erikart 0 Postad 28 Augusti , 2004 Jag ska köpa en styrpulpets som kan ta 5-6 personer och det vore bra om 2 av platserna var lite extra sköna och skyddade. Båten ska plana och jag funderar på att satsa på en 4-taktare run 50hk. Jag kan inget om motorer så jag vill ha en motor man inte behöver meka med. Jag kan tänka mig att lägga ut ungefär 80 000kr. Någon som har några tips inför båtköpet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 28 Augusti , 2004 Hej, Askeladden Freestyle 475 är en mycket bra båt. Det har alla tester av båten jag läst visat. Kolla in den här, den varkar vara lämplig för dig http://www2.blocket.se/view/3175333.htm?l=0&c=1&city=0 Har 4-takt, ligger ungefär inom din budgetram, CE-godkänd för 6 personer. Du lär inte hitta så många båtar som pasar dina krav så pricis, så skynda dig att ringa på annonsen. Test av båten hittar du på Askeladdens hemsida http://www.askeladden.no (Tester & Omtale) Observera att den förbättrades lite invändigt lite allteftersom, den senaste årsmodellen kan du se på deras hemsida, den är väldigt praktisk som du kan se. Båten testades i Vi Båtägare häromåret och summeringen av testet av den båten var: fulländad. Kan det bli bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 28 Augusti , 2004 Ok. tavk för det. Jag har även tittat på askeladden intruder vilken verkar vara i samma klass. Jag har även tittat en del på ryds 475 gt men nu har jag sett här i forumet att att ryds i allmänhet verkar vara av lite sämre kavalitet. Är det något som är allmänt känt? Just nu känns det som jag väljer mellan askeladden (freestyle el. intruder), ryds 475 gt, yamarin (4700 el. 4730) och uttern (5102 el 5001). Samtliga båtar har motorer på 50-60hk. Kan man räkna med att slippa meka om man köper en 10 år gammal motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 28 Augusti , 2004 Jag har även tittat en del på ryds 475 gt men nu har jag sett här i forumet att att ryds i allmänhet verkar vara av lite sämre kavalitet. Är det något som är allmänt känt? ------- Hej, Jag tror det ligger en korn av sanning i det påståendet, men det gäller lite äldre Rydsbåtar. Numera är de kontrollerade av Det Norske Veritas (DNV) så kvaliteten har definitivt höjts, och DNV märkningen/kontrollen är ju fakttiskt nåt som innebär en kontroll av en utomstående till skillnad från CE-märkningen som endast är egenkontroll. T ex är numera Ryds skrov injicerade och de har mycket hög finish och jämnhet som även sparar vikt och är starka. Läste t ex i Båtnytt nr 3 2004 om Ryds 478 GT och den fick mycket bra omdöme av testlaget både bygg/kvalitetsmässigt och sjömässigt. En sån skulle jag inte vara orolig för att köpa i alla fall. 475 GT bör väl inte vara sämre om den inte är gammal och handupplagd/sprutad på traditionellt sätt innan injicering började användas hos Ryds. ----------- Just nu känns det som jag väljer mellan askeladden (freestyle el. intruder), ryds 475 gt, yamarin (4700 el. 4730) och uttern (5102 el 5001). ----------- Yamarin 4730: Testades även den i Båtnytt nr 3 2004. Sammanfattning av den testen var bäst i sjön. KOstar lite mer men man får valuta för pengarna enl testlaget. Inga svagheter annat än placeringen av lanternorna. Har själv en Yamarin (5820) och visst är det kanonfinish på Yamarin's båtar men kvalitetet är inte nåt bättre i övrigt än jag sett på många andra båtar. Men Yamarins båtar har även suveräna sjöegenskaper (min går mycket bra i sjön) generellt sett och deras 4730 är inget undantag vilket testen i Båtnytt ovan visar. Uttern 5101: Testades i Vi Båtägare nr 5 1991. Uttern 5102: Testades i Båtnytt nr 6 1994. ------ Samtliga båtar har motorer på 50-60hk. Kan man räkna med att slippa meka om man köper en 10 år gammal motor? ------ Beror ju helt på hur den är skött. Du skrev ursprungligen att du var intresserad av 4-takt. för 10 år sedan var det väl bara Honda som gjorde 4-takts utombordarmotorer? Yamaha kom väl runt 1996 med nån, men huvuddelen av 4-taktare började ju komma i slutet av 1990-talet och runt år 2000. Så skall du ha en 10 år gammal motor blir det väl en tvåtaktare. Om du får tag på en 10 år gammal motor som servicestatus är okänd på bör du lämna in den för övergång för byta av impeller (vattenpump), stift, byte växelhusolja osv som ingår i en service. Hur som helst bör du lämna in den regelbundet på service om du inte tänker göra sånt själv. Vill du vara nåtsånär säker på att motorn skall ge dig så lite bekymmer som möjligt så köp en lite nyare än 10 år och köp en med dokumenterat service (kvitton på utförd regelbunden service). Vill du ha en riktigt tyst, miljövänlig, och vass (och dyr förstås) utombordfare så köp en ny 4-takt - inte så noga vilket fabrikat eftersom alla nuförtiden är mycket bra. Är själv lite svag för Yamaha men Mercury, Honda, Suzuki/Johnson är minst lika bra. De har alla fina 40-50-60 hk 4-takt som är kanonfina. Skulle personligen satsa på en motor med EFI (Electronic Fuel Injection dvs elektronisk bränsleinsprutning) om möjligt men de finns som regel bara i de senaste årgångarna. Annars blir det förgasare. Bland de båtar du nämt skulle jag personligen nog sätta Askeladden 475 Freestyle eller Yamarin 4730 i främsta rummet. Med en 40-50-60 hk 4-takt får du ett fint ekipage. Men det blir väl inte direkt billigt ens begagnat. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 28 Augusti , 2004 Ett jättetack för svaren Bo. Du verkar ha koll på informationssökning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 28 Augusti , 2004 Jag har en Yamarin 4730 till salu. Köptes ny i början av sommaren. Kostar lite mer än 80000 men det är som sagt en väldigt fin och bra båt. Om nån är intresserad så maila gärna:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst say no more Postad 28 Augusti , 2004 Bella..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 29 Augusti , 2004 Jag kör en Yamarin 490 med en 4t 50hk Yamaha. Funkar mycket bra men klarar inte de 5-6 pers som ska åka med dig. Båten godkänd för 70 hk. Kanske finns nån sån begagnad, den har tillverkats i många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 30 Augusti , 2004 Jodå. Jag har sett några 490 till salu. Ett lite äldre skrov kan jag tänka mig men vad kan det kosta om man vill byta från en 65hk suzuki -93 till en 50-60 fyrtaktare oberoende av märke. Jag har kollat på en ryds -02 och kan instämma om kvalitetsintrycket. De verkar vara bra mycket rackigare än tex yamarin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Calle Johansson Postad 2 September , 2004 Passa dig för ryds! Laminaten i skroven är oroväckade olika i laminat tjocklekarna. Alla Ryds båtar är inte injicerade. bara 510 och någon till. Så mycket starkare blir det inte. du kanske höjer glashalten 5%. Sedan limmar de fast bottenstockarna istället för att plasta fast dem så det blir ett homgent laminat ihop med skrovet. Sedan tätar inte ryds sina båtar mellan skrov och däck! så det forsar in vatten där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 2 September , 2004 Jo, jag har lämnat rydsbåtar bakom mig nu. Det lutar starkt åt en askeladden eller yamarin. Den i annonsen ovanför (kanske är borttagen nu) såldes för 82000. Det är väl ganska prisvärt för en askeladden 475 med F50 -00. Letar efter något liknande nu. Räcker 4,75 m när det blir lite vågor eller ska man satsa på en längre båt? Jag ska använda båten i stlms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Ska du lägga 80-papp totalt med en 4-taktare?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 September , 2004 hmm ... verkar lite överdrivet negativt ang Ryds! Om den modellen är så urusel tror jag knappast som hade fått en CE-märkning på den, eller att dom blivit ett så etablerat märke som dom trots allt är! Sen är det ju ganska avgörande vilket vatten du ska ha den OCH hur många vuxna ni brukar vara! Eftersom du ska köra i skärgården kanske den ska vara lite längre och ett juste V om du vill gå mjukt även när det går lite sjö! Men att svara på vad som är bästa styrpupetaren är nog typ omöjligt! Jag är helnöjd med min HR455, men tror inte att den passar lika bra i Sthlms skärgård eftersom vågorna är totalt olika varandra! Om du har varit på Vänern en blåsig dag förstår du vad jag menar! Så det är nog typ att samla in grundfakta och sedan köpa efter hjärtat och hoppas att det blir bra! ;-) mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 2 September , 2004 Mm precis. runt 80000 ja. Jag har sett en del annonser på båtar i den prisklassen och bla provkört en yamarin 4730 med F50 yamaha. Visst ska man köpa på varv så är det ju kört men privat finns en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 2 September , 2004 Hej, Tänk på att en båt runt ca 4,5 - 5 m inte är så jättestor och därför får problem med 5-6 personer ombord i lite sjögång. Jag har en Yamarin 5820 med Yamaha F115 som är 5,70 m x 2,2 m och upp till 5 pers så går den hyfsat även i lite grövre sjö, med fler personer blir det sämre på alla vis med sjöegenskaperna även om båten enl CE skylten är godkänd för 7 personer. Så ha inte för stora förväntningar på att du skall kunna åka med så många ombord i lite grövre sjö. Passagerarna gillar nog inte det heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 2 September , 2004 Köp en Hajen iof så är den 6,20lång men det är värt det. Sen behöver den mera motor men det är värt det också. Mitt förslag är http://www2.blocket.se/view/3055159.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 3 September , 2004 Håller med tidigare inlägg om att 5 m inte ger någon större bärighet och 5-6 pers i en 5m båt med 50hk kan man nog glömma. Sätt upp en tabell med dina olika värderingar och försök titta på vad olika båtar ger. Titta runt och provkör nytt och begagnat och välj sedan med hjärtat. Tänk på att ju djupare V-botten båten har desto mer trögdriven är den, längre upp i planing, mer bränsle drar den etc men desto bättre i lite grövre sjö går den. Alla båtar består av kompromisser. Bara du kan avgöra vad som är bäst för dig i slutändan. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 5 September , 2004 Vad tror ni om den här. årsmodell -98 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 7 September , 2004 Serut som en Askeladden 475. Vet att jag valde bort den pga för lite stuvutrymmen för mina behov. Annars verkade den mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 8 September , 2004 Ska du inte ha en helt ny så rekommenderar jag STARKT en Ockelbo B16. otroligt stabil och sjövärdig båt. går mycket bra i sjön. lutar knappt om man står på relingen eller så. så en ockelbo B16 hade vart mitt val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 8 September , 2004 senaste kortet måste bara vara taget från vindö marins pontonbrygga:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikart 0 Postad 8 September , 2004 Under orustbron ja. Modellen är 485 intruder och har väldigt gott om stuvutrymmen för sin storlek tror jag. Ett stort utrymme för en 80 liters tank och en del annat, tre stycken låsbara utrymmen under sittplatserna, 2 mindre låsbara fack bak för batteri och tampar och ett dränerat fack i fören för tampar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse Postad 18 Oktober , 2004 Hade en Ryds 475 -96 med Yamaha 50 hkr tidigare. Smart planlösning, mindre bra funktionalitet på självläns dock.Men framförallt konstig gång om man åkte själv eller inte hade någon i fören. Den envisades med att gunga upp och ned ungefär som när man åker i småvågor. Kanske går att fixa med annan propeller men det gick inte att åtgärda med trimmen t ex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coelum-versus 0 Postad 22 Oktober , 2004 Jag är ägare av en Ryds 510 gt har hängt på en Jonson 60 fyrtaktare. det är en underbar båt som med lätthet tar 5 personer,.,.,. Köpte den i våras för 90 loppor Båten 01 och motorn 02 Stadig båt men lite snålt med stuvutrymme,.,. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Calle Postad 10 April , 2005 Hej! Detta med att det skulle vara dålig kvalité på rydsbåtarna är rent struntprat! Jag har haft : ryds hajen, ryds 530 dc, ryds 435dl och ska snart köpa en ryds 510 gt! Har aldrig haft några problem och det kommer ingen annan heller ha! / Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 10 April , 2005 Ska du köpa en begagnad båt i prisklassen runt 80000kr finns det bara en båt som gäller, Uttern 5102. Den båten med en 50hk tvåtaktare är en bra kombination, drygt 30knopp med säkra egenskaper i sjön, och den bara går och går och går om man servar den varje vinter. Fyrtaktare som är äldre är lite mer luriga, jag har själv en F50 Yamaha som jag är nöjd med, den är 10år gammal men det har varit strul med den ibland. Annars rekommenderar jag en Utten 5202. Fightern blir lite trång när man är mer n 4 personer. Om du inte har några problem med en aluminium båt så kan du ju kolla in Buster L. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crosswave 0 Postad 13 April , 2005 Buster! Buster L eller XL, lättskötta, slit tålgia båtar och jädrigt snygga! Kanske lite mer än 80 000 men du får en bra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
David510 0 Postad 14 April , 2005 Hej! Denna Ryds 510 gti är fin och bra! Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lena Postad 7 Maj , 2005 Hej! Vi har en askeladden Intruder som vi är kanonnöjda med.Det sitter en 75 hk motor på den. Vi är ofta 5-6 personer, Gott om sittplats och bra stuvutrymme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Fransson Postad 23 Maj , 2005 Hej! Är intresserad av att sälja min Uttern 5102 60hk 2takt. Båten är en -99 och motorn en Mercury 60 Elpto 99. Extrautrustning Ekolod Pris 95 000:- ,då ingår även en obromsad kärra. Kan nås på mobil 0706 119 818 och på mejladress: franssonmats@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser