Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Hej Gobben. Tyvärr är det lätt att nedvärdera någon som är Förbudsivrare, speciellt i beaktan hur denna nya sjölag kom till utan underlag och fakta och vad den medför, skäl/orsaker redan angivna i tidigare inlägg.

Att försvara den då är inte något man gör om man har ett demokratiskt sinnelag.

Möjligen då om man har den drucknes envishetGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan man följa nya lagen, inget problem även om påhoppen haglar om alkoholberoende mm.

Men jäkligt tråkigt att berövas den frihet att få leva ett liv som man mer bestämmer själv.

Ungefär som att man inte får gå hem från en fest och gå på trotoaren längs stadens gator intill övrig trafik bara för man tagit ett par glas vin.

Vissa har inget behov av att ta sig hem på egen hand efter en trevlig kväll med sina vänner. Av olika orsaker, går inte in på det då det lätt uppfattas som personangrepp.

Men inse att vi är ganska många som har ett liv som ser ut på ett visst sätt som vi lever och utan någon direkt risk för varken en själv eller andra. Betydligt mindre risk än annat som är tillåtet, t.ex. utförsåkning, kross och enduro, tävlingscyklar ute i körbanan trotts att det finns cykelbana, folk som åker inlines  i trafiken osv. 

Jag kommer fortsätta mitt liv och kommer dricka alkohol vid vissa tillfällen, inte alltid och givetvis anpassa det efter rådande förhållanden. Kan nämna att ett par midsommrar mm har det blivit bilen till våra vänner helt nykter (givetvis) då det blåst 10-15 m/s. Någon gång har det varit båten helt nykter då det blåst nästan 10 m/s och man behöver all uppmärksamhet och några gånger båten efter ett par öl och ett par nubbar 5-6 timmar tidigare.

Fattar givetvis att alla inte har detta omdöme och inte kan hantera alkohol på samma sätt men för detta hade vi redan en lag. En lag som endast hade behövt kompletteras med möjligheten för polis att kräva alkotest.

En lag som dessutom ser till ansvaret för fler än föraren och som trycker på ansvaret för att färdas i båt. Nu får vi en lag där storebror tar över ansvaret bara vi inte druckit ett par öl. Tror en del brats mm kommer växla över till kokain eller andra droger som inte påverkar alkotesten.

Sätt kraften på de som svinar och låt bli oss som kan sköta våra liv.

Hur svårt kan de va?

Tror SD kommer få några tusen röster från båtfolket bara på grund av missnöje med tomtarna i riksdagen. Det var väll inte det man ville eller?

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Mor´ n Ljungbergarn!

Du pekar just på det jag är ute efter! Men om jag kan respektera andras åsikter, utan att börja kalla dessa personer för saker, eller att ha andra omskrivningar om, så borde väl även jag få den respekten tillbaka? För det kan väl inte vara så att i en demokrati så har vissa rätten att tycka vad dom tycker, och övriga (läs en sådan som mig) som är av annan åsikt, att vi enbart skall vara tysta?

Det är ju inte heller så att jag alltid tycker, om än någonsin, att våra politiker har alla grå hemma, och jag har väl också haft synpunkter på hur man tagit fram den här lagen, men till skillnad från dig och några till så är inte detta huvudproblemet för mig. Jag kan leva med 0.2 utan problem, och försöker lägga min energi på andra, i mitt tycke, viktigare frågor.

Därmed inte sagt att jag inte kan ha åsikter i denna debatten, för den rättigheten anser jag mig få ha!

//Gobben!

Ses på söndag! Skriv inte för mycket elakt nu!Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Florina skrev bl a: Jag tror att minst 90 % av politiker, poliser. människor på denna tråd har dubbelmoral

Ja, det är jag beredd att skriva under påGlad Jag tror nog att jag är den förste här som de facto erkände att jag är dubbelmoralist i denna fråga. Kolla en helvetes massa inlägg ovan, eller sök på dubbelmoralist...

Trots att jag proklamerar 0.2 promille för ALLA som framför ett flytetyg (Stor båt, eka, gummibåt, trampebåt, kanot/kajak, segelbåt... osv osv), så sicker jag definitivt inte under stol med att jag mycket gärna tar mig en (mycket max två!) bira när jag te x är ute och fiskar... men jag sticker heller inte under stol med att säga att det KAN påverka mitt omdöme... Detta är lite beroende på dagsform, vad eller hur mycket jag ätit under dagen, om nattsömnen varit god etc etc... Men ja: Dubbelmoralist är jag, det har jag erkänt förr och det erkänner jag återigenOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm - nu har jag inte läst alla inlägg. Men klart man ska vara nykter på sjön. Att vi har 0,2 som gräns är nog för att de flesta är tämligen opåverkade då, men sedan är det ju så grymt indviduellt hur man reagerar. Kan ju som finska gränsen 1,0 promille, tala om att då är jag FULL!!!!! Festar så sällan. Visst, i Finland kan du ställas till svars om du begår några dumheter med den promillehalten, men är det inte bättre att det är så gott som nolltolerans...så slipper folk fundera på om man är lagom full. Ett bra bevis på hur snabbt man påverkas är att sätta sig framför datorn med ett bilspel som man är inkörd på. Se sedan hur snabbt dina tider o körstil försämras......sker snabbare än vad man tror!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela tråden är en dispyt mellan olika åsikter vem som har rätt eller fel.

Retoriken är tydlig med ett stort personligt engagemang och förlöjliganden av varandras uttalanden och åsikter som inte leder någon vart. Med andra ord skulle det behöva modereras mera i denna tråd. Det går så långt att en  stalker förföljer mig på forumet ang en sjöskada och misstänker mig för att inte ha rent mjöl i påsen bla bla, påståenden helt tagna ur luften.

Men jag ska undvika att falla i frestelse att gå till motangrepp, och hoppas ni andra kan sansa er i denna debatt.

Helt klart är ämnet intressant och kontroversiellt i alla avseenden.

Senast ändrad av martineves | 19 augusti 2010 | 11:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här är det, unge man.

Min ålder är fullständigt egal i sammanhanget. Nej förresten, det är den inte. Med ålder kommer erfarenhet och ur erfarenheten föds visdom eller klokhet om du så vill. Därmed inte sagt att alla som är lite äldre är väldigt kloka, men chansen ökar betydligt att du ska få höra något vettigt av någon som är lite äldre, jämfört med vad en fjunig tonåring har att komma med.

Jag är väl förtrogen med smileys men jag ser ingenting roligt i dina och andra debattörers personliga påhopp på mig och andra debattörer i denna tråd. Ämnet är heller ingenting att skoja om, därför inga smileys.

Nu får du kamma dig= en uppmaning att be en person att skärpa sig. Det är knappast ett personangrepp. Även Är du blind är i sitt sammanhang inte ett personangrepp, utan en fråga. Saken gällde att enligt den som dessa ord riktade sig till (Gobben), så sysslar SD med populistisk politik. Mitt svar som inehöll ovanstående, var att ALLA politiska partier sysslar med just populistisk politik speciellt så här i valtider. Ett litet exempel. I Sthlm lägger de etablerade partierna ut 43 miljoner kr på att skrika ut sin populistiska budskap från stortavlor etc. Vallöftena haglar, valfläsket är fetare än någonsin från dessa, de etablerade partierna. Därför dessa mina uppmaningar till Gobben, som jag för övrigt högaktar för hans vilja att driva en seriös debatt. 

Till skillnad från dig och en del andra.

Men som jag sa, det verkar som om du försökte skärpa till dig lite igår. Så, om du nu bara ber om ursäkt för dina förolämpningar och personpåhopp högre upp i tråden, och i fortsättningen håller dig till ämnet, så är jag mer än villig att debattera frågan med dig. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää, fy fan för sjöfyllerister.

Självklart skall det vara nyktert även vid båtkörning.

Men tyvärr finns det dem som tror att de kör som kungar så fort de fått lite i sig.

Sen kör de upp på land eller kör av riggen mot ett stort grund som är väl märkt eller pillar sig i naveln och tittar på något annat  medans båten far fram i 30 knop.

Skrämmande tycker jag.

Sedan skall det tilläggas att de flesta män som drunknar hittas med jylfen öppen och alkohol i blodet.

Det säger ju en del om faran med fylla på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbibia skrev bl a: Nu får du kamma dig= en uppmaning att be en person att skärpa sig. Det är knappast ett personangrepp. Även Är du blind är i sitt sammanhang inte ett personangrepp, utan en fråga. Saken gällde att enligt den som dessa ord riktade sig till (Gobben), så sysslar SD med populistisk politik. Mitt svar som inehöll ovanstående, var att ALLA politiska partier sysslar med just populistisk politik speciellt så här i valtider.

En rättelse bara: Det var mig och inte Gobben- du avsåg med kamningen, och jag förstod vad du menade med det.

I övrigt påbörjade jag en lång replik till dig, angående populism, populas och populär - som betyder Vad folk tycker om... men ett slarv från min sida gjorde att hela texten försvann och jag orkade då inte skriva om allt igen. Ctrl Z hjälpte inte heller.

Jo, Vad jag menade med populistiska åsikter -och jag är ganska så säker på att du mycket väl förstod vad jag menade- är de uttalanden och åsikter som SD strör omkring sig och som samlar upp ffa yngre män i ffa mindre samhällen i Sverige. Att det som nu är valår, gör inte att de övriga partierna strör omkring sig populistiska åsikter... det de gör är presenterar rent valfläsk med diverse löften om vad de skall åstadkomma om de kommer till makten. Gott så. Men är inte det samma sak undrar du säkert då? Nej, iaf inte enligt min mening -och det är ju den jag tar upp-. Vad SD gör är att sprida ut vilka det är som ligger bakom vår finanskris, vilka det är som rånar, våldtar och mördar mest och att de minsann inte borde få vistas i vårt vackra fina land. De menar också på att det är dessa folkslag med viss tro som gör att vår egen fina kristna tro försvagas och att just deras tro är orsaken till att bl a två flygplan flög in i två stora torn på Manhattan... Ungefär som en viss man i ett visst land för c:a 80 år sedan skrek ut om att det var ett annat folk med en annan tro som låg bakom all jävlighet på jorden, och att de skulle utrotas... Nu är det inte på långa vägar samma sorts kris i Sverige eller Världen som på den tiden... men det var vad folk ville höra just då - att få någon/några att skylla på... Det är vad jag med detta menar populistiska åsikter.

Vad detta tillförde debatten om 0.2, 0.5 resp frihet på sjön...? Absolut nada, men jag gav dig en replik på min mening om populistiska åsikter kontra rent jävla valfläsk

NOTE: Redigerat p g a diverse stavfel

Senast ändrad av Keddy | 19 augusti 2010 | 12:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Statistiken Gobben, statistiken. Varje år dör ca 35 pers på sjön i fritidsbåtsrelaterade olyckor. 2-3 av dessa dödsfall sker i riktiga fritidsbåtar, alltså större än kajaker eller små roddbåtar utan motor. Dessa 2-3 döda är illa nog, men de skulle ha strukit med även om den gamla sjölagen med dess promillegräns på 1,0 promille varit gällande. Är liv man vill rädda, så finns det betydligt bättre sätt, som dessutom inte inskränker på den personliga friheten och integriteten. Man skulle ex kunna riva upp den vansinniga sk Zebra-lagen, och vips, så har du räddat fler liv än dessa 2-3 liv. En flytvästlag, alltså ett obligatorium för alla som färdas i öppna båtar skulle också rädda liv.

2. Den frågan har ju redan besvarats högre upp i tråden. Tar det ändå en gång till. En dagstur med lite god mat att grilla och skölja ner med ett par öl är numer ett minne blott om man vill hålla sig till lagen. Och det vill man ju.

Här finns en enorm dubbelmoral i Statens agerande. Storebror Staten tillhandahåller genom det statliga Systembolaget dessa drycker. Man vill uppenbarligen ta in pengarna som efterfrågan på rusdrycker ger, men samtidigt vill man inte att någon ska använda dem..........

3. Jodå det händer mycket galet just nu. Vad får dig att tro att jag inte engagerar mig i dessa frågor?  Det sk klimathotet ex, Statens nya stora mjölk-ko är ett exempel. Miljöpartiet säger sig ex vilja satsa 33 miljarder av våra surt förvärvade skattepengar för att rädda klimatet Och med språkröret Wetterstrands motivering härför, så inser ju även den som är riktigt klent begåvad med logiskt tänkande att något är väldigt fel. Vad säger hon då Jo, ungefär så här: Sverige är ett av de länder som det är viktigast för att ställa om från fossil energi

Jaså?  Om man betänker att Sverige, högt räknat står för endast 0,2% av världens koldioxidutsläpp. 0,2%!!

Vi har redan fossilfri elenergi till över 90% (50% kärnkraft och 40-45% vattenkraft.)

Trots det så betalar vi medborgare in ofantliga summor i skatt varje år i sk koldioxidskatter! Är inte det rena bondfångeriet? Eller ren stöld. Bedrägeri är det i vilket fall som helst!

4. Hur tänker du nu? Såvitt jag vet så har du alltid (även före den nya sjölagen) varit fri att ta en pilsner efter att du förtöjt. Men om du menar att du tidigare inte vågat dig ut på sjön för alla dessa som valt att dricka en öl till rors, då har ju din frihet med den nya lagen ökat? Men som jag förstår det så är du en gammal sjöbjörn som var ute och gjorde det du gör på sjön redan före den 1 juni i år?

5. Innan Internet kom så hade Staten, i form av sina propagandamegafoner Sveriges Radio och SVT, men även de stora dagstidningarna monopol på sanningen Varje land var i stort sett en isolerad informations-ö. Så är det inte längre. Även nyhetsförmedlingen har globaliserats, jag kan med några få klick på min dator välja att läsa de Amerikanska tidningarna, eller varför inte de ryska? Jag kan se nyheterna från BBC.......

Vi har fått en informationsrevolution. Människor väljer i allt högre grad att använda nätet för informationsinhämtning. För bara 10-15 år sedan, om man ville väcka debatt od, då var man hänvisad till att skicka en insändare till någon av tidningarna, och hoppas att de ville vara så vänliga att publicera den. Vilket de oftast inte gjorde........

Nätet med alla dess forum är det nya sättet att debattera, och om det man säger låter vettigt, påverka andra människor.

Alternativet är att börja arbeta politiskt.......och det är inget reellt alternativ för de flesta av oss, då vi har familjer att försörja.......Och dessutom kan inte ALLA jobba med politik, då blir det sk Polsk Riksdag om du vet vad jag menar med det?

Tack för ordet, Gobben!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller starkt med dig. Har tyvärr varit med om sånt lite för många gånger..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Keddy! :-)

Hmmm....ber om ursäkt för att jag adresserade fel. Bra att du förstod att det inte var ett personangrepp, jag försöker hålla mig ifrån sånt så gott jag kan.

Ok. Vi som varit med ett tag vet att allt åt alla är precis det du beskriver, rent jävla valfläsk

Man skulle väl kunna jämföra det lite med torgförsäljning, där den som skriker högst, får sälja?

Jag är inte något stort fan av dagens invandringspolitik, vilket inte betyder att jag vill kasta ut folk från Sverige. Men vi har ett stort problem. Våra resurser är begränsade och vi kan inte hjälpa hela världens fattiga, hur gärna vi än vill! När ex Södertälje tar emot fler Irak-flyktingar än hela USA, så kan man ju börja undra hur det ska sluta?

Detta om detta. Min tanke om att ev rösta p SD är att ge de etablerade partierna en spark i röven! Det är min demokratiska rättighet (än så länge)

Och det är lustigt att du refererar till korpral Adolf och hans nazzar. Märker du inte att vår personliga frihet, i detta nu, beskärs sakta men säkert, dag för dag? Precis så gick nazisterna tillväga.....Sakta men säkert beskars olika människors frihet, tills det till slut inte fanns någon kvar som kunde protestera.

I dagens  samhälle finns liknande tendenser. I min käpphäst klimatfrågan finns det många klimatalarmister som menar att vi måste skrota demokratin (Meteorologen Pär Holmkvist ex) för att rädda klimatet... Att vi ska införa personliga utsläppsrätter med andra ord, totalkoll på alla medborgare. Allt du gör, resor osv, allt du konsumerar eller köper skulle i deras framtidsvision noteras på ditt konto.... Undrar vad som skulle hända om man övertrasserar?.......låter det kul? Anders Wijkman, KD, förordar en sådan lösning.

Jag känner igen ditt problem med att långa texter försvinner när man ska posta dem. Fruktansvärt irriterande!

Själv har jag genom dyrköpt erfarenhet lärt mig att alltid markera och kopiera texten innan jag postar......det sparar mycket irritation.;-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tillför ingenting med ditt inlägg. Ungefär likadana som ditt har postats och bemötts minst 50 ggr i den här tråden.

Kom med lite relevanta fakta i stället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barton3000.

Även du kommer med ogrundade påståenden.

Visa mig underlag på det du påstår, tack.

Komplettera även om de med gylfen nere var simkunniga eller ej, och om de hade flytväst , och hur många promille de hade (eller ej). Påbygg dina påståenden med övriga orsaker till dödfall på sjön så vi kan undersöka dina påståenden. Källfakta till dina påståenden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbibia, Jag har nu lärt mig en sak: Markera och kopieraSkrattande

Ha ett underbart liv. Vi får säkerligen tillfälle att tjôtas vid igen, i nån diskussionCool Det är alltid trevligt och roligt att diskutera och ha olika åsikter, bara man inte blir ovänner...

Gôtt så, Labbibia (Göteborgska för ha det kanoners!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keddy igen

Ett litet tillägg till min förra postning till dig....

För övrigt så visar ju den nya sjölagen upp det klassiska sättet att härska....Precis som Korpral Nazze-Adolf, och otaliga tidigare tyranner/härskare så härskade de genom att söndra.

Den nya sjölagen fungerar exakt likadant. Man plockar alltså bara ut en del av fritidsbåtsägarna som offer för de nya reglerna. De som äger en segelbåt eller inte omfattas av den nya lagen (ännu) sitter tysta och tror att detta inte ska drabba dem......Men det kommer, var så säker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergaren:

Såna här artiklar dräller det av om du söker på google.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/korde-pa-grund-atalas-for-sjofylla-1.1076937

http://www.sydostran.se/index.85620.html

Eller varför inte läsa denna förstudie till sjöfylleri.

http://www.akeeriksson.eu/Sjofyllerienkortfattadforstudie.pdf

Det är sedan länge känt att omdömet påverkas av alkohol.

Varför skall det vara någon skillnad till sjöss.

Man får väl göra som på land, skaffa en chaufför.

Senast ändrad av Barton3000 | 19 augusti 2010 | 13:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas att det gör det... Drabbar alla alltså Skrattande

Men som jag skrev i några inlägg ovan: Jag är dubbelmoralist i frågan, det erkänner jag... Att ge sig ut och fiska under några timmar, och under denna långa tid kunna ta sig en max två öl (33 cl), eller glas vin... Ja det är jag den första att skriva under på... Under det att jag vet att under dessa timmar så har promillehalten sjunkit såpass att jag inte riskerar att åka fast för 0.2-gränsen... en blåsapparat ger mig indikation på detta...Cool Likadant om man ger sig ut på en ö under en hel del timmar...

Men jag vidhåller att gränsen skall vara för alla som framför ett flytetyg, oavsett om det då alltså är en trampebåt eller Princess 36...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska försöka lägga på ett lager nyans i denna diskussion med risk för övertydligheter.

Jag instämmer med Labibbia btr ”Gobben” som håller sig till en seriös anda.

Men sedan bland ”förbudsivrarna” så är det dåligt med den varan.

Jag kommer därför att skriva ett långt inlägg, några fler långa inlägg kommer jag inte att skriva. Jag skrev det igår, det blev så långt att jag loggades ut, och ajöss med all text..suck..skriver i World nu först, tips.

Oavsett ställningstagande så är vi alla rörande överens att fylla och båtkörning, det hör inte ihop.

Det som skiljer oss åt är att man antagit en ny lag på sjön utan några som helst underlag, och då är demokratin p.g.a systemfel satt ur spel. Om man kan göra så nu, så har man tagit bort en spärr för nästa frihetsberövning/tvång.

Nu är det således fritt fram att utan någon som helst sakunderlag stifta lagar om precis vad som helst.

Otäckt! Att man sedan p.g.a av avsaknaden utan fakta/underlag kopierar ut lagtexten om alkohol/bilar och tillämpar den på båtar säger MYCKET om att detta blev fort och fel p.g.a av en iver att stifta ännu en inskränkning i gemene mans frihet.

Dessutom är den diskriminerande i sin utformning, och det är besynnerligt att Förbudsivrarna sällan tar upp detta? Dubbelmoral?

Som affärsman med åtskillig erfarenhet så har jag träffats ”moralens högväktare” både högt och lågt. Ingen av dem har varit annat än hycklare.

Nu är det preskiberat, jag kan ta ett exempel som hände för länge sedan.

V med Lasse Werner ville anlita vårt företag, erbjöd svarta pengar.

Vad V står för vet vi. När jag frågade om det inte är känsligt p.g.a V´ s partiprogram så blev svaret : ”Man är bara sig själv närmast”. Jag tackade nej…ring någon annan

Jag kan även nämna, ej preskiberat, att en annan hög Politiker har velat anlitat våra tjänster med betydligt ”värre” förslag, och då man som företagare är rädd om kundrelationen så måste det bli en kompromiss med ”Makten”.

Det blev en bra lösning som visade sig var en räddningsplanka, allt hamnade på TV tyvärr, men det var något vi kalkylerat med, och Politikern tålde synen p.g.a kompromissen. Eftersnacket från Politikern var:

”Man blir Politiker bara för pensionens skull, det är ett skitjobb egentligen”

Jag har fler sådana här exempel från Moralens Väktare, många dessutom.

Därför ger jag inte ett vitten för alla skenheliga som ivrar för mer lagar och förordningar, för de lever inte som de lär, min STORA erfarenhet och kan andra dra alla över en kam, så kan jag.

När det gäller Politiker så är det inte sundhet och klokhet som ska råda, utan mer en tävling om antal stiftade lagar och annat elände (jag har listat dem ovan i tidigare inlägg och lsitar dem längre ned) så det hamnar på någon sorts CV inom Politiken  = klättra på stegen.

Bodström och B. Ask tävlar om Guldplatsen, tveklöst.

Den här lagen antogs således utan grunder som inte har ett dugg med ”tänk” att göra, utan ett populistiskt beslut med baktanken att detta drar in mer pengar till Statskassan.

En hake bara, det är oerhört många skötsamma båtägare som inte accepterar att bli omyndigförklarade dessutom per ett visst datum, 1/7 2010 och som ”Ser” mer än vad detta kan innebära. Storebror har nu inget spärr, i.om denna sista frihet fråntagen från oss alla oavsett om man dricker eller ej.

P.g.a av en minoritet fyllskallar så dras vi alla över en kam, en idiot = alla är idioter,

så ser jag nu med denna lag att Alliansen vill ha Totalitär makt, värre än på Palmes tid.

Jag citerar nu Crabfish:

Tror SD kommer få några tusen röster från båtfolket bara på grund av missnöje med tomtarna i riksdagen. Det var väll inte det man ville eller?

Crabfish ser i 3D, jag med.

Ni förbudsivrare, var kommer Ni sätta Er gräns?

Räcker det inte med:

Zebralagen, Biltullar (ett experiment, som med momsen), Lurendrejeriet med El-Oligopolet, PlåtPoliser, FRA, IPRED?

Kanske Ni sätter Er gräns när det är för sent? Som jag ser det nu sedan 1/7, det är för sent. Sverige är en Totalitär Stat nu.

Det är inte som så att jag påstår det p.g.a av 0,2 hit o dit, UTAN TILLVÄGAGÅNGSSÄTTET att skapa en ny lag.!

det bör ju alla tänka på oavsett ställningstagande om 0,2, principen.

Att sedan över en natt kriminalisera/omyndigförklara tiotusentals båtägare är något annat jag inte accepterar för jag anser att jag har rätt, fortfarande, att ta ett par glas vin eller ett par öl och ändå köra min båt som jag gjort prickfritt i över 20 år!

Om det är jag uppenbarligen inte ensam….

Nu finns det inte mycket sista frihet att värna om.

Möjlighet att då det numera är så trångt i Skärgården så är väl steget inte långt med en sorts trängselskatt i Skärgården, var ska detta sluta?

Vi talar om livsstil/själslig sådan som betyder oerhört mycket för många.

Vi vägrar att bli omyndigförklarade.

0,2 på sjön var en helig gräns, om Storebror korsar den så är det många som förklarar ”krig”, d.v.s byter Parti eller tar risken att hamna i Brottsregistret.

0,2 promille på sjön är ett skämt! ett hån! en förolämpning!

Återgå till den gamla lagen och gör den för allt som flyter på sjön, (med motor och segel) med en kompletteringen att KBV har rätt till blås-prov om det anses föreligga orsak till det. Den gamla lagen var inte alls tandlös som många tyx tro, tvärtom!

Det är inte alla som gillar mjölk till sillen…

därmed inte = att supa sig så berusad att man inte kan köra en båt.

Därom vittnar århundraden av erfarenhet att sprit är inte är det som utgör

majoriteten av dödsfall, som ex;

Langesund som förliste med 6 man (jag såg Langesund från fönstret ett par

timmar innan förlisningen) där omkom 6 man p.ga av förskjuten last. 6 man borta

p.g.a andra orsaker är 0,2 promille så påstå inte att dödsfall på sjön är i majoritet

pg.a av 0,2promille eller utan fakta som inte ens Regeringen har haft tillgång till

då de skapade denna lag. Kanske inte finns sådan statistik, hoppsan! Har har vi

månne en lucka i en Präktiga Sverige kanske?

Avslutningsvis, den som ändå vill supa skallen av sig på sjön kommer att göra det ändå. En sådan risktagare skiter ändå i allt inkl sitt eget liv, så de avarterna får inte 0,2 promille bort och kommer aldrig att få bort.Risken att torska på sjön är ju avsvärt mindre är på asfalt, rent av fragmentarsikt så utan mer resurser till KBV (kommer alla gånger) för MAKTUTÖVNING så är detta ett slag i luften.

Konklusion, 0,2 promille är bara till för att djävlas med båtfolket och driva in pengar och ett sätt för Staten att ta ännu ett steg mot Totalitär Makt.

Om Staten kan rikta ett starkt militärt vapen mot sina egna medborgare

(FRA, där jag arbetat, vilka resurser)  så har det spårat ur. Vad är det som säger att en terrorist då inte skickar vanliga brev istället för elektroniska?

Det enda logiska kompletteringen för Statsmakten är ju således att börja öppna vanligt folks post även. En tidsfråga nu, tror jag.

Att FRA idag alltjämt existerar då det inte finns några yttre hot för Sverige är att man skapade denna arbetsuppgift år FRA. (jag vet men kan inte belägga det)

Inte sedan Palmes tid med IB-affären har jag sett maken till övergrepp!

Så vad gör vi som ser ”runt hörnet” och inte accepterar att bli omyndigförklarade helt plötsligt? Har någon skrivit till något Politiskt Parti och frågat om detta?

Oavsett, vad säger att  inte SD strävar även Totalitär Makt likaså som Alliansen?

Jag är jättekluven, På Alliansen kan man tyvärr inte längre rösta efter lika många år på sjön, (S) skrattretande löjliga, vad återstår som inte rycker bort all frihet (under ansvar)  ifrån oss?

Senast ändrad av Ljungbergarn | 19 augusti 2010 | 13:49

Senast ändrad av Ljungbergarn | 19 augusti 2010 | 14:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarn: Du gapar högt och mycket, och det står dig helt fritt att göra det i detta land med tryckfrihet... Det hade varit värre i exempelvis NordKorea eller Kina... Hur mycket du än gapar: Kalla inte mig omyndigföklarad...! Med det beter du dig exakt likadant som du anser att de som de som dragit genom denna lag gör, d v s omyndigförklarar oss som anser att denna lag är till nytta...

Jag är 48 år, myndig och helt klar i skallen!!!

NOTE: Redigerat p g a stavfel och tillägg!

Senast ändrad av Keddy | 19 augusti 2010 | 14:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Gobben, citerar dig:Därmed inte sagt att jag inte kan ha åsikter i denna debatten, för den rättigheten anser jag mig få ha!

Absolut!!

Jag tror det framgått med stor tydlighet att jag m.fl inte tillhör skaran som INTE vill inskränka eller inkräkta på någons rättigheter. Det finns tillräckligt av den varan, sunda som osunda, nu för många, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra skrivigt Ljungbergarn, håler med helt...

Dock kommer aldrig små partier som SD osv att få någon majoritet, inte så länge det inte händer något riktigt radikalt.. Merparten av Sossarnas väljare lever ju på bidrag så det som hjälper dom allra mest är ju att få hit fler personer som det inte finns jobb till så att även dom kan leva på bidrag och rösta på socialdemokraterna... Moderaterna var ju förr mer av ett lyxparti för dom som tjänade mest.. Men även för dom hårt arbetande som på det viset tjänade bra..

Idag är dessa partier i kapp varandra mer eller mindre och dom kan eller vill inte tillföra något vettigt längre... Därav i mina ögon borta från valsedlarna, i förra valet röstade ja på ett pyttelitet parti bara för att det sympatiserade med en av mina åsikter nämligen det här med Fra, Ipred och första spiken i kistan på att göra merparten av invånarna laglösa över en natt.. Det var Piratpartiet, detta lilla ynka parti fick ett otroligt stort antal röster bara med ett ynka förslag och en åsikt som gick hem hos folket..

Hade samma parti haft en ordentlig organisation med flera förslag och ett vettigt partiprogram så hade dom förmodligen fått flera röster.. Dit har SD börjat sträcka sig idag, att dom har mer än bara invandringspolitik i sitt program.. Även om det är en av dom frågorna partiet jobbar mest med så är det inte så konstigt med tanke på hur läget är..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra inlägg!!

Att det finns korruption och mygel är inget nytt det är då bra att program som Uppdrag granskning med flera finns.

Det är just det här att man känner sig frihetsberövad som är det djävliga, Crabbfish beskriver det på ett bra sätt och jag har också försökt göra det i ett tidigare inlägg.

Vi har säkert inte någon av oss några problem med att följa lagen men det är känslan och vad detta förmynderi kan leda till i framtiden so inte känns OK.

Man vad gör vi, det är valår i år. Kan man skapa en namninsamling! Har någon de rätta kontakterna?

Det finns ju något som heter bensinskatteupproret eller något sådant man kanske skulle sätta igång något liknande.

Inte för att ja tror det hjälper men det skulle kännas bra att kunna göra något.

Tack för ordet och nu kommer snart anklagelserna om att jag är alkoholist, jag väntar med förtjusning på sparkarna ........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barton......

Varför börjar du inte med att kolla upp dina egna länkar. När du sen gjort det så kan du väl vänligen läsa igenom tråden. På så vis slipper vi dra alla argument en femtioelfte gång!

Din första länk:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/korde-pa-grund-atalas-for-sjofylla-1.1076937

Kort kommentar. Föraren hade 1,9 promille= Gamla sjölagen är tillämplig!

Din andra länk:

http://www.sydostran.se/index.85620.html

Kort kommentar: Föraren hade 1,8 promille= Gamla sjölagen är tillämplig!

Din tredje länk:

http://www.akeeriksson.eu/Sjofyllerienkortfattadforstudie.pdf

Kort kommentar: Du skojar!? En utredning gjord av Motormännens Helnykterhetsförbund!?

Snacka om att vara part i målet. Och vad i hela friden Har Motormännens helnykterhetsförbund med saken att göra. Att den består av rabiata helnykterister, som ser alkohol som satan själv är ju ingen nyhet.

Gör om Gör rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keddy, i all välmening.

Som jag (m.fl) beskrivit så gör lagen ingen nytta alls än dra in pengar till Storebror.

Att vi blir omyndigförklarade sker tyvärr per automatik från Överhögheten i.om denna lag där vi tydligen, helt utan belägg, inte kan hantera sprit och båt och jämställs som om båten körde på vägarna inte längre anses myndiga att fortsätta med det.

Om detta var den enda synpunkten du hade så känner jag mig hedrad över mitt inlägg!

TAck Ni övriga som ställt Er positiva till mitt mödosamma långa inlägg, tack för Ni tog Er tid att läsa ett så långt inlägg. Därmed har jag nog uttömt mina argument och resurser.

Jag har en hel del IT-kontakter. Ska nog pilla upp en hemsida där vi kan tipsa om Uniformsfetischisternas eskapader, ska titta på det.

För att sålla ut  Förbudsivrarna som kan falsktipsa så kommer det att bli en medlemsavgift.

Nästa steg kan ju bli att göra samma som med biltrafiken, varna om kontroller på vägarna, för bilkörning och båtkörning är samma sak, tydligen..synd, då torskar inte de RIKTIGA busarna, som vi skötsamma alkoholister drabbats av nu över samma kam-drag.

Därmed inte sagt att det blir av, men jag ska se om det går..troligtvis..

Senast ändrad av Ljungbergarn | 19 augusti 2010 | 14:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AJonsson.

Att skicka en namninsamling kan vara ett en väg att gå.

Vi behöver en bra text som skall namninsamlas, sedan kan vi nog få bollen i rullning. Måste nog gå undan nu före valet.

Någon som vill börja med teten?

Ska vi bli en liten intern klubb och börja ta tag idetta, gärna för mig.

Labiblia, jag hoppas då Dig som Rote-kamrat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarn skrev bl a: Om detta var den enda synpunkten du hade så känner jag mig hedrad över mitt inlägg!

Nja, jag har många åsikter som går isär gentemot dina... men de har så många andra redan ventilerat så det bryr jag mig inte om att göra en gång till. Huvudsaken är att vi kan ha en diskussion som inte går överstyr och där alla till sist gapar om att Min åsikt är fanimig bäst, och den skall oxå du hålla dig till... Sådana diskussioner tillför absolut inget, och det är det alldeles för mycket av den varan i denna tråd...

Jag ger dig dock rätt på en punkt: Mjölk är inte gott till sill, det skär sigSkrikandes

Ha ett gôtt liv, trots våra meningskiljaktigheter. Sådana måste vi ha för att kunna överleva våra politikers galenskaper... Vad skulle vi annars diskutera omFlörtCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Keddy.

det kommer att komma så många påbud att Du förr eller senare sällar Dig till vår uppfattning,

då är Du mer än välkommen.

många av oss nu anser att nu har det gått alldeles för lång sammanvägt. Givetvis kommer det finnas de som aldrig tycker det kan gå för långt, därav livliga diskussioner.

Jag tänker på vad Google sade om IPRED/FRA, Sådant där hör hemma i Kina.

Tänkvärda ord..

Nu ringer det tillräckligt med varningsklockor om Totaiitär makt, uppenbarligen  ringer de inte tillräckligt ännu för många men det är en tidsfråga nu bara.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 19 augusti 2010 | 15:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...