Stefan65 0 Postad 27 Maj , 2010 Är det någon som har ett bra tips hur man får maskeringen rak vid vattenlinjen innan man målar? Jag tycker att min vattenlinje bara blir vågigare och vågigare efter varje år. Så nu får man bara ut och åka när det går vågor. :-) Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Maj , 2010 Då har du egentligen iget problem. Det är alltid en förfärlig sjögång - enligt min fru. Enkalst slår du ut vattenlinjen med ett laservattenpass. Med en så liten och lätt båt som du har så ställer du den i våg i alla ledder. Domkraft och lite pallvirke om du inte har justerbar vagga. Sen är det bara att sätta upp passet i höjd med vattenlinjen. Om du har en lins med linje riktar du den mellan de två punkterna i för och aktern och märker av med en penna. tejpa mellan punkterna. Änvänder du en punktformad lins får du flytta punkten efter hand som du märker. Det kan va en fördel om det inte är starkt solsken ellr framåt skymmningen. Annars får du köra med den traditionella metoden med en vågrät bräda i för och en i aktern och ett snöre emellan. Har alltid kört med långa brädor, men det var någon som tejpade snöret, med små tejpbitar, när det tangerade båten efter hand som snöret fördes närmare fören och aktern. Hade du varit en månad senare eller jag en månad tidigare hade du kunna läsa om konsten att slå ut en vattenlinje med bilder på min blogg. Kommer att ta upp på måndag och ett av arbetena är att slå ut en bred vattenlinje på min båt. Lyckas du inte får du ge dig till tåls . Sen finns ju metoden med vattenfylld slang, en metod som jag personligen aldrig fått att fungera. Man måste nog va två. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser