Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Ajonnson har gett mig en tankeställare, vi måste gå från ord till handling.

Vi kan ju inte sätta här och stöna utan lägga lite kraft bakom.

NAmninsamling, bra! jag nås på:

ljungbergarn@hotmail.com

Jag ska göra mitt bästa för att knäcka lagen med IT-teknik, tyvärr kommer det att vara ett hjälpmedel för fyllskallarna även för kanske en o annan heroinist. (det där kommer någon att få äta upp länge). både på land och till sjöss, ett moraliskt dilemma tyvärr

Betr det moraliska dilemmat så får jag väl säga som Rambo, I didn´ t do first blood

med dagens high-tech telefoner så kan man nog få en karta direkt i nallen om var KBV/Polisen via sms-tips som länkas direkt ut på Google Maps, Long/Lat.

En annan variant är att be http://www.poliskontroller.se/ att komplettera sina tjänster.

Som sagt, var det så här de tänkte, de i Rosenbad? Att ge sig på så många skötsamma att de måste gå man ur huse och vidtaga åtgärder som tyvärr strider mot våra intentioner vars mot-effekt kan få betydligt mer negativ inverkan än 0,2-promille lagen? Trist.

Jag lutar åt PiratPartiet, namnet är ganska passande...känner mig som en sådan nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BRA.

Rejält drag i debatten. Tog lång tid att läsa bara en dags alla inlägg.

Fortsätter vi så här kommer vi att få uppmärksamhet utanför MG. YES.Flört

Och till alla ni som kallar oss alkoholister. Klart personangrepp och på gränsen vad som är lagligt, har ni funderat på att straffet är högre för ärekränkning än att köra båt efter två öl?

Och sedan komma med kommentaren dubbelmoral. Lågt

Tycker vi fortsätter kan håll personangreppen borta. Jag har inte helt rent samvete på denna punkten och ska försöka bättra mig. Har väll varit lite envis med Martin Eves och ska låta bli då han tar illa upp, förlåt, visste inte att du var en så känslig person. 

Hade anklagelserna och personangreppen saknats hade med stor sannolikhet fler vågat kliva fram och instämma i protesten mot lagen som införts utan fakta.

Jag vet att missnöjespartierna får gödning av denna typ av översitteri. Ny Demokrati, FI, Piratpartiet och nu SD. Hoppas verkligen inte SD kommer in. Men ett missnöjesparti som kom in och vuxit rejält är Miljöpartiet. Från början ett vågmästarparti utan riktigt program. Nu är tomtarna där och ska ha makt. Fundera två gånger före ni lägger er röst. Det ligger ene hel del i begreppet rödgrön röra. Dock är inte de andra tomtarna perfekta i sin röra.

Fick lite fakta ÄNTLIGEN, Sjöfylleri - en kortfattad förstudie tack Barton3000. Det första riktiga materialet att ta ställning till förutom olycksstatistiken.

Ska läsa på och återkommer med kommentarer

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish

Det du kallar fakta är en partsinlaga från Motormännens henykterhetsförbund. Men det kan säkert vara intressant läsning.

Ljungbergarn:

Jag har mejlat dig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nån försöker frångå frågeställningen. Man skriver saker som förbudsivrare, det är inte det de handlar om, som jag påpekat tidigare! För mig handlar det om att framföra en båt nykter, inget annat. Att vi har myglande politiker och en massa företagare som tar emot svarta pengar hör inte hit. Likaså Ipredlagar och annat tjafs, då är man ute på lika grunt vatten som vissa tyckte att jag var med mina liknelser, inte sant?

Man efterfrågar fakta över dödsolyckor på sjön med alkohol inblandat, måste man dö? Det finns ju folk som får skador för livet pga. att alkohol är inblandat. Jag är väldigt lockad att ställa en motfråga i detta, kan en enda människa posta en sida eller annan utredning som påvisar motsatsen? Att man får bättre reaktionstid, att man klarar av att hantera en situation BÄTTRE med ALKOHOL? När nån klarar att plocka fram det så kommer jag att erkänna att jag har haft helt fel i denna debatt hela tiden!

Alla ni förespråkare för att man ska få köra båt under alkoholens påverkan, ge mig nu fakta på att man blir en bättre förare osv. pga. detta. Kom nu inte med personangrepp och andra dumheter, kom med fakta!  Jag lovar att erkänna att jag hade totalfel om ni kan plocka fram detta. Annars måste jag stå fast vid att man ska inte köra båt påverkad av alkohol. Sedan må politiker vara hur korrupta och inkompetenta som hellst i flera 1000 olika frågeställningar.

Sedan ställer jag mig lite frågande till påståendena att man gör detta för att dra in pengar till statskassan. Rör det sig verkligen om såna astronomiska belopp? Hur många har åkt fast i sommar 2-300? Snittar man 3-4000:-/skalle i böter? Känns som att det knappt täcker bränslet till KBV's Cobra så det argumentet köper jag inte riktigt.

Som sagt, jag är oxå upprörd över att man måste serva kärnreaktorer när Sverige upplever sin kallaste vinter på hur många år som hellst så man får betala 8000kr/mån i el. Men det hör liksom inte riktigt till denna diskussionen om hur min inställning till alkohol och båtkörning ställer sigFlört

Är det okej om jag klättrar ur torrdockan nu utan att få en massa tomater kastade på mig?Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis grabbarGlad idag har ni hamnat i försoningens tecken

och där ser man att då tog det fart på åtgärdsförslagen och kreativiteten, nu är vi inte så långt ifrån den skapade forumstråden.

Första svaret jag fick var Fånigt men efter 650 inlägg så är vi där.

Ais SMS websida mera förslag varför inte ta kontakt med någon båttidning för att belysa hur stor diskutionen har flödat förutom de med personliga påhopp.

Vi är i ett bra läge före valrörelsen, efter valet så är vi vanliga människor inte värda mycket.

Senast ändrad av Florina | 19 augusti 2010 | 17:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst förstudien nu.

Bra skriven med källhänvisningar mm precis som man ska göra

En intressant läsning med en hel del om ett bra arbete för att öka sjösäkerheten allmänt.

Lite statistik om olyckor dock ingen koppling till olyckor med fritidsbåtar och alkohol. Statisktik fram till och med 2005-2006

En del fakta om att olyckorna med båtar minskat de senste åren. En del statistik med antalet fritidsbåtar som ökat kraftigt på senare år.

Alltså har andelen olyckor minskat rejält på senare år. Bra! (egen värdering av fakta)

Sedan angående alkohol vilket borde vara väl underbyggt med fakta då det är huvudämnet i förstudien.

Endast resultat av intervjuer vad folk gissar och tycker. Ingen riktig fakta. bara åsikter.

Dåligt.

Sammantaget räcker förstudien till som fördjupningsarbete på gymnasienivå. Knappast i akademiskt mått godkänd som en C-uppsats

Skulle den knappast vara heller men inget att bygga några beslut på heller.

Möjligen den om att olyckorna kraftigt minskat i förhållande till kraftig ökning av antalet fritidsbåtar. Tänkbara resultatet kunde vara att absolut inte införa mer krav på fritidsbåtar och speciellt inte för alkohol där inget riktigt finns som kan kallas för fakta.

Till arkivet, det runda.

Jo jag har själv skrivit en C-uppsats för 12 år sedan (akademisk nivå för ett examensarbete för de som inte vet vad en C-uppsats är). Har årligen minst ett gäng som gör examensarbete hos oss och senaste skall presenteras på måndag nästa vecka och är gjort av två killar som gjort en större simuleringsstudie av produktionen under 4 månader.

mvh ::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde kolla vilka som låg bakom

Är MHF och Västerbottens Läns Nykterhetsorganisationer

Objektivt ?

Senast ändrad av crabfish | 19 augusti 2010 | 17:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste du den intressanta undersökningen som de gjort på Göteborgs båtmässa?

De har alltså intervjuat mässbesökare.

Där kunde de konstatera att 91% tyckte om att gå på båtmässa!

Hahahahaha......det var tammefan bland det dummaste jag sett! Men om man bara skummar texten så ser det ju väldigt seriöst ut med diagram med olika staplar osv......

För övrigt kan man bara konstatera att allt som sagt om statistiken längre upp i tråden stämmer.

I förhållande till antalet båtar så MINSKAR antalet sjöolyckor......eller gjorde åtminstone under den tid som statistiken omfattar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöfyllerister är i mina ögon aldrig värda speciellt mycket.

Skall det vara så svårt att inse att världen förändras och att det som man alltid har gjort inte längre är gångbart?

Var nykter på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorer, man stoppa in vilket skit som helst och få ut det snyggt via en 4-färgs-laser.

Se bara på SwedBanks investeringar i Baltikum, snyggt på papper, verkligheten en annan.

Tompamannen skrev:Snittar man 3-400022.gifskalle i böter?

Jag kan ta bort frågettecknet.

5.200kr för 0,23 promille, läs ovan, står i mina tidigare inlägg.

Jag har kontaktat min IT-kille som han liksom många tyckte att detta är en strålande idé, och att 0,2 ska bort! Han ska börja jobba på detta. Som sagt, det lär ju tyvärr underlätta för det vi alkisar vill ha bort likaså, de riktiga fyllskallarna, men så blir det nu tyvärr. de kommer nu at kunna använda samma verktyg.

Ungefär som när IPRED kom till, man började Tunnla med VPN för att dölja sitt IP, Polisen varnade för detta man hjälper då Pedofilerna att gömma sig. Historien upprepar sig nu. Polisen fick tyvärr rätt.

Finns kunniga eldsjälar bland båtfolket, kunniga..fast de numera är klassade som kriminella, men inte dömda..

(läs torskat)

Senast ändrad av Ljungbergarn | 19 augusti 2010 | 18:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spancox, vi ÄR nyktra på sjön..enligt vårt förmenande.

Ta och läs lite inlägg så kanske även poletten faller ned för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bedöms böterna? Du skriver 5200kr för 0,23 promille. Kändisen som åkte fast med 0,6 promille fick 4000kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur den nya lagens sätt att se det så är man fyllerist vid 0,2 promille! Och eftersom den nya lagen har trätt i kraft så är Spancox helt på banan när han skriver sjöfyllerister. Rätt ska vara rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur den SVENSKA prussiluskalagens sätt att se på saken ja.....men ur ex den finska lagens synpunkt så är du en helyllemedborgare som säkert framför ditt flytetyg vid samma promillehalt.

Kan du inte läsa igenom Motormännens Helnykterhetsförbunds partsinlaga, som någon så vänligt tillhandahöll?

Du kommer att få dig många glad skratt, jag lovar! Bl a att män bör köra båt som kvinnor? Eh?

Man visar, med tjusiga diagram att folk som går på båtmässa, tycker om att gå på båtmässa! (jaha!)

Man visar att båtimporten ökar. (jaha och vad har det med promillegränser att göra.

Man berättar att polisen och Kbv gärna vill få ta utandningsprov utan misstanke om sjöfylleri. (Oj, DET var ju oväntat!)

Man vill införa en nollvision och klandrar andra remissinstanser för att de inte delar den uppfattningen.

. För mig personligen så är ju för hakingen Nollvisionen nästan, men bara nästan, redan verklighet vad gäller fritidsbåtar. Läs statistiken som Motormännens Helnykterhetsförbund själva så vänligt tillhandahåller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag noterar att majoriteten faktist anser att alkohol och båtåkande inte hör ihop! Jag är dock inte förvånad efter att ha pratat med båtåkande kamrater vad dom anser om det.

På frågan Är din syn på alkohol mer tillåtande i sjötrafiken än i vägtrafiken? svarade 58% Nej (det är väl den gruppen jag tillhör) och 37% svarade Något (det är väl där vissa i denna tråden finns)

På frågan När anser du att det är okej att vara alkoholpåverkad på sjön? svarade 30% av männen Aldrig  och 49% vid bryggan/ankring. 2% svarade När som hellst.

Min slutledningsförmåga säger mig att fler är emot båtåka och alkohol än dom som är för, eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe syftar du på min ide om varvtalsbegränsare när du nämner att historien upprepar sig Ljungbergarn.. Hade först en enkel Trottelspärr på ritbordet men för simpelt och lite för mycke Epa varning på det... En elektronisk varvtalsbegränsare med dold panel är lite mer hi tech.. Detta är ju en enkel och pålitlig uppfinning som funnits med sedan kriget och dess för innan...

Borde inte vara svårt att anpassa detta till dagens maskiner.. Förmodligen är detta en Gråzon men vad ja vet inte förbjuden.. Det har väl ingen myndighet med o göra hur man avser sänka varvet för o spara motorn... Förmodligen kommer man knappast verka särskilt trovärdig men går den inte fortare så gör den inte hehe...

Som sagt om inte lagen ändras så kommer sådant här som ett brev på posten.. Sökte runt lite efter lämplig hårdvara och hittade lite roliga grejer.. Tom mopeder går att utrusta med detta.. Hmm från 80 till 30 med en knapptryckning... Båten från 30 knop till 8 knop med samma knapp.. Ska lagarna i dagens samhälle verkligen vara så här lätta att hitta kryphål i???? Det måste finnas en hake annars skulle väl varenda Butik försöka prångla ut detta på marknaden...

Har själv inte lusläst lagen, har bara hört att båtens potentiella maxhastighet under det aktuella tillfället räknas... Och ja det är ju det enda rätta för alla vet ju att broschyrer inte alltid talar sanning..

Nåja vad tycker ni övriga om dessa lösningar för att eventuellt slippa undan den nya lagen utan att begå ett brott... Det handlar alltså mer om Moral och Etik.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta inlägg visar bara hur fel både du och den nya lagen ser på nyckterhet.

Har man 0,23 så är man inte fyllerist och brottsling med tappat omdöme.

Min tid på sjön njuter jag av, med omdöme och ansvar.

0,5 och gälla alla är min bedömning som borde gälla på sjön.

Däremot håller jag med dig att sjöfyllerister skall inte köra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okunnigheten hos Förbudsivrarna är verkligen påtaglig..DAGSBÖTER, dvs antal sådana.

www.mhf.se/files/Rattspraxis_vid_rattfylleri.pdf

Dagsböter används vid lite allvarliga brott (hoppsan, man kanske är en prospect t.om för att jag vägrar ge upp mina pilsner till ansjovismackan?)

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/Dagsboter/

Dagsbotens storlek är beroende av din inkomst, summan som du ska betala är antalet multiplicerad med storleken.

Kvalificerad Källfakta, inte dumt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beklagligt nog så är vi nu brottslingar med 0,23, men var inte inte det i århundraden före 1/7 i år. det svänger fort i hockey. Man anser inte att man är vuxen nog längre att kunna köra sin båt över 0,20, då måste Storebror komma!

Men Du har fått med allting bra nedkokat. Bra skrivet!

Därmed tror jag debatten är mer än uttömd, och vi kan övergå till att fokusera på hur vi aktivt tar fram tekniska hjälpmedel m.m för att inte begå allvarliga brott för ett par starkbira till ansjovismackan!

Cool LÄNGE LEVE FRIHETEN, ÄVEN TILL SJÖSS!! Cool

De som vill vara med och medverka till att hålla Storebror borta från sjön, eposta mig till ljungbergarn@hotmail.com, nu bildar vi nätverk m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Rexco. Jag har forskat tillsammans med en lika skitförbannad varvsägare på att bygga om till EPA-BÅT. På min sprack det p.g.a elektroniska PENTA reglage..intressant annars.

Civil olydnad, säg att man blir stoppad, nykter som full med något över 0,20, och man vägrar blåsa oavsett, vilket strul de får..så vägrar man skriva på, erkänna, kostsamt för Storebror.

Jag gör så när jag blir ertappad för bilbältet jag aldrig sätter på mig utom på större vägar.

I Sthlm går ju inte trafiken fortare än 30 med den trafikinfarkt som råder här..trots Storebrors experiment med Biltulllar, ett experiment med miljardkostnader, den gick vi ju på den med, eller hur...

Ingen skillnad i city trots biltullarna, inte ett smack..men en ny kassako...historien upprepar sig gång på gång, senast nu den 1/7.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 19 augusti 2010 | 22:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nej gör inget mer våra båtar. Det är inte de som är problemet

Inte heller något problem med oss som tar ett par öl och sedan åker hem i lugn fart.

Problemet sitter i Riksdagshuset.

Däremot någon form av elchocker kopplade till röstknapparna i riksdagshuset. Finns ett antal politiker med felprogramerade hjärnor där som borde startas om

Nu i valtider bjuder man över varandra likt en auktion som spårat ur.

Tänk om de kunde slappna av och komma ut på sjön någon gång och uppleva allt med egna sinnen och slippa mögelsporena i riksdagshuset. Då kanske lagförslaget hamnat i runda arkivet.

post-10001667-1394236484,3081_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fakta .

Läs här http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=513

Riskzon Män(veckokonsumtion): 7–12 burkar starköl eller 2–3,5 flaskor vin eller 40–75 cl starksprit.

Är ni som är emot den nya skärpta sjöfyllerilagen i denna riskzon?

Eller enl WHO

Nedan följer omständigheter som beskriver alkoholberoende (man behöver inte uppfylla alla):

• Tolerans (man behöver mer alkohol för att känna samma effekt).
  • Psykiskt beroende (längtar efter alkohol, mer eller mindre).
  • Upphävande symtom (alla slags fysiska reaktioner som man kan få efter det att man har slutat dricka).
  • Man använder alkohol för att minska upphävande symtom.
  • Misslyckade försök att kontrollera användningen av alkohol.
  • Spenderar en stor del av tiden till att använda alkohol eller för att återhämta sig från användningen av den.
  • Destruktiva effekter p.g.a. användning av alkohol, både för personen själv och för hans/hennes omgivning (problem på jobbet eller i skolan, konflikter med människor som berörs av beroendet, avsätter mindre tid för fritidsaktiviteter, sjukdomar).
  • Använder alkohol oftare och i högre doser än planerat.
  • Fortsätter att använda alkohol fast man vet att det är skadligt för en.

Känner någon här igen sig...

För man vet att drygt 10% av befolkningen har ett alkoholberoende.

Sverige är ett av världens båttätaste länder och det finns ca 1 milj fritidsbåtar.

Sålunda kan man anta att 10% av alla du möter på sjön har ett sånt beroende. Så det är en väldigt stor risk att du möter just en sån person. KBV region öst enl ovan gjorde ju själv bedömningen att 5-10% av de som är på sjön har mer än 0,2 promille.

Nu till mina antaganden som ni delvis beskrivit här.

Eftersom många av er verkar ta för givet att kröka och köra båt så är det väl rimligt att några av er har ett sånt beroende. Dvs ni tillhör sannolikt dessa 10%? Dvs ni upplever inte berusning som jag gör efter 2 stark öl, toleransen!!

Ni sitter i båten det är sommar och solen värmer era väderbitna ansikten, semester och allt är toppen. Detta är väl det ultimata tillfället då man gärna dricker som många av er beskriver som en frihet.

Så ärligt hur många skulle erkänna att dom har ett beroende av alkoholen enligt ovan.

Jag har inte så stora förhoppningar att ni kommer att erkänna eller svara ärligt.

Jag kan börja med att vara ärlig

Jag dricker aldrig vare sig när jag kör båt eller bil.

Min veckokonsumtion kanske är ett glas vin och var 4:e vecka dricker jag en stor stark öl.

Så jag räknar mig till gruppen som inte har ett beroende av alkohol eller har ett riskbeteende för att bli det.

Senast ändrad av martineves | 19 augusti 2010 | 22:35

Senast ändrad av martineves | 19 augusti 2010 | 22:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill jag ju inte verka vara som någon slags Messerscmidt, men det var det första jag föreslog i denna tråd.....den 27 maj. En elektronisk mojäng a´ la EU-moped som tar ner effekten.

Senare har jag förstått att det lär inte hjälpa, Farbror Blå tar dig ändå......

Suck. Jag bjuder på lite musik i stället.....Rövarkungens ö

Passande för hur Storebror Staten= Rövarkungen, beter sig mot sina medborgare......

Låten är en berättelse, den är lååång, och därför uppdelad i 2 länkar.

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=wX4XwTsEQk8

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=a8wMKmD6lbo

Senast ändrad av labbibia | 19 augusti 2010 | 22:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha även den bäste kan missa några rader här o där... Bra musik Nationalteatern när den e som bäst...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martineves

Hela ditt beteende och din argumentation tyder på att du har problem med alkoholen......precis som de flesta helnykterister har. Det normala är att ha ett otvunget förhållande till densamma, men rabiata helnykterister är ofta mer besatta av alkohol än alkoholister.........

Hur är det med dig? Är du helnykterist organiserad i någon IOGT: rörelse? Ärligt svar tack!

Jag hängde för länge sedan ihop med en tjej vars far var rabiat nykterhetsivrare. Han jobbade på något statligt verk, var byrådirektör, och alltså en av de lakejer som vi skattebetalare betalade lönen för, så att han skulle kunna sitta på arslet och tala om för oss som betalade hans lön, vad som var bra för oss eller ej. Han åkte på studieresor till Finland, Island osv för att studera fylleriet där......Hans största stund var när han kom ut med sin utredning, ett förslag om hur vi skulle få  till ett minskat alkoholintag i Sverige.......Gissa vad det gick ut på?

(För övrigt, hans dotter, min dåvarande flickvän alltså, ansåg att han var alkoholist i den meningen att han var helt besatt av det här med alkohol, men han drack ingenting själv såklart)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäste labbibia

Jag underskattar inte förnekelsen och jag uppskattar ärlighet.

Jag kan ta ett exempel taget ur min verklighet som Ortoped.

En kollega till mig som var en mycket trevlig gentleman började ofta dagen med att inta etyldrycker. Detta var till en början en okänd talang han hade.Han var en uppskattad och omtyckt människa hade en vacker fru, tonåriga barn och allt såg på ytan ut som han hade ett normalt liv. Av någon anledning så var han ofta borta på måndagar och det vittnades om att han hade en svår tremor (skakningar) och svettades när han opererade. Till slut gjorde han misstag som skadade andra människor. Detta kan ju hända vem som helst att man gör ett misstag. Men som sagt flera misstag begicks och det uppdagades att det fanns ett stort missbruk av alkohol som var hans problem.

Självklart levde han i en förnekelse och såg till att dölja det väl under många år men slutligen sprack det. Han fick många chanser vart av med sitt jobb men han klarade inte att stå emot det starka beroendet av alkohol. Det slutade med att socialstyrelsen tog hans legitimation. Ett liv i spillror.

Det kunde varit du labbibia eller någon annan här som blev drabbad. Därför erkänner jag att jag har ett problem med alkoholen eftersom det drabbar andra oskyldiga.

Detta är anledningen till att det finns en gräns som måste kontrolleras och inte att för att förfölja er som dricker utan för att skydda de oskyldiga offren. 

Ärligt labbibia du har inte svarat på om du är beroende av alkohol?

Nej jag är inte medlem i IOGT eller någon likn rörelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maryineves..jag har 100meter band på min ankarlinda, du har sjunkit långt mer än den nu.

Vi behöver ingen som fostrar oss, tack. Har Du fortf inte snappat upp att vi är inga barnungar precis?

Det räcker med Pappa Staten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bör tillägga att mina föräldrar var alkoholister, inga 0,2 där, snarare 2,0. Jag har den djupaste respekt för alkoholen, men ändå vill jag ha  ett par öl till min älskade ansjovismacka men inte att bli betraktad som allvarlig brottsling därför.

Konstigt, jag har aldrig sett ett båtfyllo på sjön, någonsin..måste ju vimla av dem enligt Ditt sätt att se på detta Martineves.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är jag beroende av alkohol? Enligt ditt sätt att se på saken.....med tanke på den sedelärande historien du levererade........nope!

Jag är nu 50 , jobbar som anställd chef inom det privata näringslivet. Jag jobbar betydligt mer än heltid (men just nu har jag semester, det är därför jag har tid att sitta och bemöta oförskämdheter som dina och några andras här på MG) har haft max ca 5 sjukdagar de senaste 10 åren......vilket alltså gör ett snitt på 0,5 dagar per år. Jag jobbar dessutom i en branch som gör att jag kan glömma långledigheter vid storhelger osv.....Mao jag jobbar betydligt mer än de flesta normala människor gör i det här landet, fortfarande vid 50 .

Hur många sjukdagar brukar du ha per år?

Inser du att du inte kommer med ett enda vettigt argument för/emot den nya sjölagen?

Istället förolämpar du skötsamma samhällsbärande människor genom att försöka få dem till alkoholister för att de har en annan uppfattning om var promillegränsen till sjöss bör gå! 

Du borde skämmas!

editerar ett ord som föll bort.

Senast ändrad av labbibia | 20 augusti 2010 | 00:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...