crabfish 61 Postad 12 September , 2010 På väg att bli årets Svensk Lungbergarn. För att du står upp och argumenterar för rättssamhället. Det som nu fått sig en törn då man stiftat lagar likt en diktatur. Starkt. Jag tror det är rätt många nu här på forumet som insett att vi som förespråkar detta inte är ett gäng alkisar utan helt vanliga. Troligen har vi fått en och annan att fundera över vad som hänt. Finns säkert de som tycker det ska vara förbjudet att köra båt över 0,2 promille men tycker det inte gick till på rätt sätt. Gäller att hålla sig till spereglerna om man fått förtroendet att styra en demokrati. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 12 September , 2010 Tack Harry! Jag har nog franskt påbrå, får nog släktforska. Skulle tro att jag är släkt med Closeau. (Rosa Pantern) Eller Depardiu, han har ju en stor röd näsa. Skämt åsido. Finns inget annat syfte med denna lag än att jäklas med Svenssons och klösa in böter samt ge WannabePoliserna ett exsistensberättigande. Senast ändrad av Ljungbergarn | 12 september 2010 | 21:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Ajonsson, en intressant länk för Dig. http://www.timbro.se/innehall/?isbn=9175666112&flik=4 CenterPartiet har svarat: Hej! Centerpartiet är för kloka förbud. Ett av dessa är att iaktta nykterhet till sjöss. Sedan 1 juli i år gäller en gräns på 0,2 promille för fylleri till sjöss för båtar över 10 m eller som kan köras i 15 knop eller mer. Kritik har framförts mot lagens utformning i vissa delar med många oklarheter beträffande ansvar ombord när alkohol är med i bilden. De nya reglerna har visat sig förenkla kampen mot sjöfylleriet betydligt och det är för tidigt att lova eventuella förändringar. Med vänlig hälsning Mikaela Munck af Rosenschöld Politisk sakkunnig Centerpartiet - Alliansens Gröna Röst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Mit svar: Och vi, hundratusentals båtägare, kan inte acceptera att bli klassade som brottslingar för vi tar ett par öl eller ett par glas vin. Vi är skötsamma, merparten av oss har blivit dragna över en kam för några få icke skötsamma. Ni har antagit en Lag som djupt beskär vår frihet som har sina anor långt bak i historien. Det är ett oklokt beslut. Dessutom har Ni med denna lag omyndigförklarat de Svenska Båtfolket då 0,2 promille inte finns i våra grannländer, med undantag av Öststatsländerna. Ni antagit en Lag utan ett enda faktaunderlag. Skrämmande, är det ett klokt beslut? Igen, hur kommer det sig att våra grannländer anser att just deras medborgare inte behöver ha beskärt frihet och ansvar men Ni anser att Svenska båtfolket måste fostras med böter och nolltolerans? Båtregistret var oklokt, 0,2 är oklokt. Ni har gett Er på en frihet och en väldigt stor grupp med människor. Vi upplever att denna omyndigförklaring vars enda uppgift är att via de s.k WannabePolsierna , Kustbevakningen, uppfyller endast 2 syften. 1. Att ge KBV ett existensberättigande. 2. att klösa in pengar till Statskassan av semesterfirare, vanliga skötsamma människor. Nåväl, om Ni undrar varför SD kommer in i Riksdagen, så vet Ni nu varför. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Svar från Moderaterna. Hej och tack för ditt mejl, Precis som du skriver har det även tidigare funnits ett straffansvar för den som på ett fartyg fullgjort en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då varit så påverkad att det kan antas att han eller hon inte på ett betryggande sätt kunnat utföra sina uppgifter. Denna reglering har sedan i somras kompletterats med reglerna om nedre promillegränser. Det utvidgade straffansvaret kombineras med en möjlighet att ta s.k. sållningsprov Bakgrunden till de nya reglerna är följande; Både yrke- som fritidssjöfarten har ökat på senare år. Fritidsfartygen är dessutom generellt sett större och snabbare än tidigare. Även restauranger och olika typer av nöjesetablissemang har blivit fler längs kusterna och i skärgården. Därmed har också tillfällena till alkoholförtäring ökat. Alkohol påverkar uppfattningsförmågan och omdömet vilket medför risker för olyckor. Alkohol är dessutom en riskfaktor som är möjlig att undvika. Olyckor till sjöss kan drabba både människors liv och hälsa och medföra skador på egendom.. Även miljön kan skadas. Jag håller med om att det är ett problem om barn får köra stora och snabba båtar. Jag hoppas att lagstiftningen i så fall ändras. Det innebär dock inte att det är fel att lagstiftningen kring alkohol till sjöss liknar den som gäller för bilkörning. Det är samma risk för skador på andra inblandade. Att rösta på SD vore ingen lösning och dessutom riskerar vi kaos i riksdagen. Jag hoppas du överväger att ändå lägga din röst på oss! Med vänlig hälsning Sara Danielsson Mitt svar: Men Ni har ju antagit en lag utan några som helst underlag!! Hur kan Du då påstå detta? Som sagt, vi, hundratusentals båtägare, kan inte acceptera att bli klassade som brottslingar för vi tar ett par öl eller ett par glas vin. Vi är skötsamma, merparten av oss har blivit dragna över en kam för några få icke skötsamma. Ni har antagit en Lag som djupt beskär vår frihet som har sina anor långt bak i historien. Det är ett oklokt beslut. Ni antagit en Lag utan ett enda faktaunderlag. Skrämmande, är det ett klokt beslut? Dessutom har Ni med denna lag omyndigförklarat de Svenska Båtfolket då 0,2 promille inte finns i våra grannländer, med undantag av Öststatsländerna. Igen, hur kommer det sig att våra grannländer anser att just deras medborgare inte behöver ha beskärd frihet och ansvar men Ni anser att Svenska båtfolket måste fostras med böter och nolltolerans? (Varför kan aldrig en Politiker svara på något?) Båtregistret var oklokt, 0,2 är oklokt. Ni har gett Er på en frihet och en väldigt stor grupp med människor. Vi upplever att denna omyndigförklaring vars enda uppgift är att via de s.k WannabePoliserna , Kustbevakningen, uppfyller endast 2 syften. 1. Att ge KBV ett existensberättigande. 2. att klösa in pengar till Statskassan av semesterfirare, vanliga skötsamma människor. Nåväl, om Ni undrar varför SD kommer in i Riksdagen, så vet Ni nu varför. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 FolkPartiet, (de har fått ungefär samma svar som ovan): Tack för ditt mail! Folkpartiet har i regeringen varit med och fattat beslut om promillelagen, och vi har inga planer på att riva upp lagen. Nu måste den prövas under kommande mandatperiod och därefter får man se vilka effekterna blir. Jag vill dock påminna om att lagen enbart avser vissa båtar, långt ifrån alla fritidsbåtar omfattas ju av promillegränsen. Det är tråkigt om du väljer att rösta på Sverigedemokraterna enbart på grund av promillelagen. SD är ett främlingsfientligt parti som gärna intar populära ståndpunkter i frågor där flertalet partier tycker annorlunda, men också ett parti som på inget sätt tar ansvar för sina förslag eller för svensk ekonomi. De kommer heller inte att kunna utöva ett inflytande stort nog att ändra promillelagen. Som du skriver skulle det på många sätt inverka menligt på regeringen - men framför allt på möjligheterna att driva en ansvarstagande ekonomisk politik - om SD kom in i riksdagen. Frågan är om det är värt det? Med vänliga hälsningar Oscar Wåglund Söderström Folkpartiet liberalerna 020-53 53 53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Kristdemokraterna (Brrr!, vilket svar) Vi vill inte riva upp lagen utan har tvärtom varit med och genomfört den. Vi anser att den nya lagen om sjöfylleri behövs. Det har länge i vissa kretsar ansetts vara okej att dricka alkohol och köra båt och det är viktigt att vi bryter den här utvecklingen. Det visar sig nu, efter den nya lagens införande, att väldigt många människor åkt fast vid kontroller. Detta visar på behovet av mer kontroll och behovet av att det ska bli självklart att om man ska köra båt då ska man inte vara berusad julia@kristdemokraterna.se Jag har gett dem ungefär samma svar som tidigare ovan. En röst på alliansen = mera Storebror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 13 September , 2010 Och Göran Hägglund som satt i TV och talade om att dom med sin politik just ville låta folk bestämma själva och inte styras av förmynderi!!! Så mycket för den politiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 13 September , 2010 Och Göran Hägglund som satt i TV och talade om att dom med sin politik just ville låta folk bestämma själva och inte styras av förmynderi!!! Så mycket för den politiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Ja AJonsson, och Alf Svensson som beklagade sig att övervakningen av medborgarna gått för långt, på radio. Ljuger som hästar travar, men det är väl bara att bikta sig sedan Fader förlåt mig för jag har syndat. det är det jag säger, en röst på Alliansen och vi är bakom taggtråd snart. (S) funkar ju inte heller. Återstår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 13 September , 2010 Ursäkta att jag la in mitt inlägg 2 ggr skit bakom knapparna Ljungbergarn. Kunde inte låta bli att skicka detta till KDS Julia: Såg på ett forum om den nya sjöfyllerilagen att du svarat så här: ”Vi vill inte riva upp lagen utan har tvärtom varit med och genomfört den. Vi anser att den nya lagen om sjöfylleri behövs. Det har länge i vissa kretsar ansetts vara okej att dricka alkohol och köra båt och det är viktigt att vi bryter den här utvecklingen. Det visar sig nu, efter den nya lagens införande, att väldigt många människor åkt fast vid kontroller. Detta visar på behovet av mer kontroll och behovet av att det ska bli självklart att om man ska köra båt då ska man inte vara berusad” Just det du skriver om mer kontroll gör mig besviken. Ni går ju delvis till vala på att låta människorna bestämma själva utan överförmynderi och att då tala om mer kontroll gör mig besviken. Helt riktigt att man inte ska vara berusad på sjön men man blir inte berusad av en mellanöl. Att jämföra bilkörning och båtkörning visar bara vilka verklighetsfrämmande och klåfingriga politiker vi har. Om nu SD kommer in i riksdagen för ni faktiskt skylla er själva så länge ni inte kan styra landet med en realistisk politik utan tror att alla utom ni som sitter och styr är omyndiga. Är snart 65 och har haft båt sedan jag var 15 så jag tycker jag har lite erfarenhet ang. sjölivet. Tack för ordet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Nu fick Du något att fundera på FIORINA. Faktum är att jag levde i samma tro. För att återgå till politiken så tycker jag att KDS faktiskt gör en sattsning på att mäniskan skall ha frihet att ta egna beslut hur man vill göra tex barnledighet etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 13 September , 2010 Ja vad säger man, kor har ialla fall en egen hage där dom får ströva fritt. ljungbergaren: Du har gjort ett jättebra jobb !!!!!!!! men vi får inte lägga oss på rygg, för det vore en seger som storebror skulle ta med högmod. KDS verkar vara lika falska som de andra som skall bestäma över oss. Ps Jag läste en artikel i nya Praktisk Båtägande där kustbevakningen eller om det var polisen inte såg spriten som det stora problemet utan unga människor på vattenskoter var ett mycket större problem. Senast ändrad av Florina | 13 september 2010 | 18:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Tack själv Florina, bra tråd Du fick till och grattis till rekord i inlägg. Polisen har en annan uppfattning än Wannabe-poliserna och våra Politiker. Sjö-Polisen verkar vara vettiga, ha bondförnuft och inga paragraf-ryttare. Gör sina bedömningar utifrån mänskliga värdeingar istället för i kronor och ören, där tror jag de är unika bland uniforms-fetichisterna. Nu vet vi således att Alliansen kommer att sätta upp mer taggtråd för oss. Jobbar som sagt på sms-lösning, men det är ju själva faen att man ska känna sig jagad numera på sin semester av Storebror t.om. JAg kan inte se annat än en gigantisk namninsamling från båtägarna, har ju startat en lista, men ska se om vi kan göra en variant till. Gäller att nå ut till båtägarna, inte lätt, finns inget båtregister, men det lär vi nog snart se ett..KD lär nog ta det initiativet. Nu har Poltikerna hittat något att roa sig med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 13 September , 2010 sms eller den utsökta vhf kanal 27 en gång i timmen och fråga om man behöver kamma sig? Skämt och sido så tror jag att en sms funktion är det bästa, för ais har inte de nyinköpta ribbåtarna som kbv har och leker med runt Stockholm bland annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 AIS funkar inte, tyvärr, SMS funkar och detta kanske? http://namninsamling.se/ För varje namnunderskrift så går ett mail iväg till Statsministern. SPRID NU DETTA ELLER ACCEPTERA ATT VÅR FRIHET FÖRSVINNER MED LAGAR SOM STIFTAS UTAN UNDERLAG! Nu kan jag inte göra mer, nu är det upp till Er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 13 September , 2010 Jag ställer mig ändå frågan, inte sakkritiskt, utan helt teoretiskt. På forumet är det drygt 45.000 medlemmar, denna tråden är väl en av dom mest frekventa, men ändå tycker jag på något sätt att anti-02'arna lyser med sin frånvaro? Ljungbergarn skriver under på att 100.000-tals båtägare har blivit av med sin frihet i och med 0,2. Men bland våra 45.000 forumsanhängare så kan jag ändå räkna dom protesterande på mina 2 händer. Hur ska detta tolkas? På ett internetforum så brukar man ju inte direkt läsa och knyta näven i byxfickan, man häver ur sig om man håller med eller är emot. Samtidigt är ju inte direkt bänken som tycker att nya lagen är okej, fullsatt heller om vi säger så. Kan detta vara en fråga som dom allra flesta inte anser berör dom så dom inte finner något intresse i att deltaga i diskussionen? Som sagt, detta är på intet sätt någon kritik mot frågan eller Ljungbergarns nedlagda arbete. Enbart en stilla undran varför inte fler engegerar sig i frågan. För när man ögnar igenom tråden lite snabbt så ser man ju ganska snart att vi är väl typ 0,00-nånting promille av forumets medlemmar som orkar bry sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Jag har insett samma sak tompamannen.. Men det finns andra trådar på nätet, ungefär samma där, men jag vet hur det kokar överallt så sakta men säkert så får vi hoppas. Nu gäller det att sprida ordet. det här köper jag, bra! http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.445656-atalas-for-grovt-sjofylleri- men med nya lagen så kommer man aldrig åt dessa ändå..de kommer alltid att finnas. Men vi Svenssons blir nu brottslingar med nolltolerans-lagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 13 September , 2010 Ljungbergarn; mitt man finns på listan som nummer 2! Märkligt? Trodde att ilskan i detta forum skulle indikera 100-tals på bara minuter. Men flata svenskar/nordbor som sagt. Förutom det tror (hoppas jag?) att många arbetar i det tysta. Har själv till exempel skrivit mejl till alla allianspartier och förklarat min åsikt i denna galna lag. Har hitintillis bara fått ett mänskligt men helt galet svar från en Folkapartist. Om det kommer fler förslag ska jag försöka sammanställa dom och lägga in dom här. Kära vänner! Bara för att båtsäsongen snart är över så ge inte upp, det är val på söndag. Ös på!!! Det kommer en ny säsong och tänk på att Ljungbergarn behöver en bärs till ansjovismackan och att jag vill ha en vinpava i lunchkorgen Tack än en gång för ordet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 September , 2010 Du ställde frågan och här kommer svaret. I en sådan här laddad fråga är det till och med väldigt få som vågar ställa sig upp och säga vad man tycker. I denna tråd har trakaserier i form av att bli kallad alkoholist och annan skit förekommit. Precis som du skriver så är det vissa som bara häver ur sig skit utan att bry sig om att de sårar andra. Att de tystar en del som aldrig kommer att visa var de står. (inte dig jag syftar på) Därför avstår många från att visa vad man egentligen står för och håller tyst. Vad kan bli mer fel än ett folk som övergår till tystnad på grund av andra människor som rackar ned på dem. Vissa vill inte avslöja att de tycker alkohol är trevligt då de skulle riskera att få ta emot spyor av andra. Ännu färre vill berätta att man även kör båt och numera är kriminell. Kommer aldrig att acceptera denna lag och kommer aldrig att förlåta de som kallt mig alkoholist. Kommer aldrig sluta kämpa för rättvisa och riktig demokrati där lagar stiftas på rätt grunder. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 13 September , 2010 Ljungbergarn! Förslag: Lägg namninsamlingslänken i en egen tråd. Jag tror att många missar den annars..... Sitter just nu och plitar på en debattartikel/insändare som jag ska skicka till kvällstidningarna. Risken att den tas in är väl minimal, men jag tänker ändå försöka. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Krafterna enas! Tack kamrater. Ny tråd ingen dum idé, här bara drunknar den. Nedan en artikel inte skriven av vem som helst. Så, en professor på Uppsala Universitet som tycker 02 lagen är av ondo, är även han en alkoholist?Knappast.. http://www.newsmill.se/node/26703 denna artikel känner vi till: http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.434377-peter-hjorne-vilket-problem-lostes- Peter Hjörne tungt namn.. inte vem som helst heller. Hjörne Alkoholist? Barnsligt. Jag har bett dem båda om publictetshjälp betr. namninsamlingen. Jag har försökt uppmärksamma på vad KD anför, det går stick i stäv med mer frihet för individen. Om GP kan skriva lite om det..! Vi får aldrig ge upp, det gäller en viktig frihet och hur lagar stiftas och kommer till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Bra Ajjon! det är just sådant som inte passerar obemärkt. När SD vinner i valet så kommer betongPolitikerna komma ihåg detta. Man ska inte pissa i lovart..det ska vi lära Politikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Fixat med ny tråd om själva namninsamlingen. (bra idé! tack Labibia) http://www.maringuiden.se/forum/;thread=369480 Florina. Vad har Du dragit igång egentligen? Känns gott med stödet från Er alla och att det börjar hända saker. vem törs rösta på KD/Alliansen nu? Rubriken här på SD intressant http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/med-kd-for-frihet-eller-formynderi_2611523.svd detta har jag skickat till Julia på KD samt Expressen. Det lär förstöra hennes dag.. Jag undrar Julia om det svar betr 0,2-lagen Du gav oss var genomtänkt? Far KD med osanning? Som med bensinpriset vid förra valet? Titta här, en massa KD ord om frihet:http://www.kristdemokraterna.se/artiklar/Verklighetensfolkfragorochsvar.aspxmen skriver inte nödvändigtvis andra på näsan hur de ska göra och tycka eller tycker att alla åsikter ska resultera i en ny lagreglering, ett nytt förbud eller ett nytt styrande bidrag.Inte? 0,2-lagen då? Jag skulle kunna saxa hur mycket som helst därifrån för att bemöta Dina rader till mig:Det visar sig nu, efter den nya lagens införande, att väldigt många människor åkt fast vid kontroller. Detta visar på behovet av mer kontroll Införandet av 0,2-lagen och vad Du Julia skriver bör komma ut till det Svenska Folkets kännedom. För Din kännedom Julia så finns det en hel del framstående personer som inte har samma inställning som Julia på KD och det skulle inte förvåna mig om dessa personer kommer att ifrågasätta KD´ s s.k frihets-valfläsk kontra det Du skriver. Varför jag håller isär Julia och KD är att vart tog KDs frihets-valfläsk vägen när det gäller 0,2 på sjön? Eller var det Julia´ s personliga åsikter då orden kontroller inte går i takt med:Vanligt folk är obekymrade över märkliga teorier om hur livet ska levas, men blir förskräckta när politiker vill ta till lagstiftning för att ändra deras livsstil. Källa: länken ovan, Er egen hemsida. Före valet så lär det få effekt, som sagt vi är inte hundra båtägare, vi är hundratusentals... Här är intressanta länkar:http://www.newsmill.se/node/26703http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.434377-peter-hjorne-vilket-problem-lostes- På sjön brukar vi säga pinka inte i lovart det är precis vad KD nu gjort. Mvh Ljungbergarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 September , 2010 Jag tror jag förstört Julias på KD´ s dag, har skickat detta till henne samt alla KD´ s allierade samt Expressen. (samt SD) Jag undrar Julia om det svar betr 0,2-lagen Du gav oss var genomtänkt? Far KD med osanning? Som med bensinpriset vid förra valet? Titta här, en massa KD ord om frihet:http://www.kristdemokraterna.se/artiklar/Verklighetensfolkfragorochsvar.aspxmen skriver inte nödvändigtvis andra på näsan hur de ska göra och tycka eller tycker att alla åsikter ska resultera i en ny lagreglering, ett nytt förbud eller ett nytt styrande bidrag.Inte? 0,2-lagen då? Jag skulle kunna saxa hur mycket som helst därifrån för att bemöta Dina rader till mig:Det visar sig nu, efter den nya lagens införande, att väldigt många människor åkt fast vid kontroller. Detta visar på behovet av mer kontrollInförandet av 0,2-lagen och vad Du Julia skriver bör komma ut till det Svenska Folkets kännedom. För Din kännedom Julia så finns det en hel del framstående personer som inte har samma inställning som Julia på KD och det skulle inte förvåna mig om dessa personer kommer att ifrågasätta KD´ s s.k frihets-valfläsk kontra det Du skriver. Varför jag håller isär Julia och KD är att vart tog KDs frihets-valfläsk vägen när det gäller 0,2 på sjön? Eller var det Julia´ s personliga åsikter då orden kontroller inte går i takt med:Vanligt folk är obekymrade över märkliga teorier om hur livet ska levas, men blir förskräckta när politiker vill ta till lagstiftning för att ändra deras livsstil. Källa: länken ovan, Er egen hemsida. Före valet så lär det få effekt, som sagt vi är inte hundra båtägare, vi är hundratusentals... Här är intressanta länkar:http://www.newsmill.se/node/26703http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.434377-peter-hjorne-vilket-problem-lostes- På sjön brukar vi säga pinka inte i lovart det är precis vad KD nu gjort. Grattis SD, vi båtägare röstar på Er. ge oss tillbaka vår frihet på sjön! Senast ändrad av Ljungbergarn | 14 september 2010 | 01:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 September , 2010 Samma kunde hänt på en campingplats eller i ett sommarstugeområde. Alltså är du för att man ska förjuda alkohol och folk ska inte få ha fest längre. De personer du beskrivit drack större mängder alkohol och var kraftigt berusade. Sådanna anser jag och de flesta som är emot lagen 0,2 att de heller inte ska köra båt. Men det handlar inte om kraftigt berusade utan om de som tagit max ett par glas vin eller ett par öl. Dessutom en viktig sak är att man infört en lag utan riktig fakta. Lagen ska minska olyckor till sjöss och det finns ingen statistik som är kopplad mellan olyckor och alkohol på sjön. Du anser tydligen inte heller att man får vara stolt för det man kämpat för att skaffa. De skrävlade om fina båtar och fina motorer. Samma är det väll då de med stora fina amerikanska bilar träffas och man visar med glädje upp sina bilar och lyfter på huven och visar en fet jänkarmotor. Gärna ber man någon nykter dra igång motorn så de får höra de ljuva tonerna. Jag tycker vi ska få vara stolta för det vi kämpat oss till. Har man renoverat en bil under många år så ska man väll kunna få skryta med den och samma med sin fina båt. Väck med jantelagar och låt folk få leva sitt liv utan en massa förbud för sådant som inte är ett problem. Not. Ingen verkade köra båt i din berättelse och det är väll för dessa lagen var ämnad? Försvarar inte föräldrar som inte kan ta hand om sin familj och sina liv. Men denna tråd handlar inte om detta. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 September , 2010 Jag tror det kan bero på att tråden är låååång, börjar dåligt, fortsätter med fula påhopp och otrevliga anklagelser...för att nu mot slutet bli något väl värt att läsa. Jag har läst hela tråden (varav en gång ca: 200 inlägg i ett svep..puuh!) och har hela tiden haft min åsikt klar, men jag tror att många inte bryr sig i frågan eftersom risken att bli kontrollerad är obefintlig. Samma var det för mig, innan jag flyttade och skaffade större båt med KBV station 600 m från kaffebryggar´ n så var det styrpulpet i mindre sjö som fanns att tillgå. Kan lova att det var många som körde hem efter en dag med sol, bad, grill och några pilsner. Och detta var helt vanliga familjer med sommarstuga vid sjön, och jag hörde aldrig om några olyckor. Min tidigare uppväxt var med familjebåt i Vänern, även där förekom en och annan pilsner (dock ej jag) utan att olyckor inträffade. Som både Du och jag m.fl. konstaterar det rör inte mig, alt. finns ändå ingen som kollar här, men som tidigare skrivits är det farligt att inte bry sig när det handlar om politiker som missbrukar sin makt och stiftar lagar utan att hänsyn tas till fakta, att samhällsnyttan är tvivelaktig, efterlevnaden är synnerligen svårkontrollerad samt värst av allt...likställer fritidsbåtar med långtradare (faktiskt sant, jag kan sitta aspackad bakom ratten med motorn igång eftersom det är min bostad, men jag får inte köra) För vissa är ölen till ansjovismackan hotad, andra tar gärna ett glas vin till lunchen eller en losskastar öl. Själv smuttar jag hemskt gärna ur en souvenirflaska konjak till kaffet vid en tidig fisketur, och känner inte direkt att jag utgör någon större fara för andra. Jag tar även mer än gärna en iskall pilsner en varm dag på sjön med bad och glatt umgänge, men har sen flera år övergått till 3,5´ or eftersom jag gillar smaken men inte vill ha snurret som brukar bli biverkningen av starköl i sol och värme. Tyvärr måste jag erkänna att jag tidigare inte orkat skriva under namninsamlingen Men det är numera ordnat, och fler uppmanas att göra det. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 14 September , 2010 Neno. Om man åker till Sandhamn eller Smögen så får man leken tåla. JAg bor i villa, bara för att mina grannar är festprissar ska jag väl inte förbjuda dem att ha det? Som Crabfish skriver klokt, det där förekommer överallt, campingplatser etc.. Åk till ett fjäll, då slipper duu sura. Tänk istället på hur denna lag uppstått, utan et smack i underlag, och att vår allas frihet är borta. Är Du inte orolig var TotalitärStaten Sverige slutar? Uppåt finns en länk av Ulf Nillson, Sverige en sluten anstalt Vill Du ha det så bara för att Du vill förbjuda folk att roa sig på sitt sätt i en hamn och inte på Ditt? Seahunder/Antreas. Fint skrivet och instämmer till 100%. (Konjak är gott, helst Martells Cordon Bleu) Jag vill för övrigt nämna att vi börjar kanske få rätt stora krafter/resurser bakom oss. Vad det kan resultera i återstår att se, men oavsett, vi ska väsnas och markera att denna frihet slåss vi för, Storebror ska motas tillbaka. VI SKA INTE BEHÖVA KÄNNA OSS JAGADE AV STOREBROR ÖVERALLT! Vive la Suedé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 14 September , 2010 Det är dessvärre naivt att tro att det senario du beskriver försvinner med den nya sjölagen. Dessa människor fortsätter precis som vanligt. Fram på eftermiddagen dan efter har dom under 0.2 eller sätter gumman eller de minderåriga barnen (helt lagligt!) att framföra båten till nästa hamn för att fortsätta krökandet. Detta har absolut inget med den nya lagen att göra. Värna friheten = vinpava i lunchkorgen och bärs till ansjovismackan !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 14 September , 2010 Ajjon. Där har Du en viktig poäng. Ja, som på raggartiden, en fyllchaffis, kruxet är bara att fyllchaffisen har inget körkort eller ett smack kunskaper om vare sig båt o.s.v. Så säkert som Amen i kyrkan så kommer det att komma nya lagar och förordningar som följd av 0,2. Som trådstartaren klokt sade Julafton inte bara för KBV och Polisen, utan även för Politikerna som hittat ett nytt område att stjäla vår frihet ifrån. De ger sig aldrig förrän de har Totalitär makt nu. Vi växer på namninsamlingen ganska bra! Får en del epost även, detta kom: Tittade nyss efter hur voteringen gick till i riksdagen och om någon borgare var värd att bli kryssad för att man vågade stå emot partipiskan. Inte en enda röstade mot propositionen eller lade ned sin röst. Vilken representation! Ingen verkar heller ha läst utredningens remissvar där rekommendationerna om förslaget var väldigt blandad. Förhoppningsvis var det å andra sidan en dålig kompromiss. De rödgröna som röstade prop.'en emot ville inte ha begränsningen 10m eller 15 kn utan gå hela vägen.. Remissvar? det var någe nytt för mig.. Mjölk till ansjovismackan? Räkor utan vitt vin? Skåla i mjölk? Aldrig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser