Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
gevaliaursus

material till inspektionsluckor

Rekommendera Poster

Har en vattentank på 300 liter i min Johnson 30 från 1975. Inspektionsluckorna, tre stycken, är tillverkade i marinplywood och plastade. Nu håller de inte längre. Har precis bytt motsvarande luckor i dieseltanken till rostfritt syrafast, men här tänker jag mig något plastmaterial.

Luckorna är 310 x 480 och man bör kanske ha tio - tolv mm tjockt material, men vad? SeaSea har något de kallar Polywood. För en 12 mm skiva som räcker till de tre luckorna ska de ha 1050 kronor, i dyraste laget tycker jag.

Någon som har något tips?

Sjösättningen nalkas obönhörligt!

Björn C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem ifjol på den för mig nya. Problemt upptäcktes i samband med att jag fyllde på vatten inför första seglatsen. Båten hade en integraltank plastad på en plyfastomme. Dessvärre hade kladdpellarna som byggt tanken inte täta ordentligt så plyfan hade stått i vatten sen 1979. Ifjol gav den upp. Båten hade visserigen inte använts på några år pga tidigare ägares sjukdom.

Man luckoran var av rostfritt, men då plyfan dessa var skruvade i var rutten läckte det i luckan.

Hade en 10 mm tjock aluminiumskiva som var lite större än hålet. Hängde den under med långa skruvar och tätade med rikligt med sikaflex. Det höll tätt hela sommaren. I början av vinterns arbete i förpiken brakade hela tankens lock ihop, så jag fick bygga en helt ny integraltank.

Här berättar jag lite om mina vedermödor med vattentanken. Hoppas att du inte har liknande problem.thallatha.blogspot.com/2010/02...

thallatha.blogspot.com/2010/02...

thallatha.blogspot.com/2010/04...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...