Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Panda

Trilskande bultar på MD5

Rekommendera Poster

Hej!

Försöker byta mitt avgasknä, som rostat sönder,

Bultarna och deras fästen i blocker ser fina ut, men jag får inte ut bultarna. Dom är 8mm insex.

Den undre är lät att komma åt, men jag orkar inte bända loss den.

Den övre har jag inte ens en nyckel till då man bara har 2,5 cm mellan bultskallen och en utbukt på knät. Dessutom ligger matarröret till spridaren rätt nära. Jag vill helst inte montera bort det.

Finns det några tips på:

-vad ska jag använda för insexmyckel

-hur ska man få loss trilskande bultar

-ringa ett proffs??

/mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kapar av en bit på insexnyckeln så får du in den galant. Vill du inte ta loss hela röret så lossa det på spridaren och vik undan det lite försiktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset.

Får prova i helgen!

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att skruva hellre för mycket än för lite. En sak jag lärt mig som servicetekniker på skrivare.

Skruvar man för lite blir det ofta att bända och trixa och nåt kan gå sönder. Nu kan det vara fastrostade bultar på en gamal motor och de kan ju också gå sönder så det blir en avvägning. Ett spridarrör ska väl gå bra att lossa och lätt att montera tillbaka.

Jag brukar tänka som så, har man klarat av att montera på fabriken i flygande fläng ska jag kunna skruva ihop det också om jag tar det lite lugnt och försiktigt. Det är ofta lättare att sätta ihop än ta isär. Fota gärna lite bilder, ibland är de ovärderliga när man glömt var nån grej skulle sitta.

Lägg grejerna i en rad i en burk eller låda efterhand du tar isär, gärna grupperat för de olika huvuddelarna. Sen monterar man i omvänd ordning.

Ibland kan det ta lika lång tid att leta delar som att skruva.

Använd lite trasor och lägg under där du kan tänkas tappa ner skruvar eller delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...