Abbe2 95 Postad 11 Augusti , 2010 Daniel_B: Att det fungerat bra tidigare var någonting som varken polisen eller kustbevakningen höll med om. (Och det behövs inte många fall där stor båt med full förare kör övre liten båt för att jag skall tycka det är berättigat med den nya lagen. Och de fallen har vi redan.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Och hittills inte ett enda riktigt bevis för att det skulle vara säkrare med nya lagen. Var sitter faran? Kollisioner med andra båtar? Enligt statistiken 1% av alla olyckor och där vet vi inte ens om det berodde på alkohol. Bara massa spekulationer. Visst försämras omdömet om man druckit alkohol men är den nya nivån farlig? Jo under vissa förhållanden men inte alltid. Och kom inte dragande med sjöfylleri där man haft 1-2 promille och satt båtar på grund det är inte det som avses i denn tråden. Och det där jävla tramset om att vi glada människor som ibland dricker vin till maten skulle vara beroende av alkohol, skitsnack. Däremot har vi lärt oss att leva vilket ni dysterkvistar tydligen inte kan. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Och det där tramset om att det tidigare har varit mer eller mindre fritt tidigare. Skitsnack. Logga ut härifrån en stund och läs sjölagen. Där finns krav som tydligen få känner till. Men som tidigare har det saknats resurser för att ta hand om det. Nu lägger KBV och sjöpolisen resurserna på att jaga några vanliga svensson som druckit ett par öl och hinner inte med de riktiga skurkarna. Men det är väll det som vi vill lägga skattepengarna på. Kommer inte märkas i olyckssatistiken. ::H:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 11 Augusti , 2010 Crabfish: Så du tror inte den nya möjligheten att göra sållningsprov kan leda till mindre mängd skeppare med 1-2 promille, och därmed färre allvarliga olyckor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2010 VA? Menar du att folk har fått göra som dom velat? Utan att myndighetsperson med skärmmössa och mässingsmärke i pannan har fått sätta dit dem? Fy Fan! Så kan man ju inte ha det! Vilken tur att även friheten på sjön numera är ett minne blott! Ursäkta.....men hur dum får man bli? Den individuella friheten beskärs bit för bit......Snart måste du/ni ha pass för att gå ur genom er ytterdörr........hare så gott, men jag kommer att säga ifrån lååångt innan det går så långt! Våra förfäder offrade sitt blod för det vi kallar frihet. Idag säljer vi ut den för det prussiluskorna och krösamajorna kallar trygghet! Urk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2010 Bra! Stanna på kajen! Jag skulle gladeligen ha åkt med färjan om kaptenen så hade haft 10 promille. Det är VÄLDIGT SÄLLAN som kaptenen personligen står vid rodret på stora fartyg nämligen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 11 Augusti , 2010 (OffTopic) Labbiba: Ursäkta mig, men vilka förfäder menar du? Detta är Sverige, och inte USA. Vi har aldrig haft någon revolution, aldrig något befrielsekrig. Senast ändrad av Abbe2 | 12 augusti 2010 | 00:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2010 Jaså? Hur gammal är du? Öppna historieboken och läs igen......börja på sidan ett.....stenåldern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2010 Läste lite i historieboken.. Wikipedia: Under folkungatiden fortsatte den förändring av samhällsskicket som tog form under den äldre medeltiden. En ny form av kunglig domsrätt formades av Birger Jarl och Magnus Ladulås, och det kungliga lagstiftningsinitiativet fortsatte. Magnus Eriksson införde Magnus Erikssons landslag som förenade landskapen under en gemensam rättsordning. Hela riket fick delta i kungavalet vid Mora stenar, och Sverige kunde därför kallas valrike. Trots kungens stora makt rådde inte envälde. Kungen fick till exempel inte införa lagar och skatter utan folklig medverkan och enligt konungaeden lovades frihet och rättsäkerhet. Folket var å andra sidan genom en ed förpliktigade att visa trohet till kungen, samt att betala skatt. Folkungatidens regenter införde ett enhetligt skattesystem, senare kallat grundskatt. Emellertid var inte hela folket villiga att byta skattesystem, och på vissa ställen var det tvunget att genomföras med våld, som till exempel slaget vid Sparrsätra 1247. Den som vill läsa mer kan söka på Sveriges historia på Wikipedia.. Detta stog under: Folkungatiden (1250-1389) Senast ändrad av Daniel_B | 12 augusti 2010 | 00:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2010 Sedär! Undrar varför kungen inte fick införa lagar och skatter utan folks medverkan? Dessutom utlovades frihet! Bra! Oki, flytta nu fram ca 250 år, till 1520, vad hände då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2010 Torde väl vara Stockholms blodbad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffep 0 Postad 11 Augusti , 2010 har suttit en stund och läst de flesta av inläggen nu och blir bara mer och mer matt. jag fattar inte att folk bara orkar lägga ner energi på att försöka hitta varjehanda sätt att komma förbi lagar. till varje pris! det verkar vara så att många bara MÅSTE dricka när dom kör båt. ge f-n i drickat när du är ute i spa't! hur svårt kan det va??? jag skiter fullkomligt i all statistik om olyckor och tillbud. man kan vända och vrida på statistik så förbannat mycket så till slut blir svaret som man själv vill ha det. Nej, jag tycker det bara är löjligt att hålla på och argumentera om en sak bara för sakens skull. Man kan ju ändå inte göra så värst myket åt bestämmelserna, eller hur? sandlådenivå...Det är vad det är! å kom inte och säg att man bara skämtade för det tror jag inte ett skvätt på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2010 Om det finns en lag som fungerar och som tillåter ett visst drickande, så länge du kan framföra båten på ett säkert sätt. Olycksstatestiken visar inget på några problem.. i stort sett alla är glada och nöjda. VARFÖR då införa en lag som är en skrivbordsprodukt från början till slut och som är helt verklighetsfrånvänd och som inskränker oss båtägares frihet ännu mer? Själv blir jag förbannad även om jag inte dricker speciellt mycket när jag är ute.. så länge jag inte ska sova över. Tror inte jag kommer åka dit i någon kontroll heller, men som jag skrev i ett tidigare inlägg. Min möjlighet att flytta båten till en annan ö (om jag sover över och druckit lite mer), om det blir stökigt eller får jobbiga ö-grannar har försvunnit om jag ska vara laglig. Där kommer jag bryta mot lagen alla gånger.. det kvittar om farbror blå står precis utanför båten redo att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffep 0 Postad 12 Augusti , 2010 Jag kan inte se varför lagen skulle inskränka min frihet på sjön. Är frihet detsamma som att dricka? Inte för mej iaf. Jag tar mej gärna några pilsner och/eller ett par whiskypinnar men jag väljer tillfällena. Detta med odrägligt folk runt omkring en är ju en annan femma och jag förstår varför man isf bryter mot lagen och jag kan oxå förstå det även om jag inte befinner mej med min båt i den båttäta miljö som du kanske gör. Gott om båtar gör ju att valen av trevliga strandhugg minskar eftersom det trots allt finns puckon som inte bryr sig om vad/vilka som finns bakom nästa buske eller klippa. Å jag kommer inte att skvallra för polisen såvida nå'n inte kör vettlöst. Jag har inget problem med vare sig den gamla eller nya lagen och jag skiter i om folk dricker en eller X antal pilsner så länge dom kör på ett säkert sätt. JAG kommer inte att dricka när jag kör båt även om man kan tolka lagen som (som några antydde tidigare) att man får/bör/ska vara lite smålullignär man kör. För som jag sagt tidigare: jag vill inte att MINA ev missbedömningar ska kunna bero på att jag varit påverkad. Se'n får folk gör hur fan dom vill... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2010 Det finns många människor som vill kämpa för det de anser vara rätt. Sedan så finns det en kategori som snällt finner sig i allt. Bugar och bocka och sväljer. I den ytterstra nivån är det folk i motståndsrörelser som offrar sitt liv för det de tror på andra som är beredda att offra allt de ägar bara för att kämpa för rättigheter. Senaste världskriget var det många som bara bockade och bugade när Nazister ockuperade land efter land. I Vitenam vägrade en stor del av folket att låta sig kuvas av USA. osv En drivkraft som är otrolig hos vissa. Även om det nu bara handlar om en lag så är det mer principen som jag vänder mig emot. Att införa lagar som begräsar vår frihet utan någon riktig fakta bakom. Sjukt. Ja jag anser att den nya lagen begränsar min och många andras frihet. Om vi bara sväljer den och andra liknande lagar får vi snart ett totalkontrollerat samhälle. Exempel. Vissa förespråkar att man ska sätta upp kameror överallt för att kunna använda mot brottslingar. Andra inser även risken att sådant i fel händer kan användas mot andra kategorier. Det var inte många år sedan folk registrerades i detta landet för att de hade en åsikt som var åt vänster. Sjukt. Är själv inte åt vänster men är jäkligt mån om att behålla friheten. Så inse nu att det jag skriver på detta och andra forum inte bra handlar om att jag ska få köra båt efter ett par öl utan betydligt viktigare saker. Vår frihet. Vi som är på sjön är det mycket för vi älskar frihet. Tänk om fler vore måna om att behålla den. Nej vi som tar ett par öl och sedan i vår frihet tar båten hem är inte de som ställer till det för andra i samhället. Det är en myt. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 12 Augusti , 2010 Märkligt resonemang att du tar upp rätten att supa sig full och köra båt skall vara en likvärdig rättighet precis som när man gjorde motstånd mot Nazityskland. Du verkar extremt okunnig när det gäller alkoholens negativa effekter på människor och associerade skador och olycksfall. Men nu är det en lag oavsett ditt kategoriska tyckande så det är väl bara att acceptera eller bryta mot lagen och ta konsekvensen. Ditt moraliska resonemang låter mer som en trotsig tonårsbrud som vill ha rätt fast hon har fel.. Vi andra som styrs av sanning och fakta och hoppas vi slipper möta dig på sjön. Du kanske borde tala om för den här drabbade killen hur bra alkohol och båtkörning går ihop http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7605070.ab Jag håller med Lena Melin till 100% INTE EN DAG FÖR TIDIGT Senast ändrad av martineves | 12 augusti 2010 | 17:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Augusti , 2010 Hur är det med DITT resonemang då..??? Jämföra att åka med 0.2 eller 0.5 promille som det var tidigare, med en som kört med 1.66 promille! Redan vid den tidigare lagen så satt gränsen för grovt sjöfylleri vid 1.0 promille, så i detta fall finns ingen skillnad. Varför envisas alla som är för den nya lagen med att tro att alla som är emot ska/vill dricka sig redlösa? Gjorde alla det tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 12 Augusti , 2010 Ok mitt resonemang bygger på fakta vad bygger ditt på? En person som berusar sig ofta och har 1,66 promille efter tex 8 st Öl kan vara lika påverkad av alkoholens effekt hos någon som inte är van och har 0,4 promille efter tex 2 St Öl. Det kallas för individuell tolerans! Dvs en normal person kan te sig kraftigt berusad vid 1,5 medan den toleranta behöver betydligt högre halter för att nå samma effekt! Detta är helt logiskt och råder inga tveksamheter kring hos de som vet! För man ska väl inte ha olika gränser för olika individer menar du ? Därför drar man en gräns där man VET att vid den här gränsen (0,2 promille) påverkas även den normal toleranta människan. Dvs en normalmänniska kommer att känna märkbar hämningslösande effekt, sämre reaktion och omdöme, syn mm. Det går inte att framföra ett fordon på betryggande sätt över 0,2. 2 burkar starköl innehåller ca 40g alkohol som kommer ut i kroppen ger en halt på ca 0,4-0,6 promille beroende på hur man är byggd. Lagen skall väl vara lika för alla och vissa anser sig stå över lagen och skadar andra med sitt beteende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2010 Martin, har du svårt att läsa innantill? Har aldrig påstått att det ska vara fritt fram att supa sig full och sedan köra båt. Optiker rekomenderas. Är nog tillräckligt insatt i alkoholens effekter på mänskliga kroppen för att kunna avgöra att ett par glas vin några gånger i veckan snarare är bra för hälsan än total avhållsamhet. Speciellt om de dricks i goda vänners sällskap då man utvecklas socialt. Hur vore det att prova på det själv? Är nog betydligt mer torr bakom öronen än vad du är Martin. Betydligt mer omdöme än vad du beskrivit i andra trådar där du efterfrågar vad båten klarar för sjö och hur du satte propellern i ett grund. Även ifrågasatte om en snabbkurs för att lära sig hantera båt var något att ha. Själv kan jag hantera min båt men du har tydligen ett stycke kvar. Det där med människor som protesterar mot vissa saker i olik grad. Lugn sådant förstånd brukar komma med åren. Stackarn som du hittat som skadats av ett fyllo på sjön. Sådana anser även jag att de ska sitta inspärrade. Men han hade 1,66 promille och är redan kriminell efter sjölagen. Men moralen som du tar upp så ligger du risigt till. Du har beskrivit att du har råd med självrisken och inte har några problem med att låta försäkringsbolagen få betala din misstag med din båt. Dock är det vi andra skötsamma som får göra det. Tråden med bilder på propellerskadan tog du bort, var du rädd att någon skulle skicka dem vidare till försäkringsbolaget? Tillfogade du motorn mer skador efteråt som du ville mörka? Eller varför ha du redigerat ditt inlägg? Skämdes då är det ok. Moral, jo pyttsan. Men Martin, du borde ha såpas mycket utbildning att du vet att man inte kan komma med lösa teorier utan måste basera detta på ett vetenskapligt sätt. Var har du faktan om att de som har runt 0,5 promille i blodet skulle vara orsaken till olyckor på sjön? Ingen hittills har kunnat få fram sådan, du kan bli först. Svar nu som en man och inte som en politiker. Frågorna i korthet Socialt liv och uppskatta ett gott vin? Moral att ta kostnaden själv för dina dumdristigheter? Fakta om att alkohol med lägre nivåer är orsaken till olyckor på sjön? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2010 Sjöfylleriet som aftonbladet nyss presneterat. 6 år sedan Står att det var en större snabbgående båt. Så här var det i verkligheten, eller litar ni på AB? Båda båtarna var omkring fyra meter långa och drevs med utombordare. Polisen har tagit dem i beslag för den utredning som väntar. Källa Norrköpings Tidningar från 2004 http://www.nt.se/arkiv/2004/08/07/Senaste nytt/1380292/Sjöfylleri-låg-bakom-båtkrock-i-Karlstad.aspx Finns heller inga uppgifter om att båten gått fortare än 15 knop. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 12 Augusti , 2010 Scrapfish, att du orkar debattera nyttan av att supa och köra båt, och sedan kalla det frihet. I samma andetag kallar du oss som klarar att åka på havet i egna båtar och ha det underbart för människor som har tråkigt, dysterkvistar och jag vet inte allt vad du har skrivit. Jag undrar lite i vilken bubbla du lever i? Människor med din inställning till andra människor brukar vara riktiga tråkmånsar som inte står ut 5 minuter i andra människors sällskap utan att döva tristessen med ett par glas starkvara. Så måste det ju vara eftersom du tycker att alla som inte super på sjön är riktiga, vad var det du skrev, dysterkvistar som inte vet hur man lever? Jag känner mig faktist väldigt, väldigt lyckligt lottad som tydligen har blivit begåvad med egenskapen att jag kan uppleva total och okonstlad lycka på havet körandes min egna båt (nåväl, bankens) spik NYKTER! Samtidigt så lider jag med, och tycker synd om, människor som inte ens kan klara sin vardag, det vi kallar verkligheten, utan att dricka alkohol. Men mina vänner, tiderna förändras, på 50, 60 och tom. på 70-talet så hade man brännsvinslotteri på morgonen på åkerierna innan man började dagens arbetspass. Att ta sig några järn på morgonen innan man satte sig i lastbilen var mer regel än undantag. Idag kräver mååånga kunder att lastbilarna ska vara utrustade med alkolås, annars anlitar man inte företaget. Jag kan inte begripa hur man kan sitta och försvara alkohol och framförande av fordon, oavsätt om det är i luften, på vägen eller på sjön. Om den nya lagen så räddar så litet som ett enda liv så är den försvarad och berättigad. Men som sagt, det är lite tragiskt att vissa inte kan ha roligt utan sprit, jag är inte avundsjuk på er då jag själv kan ha skitroligt både med och utan sprit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Augusti , 2010 Att i inlägg efter inlägg sitta och försvara fylla på sjön tyder helt klart på ett beroende! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Augusti , 2010 För att citera mig själv.. Varför envisas alla som är för den nya lagen med att tro att alla som är emot ska/vill dricka sig redlösa? Det handlar inte om att försvara fylla, utan att få dricka 2-4 öl till maten och ändå få lov att flytta båten, åka till stugan från sjökrogen eller hem t.ex. När ska ni fatta att vi alla är emot fyllekörning och båtförare som inte klarar av att hantera sina båtar pga det? Den tidigare lagen tog ju hand om sådana redan.. Jag dricker normalt måttligt med alkhol (Starköl, vin eller sprit) högst 2 ggr per månad, så nått fyllo kan du inte kalla mig i alla fall. Orsaken till att jag är emot den nya lagen är orsaken jag åker ut på sjön för. Att få komma ifrån, vila ut och få känna lugnet. Ett par öl är då underbart.. men går bort då jag inte får köra hem igen. Självklart dricker jag inte varje gång jag är ute.. men det kanske ni fattar när jag skrev hur ofta jag intar dessa drycker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 12 Augusti , 2010 Martin, har du svårt att läsa innantill? Har aldrig påstått att det ska vara fritt fram att supa sig full och sedan köra båt. Optiker rekomenderas. Du pratar emot dig själv hela tiden och bevisligen verkar du vara ett sjöfyllo. Du säger att du tycker det är ok att bryta mot lagen och köra båt onykter. Samtidigt tycker du att sjöfyllona borde spärras in. Dubbelmoral kakorna verkar vara din specialite Harry. Hur skulle du reagera om din fru vart skadad av ett sjöfyllo? Är nog tillräckligt insatt i alkoholens effekter på mänskliga kroppen för att kunna avgöra att ett par glas vin några gånger i veckan snarare är bra för hälsan än total avhållsamhet. Speciellt om de dricks i goda vänners sällskap då man utvecklas socialt. Harry du har bevisat att du verkar vara skrämmande dåligt insatt av alkoholens negativa effekter. Detta brukar vara typiskt för dom som kör fordon onyktra. Ditt omdöme verkar vara högst tveksamt Harry. Hur många andra hederliga måste betala för skadorna som sjöfyllona orsakar? Men det kanske är ok för dig för det saknas bevis .... Många alkoholister brukar dricka i sociala sällskap, kanske du .... Är nog betydligt mer torr bakom öronen än vad du är Martin. Jag tror din torka sitter mellan öronen Harry. Torken nästa för dig eller ? Betydligt mer omdöme än vad du beskrivit i andra trådar där du efterfrågar vad båten klarar för sjö och hur du satte propellern i ett grund. Även ifrågasatte om en snabbkurs för att lära sig hantera båt var något att ha. Själv kan jag hantera min båt men du har tydligen ett stycke kvar. Det där med människor som protesterar mot vissa saker i olik grad. Lugn sådant förstånd brukar komma med åren. Ditt dåliga ömdöme tvivlar jag inte på, speciellt när du anser att det ok att vara onykter och köra fordon. Mot sånt hjälper varken kurser eller utbildning. Ifrågasättandet är ett sunt sätt att lära sig och naturligt när man utbildar sig, detta visentliga verkar du missat i ditt liv. Det märker man i din oförmåga att analysera fakta och vetenskapliga bevis. Fast du ifrågasätter själv den nya skärpta sjöfyllerilagen. Dubbel Moralkakor verkar vara en frestelse för dig Harry. Du har beskrivit att du har råd med självrisken och inte har några problem med att låta försäkringsbolagen få betala din misstag med din båt Ja det måste svida harry att såna som jag och andra använder en försäkring det den är till för. Fast det behöver inte sjöfyllon som dig bry dig om eftersom inga försäkringar gäller. Att man utnyttjar sin försäkring ser jag som en självklarhet. Du kanske har missat det? Tråden med bilder på propellerskadan tog du bort, var du rädd att någon skulle skicka dem vidare till försäkringsbolaget? Tillfogade du motorn mer skador efteråt som du ville mörka? Eller varför ha du redigerat ditt inlägg? Skämdes då är det ok. Tyvärr Harry jag skäms inte som du gör med din låga självkänsla som måste stärkas med alkohol för att du ska må bra. Men Martin, du borde ha såpas mycket utbildning att du vet att man inte kan komma med lösa teorier utan måste basera detta på ett vetenskapligt sätt. Men Harry att du inte verkar ha fattat alkoholens bevisliga negativa effekter i komb med fordons körning som gör att jag tror att du saknar en meriterande utbildning som gör att du kan bedömma vetenskapliga fakta överhududtaget. Det verkar vara för svårt för dig att dra en slutsats som bygger på empiri och vetenskap. Var har du faktan om att de som har runt 0,5 promille i blodet skulle vara orsaken till olyckor på sjön? Ingen hittills har kunnat få fram sådan, du kan bli först. Om det finns bevis för att varannan olycka på sjön är orsakad av alkohol och att det finns otroligt stark evidens att alkohol försämrar din förmåga att manövrera fordon och det almänna omdömet redan vid 0,2 promille. Varför tror du att det skulle vara annorluna med en båt än en bil Harry? Anser du att man är mer tolerant mot alkohol på sjön bara för att man sitter i en båt? Kan du visa att fakta från initierade källor att det inte relaterat till olyckor på sjön med 0,5 promille? Frågorna i korthet Ja det råder väl ingen tvekan Harry vad jag tycker Harry svara nu med ett nytt meningslöst inlägg ...äh strunta i det du verkar fastnat i ditt lilla krabbhål där du hör hemma på gyttjebotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Augusti , 2010 Jag undrar hur de gör när de väl har lämnat sjökrogen och vinglar hemåt i natten, när de väl kommer till bryggan, byter dom till bilen och fortsätter färden hemåt eller somnar de i båten vid bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 12 Augusti , 2010 Jag tycker den här debatten har spårat ur. Vad vi flesta båtägare vill ha är frihet. Det är därför i skaffar oss båt och ger oss ut på vattnen. Att kunna dricka eller inte är inte huvudfrågan utan snarar ett jämnställa båtlivet med ett fritidställe villket som helst. Att då när man ligger i sin vik eller besöker en sjökrog kunna dricka en öl till maten eller ta ett glas vin utan att anses som en fara för sammhället är viktigt för frihetskänslan. Det finns nykterister eller vad de nu kallar sig som har alkoholskräck och för dessa IOGTerare med mera vill jag bara förklarar att man dör inte eller blir inte alkoholberoende för livet om man tar ett glas vin eller en öl om man inte är sjuk. Personligen anser jag att vi ska stoppa eller begränsa sjöfylleriet. Dom som går på tänderna, alltså dyngraka i sina stora snabba båtar är naturligtvis liksom de som kör i fyllan i trafiken en fara för andra men låt oss skilja detta från verkligheten. Låt oss ha det gott på sjön och kunna ta en öl eller ett glas vin om man vill. De som inte gillar det behöver ju inte och lider inte av oss andra så länge vi sköter oss och hittar hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Augusti , 2010 Skulle egentligen inte svara på sådan skit men då du bemödade dig att faktiskt läsa hela mitt inlägg så varsågod. Att du är en arrogant person Martin har vi nog flera redan insett. Utbildningsmässigt har vi nog nästan lika många akademiska poäng och gissningsvis för lika länge sedan. Troligen har jag en högre befattning än vad du har och du har säkert komplex för att du inte gjort någon vidare karriär. Troligen ligger din alkoholkonsumtion på liknande nivåer som min och säkert på betryggande nivåer från skadeverkningar. Men något verkar fattas hos dig mentalt då du inte kan föra en sansad diskussion utan beskylla andra för alkoholberoende och annan översittarskit. Hittills leder du med skador på din båt, Själv har jag de aldrig (hittills) åstadkommit någon skada varken på min egen båt eller andras. Likadant i trafiken. En fortkörningsbot men den var för 10 år sedan. Så snacka om att kasta sten i glashus. Men till faktan som du påstår finns, kan du påvisa någon form av statistik eller liknande fakta? Troligen inte utan endast löst skitsnack. ::Harry:: Adversus solem ne loquitor Senast ändrad av crabfish | 12 augusti 2010 | 22:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 12 Augusti , 2010 Matrix; Jag undrar hur de gör då de väl har lämnat sjökrogen och vinglar hem i natten, när de väl kommer till bryggan, byter dom till bilen och fortsätter färden hemåt eller somnar de i båten vid bryggan? Bra fråga! Skall bli intressant att få läsa ett bra svar från någon med annan uppfattning. Fast med alla bortförklaringar som hittills varit så är det nog så att alla dessa personer, som dricker och åker båt, också har sjötomt med egen brygga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 12 Augusti , 2010 Men för helvete!! Sluta att kasta skit på varann och håll er till en saklig debatt. Måste ni avreagera er så behöver ni väl inte göra det här i den som jag hoppades sakliga debatten. Vi skiter vi i era akademiska poäng eller vad ni gapar om. Håll er till ämnet och skäll på varandra någon ana stans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Augusti , 2010 Nä, då är ju frågan egentligen varför de ska ut överhuvudtaget? Då kan de ju lika gärna sitta och grilla på strandkanten och svepa vinaren där och krypa in i lagårn istället! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser