tegge 0 Postad 26 Maj , 2010 Ska måla om innsidan på min Polar 17 med plastskrov. Vad är bäst, 1 eller 2 komp färg? När använder man vad? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 27 Maj , 2010 Hej Jag har nyss målat om insidan på vår orrskär, jag blev rekomenderad enkomponentsfärg av flera färghandlare och båtfärgsleverantörer till detta. Den färg jag valde blev International Toplac nr 812 men den färgen kan vara på utgående ( lite bruten vit färg ). Använd roller, jag tyckte att medelgrov struktur tog upp lagom mycke färg, sen efterslätar du med en bra pensel, förmodligen bör du rolla 2-3 lager innan du blir riktigt nöjd. Före jag strök på färgen torkade jag av ytorna med aceton för att få ytorna fettfria. Det har blivit kanonbra. Jag målade om i sittbrunnen och allting i kabinen, det är stora ytor så jag behövde köpa 4 burka a 750ml som kostade 319 kr st. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tegge 0 Postad 30 Maj , 2010 Tack för ditt svar... Det verkar ju som att det blir bra med 1-komp färg iaf ovanför vattenlinjen och på insidan av båten. Uppskattar ditt uttömmande svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 30 Maj , 2010 Rollade Biltemas ljusgråa toplac i sittbrunnsstuvar och under kojer på förra båten - blev kanonsnyggt! Körde bara ett lager eftersom det är ytor som inte syns under normala förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 30 Maj , 2010 Förlåt, topCOAT menade jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 30 Maj , 2010 Hej! Jag renoverade faktiskt en Polar 17 för ca 15 år sedan och jag målade insidan (glasfibern) med vanlig Beckers lackfärg (sån man har på lister mm inne. Använde antikvit tror jag, det blev väldigt bra och höll i många år (var fortfarande bra när jag sålde båten) tål vatten och fukt bra och det blev billigt. Utsidan rollade jag med Toplac som då var ganska ny på marknaden. Blev också bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser