dag. Alltid samma råd om att INTE skruva. Sedan flera år tillbaka så är det nu bevisat att dagen teaklim är fullgott, och risken för läckage är borta. Sedan så é de ju inte fulare utan pluggar ? /Zinderalla Senast ändrad av Zinderella | 07 juni 2010 | 19:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 5 Juni , 2010 håller absolut med alla som är antiskruv varningar har jag sett inan och nu på andra båtar även läckage. kamraten med 33fots stålseglare tog bort teaken sen är det ju detta med 2ahandsvärdet vilket såsmåningom kommer att sjunka med ett skruvat teakdäck eftersom alla vet ju att skruven släpper. det finns fullgoda och säkra lim man kan använda som dessutom har längre livslängd. skruv håller längre om man skruvar rätt..pyttsan...har i bövlars kan man skruva rätt om man som idag bara använder maskiner att bygga med...om man skall göra rätt ska man dra allt för hand vilket jag tror är mkt ovanligt att du tycks ha inbyggd teak i plasten är ju enligt min uppfattning suveränt, eftersom det bör vara lättare att limma och att det sitter på plats med en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay68 0 Postad 16 Juni , 2010 Hej! Detta kanske är lite Off topic i just denna tråd, men jag undrar hur länge den teoretiska livslängden är på ett välskött teakdäck. Har tittat på en del båtar från sena 80 talet (First, Jeanneau mfl), en del har Teakdäck sen 86-87..... Jag har hört att ett däck som är 25-30 år gammalt är slut, eller en tickande bomb. Behöver det vara så undra jag? Vad kostar det att lägga om ett däck i 34-37 fotsklassen om man ska göra det grundligt, mellan tummen och pekfingret. Hoppas att någon kan ge mig lite råd i denna frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 16 Juni , 2010 Hej. En uppskattning för en segelbåt 34-37 ca: 120-140000kr 15-25% lägre på motsvarande motorbåt. Detta är bara mellen tumme & pekfinger /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zach 0 Postad 16 Juni , 2010 Hej Däck som skall bara limmas bör inte ha en tjocklek som överstiger 3 till 4,5mm.Anledningen till detta är limmet.Limmet klarar av rörelserna i teak.Funderar du att lägga 13mm teak,då är det skruvar som gäller.Limmar du en 13mm ribba,kommer inte detta att hålla.Det klarar inte limmet av. Jag har gjort detta för många år sen (13mm),på min nuvarande båt och det ser ut som nytt.Jag behandlar den med qwatrol.både d1 och d2.Mig kostade hela kalaset ca 25-30000kr.Jag tror att den kommer att överleva mig.Jag har alldrig slipat på träet så alla 13mm finns kvar. Mvh Zak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 16 Juni , 2010 På frågan att blanda in mahongy undrar jag lite hur du har tänkt? För att mahognyn ska hålla måste den vara lackad, och förutom att du drar på dig ett väldigt årligt underhåll är ju en lackad yta snorhal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser