Haveri 0 Postad 27 Maj , 2010 Har bekymmer med att seaclear inte hittar min puck. Gps:en fungerar och tar emot info från satteliterna men jag får som sagt inte positionen att visas i sjökortsprogrammet. Pucken använder com-port 3. Vet inte riktigt hur jag ska ställa inställningarna i seaclear, det står bara could not open com port 3... Nån som kan detta? Har försökt att leta på forumet men blir inte klokare... Mvh Jörgen Senast ändrad av Haveri | 27 maj 2010 | 11:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 27 Maj , 2010 Prova att byta till en comport med högre nr, exempelvis com-port 6-7.... Då måste du naturligtvis byta både i Seaclear och i själva datorn. Kontrollpanelen-Enhetshanteraren-maskinvara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 27 Maj , 2010 Om du har flera usb-ingångar i datorn kan det ibland räcka med att byta usb-port. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haveri 0 Postad 27 Maj , 2010 Datorn tilldelar gpsen en comport automatiskt. Antar att den är ledig då... Ska prova att byta ända till en högre comport.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haveri 0 Postad 27 Maj , 2010 Kör nu gpsen genom comport 8. Får fin mottagning, men ingen kontakt med seaclear. Kan det vara fel på inställningarna på seaclear? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 27 Maj , 2010 Halloj! När jag kör igång SeaClear på min dator så klagar den alltid att den inte kan öppna com-porten, men det fungerar ändå(!?). Är du säker på att det inte fungerar i din dator? Pucken måste ju ha mottagningen innan den börjar skicka information. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haveri 0 Postad 27 Maj , 2010 Pucken har mottagning, men den skickar ingen info till sjökortsprogrammet... Har samma inställningar på gpsen, comporten och seaclear men funkar inte. Bytt comportar har jag gjort, försökt med det mesta men det vill sig inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haveri 0 Postad 27 Maj , 2010 Ursäkta mig men, JAAAAAAAAAAA f-n va gött nu funkar det. Va nog comporten som va upptagen i alla fall. Bytte till en annan och vips så hoppa den igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 27 Maj , 2010 Bra att det löste sig. Vanligt trubbel som G7ToWin löser.... Jag fixade själv med detta under helgen och vad jag behövde var G7towin som länkade samman min Garmin 192C med Seaclear. Funkar klockrent nu! Ladda ner G7towin och lägg filen i Seaclearmappen så funkar det. SeaClear kan kommunicera med GPS:er med hjälp av programvaran G7ToWin. Observera att på vissa GPS:er måste protokollet ändras för att fungera ihop med G7ToWin då inte alla funktioner finns i NMEA-protokollet. G7ToWin version A.00.140 har testats, även nyare funktioner kan fungera. 1. Placera en kopia av G7ToWin i samma bibliotek som SeaClear_2.exe 2. Starta G7ToWin och konfigurera programmet så att det kan kommunicera med GPS:en. Testa inställningarna och spara dem sedan. 3. Starta SeaClear. Nu kommer GPS-valet under Arkivmenyn att fungera. Positioner och rutter kan sändas till och mottagas från GPS:en och spår kan sändas från GPS:en till SeaClear. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser