crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 Martin Eves se det inte som förföljelse nu då jag svarar. Jag vet vad som räknas som alkoholberoende. Är det knappast själv då jag inte dricker alkohol i de mängderna du uppger och inte behöver dricka för att må bra. Jo under semestern blir det säkert 7-15 öl i veckan men under höst,vinter och vår dricker jag inte öl. De tillhör en av njutningarna på sommaren och helst ihop med någon annan och man sitter och pratar ned varandra. En alkoholberoende dricker för att han eller hon behöver och gör det oftast utan andra och tar alkoholen likt medicin. Har ingen i min släkt som drabats av problemet men jag vet att det är vanligt i samhället. Jobbar som chef för en avdelning och tillhör att hålla koll på sådant hos min personal. Alkoholism klassas som sjukdom som arbetsgivaren måste hjälpa till med. Alkoholberoende har jag relativt god insikt i utan för den skull vara det själv. Medveten om faran men alkoholberoende kommer oftast från de som har problem och behandlar detta med alkohol. Ofta psykiska eller andra problem kan göra att man tar till drogen alkohol som botemedel. Vanskligt och beroendeframkallande samt ingen lösning på problemen. Man Martin det är inte det som det handlar om utan vår inskränkta frihet och en riksdag som stiftar lagar utan fakta Kan du nu fortsätta att hålla en debatt utan att ständigt återkomma med att vi är alkoholister? Om inte så börjar man fundera på vilka problem du har själv då du ständigt försöker skjuta över skuldbörda via anklagelser på andra. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 20 augusti 2010 | 05:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 Jag har precis som flera har tagit anstöt av Marteves påståenden att vi är alkholister eller blivande sådana. Ortoped, jag är bekant med en sådan, han spottar inte i glaset. Märkligt att inte alla Ortopeder delar Matrineves pekpinnar. En Ortoped bör ju ha sett en o annan trasig leverskada. (Om detta finns en historia, för att muntra upp lite ska jag dra den.) Nu är det lätt att gå till personangrepp, men en sådan billig seger kommer inte att erhållas. Om man tittar på språkbruket här överlag, innehåll , så är det ganska uppenbart vem/vilka som har mist ganska många hjärnceller. Av vilka orsaker behöver vi inte spekulera om, vi försöker ju hålla oss till till källfakta och värna om vår frihet, inte bara sjön, vi som anser oss hantera ansvar (även till sjöss) Så till histrien! Alkisen kommer till Doktorn, rätt risig. Doktorn gör sina undersökningar, och säger: Nu är det slutkrökat min herre! Fortsätter Du så kommer Du att bli en mycket sjuk man, det blir till att dricka vatten hädanefter, säger Doktorn med allvarlig min. -Vatten, Doktorn...kan ju inte dricka någe som fiskarna har samlag i ! En av många historier som dragits på en kobbe där vi väntar på att grillglöden ska bli klar, med goda vänner, och varsin öl i handen för att sedan småtuffa hemåt med lanterorna på. Så har vi gjort i många århundraden i detta land. Fast jag har nog bara gjort det i 23-24 år, utan ett enda bekymmer, inte ens någon av mina många vänner har haft problem med detta. Kan det bli trevligare än så? Ska vi spetsa till det lite så brukar man ju säga: Man kan ha roligt utan sprit, men de e´ dumt & chansa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Måste säga att denna tråden är ganska rolig. Man kommer med konkreta fakta att en förkrossande majoritet av Svenskarna är emot alkohol och båtkörning, men dom 3-4st på hela detta forumet som kör båt onyktra bemöter inte faktan! Istället kommer personangreppen farande, patetiskt! Man försöker framhäva en form av översitteri där man ska fixa en det ena en det andra med sitt folk, grattis! I själva verket misstänker jag att man sitter hemma i sin tvåa i förorten, arbetslös, och drömmer sig bort. Nivån tycks inte ha nån gräns, man ska likt fjortisarna på sina trimmade mopeder försöka sig på nån form av spärr så att båten går långsammare när det vankas kontroll för att man inte vill åka fast. Herregud, väx upp och ta ert ansvar! Man ska tillverka nån hemsida för att argumentera FÖR en höjd promillegräns. Lycka till, det är säkert 4-5st som skriver under Sedan går man till attack mot Martin, som troligtvis har en högre IQ och längre bildning än dom flesta av er. Till råga på allt så har han helt rätt i sak! Jag misstänker att vi är ungefär 95-97% som tycker som Martin, dvs. precis som siffrorna som från Motormännen-enketen beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 20 Augusti , 2010 Det kan mycket väl vara så att Martin har en hög IQ. Men han verkar i så fall oerhört bra på att dölja det. Han kan knappt formulera sig i text, han tycks inte, trots sin enligt dig långa utbildning ha lärt sig att diskutera/debattera på anständigt vis. I ställert dessa aldrig sinande verbala spyor, både från dig och honom, som i allafall får mig att misstänka att varken du eller han har gått ut grundskolan med godkänt betyg i svenska..... Det känns inte längre meninfsfullt att debattera det här med dig och dina internettroll-gelikar, nu är det over and out för min del i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Du är precis lika fjantig som dom andra förespråkarna. Du har insett att jag och dom andra 98% har rätt, därför kör du förnekelsegrejen och avslutar med personangrepp. Det visar bara på att du är helt ute och cyklar! Det är bara att inse att folket har talat, 2% av Sveriges män (0% av kvinnorna) tolererar inte båtkörning i kombination med alkohol i kroppen. Våra politiker har tagit fasta på detta och därför lagstiftat enligt medborgarnas åsikter. Men ni, den lilla 2%-iga klicken kan ju försöka få till en ändring av lagen, men jag tror ni får svårt att lyckas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 Tompamannen På ett par ställen ställer jag frågor i detta inlägg som jag gärna vill att du svarar på eller lämnar synpunkter. Försök göra det utan tekniken som politiker gör utan bara rakt på. Sätter en sådan här så du ser var punkterna är. 3 st Var har du dessa konkreta fakta om att svenskarna är emot alkohol och båtkörning ? Har du fått det från undersökningen som är gjord på uppdrag av MHF? Den är knappast objektiv och rättvis. Tror du på den så har du blivit lurad. Tror du fortfarande på att undersökningen är objektiv? Ja du om någon drömmer så är det nog du. Själv är jag knappast arbetslös och har stort hus i bra område med två bilar, sommarställe och båt. Hustru, barn (över 18) men ingen hund längre. Blev din dröm om mig fel nu eller? Behöver inte gå in på vad jag tjänar men det räcker till att leva på utan dina påstådda argument om bidrag. (dock kan folk som bor i förorten vara mycket bra människor och även de som är arbetslösa, hade två sådanna på anställningsintervju hos mig idag) Själv tror jag på demokrati och har röstat i alla riksdagsval sedan jag fyllde 20 år. Men med beslut som inte grundar sig på fakta ökar missnöjet mot politiker och då föder vi missnöjespartier som skapa röra i demokratiska besluten. Se bara när Ny Demokrati kom in på grund av missnöjen. Knappast bra. Tycker du det är bra med missnöje mot politiker och att det är bra för demokration? Antag att jag har högre utbildning och högre IQ än du Tompamannen. (bara antagande) Betyder det då att jag alltid har rätt och du har fel? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 20 Augusti , 2010 Den här tråden börjar bli lång och hittills har jag bara läst utan att kommentera. Men att beskylla de som tycker att 0,2 är en för lågt satt gräns gör sig skyldiga till personangrepp tycker jag är en överdrift. Martineves verkar mera höra till AA än IOGT eftersom han bara kan föreställa sig att man antingen kan vara nykter eller stupfull. Han har påstått att de som inte tycker som honom har alkoholproblem. Sedan är det en definitionsfråga om när man är nykter/onykter är det myndigheternas gränser eller vad gemene man tycker. Tar jag en tallrik filmjölk till frukost så får jag i mig alkohol, men skall jag då räknas som onykter. Och nu så tycker du att de som argumenterar emot är arbetslösa. Hur du kan veta det? Men om en 0,2 gräns är bra så borde antalet olyckor på sjön med båtar minska drastiskt om lagen har någon funktion. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 20 augusti 2010 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 Hur var det nu med fakta...antaganden och spekulationer gripna ur luften. Bor i burget villaområde i Bromma På uppfarten står en Porsche, BMW och en Mercedes. Båten som jag nämnt, sjusiffrigt men tittat på Blocket nu, i ärlighetsnamn så kan den faktiskt kanske vara 6-siffrigt men det kan bero på säsongen. Äger o försvaltar Fastigheter, bl.a en kontant betalt BRF om 70 m2 (gammal stil på S-malm) Ja, kanske ska nämna Landstället. Fri havsutsikt i bästa delen av Bohuslän, obelånat.Stor tomt i sydväst. Sandstrand 40 meter från altanen, kan vara 45..tidvatten.. Jag kan fortsätta...men hoppas den berömda avundsjukan har fått en lagom dos injektion nu, snacka om att att ha förutfattade meningar, men det visste jag redan redan Tompamannen. Du ska veta att när jag läser bla inlägg från Dig, så ger det mig en stor tröst då Motståndet känns lättvunnet när det gäller riva upp 0,2-lagen.. Sådär, då har vi kryddat lite inför helgens drabbningar! Skål tamefan! Som Jacob Dahlin alltid sade på TV. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 Frisk luft med inlägg som Lizardkings, bra med nya ögon och öron oavsett falang. Skrivet av Lizardking med objektivitet, kort och koncist. Mer sån´ t. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 Tompamannen På ett par ställen ställer jag frågor i detta inlägg som jag gärna vill att du svarar på eller lämnar synpunkter. Försök göra det utan tekniken som politiker gör utan bara rakt på Enklare måla Månen schackrutig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 20 Augusti , 2010 labbibia Jag brukar kanske vara hemma 2-4 dagar per år. Håller med om att det finns inget som bevisar att 0,5 promille skapar mer olyckor på sjön än 0,2 promille. Däremot finns det ett klart samband mellan båt olyckor och alkohol. Jag tycker det är mycket bra att man kontrollerar att lagar efterföljs eftersom den gamla lagen var godtycklig som byggde på en bedömning som var väldigt diffus och orättvis. En med 2,0 promille kunde klara sig medan en med 0,53 promille kunde åka dit. Dessutom var den i princip verkningslös. Den gamla sjölagen ändrades 1994 så maxstraffet ökade från 1 till 2 år trots detta så ökade antalet dömda för sjöfylleri 3 ggr mellan 2001 och 2005. Samtidigt har andelen snabba motorbåtar ökat. Man vet att snabba motorbåtar och alkohol är en mycket dålig kombination. Därför är det bättre att ha en gräns som indikerar nolltolerans eftersom alkohol och fordonskörning inte hör ihop anser jag. Nej du säger precis som crabbfish att jag borde skämmas, nej jag gör inte det för det är det ni vill att jag ska göra. Inte det jag borde göra. Enough said crabfish Självklart inser jag att det finns människor som har kontrollen över sitt alkohol intag och klarar av kombinationen båt och alko. Jag tror dig i att du tillhör dom som klarar av denna kombination och har kontrollen över detta. Just kontrollförlusten är ett drag som jag tycker kännetecknar en som har problem med sitt drickande. Jag har åkt fast för fortkörning flera gånger. Jag accepterar att jag får betala dryga böter, det är jag som måste anpassa mig efter lagarna inte tvärtom. Även fast lagarna är utformade så att en blind höna ska kunna framföra bilen på den raka 70 vägen med fri sikt. Jag anser mig ha kontrollen över bilen i 85 km/h men det är inte poängen.Har kört av vägen en gång på 29 år i 30 km/h utanför en bensinmack då det var glashalt, landade i en stilig björk. Sensmoralen är att det finns lagar av en anledning som kanske inte är riktade specifikt mot oss även om den drabbar oss. Men gäller de som inte klarar att kontrollera sitt beroende, missbruk eller beteende osv och utsätter andra för en fara. Sedan kan man diskutera i evighet om en lag har en avsedd effekt. Man vet att när man sänkte rattfylleri gränsen från 0,5 till 0,2 Promille 1990 så minskade antalet alkorealterade olyckor, trafikolyckorna och dödsolyckorna har minskat. Jo jag vet att en bil inte är en båt. Ger hårdare straff mindre kriminella? Ger förbud mot barnporr mindre aktiva pedofiler? Ger en lag som förbjuder prostitutions minde horeri? .......................... Nej kanske inte men det indikerar vad samhället anser är en normativt och acceptabelt. Inga lagar leder till anarkism och korruption vilket ingen vill ha. Ok jag låter som en moralkärring men jag tycker om att ha struktur och ordning. Ljungbergarn Alkoholism är inte bundet till yrke. Men att man anser att någon är sjöfyllo är inte detsamma som alkoholist. Det ena är en juridisk det andra en diagnostisk definition. Tompamannen. Antagligen orkar inte fler bry sig i denna debatt, de flesta är nog nyktra på sjön och har därför inte ett problem med detta. De som reagerar mest verkar vara ni som sannolikt skulle åka dit i en rutin kontroll på midsommarafton i båten? Men jag förtydligar så ingen tar illa upp, att många av er klarar säkert att hantera båten säkert fast ni har 0,2 promille alko i blodet. Senast ändrad av martineves | 20 augusti 2010 | 17:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 20 Augusti , 2010 Ville inget... Villa bara ha Nr 700 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 20 Augusti , 2010 F*n oxå, missade den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 20 Augusti , 2010 Mrtininvest skrev: De som reagerar mest verkar vara ni som sannolikt skulle åka dit i en rutin kontroll på midsommarafton i båten? Men jag förtydligar så ingen tar illa upp, att många av er klarar säkert att hantera båten säkert fast ni har 0,2 promille alko i blodet Lite löjligt och lågt tycker jag nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 Asgarv. Ikväll blir det en Whiskey. Lagavolley. Ska skydda brandvarnaren för röken. Båt, häpp inte ikväll. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Harry! Jag tycker det jag har sett av ditt resonemang att döma att du har en lite, vad ska vi kalla det, sundare inställning än dom andra förespråkarna, om vi nu tillåts kalla dom det. Jag har även påpekat det i ett inlägg att jag köpte ditt resonemang med nått glas vin på kvällen, solnedgång och sedan långsamt puttrande hem, minns du? När det gäller drömmar och personliga påhopp så har dom varit precis lika många från dom övriga i tråden. Jag skulle hålla mig i torrdockan, jag har blivit kallad för helnykterist, mobbad som liten, förbudsivrare osv. osv. Så vad ger dom andra rätten att kalla mig för korkade påståenden och inte det omvända? Bara en lite stilla undran. Men självklart är det lätt att ta parti för dom som har samma åsikt som sig själv. Nu ska jag svara på dina frågor! Jag förstår vart du vill komma med att MHF skulle vara part i målet och därmed vara jäviga. Jag har dock svårt att tänka mig att dom skulle våga solla bland svaren och sedan framställa en felaktig bild av hur utfallet blev. Om detta skulle komma fram så skulle deras förtroende vara bortblåst över en natt, det skulle dom nog inte våga. Det finns ju alltid folk inom alla grupperingar som är moraliskt rättskaffens som inte tolererar fusk, så även inom MHF. Man har nog mera att förlora på en fejkad undersökning än att låta bli att publicera den över huvud taget. Så mitt svar är att jag uppfattar den som korrekt. Men jag får resevera mig för folks missbedömning av den egna förmågan att inse när det är okej att köra båt efter alkoholintag. Man kan ju tycka att det är helt fel, men i stundens hetta så gör man ändå fel. Ungefär som att jag tycker att folk är idioter som kör fortare än 5 knop när denna fart gäller och jag kanske själv åker 6 ibland. Jag tycker att det är bra med missnöje för det väcker en tanke hos övriga politiker att något är fel och att man kanske belyser en fråga som kanske inte hade varit högst på agendan i vanliga fall. Så ja, jag tycker missnöje är bra. Många upplever ett visst obehag att SD kanske klarar att komma in i riksdagen, men visar ju att det kanske finns ett visst missnöje i en fråga, och många tycker att denna fråga är så pass viktig att man sätter alla andra värderingar åt sidan för just denna frågan. Då måste det ju väcka en tanke åt redan sittande politiker, oj här har vi en grupp som röstar på ett parti som i princip har en stor fråga i sitt valmanifest, det måste vara en viktig fråga eftersom så många röstar på dom. Detta kan ju bidra till att man som politiker då belyser denna fråga för att tillgodose nått litet behov hos gruppen för att locka över dom till den egna partiet istället. Självklart har inte IQ'n så stor betydelse i en tyckande-fråga där man efterfrågar en åsikt. Däremot har IQ'n en betydelse när man ifrågasätter denna hos en människa som gått en utbildning där det krävs 1.9-2.0 på ett högskoleprov för att bli antagen. Kallar man då denna människa för saker, helt respektlöst, för att denne har en åsikt och att denna uttrycker sig fel rent skriftmässigt, ja då har man nog en lägre IQ skulle jag vilja påstå. Denna frågan som vi diskuterar här kommer vi aldrig att enas om. Det är ungefär som att Mona & Fredrik skulle ta i hand och säga då är vi överens, knappast troligt. Nu förespråkar vissa här att det är okej att köra båt med alkohol i kroppen, och vissa hävdar det motsatta. För egen del så är min inställning att dessa 2 inte hör ihop, lag eller ej. Hade denna tråd kommit upp för 5 år sedan och varit något i stil med är det okej att köra båt med alkohol i kroppen så hade jag ändå haft samma inställning. Mao. min inställning har inget med lagen att göra, den hade jag haft ändå. Nu tycker jag ändå att det är bra att vi fått en lag, för lagen lutar ju ändå lite åt samma håll som min åsikt, dvs. nykterhet i båt är bra. Sedan kan jag hålla med om att det finns MYCKET annat att se över på sjölagen också. Jag har sett mycket dumt på sjön i sommar, iaf. dumt enligt mitt synsätt. Folk som gått ut med sina båtar i grov sjö, 10-15m/s utan flytväst eller liknande. Alltså folk som legat vid samma brygga, dvs. hemmahamnen. Vissa som har småbarn i små öppna båtar utan flytvästar, min pojk är 5 år och är ännu inte simkunnig och han får inte sätta sin fot på bryggan utan flytväst. Själv är det lite si & så med den saken, säg att jag ligger på 75% flytvästanvändning. Hoppas detta besvarade dina frågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 20 Augusti , 2010 Crabfish skrev bl a att han skall dricka whisky, och att det skall vankas Lagavolley... LAGAVULLIN Crabfish... Mycket kan du häda och smäda om, men ALDRIG det namnet... Själv vankas det Bowmore 10-årig, och även 1-2 15-årig Ron Matusalem rom Båten får stanna hemma ikväll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Enligt min fru behöver jag ingen penisförlängare, det känns ganska bra faktist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 Augusti , 2010 Har inte dessa godsaker på lager så här blir det renodlad ÖL.. Är inte något för varken Vin eller Grogg.. Men en liten whiskey är inte fel, det som känns bäst i vinterkylan och i juletider är dock irish coffee... Nåja vi är ju inte där ännu men huja vad fort tiden går... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 Ber om ursäkt för stavfelet. Backade sedan för den kraftiga rökigheten och blev en helt vanlig Black Grouse. lätt rökig blended. (dricks just nu i mina födelsedagspresents provarglas) Rätt glas lyfter även en vanlig whiskey. Jo som jag påpekat är jag inte beroende av alkohol men med åren lärt mig njuta av livets underbara frukter. God mat är nog en större last än alkoholen. Men största lasten är nog min längtan efter frihet som finns i dagens stressiga värld. Där är goda vänner och en bra familj en viktig beståndsdel. Men även makten att kunna råda över sig själv. Den tror jag många är rädda om och är orsaken till att jag bråkar så om den nya lagen. Jag är vuxen och kan ta hand om mig själv och mina närmaste och hatar lagar som lägger sig i mitt liv så länge det inte stör någon annan. Men lagen behövs nog för de som inte kan ta hand om sig själva. Allt från politiker till poliser som inte kan sätta gränserna. Jag tror inte det är vi som håller till på MG som är problemet utan det är de som tror de kan göra vad som helst och skiter i andra. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 AncNoc för min del, blir lätt på röken annars Båten står på varv, tamp i proppen som skadade ett lager så vatten i oljan. det hade inte hänt om om den gamla lagen gällt Man tappar omdömet när man ska vara Bror Duktig på sjön MArtineves Ljungbergarn Alkoholism är inte bundet till yrke. Men att man anser att någon är sjöfyllo är inte detsamma som alkoholist. Det ena är en juridisk det andra en diagnostisk definition. Jösses ! Tack för upplysningen, menar Du verkligen det? det hade jag ingen aaaaaaning om, attans bövlars o plättar o pannkakor!. Hur kunde jag missa det??!! Bra information,! Du är sannolikt den enda i här som innehar denna kloka kunskap.. Fortsätt slå in öppna dörrar, som sagt, det är en tröst.. Senast ändrad av Ljungbergarn | 20 augusti 2010 | 20:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 Jag är beroende av alkohol, finns det inte en box Rose i kylen så har jag inget att bjuda mina gäster på båten på. Måste medge att det är ganska gott att zippa på när man glider fram..Märkligt båten gör nästan 40 knop men ju äldre man blir desto långsammare vill man åka. Båt utan skithus och kyl, ankarspel, usch,, för gammal att vara utan det, nu måste man ju slå en sjua på stubben ..för att att inte tala om frugan...där måste det vara NU! Jag har inte fått några avundsjuka kommentarer, jag bodde visst i en Hyresrätt, var det en 2a, arbetslös... detta är rena underhållningen! Jag börjar få en ganska klar bild om de på fel sida om 0,2... Med samma tillämpning/tankemödor så har man sannolikt klubbat den nya lagen, vilda antaganden helt gripna ur luften och dessutom 100% fel.. Jag tror trälådan i Bromma ligger på 8Mkr, inte klokt för en gammal dragig låda med kutterspån delvis i väggarna. Kostade visserligen 700tkr en gång i världen då den gamla lagen gällde ( det var BÄTTRE förr) Bäst å köra med smileys, kan ju bli missförstånd annars *asgarv* Blir det missförstånd om man kör med samma Smileys hela tiden? Senast ändrad av Ljungbergarn | 20 augusti 2010 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 20 Augusti , 2010 Själv gillar jag att krypa ner i en flaska Jack Daniels på fredagkväll men då hemma farmför TVn i vardagsrummet. Båten ligger bra vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 20 Augusti , 2010 En skärgårdhälsning från mig i Lådna 0,5 eller mer det kostar att ligga på topp, det tar jag. Parabolen igång och värmen på, höstmörker ute vindstilla kan man översätta det i pengar? Storebror får nog hitta på andra medel för att jag skall anpassa mig till 0,2 i skärgården Kämpa på bröder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 37 inlägg kvar till rekordet. Det trodde du nog inte Florina när du startade denna tråden. Tydligen många som vill tycka till, En del för en del emot. Ibland häftig debatt. Ännu finns inget som stödjer nya lagen med fakta. Dock en del lösa isnalg med grovt fylleri med båtar på grund och uppe på land. Inget, läs inget. om att de med lägre nivå skulle vara ett problem. Möjligen i teorin men inget i verkligheten. Massor med tyckande men utan fakta. MHF:s förstudie var det mest humosristiska inlägget. Med massor med tyckande och dåligt med fakta. Själv komer jag absolut inte misnöjesrösta även om tomtarna gjort fel, Men mänga kommer göra det och vi kommer med stor sannolikhet få en turbulent tid. ::Harry:: Snart rekord, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 20 Augusti , 2010 Kan bara instämma, det kostar att ligga på topp.! Kommer aldrig foga mig i detta, men att man ska t.om behöva känna sig förföljd nu på sjön! Efter läst inläggen här så lär väl Tipstelefonen till KBV gå varm sommartid. Att rösta på Alliansen efter alla Storebrorsfasoner, never in my life! Jag är en vanemännsika på sjön och att rösta, har röstat blått i många år, men nu! Nix! Hoppas de ryker, för gott med hästsvans och ko-ögon o hela tjiddevitten! Palme framstår ju som blek jfr med Alliansen..tänk på allt sk*t de de meckat till under sin tid vid den härliga makten. El-Oligoplet står mig nästan lika mycket som 0,2.. Om någon är intresserad hur de fintar oss på elpriset, så kan jag gärna informera om det, men det är off-topic..att Alliansen blundar är ju 1 1 matematik.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 21 Augusti , 2010 Varför förbjuder man inte motorcyklar samtidigt? http://www.expressen.se/Nyheter/1.2105029/mc-forare-korde-in-i-parkerad-bil-omkom Motorcyklar har funnits länge likaså, och där kan man läsa om allvarliga olyckor mer frekvent än olyckor på sjön.. Om han nu hade mer än 0,2 i sig, denne MC-förare, så spelar det ju ingen roll. det går aldrig att få bort dem så är helt respektlösa, om man inte förbjuder och tar bort precis allting. Dit är på god väg nu med 0,2 på sjön, en helig gräns som korsats av Storebror. Enda effekten är många skötsamma (majoriteten) dras över en kam och för beskärd frihet. Farlig väg! Jo, jag inser att man inte förbjudit båtar, men med tanke på att mc-olyckor oftast till skillnad mot båtar oftast har DÖDLIG utgång så...ingen vet nu var STorebros flyttar sina gränser framåt. Trängselskatt i skärgården? Dra nu alla MC-förare över en kam och förbjud motorcyklar, så mycket mer olyckor som de ställer till med än de på sjön. Jag kan inte belägga detta med statistik, men sunda förnuftet säger mig att jag läser mera om MC-olyckor än båt-olyckor. Senast ändrad av Ljungbergarn | 21 augusti 2010 | 12:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Augusti , 2010 Ja mycket farliga saker finns både för utövare och andra personer. MC borde varit lag på att man ska ha registreringskyllt fram på fordonet så plåtpoliserna kan komma åt de som inte kan hålla hastigheten. Samt lag om att det är ägaren som bär ansvaret till hastighetsöverträdelser. Då behöver man inte jaga dem och det gör inget att visiret är mörkt så man inte kan se förarens ansikte. Lek med krossmaskiner i skogen både förstör naturen och orsakar personliga skador. 4-hjulingar är arbetsredskap och ska inte finnas på vägarna där bilbälten, krockkuddar mm är natruligt skydd. Vidare kan man passa på att förbjuda utförsåkning då detta ger massa skador både åt åkaren och riskerna att de kör över andra. Vill de åka skidor kan de åka lugnare former som längdskidor. Men börja med att införa 0,2 promille på denna kategori så de inte kör ihjäl andra då de tjuvstartat på spriten. Vattenskidåkning mm är miljöpåverkan och stör både människor och djur. Segelbåtar, de fyller idag ingen direkt nytta mer än nöjesåkning och här finns gott om risker med allt från att få bommen i huvudet till att folk ramlar över bord. Visst kan vi förbjuda massor som ger betydligt mer skador än nya idiotlagen utan fakta. Nej givetvis vill jag inte förbjuda allt. Jag värnar om vår frihet att själva få ta ansvar för våra handlingar. Möjligen skyltar mm för motorcyklar så de får stå för sitt. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 21 Augusti , 2010 Ja förbjud motorcyklar, det är ungefär 40st som dör på hoj varje år. Det är bättre att dessa 40 super ihjäl sig istället för det är bara 6000 som dör av alkohol varje år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 21 Augusti , 2010 Hoppsan! man kan ana en viss missunsamhet i alkohol förespråkarnas kör. Är det en effekt av Fredags spriten? Ska vi drabbas ska minsann alla andra göra det också. Men lägg till något promille i de farliga aktiviteterna så stiger garanterat olyckorna. Men vi får väl hoppas att MC åkarna, fotbollsspelarna och skidåkarna inte tar efter sjöfylleristernas sedvänjor. Förresten hur går eran namn insamling och vart ska ni skicka den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser