Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Hej Rexco. Ja serien med KBV med han som kammade sig med en fläskkotlett bl.a gjorde att jag fick avsmak för KBV, det fick motsatt effekt den serien.

TJa, synd slänga bort en röst, kan ju testa med SD och se vad det leder till..som sagt, sämre kan det knappast bli.

JAg minns i unga år då jag hankade mig fram på allehanda jobb. Som dörrvakt, som ordningsvakt. De andra dörrvakterna såg upp till Poliserna, vilka superheroes de var Polisen, och det var deras högsta dröm att klättra från ordningsvakt till polis.

de flesta kvalade aldrig in till Polisen, många kvalade inte ens som ordningsvakt.

En del får nog fortsätta drömma om att bli en superhero och titta på barnsliga TV-serier istället.

Hmmm. man ska slänga iväg ett mail till SD och fråga var det står med Öfverförmynderiet på sjön?

Bäste SD, min namn är Dr Ber-u-Sad och då jag i många års tid njutit av den svenska skärgården och inmundigat måttligt med dryckjom såsom ett eller 2/3 glas Rosé eller ett par starköl till en ansjovissmörgås till den goda grillingen på kobbe, så undrar jag nu med den nya diskriminerande lagen hur Ni ställer Er till den.Enär jag har ytterst svårt att svälja något gott utan rätt tillbehör därtill så är vi många som undrar. Vi kan likna detta med att förtära köttbullar utan gräddsås. Således är inte bara smaklökarna rubbade utan även min tro att Sverige har en strävan att bli en Totalitär Stat..

Senast ändrad av Ljungbergarn | 17 augusti 2010 | 20:58

Senast ändrad av Ljungbergarn | 17 augusti 2010 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Lite kul var det ju också att KBV-killen utalade sig lite rakt på om Brats, och så hade han själv lika bakåtslickad frilla som dem! Inte så klyftigt kanske? Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du tänker på de där brats wannabe KBV killarna som körde med Mission Accomplished  i radion så fort de hade gjort något hjältedåd.

Jösses vad töntigt

Larviga töntar som inte klarat av att bli riktiga poliser och leker Miami Vice med statens cobra båtar. Tveksamt om vi ska ha sådanna låstaspoliser och jaga folk på sjön. Det ska man ha riktiga poliser till.

Riktiga poliser hade knappast gått att lura att köra i 40 blås genom Sotenkanalen för att TV5 ska få ett bra inslag.

Nu är det väll så att de är fega och inte vågar ge sig ikast med riktiga busar och då är det ju bra att riksdagen skapat nya kriminella som inte bråkar, svenssons med 0,35 promille

Ge pengarna till sjöräddningen så kan de ta över sjuktransporterna och ge riktiga poliser resurser att jaga knarksmugglare och ge katten i svenssons med två öl i magen,

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har vi och göra med en liten stalker här Skrattande

Nej jag är inte ett sjöfyllo eller försäkringsbedragare. Däremot innebär det strandnära fisket en del risktagningar. Kanske detta borde vara en fråga som FB bör sköta än den beryktade experpanelen på MG Flört

Jag upplever förövrigt inte att detta tillför alkoholdebatten något väsentligt som har och göra med den nya sjöfyllerilagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden har kommit att handla om moral och omdöme samt en del beskyllningar om alkoholberoenden osv. Vi som tar ett par öl och kör båt senare har du beskyllt för en hel del och då kan man själv få frågan tillbaka och förväntas ge ett ärligt svar.

Varför har du redigerat tråden med trasiga propellern?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=353757

En aluminiumpropeller kostar 2-3 tusen och knappast något för FB att ta hand om.

Om du har något att dölja i samband med något olagligt så kan det var betydligt mer omoraliskt än vi som tar ett par öl och sakta åker hem på kvällen.

Dubbelmoral?

Det är därför jag tar upp detta i denna tråden.

På forum brukar det inte ses som acceptabelt att redigera bort sådant man skrivit och du har varit inne i på flera av din inlägg i den tråden och tagit bort text.

red. stavfel lagt dit länk till tråden som avses

Senast ändrad av crabfish | 18 augusti 2010 | 05:51

Senast ändrad av crabfish | 18 augusti 2010 | 05:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Harry vi diskuterar lite moral, du sätter ett frågetecken efter dubbelmoral. Jag ska svara dig så du inte behöver oroa dig mera. Men jag misstänker att du kommer älta vidare oavsett..

Harry du verkar vara en stalker som ältar saker på ett orimligt sätt.

Du ger uttryck hur oerhört kränkt du är av att samhället har skapat en lag som kriminaliserar ditt supande på sjön. Det har vi sett med all tydlighet i detta forum där du mer än gärna talar om för andra hur mycket du ogillar att samhället moraliserar över ditt liv, medan du själv inte tvekar att moralisera över andra.

Dubbelmoral Oskyldig

Bla anser du att de som använder sin försäkring vid skador borde skämmas som låter andra betala för ens misstag, du själv ansåg dig inte behöva försäkringar. Men du anser att det är fullkomlig självklart att du ska framföra din båt berusad på ett olagligt sätt.

Dubbelmoral Oskyldig

Du kanske borde tala om för trafikskadade människor som tex kört av vägen  att dom borde skämmas som utnyttjar samhället och försäkringar och låter andra betala för ens misstag.

Du kanske anser att sjuka ska betala sin egen vård. Tex en alkoholiserad (alkoholism är en sjukdom) båtägare som har alkoholrelaterade skador i sin kropp och söker vård för detta, nej han borde skämmas att kräva vård för att han/hon låter andra betala för ens misstag. 

Vet du hur mycket alkoholrelaterade skador kostar samhället årligen?

Du eller en nära anhörig kanske kommer ramla och skada sig, och man borde vara så smart som dig och bekosta sina egna skador för det är skamligt och omoralaiskt att låta andra betala för ens misstag.

Ang min sjöskada sköttes den på ett utmärkt sätt och till 100% lagligt, moraliskt och ärligt av både mig, marinan och FB-Atlantica (tack till dom). Jag ansåg inte att det behövde visas mera bilder då avsikten med tråden var att fråga vilka skador man kunde förvänta sig. Dvs saken är utagerad för de inblandade.

Men du verkar gilla att älta  saker likt en paranoid kverulerande rättshaverist som måste ha rätt fast du har fel. Om någon går emot dig är det dom det är fel på inte dig själv. Du verkar ha svårt att lita på människor.

Tragiskt faktiskt.

Som du märker Harry så är dubbelmoralen ett signum för dig.

Grattis Harry du vinner dubbelmoral tävlingen utan tvekan.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en paus det är inte intressant med era dispyter

Jag tror att minst 90 % av politiker, poliser. människor på denna tråd har dubbelmoral.

Vi kanske skall göra en båtprotest marsch i farlederna så Polisen och KBV får lite att göra med sina vattenskotrar etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har varit lite tunnt med inlägg i denna tråd idag! Har vi diskuterat klart den egentliga frågan eller?

Har kikat lite på detta med promillehalt osv. Många hävdar ju att dom klarar si och så mycket och ändå har omdömet kvar, om än i bakfickanFörvånad

Som jag tidigare skrivit så kan man inte generalisera hur alkoholen påverkar oss, men man kan se på ett ungefär iaf., om man inte avviker för mycket som person från normen. Dvs. storförbrukare eller nykterist. En normal man i 70-kilos klassen förbränner 0,15 promille alkohol per timme under normala omständigheter. En riktigt fet anjovismacka gör att processen går långsammare. 0,15 promille motsvarar 2cl 40 procentig alkohol. Så om vi leker med tanken att man tillbringar 4 timmar på en kobbe och man dricker hela tiden, jämnt fördelat alltså, ska vi säga 4 burkar (50cl) starköl (5,2%'or)?

Total mängd  40%-ig alkohol : 50cl X 4=200/7,7=26cl

Förbränd alkohol : 4tim X 2cl=8cl

Alkohol kvar i kroppen vid hemfärd : 26-8=18cl

Promillehalt vid hemfärd : 18/2=9 X 0,15= 1,35 promille

Promillehalten kan nog diffa lite beroende på vad man ätit, vikt osv. Men det ger ändå en fingervisning om halten. Så jag gissar att med 4 burkar starköl så ligger man i gränslandet för grov sjöfylla. Enligt en hemsida jag hittade som räknar ut hur länge spriten stannar kvar i kroppen så visar den på något liknande som mina siffror. Drygt 10 timmar mot mina 9. http://www.kalkyleramera.se/kropp/alkohol-forbranning.php

Detta inlägget skriver jag inte av illgärning. Bara som en liten varning hur alkohol påverkar promillehalten. Man vill ju inte att sina livsnjutar-kompisar ska åka fast för den grova sortens onykterhetFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tompamannen

Du skriver:

Har vi diskuterat klart den egentliga frågan

Jag har inte sett dig diskutera någonting i den här tråden. Personangrepp och förlöjligande av personer som har en annan uppfattning än dig har jag däremot sett dig hålla på med.......

Du kanske borde ta och lära dig vad ordet diskutera betyder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Underbar inställning! Du har väl inte direkt själv hållit dig till frågan så jag tar detta inlägg på ungefär 5% allvarKyss. Din lilla muntergökFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till skillnad från dig och en del andra så har jag inte använt ord som heroinist Vinfyllo fyllskallar eller alkoholist när jag bemöter argument.

Det är synd. Din beräkning i ditt näst sista inlägg är ju en bra tankeställare för de som kanske dricker mer än ett par öl

Synd bara att det kommer nu, när du redan har kastat bort det mesta av din trovärdighet.....

Editerar...glömde skriva alkoholist i listan över personpåhopp....

Senast ändrad av labbibia | 18 augusti 2010 | 19:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Florina. En båteskader på Riddarfjärden mot detta skaulle nog ge ett mäktigt intryck!

Ingen dum idé!!

Labbibia. Ett gott råd. Tompamannens & dennes gelikar, deras berusning är att käbbla, så bjud inte på mer. Jag har sett den sorten förrut, de var mobbade i skolan..tyvärr så försvarade jag dem då, inte idag...

Såvitt jag förstår av lite samtal idag av kamrater (många) som inte heller tycker om denna överhöghet efter den 1/7, så dras inte körkortet in?

Det är ju logiskt, den som inte har något körkort för bil kan de inte ta det för, och då blir straffet orättvis utmättt. Å andra sidan lär Tompamannen & Co säkert hävda att den som inte har körkort kör ju inte på vägarna, och är man full (skratt, på 0,2 promille, ha-haaa) på sjön så har man inget på vägarna att göra heller för köra bil och köra båt är likställt Förvånadså därför ska lappen dras.

Min tro att detta har inget med säkerhet att göra, det är väl pengar som vanligt via bötesblocket. Vad mig anbelangar så får de skriva hur många böter de vill..men jag ger inte upp min starköl till ansjovismackan, sorry..visst det kommer kanske katt bli dyra ansjovismackor/öl, men smakar det så får det väl kosta.

Tompamannen & Co, ingen idé Ni riktar inlägg till mig som det önskas svar, den berusningen bjuder jag tyvärr inte på. Beklagar, håll er till torrdockan , där är det tryggt, eller Storebrors kjolar.

Efter snacket om heroin m.m, då insåg jag nivån...hos Er..snacka om självmål, tack för en billig segerCool

Senast ändrad av Ljungbergarn | 18 augusti 2010 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt slingrar du dig med mera skitsnack. Med stor sannolikhet har du inget bra svar som tål att visas upp här.

Ditt svar:

Jag ansåg inte att det behövde visas mera bilder då avsikten med tråden var att fråga vilka skador man kunde förvänta sig.

Bullshit, du har inte rent mjöl i påsen då du raderar bilder och text i ett inlägg om en skada på din båt.

Men jag släpper detta nu då du egentligen redan har gett oss svar på hur du tycker det är ok att agera genom ditt sätt att spruta ur dig massa andra påståenden.

Till alla andra ber jag om ursäkt för att jag tog upp detta men det har kommit att handla om moral och då verkar den vara flexibel på vissa håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har full förståelse för att du inte kan se ironi när det skrivs. Vi har här på internet-forumen en liten funktion som kallas för smileys. Du hittar dom under den leende gubben ovanför inläggsrutan. Jag tycker du som lite äldre människa (har jag förstått att du är av ditt sätt att argumentera) ska googla lite på smileys så kanske du får lite bättre insikt i forumsskrivandeFlört

När det gäller personliga påhopp så skulle nog dom flesta med mig tolka det som att du, eftersom du har utelämnat smileys och därför menat blodigt allvar, leder den ligan! Du har bett folk att kamma sig, du har ifrågasatt synförmågan och du skriver i vart & vartannat inlägg att du ska rapportera det. Dvs. du är lite trångsynt som person, jag vet bäst och har alltid rätt och shows no mercy mot emotsägare!

Ta nu och gå ut med hunden och lugna ner dig lite, och kolla upp smileysFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Tisdags via djungeltelegrafen stod hjältarna från KBV i Stäket. Det blev ett folknöje tydligen att glo på uniformsfetischisterna i sin iver att sätta dit någon, de kammade noll.

Såvitt jag uppfattat det (tricket)  så är det bara att ställa vem som helst vid rodret, nån av ungarna eller liknade och hävda att de körde, då måste det gå till Tingsrätten,,ha-haaa vilken pajascirkus..låter billigt för Storebror.

Personligen skulle jag vägra blåsa oavsett om jag tagit min öl till mackan eller ej, bara för att ställa till med skit tillbaka.

Ska bli intressant att läsa inlägg från den som först hittar hit från KBV..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ser Labbibia, mannen försöker överskyla sina tillkortakommanden genom att nu t.om blanda in Smileys..jösses, nivån är nu lägre än vad min ankarlina kan klara av...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du låter som en bitter gammal gubbeSkrattande. Jag hoppas inte att jag blir likadan på gammle dar, hua mig! Är det så fruktansvärt när andra människor har andra åsikter? Jag kan nog sätta en 50-lapp på att du skriver om dig själv. Mobbad som liten mamma dom andra tycker inte som mig....blähhh.Skrattande

Billig seger? Hur kan du anse dig som segrare? Jag visste inte att denna diskussion var en tävling med en vinnare? Jag måste ha missat det, sorry!

Och jag noterar att du kan använda smileys, men du kan inte se ironi när det skrivs? Måste ha med ålder att göra misstänker jag.

Fortsätt du och drick öl till din ansjovismacka, du har ju (likt bratsen) en båt som enligt egen utsago har ett sjusiffrigt värde, så du har ju råd!

Lycka till, och försök le lite mera. Att gå o sura hela tiden mår ingen bra avKyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom just hem från en lång dag som bussförare i Stockholm och skummade inläggen. OBS att jag verkligen skummat och kan ha fel i sak.

Det som frapperar mig är att någon tydligen hänger upp sig på någon som kört på grund och skadat en propeller och i och med det naturligtvis måste vara alkoholpåverkad!?

Man kan faktiskt göra misstag såväl i trafiken som på sjön UTAN att vara full!

Själv har jag kört bil och andra motorfordon (inkl. buss) sedan 1965 (det ni, när jag tog körkort var det vänstertrafik i Sverige) och till exempel aldrig råkar ut för en fortkörning. Det betyder inte att jag aldrig kört för fort utan att jag haft en jädrans tur. Däremot har jag varit med i några småkrockar under åren och trots det aldrig då varit påverkad av alkohol och det har varit jag som inbland gjort misstagen.

Har också aldrig haft några indicier på sjön som jag varit ute på sedan tonåren. Där kan jag dessvärre inte säga att jag aldrig varit alkoholpåverkad (obs inte full) men där är det också så att jag har litat på mitt omdöme.

Vad jag försöker säga att man kan begå misstag i livet UTAN att vara full och att det är en HIMMELSVID skillnad på att vistas i trafiken och på sjön.

Som alltid är det sunt förnuft som gäller och det egna omdömet måste få överväga utan att man måste styras av lagar.

I detta fall känns det inte som om man ska skylla på politikerna utan snarare på dom omdömeslösa fyllskallar som förstör för oss andra men detta är inget nytt och det har vi levt med länge i detta moralsterliserda land.

Tack återigen för ordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gamlingar är inte uppväxta med att man ska behöva skriva meddelanden utan att behöva använda en massa gubbar. Vi uttrycker oss med att använda det svenska språket i form av bokstäver istället för CoolGråterSkämsFotenGuldTyst osv eftersom vi inte har lärt oss läsa dom tecknen. I alla böcker jag läst har jag aldrig hitta några smileys utan fått lita mig till dom vanliga bokstäverna/tecknen . Rynkar 

Men i Kina använder man sig visst av symboler så det är kanske därifrån du kommer men dom jag sett liknar inte smileysFlört

Vet att detta inet hör till debatten och inte rör mig och ber om ursäkte men jag kunde inte låta bliTyst.

Det var ju ironi någon efterlyste

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Vadå 7-siffrigt belopp, du menar väl 6-siffrigt? Flört

På blocket kan man hitta Ryds WA 23 av 2010 års modell, men med den billigare Mercruiser-bensinaren, för 522 900:- på 220 Hk. I ditt exempel, så handlade det väl mer om en 2003 års modell med en diesel-120:a? D.v.s om man tittar under medlemmars sjöbodar! Borde inte en sådan vara mycket billigare?

Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Florina, crabfishlabbibia;

Jag skall vara bortrest fyra dagar, och tänkte ni skulle få gnugga era geniknölar under tiden genom att besvara några frågor! Om ni har lust och ork, vill säga? En chans att få ge uttryck för  synpunkter och tankar, på ett sakligt och nyanserat sätt. Dock utan inveckling i exempel, som inte berör själva frågan. Som sagt! Tag gärna tid på er, för jag är borta t.o.m. söndag.........

Dessa frågeställningar tycker inte jag har blivit besvarade på ett tillfredställande sätt, under debattens gång, utan att själva svaren blivit invecklade i utlägg om andra saker!

1/ Varför anser ni, att alkohol ihop med just båtåkande är av mindre risk, än i samhället i övrigt, och varför är alkohol tillsammans med just båtliv, synonymt med frihet?

2/  Är det relevant att anta att den nya alkohollagen är ett sådant bekymmer, och ställer till med ett sådant förtret, att den inskränker på livets båtvardag i stort? I så fall hur?

3/  Finns det inga viktigare frågor, och politiska beslut, som inskränker mer på den medborgerliga friheten, än det som refereras till, i form av den nya alkohollagen till sjöss?

4/  Varför vill ni göra inskränkningar på min frihet genom att ha synpunkter på mitt sätt att tycka, tänka och leva, då jag använder min båt, bara för att jag anser att man kan dricka då båten är förtöjd, och inte då man framför den, och för att jag inte har några problem med att följa lagen?

5/ Om ja på fråga 3! Varför lägger ni då inte ner mer energi på dessa viktigare frågor, istället för att försöka ändra alkohollagen till sjöss, genom att debattera på ett forum?

Mvh // gobben !

Glömde namnen på personerna det var riktat till! Justerat!

Senast ändrad av Gobben | 18 augusti 2010 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsnitt 5/

Varför lägger du energi på dessa frågor genom att själv debatera på ett forum????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsnitt 5/

Varför lägger du energi på dessa frågor genom att själv debatera på ett forum????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gobben. det är min f.d båt. Ser ingen vits med att byta bilden till den nya, det är tillräckligt med avundsjuka här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gobben skrev:

4/  Varför vill ni göra inskränkningar på min frihet genom att ha synpunkter på mitt sätt att tycka, tänka och leva, då jag använder min båt, bara för att jag anser att man kan dricka då båten är förtöjd, och inte då man framför den, och för att jag inte har några problem med att följa lagen?

Dom flesta av oss som tar ett glas öl eller ett glas vin gör som du alltså tar det när båten är förtöjd.

Men vi vill kunna åka hem med båten efter några timmar. Åtminstonde vi som bor så att vi kan ta en dagstur i skärgården.

Och ven tusan vill inskränka på din eller någon annans frihet genom att ha andra synpunkter än dina???!!!

Fattar inte vad du babblar om men vill bara berätta för dig att vi lever i en demokrati där alla får tycka precis vad dom vill och det är det som är lite av poängen med sådana här forum som inte alltid håller sig till debatten, villket jag ibland blir lite irriterad över men samtidigt tyckler är charmigt och egentligen ett tecken på frihet.
Kanske den enda frihet vi snart har kvar i dessa överförmyndartider Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gobbens 5 punkter. Nr 5 har Ajonnson lämnat ett redigt svar redan. här är 1 till 4.

1/ Det framgår ovan i många inlägg.

2/ Se svar Nr 1.

3/ Nej. inte för min del. 0,2 lagen  tillsammans med Zebralagen, IPRED, FRA, Biltullar samt att Alliansen tillåter att El-Oligopolet får fortsätta stjäla pengar av oss för det ger stora pengar TILL Staten. När det gäller Asfaltskarteller, där Staten har stora UTGIFTER, så gör man Gryningsräder. Men det står i inlägg tidigare...det med..

4/ Om Du inte skriver alls här om Dina åsikter, så lovar jag Dig att ingen kommer  att ha några synpunkter på Dig. Till det du skrivet i rödtext så vill jag ånyo referera till den länk lag lagt in i tidigare inlägg. det handlar om det Du skriver i rödtext, det handlar om att värna om den sista frihet vi haft, och en livststil som funnits i århundranden, och igen för hundrade gången, att bli omyndigförklarad. Finns många av oss som anser att vi är vuxna nu..och kan fatta egna beslut..ännnu..utan Storebror..

sedan accepterar jag givetvis att somliga är diametrala till det, som Du.

Mvh

Senast ändrad av Ljungbergarn | 18 augusti 2010 | 22:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Jag märkte att jag tappat bort namnen på dem jag ville nå, men det är justerat och inlagt nu! Du var tyvärr inte en av dem, så jag får be om överseende för den missen!

Du har inte gått i svarsmål med mig tidigare, så du vet knappast vad jag pratar om då jag skriver som jag skriver, men det vet herrarna jag ville nå!  Jag kan ändå svara på ditt påstående utifrån att jag bl.a. skrev;

istället för att försöka ändra alkohollagen till sjöss

Det är inte jag som anser att lagen behöver ändras utan det har framförts från annat håll! Jag klarar av att följa lagen utan problem!  Därav frågan!

Senast ändrad av Gobben | 18 augusti 2010 | 21:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåja ja gör ett försök iaf..

1. Ja anser inte att riskerna med alkohol minskar bara för att man sitter i en båt.. Men det spelar istort sätt ingen roll är man så påverkad att man iprincip har noll koll så kvittar det om man så går till fots man kan råka illa ut iaf... Detta finns att läsa i sjölagen sedan långt tillbaka och inget nytt egentligen... Man kan inte åka runt i farlederna och blåsa alla som åker ikring så är det bara..

Man kan bara ta dom misstänkta och det gjordes även innan den nya lagen så den nya fyller ingen funktion än just skrämselpropaganda.. Rutinkontroller hade kunnat utföras endå.. Rädslan att ryka ditt är ju inte särskilt stor hos bilförare där det dagligen är fylletratar ute o åker.. Och på landsidan är det ju många gånger större risk att åka fast.. Men inte är dom rädda för det..

2. Där ligger mer eller mindre uppdelningen till grund för mitt misstycke, ja får inte köra runt med min båt i 7 knop med några öl innanför västen. Men andra med långsamma båtar får.. Således kan ja hänga på en varvtalsbegränsare med switchar och när kbv dyker upp så knäpper ja på knappen och båten gör inte mer än 10 knop på deras mätare.. Detta kan man skratta åt men dylika uppfinningar är på ritbordet och om inget med lagen ändras så kommer nog många båtar att utrustas med det till nästa sesång..

Således hade det varit lättare att antingen ha kvar den gamla lagstiftningen eller skriva om den helt och utan dessa undantag.. Badbollar och luftmadrasser som det pratas om räknar ja inte som en fritidsbåt eller vattenskoter...

3. Jo det finns många viktigare frågor. Eftersom ja även har en fyrhjuling så följer ja debatten (Fylla och fyrhjuling) på andra forum samt tidningar... Där kommer förmodligen en ny lag om obligatorisk hjälm i en snar framtid... Eftersom det är många poliser på mina åkrar och i skogen där ja färdas så kommer ja givetvis strunta i den lagen flera gånger om.. Samt att merparten av dom som skadats (Dött) Har kört i fullfart voltat flera gånger om och blivigt ihjälklämda.. Ingen hjälm i världen räddar en trasdocka från att förblöda eller krossas... Detta anser ja även vara en meningslös debatt och inget att slösa skattebetalarnas pengar på.. Man kan helt enkelt inte räkna med någon Nollvision oavsett vad det gäller...

Sedan finns det miljoner viktiga frågor att ta upp men vem bryr sig, det är bara negativa förslag som begränsar Svenssons frihet och framför allt ekonomiskt som tas upp.. Svensson ska vara så fattig att han/hon helt enkelt inte har råd med att ha fritid.. Således kan man hindra den samme från att eventuellt skada sig själv och andra med sina leksaker (Snabba bilar, båtar, vattenskoter, motorcyklar etc...  Således har det ultimata samhället skapats..

4. Du får tycka vad du vill, och ja tycker inte heller att rätten att dricka och köra ska vara självklar i något sammanhang.. Men ja tycker att Andra länders olycksstatestik kan bidra i utredningar. Sverige är faktiskt ganska ensamt i världen och tom i EU att ha dessa stränga regler för alkohol.. Tror inte att andra länders ledare hade suttigt kvar på sina poster om dom helt plötsligt ändrat en hel kultur över en natt.. Det är bara i Sverige man kommer undan med sånt... 

5. Har inte tid ja är ju bara fattig Svensson och måste jobba ju!Flört

!!!MVH REXCO!!!

Obs såg i efterhand att min åsikt inte eftersöktes.. Men ja tar risken iaf hehe..Flört

Senast ändrad av Rexco | 18 augusti 2010 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Ljungbergarn;

Precis som jag skrev till ajonsson, får jag väl förklara för dig också. Jag märkte att jag tappat bort namnen på dem jag ville nå, men det är justerat och inlagt nu! Du var tyvärr inte en av dem, så jag får be om överseende för den missen!

Jag skall ändå försöka ge dig en förklaring till mina frågor till dessa herrar, om än inte fullständigt, för det finns mer jag kunde ha påpekat i exemplet nedan!

Förklaringen till frågorna ligger i, att då dem ställts tidigare av mig och andra, så har dem inte blivit besvarade med annat än förklaringar om ex.vis, bil visavi båt, sopstationer eller andra omskrivningar som, i mitt tycke, har varit aningen otydliga! Frågor som kan tyckas intressanta, men inte i denna debatten. För det mesta fick jag dock inga svar alls!

Då jag även indirekt blivit belagd med orelevanta påståenden såsom, IOGT:are, nykterhetsivrare och genom omskrivningar, även för att vara en av dessa tråkmånsar som inte vet hur man lever livet, bland en del annat, så tycker jag att det kanske kunde vara bra om man förklarade sig lite bättre nu då jag inte nedlåter mig till pajkastning! Dem som uttrycker sig i termer av vad jag gav exempel på, så respekterar man knappast mina åsikter i debatten, enligt mitt förmenande.

Bad bara om ett nyanserat, uttömligt svar på samtliga frågor, utifrån hur diskussionen varit med dessa herrar. Inte lätt för dig att veta. My mistake!

Tyckte också att jag på detta sätt kunde vara lite mer nyanserad, i min framställan, så att det inte skulle uppfattas som orelevant på något vis! Men nog har jag uppfattat andemeningen från dessa personer, i hur dem tycker och tänker, men tyckte ändå att jag kunde få tillåta mig att ställa dessa frågor hur konstiga dem än verkar. Om det nu var så du uppfattade frågorna, vill säga?

Mvh // gobben! Och god natt, för jag skall iväg tidigt i morgon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

ajonsson; skrev bl.a.;

Och ven tusan vill inskränka på din eller någon annans frihet genom att ha andra synpunkter än dina?

men även  Fattar inte vad du babblar om men vill bara berätta för dig att vi lever i en demokrati........

Jag skrev bl.a att; genom att ha synpunkter på mitt sätt att tycka, tänka och leva, då jag använder min båt!

Så det handlar inte om att du inte skall kunna ha andra synpunkter än mina, utan om att man inte skall nedvärdera mina åsikter och utrycka sig i termer av; gubbe med långsamtgående båt, nykterhetsivrare, tråkmåns, IOGT:are och andra onyanserade påståenden, utifrån hur jag tycker och tänker!

Knappast lämpliga sätt att uttrycka sig på, om man vill bli bemött med respekt tillbaka!

Om jag respekterar andras åsikter, fastän jag har diametralt motsatt åsiktGlad (svårt ord), så förväntar jag mig samma bemötande, utan att behöva nervärderas för mina åsikters skull!

Så ja! Jag förstår att du inte förstår mitt babbel med tanke på hur du tolkade mitt inlägg! Och att vi lever i en demokrati har jag lite svårt att förstå att du tycker, utifrån hur du och många med dig, ger uttryck för att vi lever med storebrorsfasoner, och nya tokigheter och idéer från våra politiker, mest varje dag!

Nöjd med detta och förra svaret? Mer tänker jag inte ge dig tyvärr!

Mvh gobben // God natt!

(hade glömt ett ord, tyvärr. justerat!)

Senast ändrad av Gobben | 18 augusti 2010 | 23:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...