Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Mares.

Vi skiljer oss markant på en sak.

De flesta av oss behöver inte fostras till skillnad mot Dig och dessutom av Politiker.

Jag förstår däremot om Du anser det är OK att bli Fostrad av Politiker som tar Din frihet stegvis.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 04 september 2010 | 17:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Mares sista inlägg var sakligt och skrivet helt neutralt. Samtidigt tycker jag Ljungbergarn går ut lite väl hårt i sin kritik på inlägget, det var inte befogat, tycker jag. Mares inlägg tog upp sakfrågan, dvs. alkohol och båtkörning, och där har han helt rätt i sak, omdöme osv. försämras med alkohol, ingen kan ifrågasätta detta, det är lika solklart som att när det regnar så kommer det uppifrån. Däremot så håller jag fortfarande med Ljungbergarn när han kritiserar på vilken grund lagen kom till, det är helt uppåt väggarna om det stämmer. Så att kritisera folk för deras åsikt att båtkörning & alkohol inte hör ihop är en sak, men det är inte samma som att man stödjer politikernas beslutsgång i denna fråga. Det är lika fel som att kalla 0,5-förespråkare för fyllskallar, det stadiet i diskussionen har vi passerat känns det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker vi ska ta liet hänsyn till Mares åsikter, så talar enligt mig en nykterist som bara har teoretiska kunskaper om alkohol och då kan man lätt få denna uppfattning. Kan ha fel eftersom jag inte orkat läsa alla inlägg på ett tag. Vi (läs jag) som levt i snart 65 år och i hela mitt vuxna liv kunna umgås med alkohol på ett mycket positivt sätt ser det naturligtvis på det hela på ett helt annat sätt, alltså med nyktra ögon om skämtet tillåts. Har sagt det för och säger det igen, denna lag är ett mycketr klåfingrigt sätt av politikerna att omyndigförklara oss svenssons.

Ljungbergarn: I ditt upprop till/mot regeringen tycker jag du lagt in lite för många ämnen, kommer att sprida det men tar mig friheten att be de jag skickar det till ägna huvudtemat åt 0,2 gränsen vilket denna debatt handlar om. Håller dock med dig i allt men jag tror att det kan bli en alltför bred salva mot politikerna. Tycker vi i nuläget ska spetsa in oss på detta med alkoholgränsen och ta upp de andra frågorna i ett annat forum.

Och du Ljungbergarn, titta inte för djupt i dina plottrar utan se upp! Det kan nämligen komma en grovt kriminell sjöfyllerist som just har halsat en mellanöl och köra över dig.Flört.

Tack än en gång för ordet   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste nu citera mitt tidigare inlägg för det börjar passa in i valpropagandan hur man beslutade denna lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GUBBAR, JAG HADE  SKRIVIT ETT LÅNGT HUMORISTISKT INLÄGG, DET FÖRSVANN (SBS)

I korthet nu.

Ajonsson, Du har rätt på allt det Du skriver, en eloge, igen.

dock..

Elen har en skrämmande pris-utveckling

och med frågetecken därom så den vet jag berör var man och kvinna.

Biltullar, i Sthlm är det ingen förändring, samma infarkt. Nåväl, de höjer nog den..

Segregation...jag har råd,, skulle faktiskt gilla det. Höj till det dubbla, helt OK

och låt fattiglapparna ta T-banan, men min medmänsklighet säger något helt annat.

Lagar..lagar..tvång..tvång..

Tompamannen, vi förstår varandra (vi med).

Om vi träffas på en kobbe så ska Du få halva min anjsovismacka med ett glas mjölk.

Själv, numera obotligt kriminell återfalls-förbrytare, så kommer jag att skölja ned min halva med 2 eller 3 starköl.

KBV är så tok-nitiska att de står utanför krogarna så att det lilla man dricker inte ska försvinna ur kroppen..jaja..vad kan begära av några som får ståfräs Tyst av sin nyvunna makt och uniform..

Kotlettfrilla och 40 knop i Sotekanalen..skulle inte göra det ens hur packad jag än var..nu menar jag inte frisyren..Glad

Statistik, bötespengar till statskassan. idioterna på sjön kommer de aldrig komma åt,

lika lite som de på vägarna.

0,2 är i samma paritet som Öststatsländerna, Väst verkar inte behöva omyndigförklara sina medborgare på precis allting, men Svenskar ska ju vara så präktiga besserwissers som måste hållas i kort koppel och Sverige är det sista Kommunistlandet, inte Norge.

Svenskarna har ett behov, en sorts trygghet att ha lagar på allt.

Nu efter 0,2 finns ingen frihet kvar. Kan någon säga någon sådan?

George Orwell 1984, Frans Kafka..samt..Sverige en sluten anstalt

Man kan behandla svenskarna precis hur som helst..

Har hört att det har med Gustav Wasa att göra, Dackefejden.. vi blev rejält tuktade där

och sedan dess måste Storebror fostra oss i konstant och in i absurdum.

Fransmännen och finnarna (m.fl) måste undra vad är vi för några..Världsmästare på att knyta händerna i fickorna.

Enda fyllot jag träffat på sjön var en barn-familj som körde vänstertrafik i farleden.

Jag kör högertrafik, har det ganska klart för mig i.om högre utbildning.

På fyllots bord stod kaffetermos och saft..

de riktiga fyllona, med kotlettfrillor och RIB, har jag aldrig sett men nu är jag drabbad av dem.

Finns de i sådan mångfald att Storebror måste drämma till med 02? d.vs noll-tolerans?? Var är underlagen man antog lagen på? Vart ska detta sluta eller finns det något mer, överhuvudtaget, som Storebror kan tukta/fostra oss på? 0,2 var nog sista möjligheten.

I bästa välmening och i positiv anda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år har totalt 2.162 rutinmässiga sållningsprov tagits av Kustbevakningen, flest i dess östra region – 1.121 prov.

Han tror att det vackra vädret i år i viss mån kan ha påverkat ökningen. Fler båtar har helt enkelt varit ute. Däremot vill inte Tholin säga att Kustbevakningen prioriterat sjöfylleriet särskilt mycket mer i år än tidigare.

– Jag skulle främst vilja säga att ökningen beror på den nya lagstiftningen. Du kan helt enkelt stoppa fler båtar.

Ni har fått ett kraftfullt verktyg?

– Ja, absolut.

Ganska motsägelsefullt och ingen referens till hur många olycker som är realiterad till den nya lagen?

Kommer i framtiden också vara ett lätt sätt att gör vanliga medborgare till kriminella som är lättsatsade pengar, mord och allvarligare kriminella aktiviteter blir lite för svårt och kostsamt

Kustbevakningen och polisen måste visa pondus vad gäller 0,2 lagen för att få tillstånd att skaffa vattenskotrar, båtar, kul sommar jobb, stöd från regeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste vara beviset för att det sker mer olyckor nykter än onykter.

Du har i sommar minst två gånger varit i sten med båten.

Jag har inte de senaste 10 åren råkat ut för minsta skada och till råga på så är jag ju alkoholist enligt dina påståenden.

Alltså kan man inte finna något samband mellan olyckor och vi som kör efter ett par öl.

Ok endast två fall av förare och för lite för en god sannolikhetsriktig analys.

Det som skiljer är att vissa har omdöme.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså kan man inte finna något samband mellan olyckor och vi som kör efter ett par öl.

Sambandet finns inte i någon form, det finns ingenting, men ändå klubbades 0,2.

Måste vara SM i att stifta nya lagar...därför blir det så här.

Vart kommer det att sluta med maktövergrepp på vår frihet?

Kanske inte behöver sluta, för detta var/är kanske slutet. Med 0,2 så finns ingen frihet kvar, vad jag vet.

Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

martineves skrev:

Jag tror det skiljer något mer väsentligt ......

Jag drabbades dock av en olycka i år. Den enda på 20 år.

Sög (backade) upp en nylontamp som fastnade i propparna som pajade drevet, vatten i oljan.

Värst av allt! Jag var spik nykter! Inte ens mina sedvanliga 2-3 öl innanför västen.

Ta det till den obefintliga olycksstatistiken..stifta sedan lagar..

Martineves, har Du kört på stenar 2gånger? Skickligt..Jo, jag skulle nog lägga in mig tork då, bli reformerad och tycka att även 0,2 är väl generöst..Glad

Vad ska man annars skylla på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla ni som tycker att ni blir fulla av att ha över 0,2 promille i blodet (c:a en starköl) och inte kan hantera en båt i det tillståndet borde söka medicinsk hjälp. En vuxen och frisk människa har inga sådana problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kulta. Jo, kan bara intsämma.

detta hände idag:

Vid lunchtid på lördagen kolliderade en segelbåt med en annan båt i Skurusundet. Sjöpolisen begav sig till platsen, men hittade vare sig båten ifråga, eller anmälaren.

- Det är segelbåt av trä, som tydligen gick för motor, som först körde in i en annan båt och sedan in i bryggan, säger Towe Hägg, presstalesperson vid Stockholmspolisen, till Sveriges Nyheter.

Olyckan ska ha inträffat vid Preem marina i Skurusundet.

- Sjöpolisen åkte till platsen, men kunde inte hitta vare sig träbåten eller den som har anmält händelsen, säger Towe Hägg till Sveriges Nyheter.

Sjöpolisen skulle bege sig vidare till Preem-stationen för att se om man kunde hitta några skador på bryggan.

Segelbåten av trä ställde till med olyckan.

Antar att han hade över 0,2 promille och körde mer än 15 knop?

Annars är ju lagen 0,2 felriktad, vilket vi vet. Så går det när man stiftar lagar utan något som helst underlag, men nu ska man ha klart för sig att den gamla lagen hade funkat bra för detta utan MER lagar på befintliga lagar..Enda är att vår frihet tagits bort helt, enda skillnaden..och att man nu kan via Wannabe-Poliserna (KBV) få in pengar av Svensson via bötesblocken.

Jäklar vad skottlossning det är i Malmö...

riktiga brottslingar är olönsamma för Staten..och FARLIGA!

Vi måste vara lika farliga om inte farligare , för Wannabe-Poliserna har ju skottsäkra västar när de stoppar oss på sjön för att kolla om vi har tagit en bira eller 2 till ansjovis/räkmackan.

Jag är heligt förbannad, men det tror jag Ni vet redanSkrikandes

Fick jag en liten stund över så skulle jag skicka ett mail till alla Poltiska ledare med väl valda ord och frågor.

Nåja, det jäser i hytterna och båtregistret sänktes, kan vi bara enas så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är säsongen över nu tror ni? Var ute i Lördags och det var magiskt, sol 18gr, 17 i vattnet. Körde in i en vik, aldrig varit där tidigare, superklart vatten, sandstrand, inte en människa, stängde av motorn, fällde upp den och gled ända fram tills det tog stopp 1m från vattenbrynet. Av med dojjorna, vek upp jeansen och hoppade i land, drog upp båten lite så familjen kunde hoppa ner utan att blöta ned sig. Gick ett par gånger fram & tillbaka på stranden och kände den varma sanden mellan tårna och sedan en fika på detta.

Naturligtvis togs en massa bilder osv., misstänker att man får leva på detta hela vintern tills nästa säsongSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frihet, sköntGlad

Visst är det underbart med naturen och sjölivet.

Allemansrätten att få använda naturen.

Låt det få vara så.

Kom inte med mer förbud och plocka bort onödiga vi redan fått.

Allemansrätten är förenad med ansvar och omdöme och det har de flesta. Ta hand om de som inte kan och låt oss andra fortsätta vara fria.

Sommaren är snart över och sedan kommer en fin höst. Även vintern är vacker och man kan ta en skidtur och ha med sig en termos med lite starkt i för att värma sig när kölden biter i kinderna. Än så länge får man åka skidor efter man druckit glögg.

Låt det få vara så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ljungbergarn skriver

Nej ljungbergarn jag är beviset för att vem som helst kan skaffa sig en båt och köra lagligt och nykter. Olyckor händer alla inklusive dig.

Jag drabbades dock av en olycka i år. Den enda på 20 år.

Ingen är imponerad av din statistik och den säger ingenting om ditt omdöme. Den största olyckan måste ändå vara din inställning till att alkohol och båtkörning hör ihop.

Du kanske säger samma till myndigheten när du sitter i båten med 2-3 Öl innanför västen, dom blir säkert väldigt imponeradeFlört.

Värst av allt! Jag var spik nykter! Inte ens mina sedvanliga 2-3 öl innanför västen.

Jo det är förfärligt att du råkar vara nykter, men med dina sedvänjor hade du säkert abstinens symtom. Ja du ser en olycka händer så lätt. Oskyldig

Ta det till den obefintliga olycksstatistiken..stifta sedan lagar..

Det finns hur mycket statistik som helst att alkhol och fordonskörning inte hör ihop. Men du förnekar som vanligt att det finns, men du resonerar som ett barn som inte får som han vill.

Martineves, har Du kört på stenar 2gånger? Skickligt..Jo, jag skulle nog lägga in mig tork då, bli reformerad och tycka att även 0,2 är väl generöst..Glad

Vad ska man annars skylla på?

Ja du ljungbergarn till skillnad från dig lär jag mig av misstagen och skyller inte på andra. Att du skulle hålla dig till sanningen har inte visat sig vara din främsta egenskap.

Jag träffade en sten seriöst en gång, den första resulterade i ett minimalt färgavskrap.

Sånt som händer i jakten mellan grynnorna på en nykter fisk.

Men ful(l)a fiskar som dig fångas lätt med ett enkelt blodprov och ett utandningsprov.

Jag riskerade ingen annans liv som du gör med dina stärkelser innanför kroppen.´ Men du kanske ser mindre allvarlig på att köra ihjäl andra människor jämfört med en skadad propp?

Som mares mycket klokt skriver finns det bevis på alkohol i måttliga mängder kan påverka ens omdömme negativt. Det finns bevis för att såna som dig orsakar mer olyckor med de flesta fordon. Men du förnekar verkligheten och hotar med att rösta på SD.

Smygrasister och avvikande bakåtsträvare brukar ofta hamna där, du verkar passa in där helt klart.

Eloge till mares som sakligt och klokt beskriver problemet, ingen har kunnat bevisat för oss att alkohol inte är relaterade till olyckor på sjön.

Bra att makthavarna tar tag i saken en gång för alla , alkohol och fordon hör inte ihop.

Men alkohol romantikernas klagan om deras enda frihet är nu borttagen kommer jag och många andra länge skratta åt Skrattande.

Btw: Förresten hur går er namninsamling ?

Senast ändrad av martineves | 05 september 2010 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja var också ute i helgen och hittade en lugn vik där jag gled in i.

Jag skulle ankra och lägga till vid berget och snubblade på alla tomburkar och släppte förankaret istället, så jag fick gå ut och försökte igen det gick bättre.

Det var ett plant finnt berg så jag fick ta fram Hiltiborrmaskinen borrade fast min öglor på lämpligt ställe sen korkade jag upp igen och satte på stereon Led Zeplin för att överösta dom där hjävla hönerna på vattnet.

Sen startade jag elverket för att förbereda kvällens Tv tittande och värmaren som är så skönt att köra de nu kalla nätterna och inte att förglöma kaffebryggaren på morgonen.

Nu blev det dags att korka upp igen och då fick jag se att septitankens lampa lös, så jag blev tvungen att pumpa ur lite.

Sen passade jag på att byta olja på jollemotorn då jag lyckades spilla ut en halv liter då blev det så fina färgbrytningar på vattnet i hela viken som regnbågens färger riktigt vackert.

På morgonen startar jag alltid båda motorerna för att få varmvatten de är skönare att tvätta sig då. Oljan hade försvunnit och det som var så vackert.

Jag tycker det är så skönt att komma ut i naturen och bli ett med naturen.

En vanlig helg med fint väder och jag får oftast ligga ensam i vikarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarn skrev:
Jag tänker inte köpa att plötsligt dricka mjölk till ansjovismackan. JAg kommer att leva precis så som jag gjort i 20år på sjön.Kosta vad kosta vill.

Det är fortfarande inget som hindrar dig från att dricka alkoholhaltiga drycker (som det så fint heter...) till mackan i båten. Men du måste lägga till först. Inte speciellt stor inskränkning av friheten som jag ser det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två gäng här på forumet

Ett gäng som älskar frihet och att klara av att ta hand om sig själv.

Det andra längtar efter mer förbud då de inte verkar klara av själva att avgöra vad som är lämpligt. Dessutom har de en sjuklig nutning i att hacka på andra. Finns nog en diagnos på er. Lutar åt ADHD men det kan nog en läkare bättre avgöra. Sök innan det är för sent.

Nej vår diagnos är inte alkoholberoende, vår diagnos är frihetsberoende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

martineves: Eloge till mares som sakligt och klokt beskriver problemet, ingen har kunnat bevisat för oss att alkohol inte är relaterade till olyckor på sjön.

Ingen har kunnat bevisa att alkohol är relaterade till olyckor på sjön heller.. Flört  då det inte förts någon statestik.

En mycket liten del av de olyckor som sker är alkohol-relaterade och dessa har med all sannolikhet gått under den förra lagen om 0,5. Så varför stifta en ny huvudlös lag?

Senast ändrad av Daniel_B | 05 september 2010 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish.
Eftersom när jag framför min båt aldrig dricker starkare grejor än 2,8:or och väntar med starkvarorna till i hamn så har jag inga problem med att avgöra hur mycket man bör dricka på sjön, jag har alltså alltid följt lagen - även innan den fanns.
Däremot - efter att bl a ha läst den här tråden - inser jag att det verkar finnas andra som inte är lika omdömesgilla och klarar av att hålla sig nykter när man framför båten.
De behöver tydligen en klar regel som beskriver var gränsen går för vad som är OK och inte och klarar helt enkelt inte av frihet under ansvar.
Det är för dessa människor lagen stiftas.
Det har alltså inget med någons ADHD att göra alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att makthavarna tar tag i saken en gång för alla , alkohol och fordon hör inte ihop.

Det kan jag hålla med om, men ge fan i båtlivet samt hur kan lagen göra skillnad på förare och förare av båt?????

Om nu storebror skall vara förmyndare åt er som inte kan åka båt utan regler så bör det vara 0,5 och gälla alla.

Är vi överens. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pete_ K!

Jag respekterar dina alkoholvanor. Dricker du en burk 2,8 klarar du dig (ca 0,16), alltså en laglydig medborgare som regeringen vill se på vattnen.

Men akta dig! För dricker du genast en burk till, alltså 2 burkar har du ca 0,35 i blodet och då är du plötsligt en kriminell typ och kan åtalas för grovt sjöfylleri samt kan förlora körkortet.
Det är omdömesgilla lagförslag som regeringen fattat detSkrikandes.

Tack än en gång för ordet

Redigerat eftersom jag refererade till fel skribent

Senast ändrad av ajonsson | 05 september 2010 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ämnet börjar bli en aning uttömt.

Ajonsson, Din penna är imponerande, likaså Crabfish m.fl.

Ni andra sillmjölkar..försök fatta..men om inte 900 inlägg räcker så vet inte jag vad som räcker.

Någon sillmjölk frågade igen om namnlistan,,som sagt den har ett eget liv, den snurrar på nätet och den som är Nr 20 skickar den till Statsministern och så fortsätter den på Nätet.

Nästa som skickar den är Nr 40,60,80,100,120.. o.s.v..

Personligen kan jag inte fatta att man kan ta att friheten beskärs så här, men jag kan bara anta att vissa kan inte klippa navelsträngen, någonsin, måste ha en hand att hålla i.

Tja, vi är alla olika. Synd bara att de som fattade beslutet utan ett smack underlag inte är några båtmänniskor.

Ajonsson, Dina rader säger nästan allt. Vi får inse att människor är olika.

De svaga har alltid behövt lagar in i absurdum för någon sorts trygghet.

0,2 är ett levande bevis på det.

Men jag kommer aldrig att förstå dem..

På tal om köra bland stenar för att få fisk?

Jag fiskar sällan där det finns sten..går bra det med..mina fiskar är inte sä kräsna att de måste vara bland stenarna.

Om jag fiskar där det finns sten, så vet jag var stenarna finns, men stenar är risk, jag är en dålig risktagare. Vill ha kontroll över situationen och behöver ingen Storebror som ska tala om det för mig,

och ja, upp till 6 starkisar har ingen effekt på mig, sorry..inte i så motto att jag inte kan hantera min båt i alla situationer, vilket ett par få gånger suttits på prov, och igen, inte ett uns av problem någonsin.

Någon galen seglare i en trång farled som ska framhärda, en läskig sjöräddning, skulle assistera en stor båt som fått roderhaveri, (spik nykter den gången) är sådana händelser, Plotter lagt av ute till havs i beckmörkret och slagregn..soppatorsk pga av knepig mätare..

Anser mig veta vad jag ger mig in på och vuxen nog att kunna avgöra själv. Har ju funkat olycksfritt i 20 år, men då var jag inte en förhärdad brottsling..( de 20åren)

Senast ändrad av Ljungbergarn | 05 september 2010 | 23:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta verkligen din ärliga uppfattning? Isf.känns det lite lågt Harry och jag känner mig besviken. Trodde vi hade klättrat ur sandlådan och satt oss bland dom vuxna och fortsatt diskussionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en någon irriterad sådan.

Jag tror du vet var du har mig och jag tror jag har ett hum om dig också. Hade vi träffats privat så tror jag ingen hade blivit besviken utan vi hade troligen kunnat omgås som vuxna och pratat en hel del. Troligen i samförstånd om det mesta.

Men det finns några här i denna tråd som ständigt återkommer med att man är alkoholist, har problem och inte kan åka båt utan att supa och det är dem jag vänder mig till med inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där finns en skillnad.

Jag dricker aldrig då jag kör båt, inte ens folköl. Ibland när jag lagt till. Kanske på något matställe, kanske hos goda vänner eller då man äter medhavd mat på någon vacker ö.

Relativt små mängder och skulle vädret förändras till det sämre brukar jag övergå till mineralvatten om jag ska köra båt hem.

Men redan några öl eller ett par glas vin förflyttar gränsen till ovanför 0,2 och då är jag plötsligt kriminell om jag kör båt.

Så har jag levt mitt liv och kommer fortsätta så. Helt utan problem för andra och nu är enda problemet att jag kommer åka fast ibland. Sjukt.

Vi hade redan en fungerande regel och där var det betydligt tuffare om man ställer till med något samt den gällde fler än föraren. Det som saknades var polisens möjlighet att få kräva alkoprov utan brottsmisstanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...