Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Stevemedselcon

Hur stor segelbåt klarar man själv?

Rekommendera Poster

va fan är nu detta då? peter_k vill sätta på träd....genom vad det nu kallades...jag vill faktiskt inte veta vad ongoli betyder om det nu är ngt perverst igen..o den där rövarn är inte o lita på....lita på mig...2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlson 29:an har knappt blivit inseglad av mig men nu tycker farsgubben att vi ska titta på en Najad 361 och köpa den tillsammans. Inte mig emot, har ju 3 ungar... men skild som man är blir det mycket ensamsegling... kidsen är för små för att hjälpa till effektivt och äldre och försiktigare har man blivit med åren. Ohlson är ju absolut ingen match att köra själv men var går gränsen innan det blir jobbigt? Vill ju ta egna turer händer ju minst nån gång i veckan...

Erfarenheter från Er som har båtar i klassen 11-12 meter? Jag har mycket stor sjövana sedan tonåring och föräldrarna släppte iväg mig ut på sjön själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj!

Jag hade en Ballad tidigare i mitt liv. Den skötte jag, enligt mig själv, med bravur. Har senare i livet köpt mig en större båt. Nu kan jag med viss erfarenhet tala om att båtlivet dels har blivit dyrare och även lite mer besvärligt. Det är en väsentlig skillnad på 3,5 ton och dryga 10 ton. Är det bleke så är det ingen större skillnad men blåser det lite är det lite knixigare vid manövrar i trånga lägen. Men det är ju en helt annan känsla att stå och ratta en båt på 8-9 meter eller en på 11-12 meter (till den stora båtens fördel). Seglade i sommras i vindar som jag i Balladen, knappt skulle fundera på att gå ut i.

Summa sumarum är att båtlivet har blivit dyrare och besvärligare men jag tycker att det är värt det.

Mvh Lasse liten

Ps. Båtplats!!!!!!!!!!!! Ds. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cumulus funkar bra för ensamsegling. Med kajak är det smidigt att ankra och paddla till land.

post-10014024-1394236368,4923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lasse! Kan du klara en 40-fotare vågar jag påstå att även jag kan det! *växande självförtroende* Båtplats & vinterförvaring redan ordnat i egen regi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog med i stort, man kan segla ganska stora båtar själv.

Enda kruxet är in i hamn. Men typ Marstrand och Sandhamn är mindre problem, in i smeten bara och många kan hjälpa till att hålla medan du fixar tampar. Naturhamn då det blåser sidvind är värre ... men då gör jag ibland så att jag ankrar på svaj, tar jollen iland när det mojnar, fäster en lina iland, förhalar mig in.

Lugnt och planerat gör det möjligt - när man är ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt (ketch, 42 fot 13-14 ton och mycket vindfång) klarar jag visserligen själv och är ute ensam någon gång ibland. Men inte vill jag segla henne ensam regelmässigt.

Hamnmanövrar är som sagt tidigare det stor problemet. Bogpropeller är ett måste och god vana och erfarenhet att manövrera för motor. Det finns inte plats för misstag!

Självfallet struntar jag helt i att förtöja mot land, det är svajankring som gäller. Men någon gång måste man ju tillbaks in till hemmahamnen. Och då får man hoppas att det inte är 13 m/s sidvind när man skall hugga bojen och pressa in sig in en ficka.

Skule jag tvingas segla ensam regelmässigt skulle jag sätta gränsen vid ca 10 m och 5 ton. Allt blir ju så mycket mer lätthanterligt då.
Inte så att det är enklare att göra manövrarna i en mindre båt. Utan för att konsekvenserna blir så mycket mindre den dagen en manöver går åt h-e. För det gör  den, förr eller senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på! vissa klarar det vissa inte . är man en lungn person med stor sjövana så klarar man det säkert . det finns en gammal gubbe i min hemma hamn . blir lika förvånad varjegång  när 75 åringen som knappt kan gå  kommer och gör en perfekt  till läggning med sin 40 fots maxi ! . men har man seglat samma båt i ett antal år så vänjer man sig .  Tror säkert att du klarar en najad , 361 bara det är okej väder ddden första säsongen, sedan får du ju mer hjälp av ungarna, och det är faktiskt lärorikt ,är man ute med farsan själv som liten så måste man helt enkelt hjälpa till och ju mer man tränar ju mer lär man sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra fråga tycker jag. Vad är det man ska klara själv egentligen? Att lägga ut och segla klarar man säkert själv bara man har en bra autopilot vid segelsättning m m. Ligger man vid y-bom kan man nog lägga till i nästan vilket väder som helst när man lärt sig båten. Fånga boj gör iaf inte jag om inte det är lungt och rymligt - det kan bli spännande även med besättning.

Tänker man omvänt så hur många exempel har man inte sett på stora motorbåtar med landkrabbor/dirrenissar sittande på taket som utan någon som helst kontroll kastar sina båtar kors och tvärs med ylande bogpropellrar och familjen springande runt på däck försökande bära av där det hotar ta i.

Jag som ofta kör själv utsätter inte mig eller andra för detta genom att jag försöker tänka igenom innan om jag tror att jag klarar det och om jag är osäker avstår jag hellre. Framförhållning är viktig.

En del praktiska knep kan säkert läsekretsen bidra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man klarar ganska mycket själv men ju större båten blir desto fler blir situationerna som man inte reder ut. Det svåra är att inte försätta sig i dem ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja segla är nog inte det svåra momentet. Det är just manövrering i hamnar som kruxar till det. Jag har seglat över stilla havet med 30 ft katta. Så det är ju ingen stor båt direkt. Lagt till i hamn med den båten gjorde vi i tre olika marinor. Ingen stor erfarenhet av det dvs. Det krävs mkt erfarenhet av det området om jag skulle ta mig en större båt..och dessutom själv :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar ganska ofta vår 38-fotare själv och tycker inte att det är så svårt. Vist vi har bogpropeller som är ett mycket bra hjälpmedel i vissa situationer. Vår båt har en ganska lång fenköl och håller sig ganska stadig även om det blåser litet sidvind.

Man får ta det lugnt och där och när det går försöka utnyttja naturkrafterna och platsens beskaffenhet hellre än att kämpa emot.

A och O är att tänka igenom i förväg vad man avser att göra, vad som skulle kunna komplicera manövern, vad man skulle kunna göra för att undvika det och hur man i annat fall skulle kunna hantera det. Jag tar hellre två lugna fina svängar och funderar litet innan jag kastar mig in i första bästa fålla i en hamn. Slinker någon annan före, så må det vara så.

Bättre att manövrera säkert och tryggt, även om det inte är lika elegant kanske. För det minst eleganta som finns är ju när man orsakar skada och förödelse för sig själv och andra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, båten i fråga har ju bog. Bara haft denna lyx på motorbåt där den inte behövs! Men visst, jag tillhör de som kör in och lägger till på tomgång! Vill inte vara föremål för andras skadeglädje! Däremot skrockar jag gott själv när nån med dubbla drev och bog lyckas köra bort sig. Det kan man ju i princip inte! Skadeglädje...

Får vi bara kommit överens om priset så blir det så! (Nej, inte helt överens ännu men...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till! Najad 361 är ju en väldigt fin båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man klarar över 40ft utan problem!  tror ärligt talat inte att det finns någon begränsning. Så fort du har lärt känna din båt så kommer du kunna fickparkera med den!  när jag började segla seriöst, så seglade jag en Ansö 42a själv. utan autopilot, med alla segel uppe (generen,storm fok,storsegel och mesan)   upp med allt och ned med allt   (cantella 2 var det faktiskt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autopiloten är ensamseglarens bästa vän! Lazy Jacks till storseglet är inte heller så dumt. Rullfock använder inte jag - men de som har verkar dock vara nöjda ... Jag har en 30 fotare och tycker att det är en optimal storlek på segelbåt för mina behov i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni läst boken om den norske världsomseglaren? Jag minns inte vad den heter. Han byggde sin båt själv, jag tror den var en så där 15 m lång. Han bodde på den under många år. Han var en jävel på att lägga till. Han hade ingen motor på båten. Seglade hela vägen in till kanten, i alla hamnar -  i alla väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en HR 352 i Holland. Efter att ha haft den i drygt 2 veckor  seglade jag den själv från Malmö till Råå i Helsingborg. Gäller bara att planera lite så går det fint.. bogpropellern funkade tyvärr inte just när jag skulle backa in men det gick bra ändå efter några försök. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gått från 28 till 39 fot

Hamnmanöver

Det är skillnad och framförallt vikten märks, vilket man märker i hamn och även ökat vindfång om det blåser när man lägger ut och till.

Man kan inte ta emot med för hand för att mildra kaptenens misstag, det gäller helt enkelt att inte göra några större misstag och det gäller att vara mer förutseende och lära sig hantera båten med det du har.

Motor.... roder....behålla styrfart....utnyttja/kompensera för avdrift....god planering....och ge akt på om vindriktning och ev ström gör att du tidigt måste ändra ditt beslut

och att altid ha en plan B (ifall du tvingas ändra/väja för någon) EN sådan del är att jag alltid fendrar på båda sidor och gör färdigt tampar innan jag går in i hamn.

Och så bör man inte vara rädd för att be om hjälp innan behöver det.

Sen kan hanterbarheten bättras på med tex ankarspel (nyligen installerat) och bogpropeller (finns på önskelistan)

På havet

Ute under segel ser jag mest fördelar med större båt, tryggare gång i sjö mer fart. Men tyngre att hantera / hissa segel och tar tex längre tid att reva än med en mindre båt.

Generellt så är allt svårare då det blåser mycket och därmed även tyngre med större båt. Jag själv tycker 39 fot räcker. Har seglat en 47-fotare (med flera ombord) den skulle i a f  jag tycka är för stort ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man klarar rejält stora båtar själv. Viktigt är en bra autopilot, så man kan sätta och reva segel utan problem. Har man dessutom både rullstor och rullfock, som många moderna båtar har idag blir det ännu enklare.

Ett bra ankarspel i aktern alternativt ankarolina, samt ett rejält peke underlättar.

Och att skippa stoltheten och alltid gå för motor in i svåra hamnar/vikar. Finns ingen orsak att spela allan.

Jag seglade själv en 36:fotare utan problem ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinnaren av Harken Solo Challenge 2012, 63fot seglad solo..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi har en Diva 39 11,80x3 meter, den är optimerad för att gå att segla med liten besättning, självslående fock på rulle & med lazykapell så fungerar det jättebra.

/Susanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är förstås hammanövrerna som är tråkiga när det blåser åt fel håll. Med stor båt orkar man inte bära av alltid och vissa platser  får man då välja bort. Att gå in i en spilta i motvind går ju bra hur stor båten än är men det får inte bli alltför stor skillnad mot vad man tänkt sig.

Sidström t.ex. Eller vindens riktning varierar med vad som finns på stranden, hus, träd o sånt.

Ju större båt desto större nytta har man av ankarspel i fören och ordentligt med kätting. Så ligger man på eget ankare och tar jollen iland. 

Är man ute på havet blir ev. krafter större om nåt går sönder, ska bärgas och likn. men normalt är det enklare med en lite större båt. Kanske ingen stor skillnad men större båt har ofta mer hjälpmedel som underlättar. 

Annars har det sin charm med en liten båt. Inte minst är folk mer positiv till en när man seglar liten båt tycker jag.

På det sättet är den lilla båten att föredra. Inte större än man absolut behöver är nog en bra regel. Större båten behöver du när barnen seglar med och för att andra medseglare hellre ska vilja åka med. Trevligare också vid överseglingar. Den båt farsan din tittat på hör väl till en av de bästa och en önskedröm även för oss. Inte för brötigt stor heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En gammal tråd som Chardonnay tog upp.

Själv upplever jag inte att någon vill längre ha svar på frågan hur stor båt klarar man själv/ensam Svara ändå.

Precis som i tidigare svar så är det manöver i sidvind  på trånga ställen och Y-bommar som är det besvärliga. Det finns bara en sak, öva...öva...öva.

Har man någon form av självstyrning kan man fixa seglen åsså ensam ute  till havs.

Vi får inte glömma bort att finnlandsfärjorna lägger till och en man sköter det.

De fuskar visserligen med bogpropeller och en massa folk med linorna och har vinschar att spänna upp dem men ändå. En man styr in mot kajen.

Jag skulle vända på frågan och säga att rädslan att få en repa i lacket avgör hur stor båt man vågar manövrera.

Hälsningar,

Kalman

(repa i lacket= skada andra båtar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg håller med om att det går att det nästan känne enklare ju större.

JAg e helt nybörjare, köpte min första båt, en VEga tre säsonger sedan och lärde mej, mest ensam att segla den. Säsong två hade VI en Scampi, även den segölade jag mycket själv och det var inte alls några problem. Nu har vi en BAvaria Caribic 42 fotare. Jag upplever nästan det som enkare på alla vis utom vid kryss där det är extremt trångt och många slag, då blir det tungt. FAst då kan man köra på bara storen oftast.

I hamnen är det enlare med den här båten för jag har ankare i fören som jag kan slänga i släppa ut rejäl med ankarkätting och backa in vid bryggor. På svaj e de hur lätt som helst och då kan man ju dra upp segel mm innan man drar upp ankaret och segla iväg helt utan motor.

Alla rörelser blir liksom lugnare och långsammare med större båt. Så som jag upplevt det, fast som sagt. 40-50 dagar i en Vega, lika många i en Scampi och nu ungefär  lika många i Bavarian, är egentligen inte mycket till erfarenhet. KAn ju vara så att jag var extremt erfaren när jag började segla Scampi, i förhållande till noll erfarenhet när jag började segla Vega. Nu när jag började segla BAvarian hade jag ju runt 100 seglingsdagar i bagaget. Det kan givetvis göra att det känns enklare såklart.

// Hannu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som att det finns någon slags övre gräns kring 10-15 ton där det börjar bli oansvarigt gentemot övriga i hamnar och andra trånga lägen. I övrigt tycker jag att utrustningsnivån helt styr möjligheterna till ensamsegling.

Själv skulle jag nog ha lättare att klanta till det i en standardutrustad Stortriss (tjurig 2-taktare från 70-talet, träliga segel, ingen autopilot, ingenting neddraget, ingen rulle till förseglet, 20 år för gamla papperskort) än en dito modern 35-40-fotare med autopilot, allt neddraget, genua på rulle, ankarspel i båda ändar, kanske t o m bogpropeller etc.

Med det är fortfarande billigare att klanta till det med stortrissen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har medvetet valt båt med tanke på vad jag vill kunna klara själv. Båten är bekväm och rymlig men väger inte mer än 6 ton. Tror att över 7 ton börjar det bli knepigt att hålla båten för hand där man vill ha den vid tilläggning i naturhamn vid blåsigt väder. Har vid några tillfällen hjälpt ensamna 40-fotseglare vid tillägning i sidvind och upplevt det tungt att hålla båten på plats med handkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...