Gäst Gobben Postad 10 Augusti , 2010 Då det i debatten framgått, och samtliga partier verkar vara överens, att det var önskvärt att få samma promillegräns, både till lands och till sjöss, så tror jag nog att det ligger närmare till hands att man strävar mot en likriktning vad gäller båtlängd och knop, d.v.s. 7 m och 7 knop så som ursprungsförslaget var, än att höja promillegränsen från 0,2 till 0,5. Tror aldrig att det sistnämnda kommer att inträffa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Augusti , 2010 Jo, det gör det..! Och det sista som människan ger upp är hoppet.. I detta fallet hoppet om smartare politiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Börjar du bli kinkig? Vi är ett relativtr stort gäng som har båt och har ett socialt liv där man umgås med andra och dricker ett par öl eller några glas vin och haft möjligheten att ta båten hem med rimlig mängd alkohol i kroppen. Vi skulle aldrig komma på tanken att göra så med bilen en på sjön en lugn kväll hur farligt kan det vara? Inte är vi en samling idioter som åker runt med båtarna i hög fart och super. Men det verkar det var vissa som har svårt att förstå. Jo det finns sådanna, s.k. brats mm och hittas vanligvis i Stockholms skärgård. De festar i båten eller på någon sjökrog. Vi övriga eller andra på sjön har inte haft något problem med att vi i sakta fart åkt hem med våra båtar efter ett par glas vin. Det finns alltså inget problem. Finns heller inte ett minsta skit i statistiken som anger att vi skulle vara något problem. Svårt att förstå? Men så finns det ett gäng som tror sjön är deras och gnäller på svall, gnäller på det mesta och tro att lagen ska göra att de blir själva på sjön. Helst att alla motorbåtar förbjöds. Dröm din dröm. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 11 augusti 2010 | 05:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Augusti , 2010 ALL heder till Peter Magnusson som står upp i dagens Expressen och erkänner att han åkt fast för båtfylla och samtidigt står på sig att den nya lagen är skit och att han visst var kapabel att köra efter några mellanöl!! Och ja han låg över den nya gränsen men klart under den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Instämmer Här är länken så att alla kan läsa. http://www.expressen.se/noje/1.2092702/peter-magnusson-fast-for-sjofylla ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 11 Augusti , 2010 Men han låg även över den gräns, 0.5 promille, som flera propagerat för. Så jag vet inte om han hjälper eller stjälper argumentet att man själv är bra på att avgöra sin kapacitet som båtförare när man är onykter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 11 Augusti , 2010 I aftonbladet så går det att läsa under bild med Peter M följande; Kritiserar nya lagen Peter Magnusson hade 0,6 promille alkohol i blodet när han åkte fast och fick betala 4 000 kronor i böter. Några veckor senare kritiserade han den nya sjöfyllerilagen i en podcast som sändes via Aftonbladets webb. ”Det är jättekonstigt, en miljon svenskar som blev kriminaliserade på en natt”, säger han i programmet. I Expressen, inne i artikeln, så kan man läsa följande; Magnusson fick göra ett utandningsprov som visade att han hade 0,30 milligram alkohol per liter utandningsluft. Magnusson hade druckit fem mellanöl och ett glas vin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 11 Augusti , 2010 Gobben: 0.6 promille i blodet motsvarar 0.3 milligram per liter i utandningsluften, så de beskriver samma sak, om än i olika enheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 11 Augusti , 2010 Precis! Men med tanke på hur det är krav på källa och lite annat, hos en del, så tyckte jag det var lika bra att visa på hur båda blaskorna uttryckte sig. Dessutom så är jag inte helt säker på att alla vet detta! Tyckte dem kunde få tänka till lite.... Poängen var annars; 5 mellanöl och 1 glas vin! Hur kan man tro att man har omdömmet i behåll då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 11 Augusti , 2010 Jag tycker den nya lagen är bra! Jag kan tom. sträcka mig så långt att skriva att det är lättare att köra bil onykter än båt. På vägen följer man vägen, vid rödljus stannar man, man håller den farten som står på skylten, hur svårt kan det vara? På sjön däremot, där kommer det båtar från alla håll och kanter, man kan jämföra det med en stor parkering utanför typ Ikea där alla bilar kör åt olika håll. Sedan ska man ligga åka där och hålla koll på i princip alla inom en radie på 2-300m. Jag kan garantera att dom flesta skulle nog klara av trafiken bättre, snorfulla, än att framföra båten i samma skick! Och även med en lättare berusningsgrad så är det betydligt värre på sjön. Nu vill jag höra alla kommentarer som men när vi åker hem i 3-4 knop klockan 11 på kvällen så är det inte så många båtar ute blaha blaha... Krabbfiskarn? Vad har du emot brats? Är det nån Princess 55'a som dragit upp sjö så du spillt ut 55-kronors vinet på din club-bläser utan slag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Det är väll knappast så att man dricker 5 öl och ett glas vin på en gång för att sedan kasta sig i båten och köra iväg. Troligen hade det druckits under många timmar och de som har omdöme ser till att nivån är vettig om man ska bege sig hemmåt. Han precis som många andra har gjort detta under flera år utan problem och det som flera påstår är faran är att man då ska kollidera med andra båtar. Återigen läs olycksstatistiken. Problemet är de som kör båt kraftigt berusade alltså över gamla 1,0 gränsen. Det som nu jagas är ett skapat problem som är mycket sällsynt. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 11 Augusti , 2010 Tycker nog tompamanen ska hålla sig på IKEAparkeringen, och påståendet att det är lättare att köra bil berusad an båt gör mig förvånad! Om du inet visste det finns det faktiskt regler även på sjön. Sedan är det inte frågan om att köra berusad eller full utan att man ska kunna dricka ett par öl eller ett glas vin utan att bli kriminell. Som sagt håll dig på IKEA parkeringen där bilar kör åt alla håll hoppas den har höga stängsel så du inte kommer ut i trafiken eller på sjön. På de IKEA parkeringar jag besökt har det aldrig varit några problem med bilar som kör åt alla håll det brukar vara ganska bra skyltat med pilar osv men då måste man förståss vara läskunnig och helst nykter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 11 Augusti , 2010 Ja där har vi en kille med en 3-knops båt! Jag noterar detta, näste man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 11 Augusti , 2010 crabfish skrev bl.a; Det är väll knappast så att man dricker 5 öl och ett glas vin på en gång för att sedan kasta sig i båten och köra iväg. Troligen hade det druckits under många timmar och de som har omdöme ser till att nivån är vettig om man ska bege sig hemmåt. Just, för om killen hade kastat sig i båten så hade nog blodprovet givit högre utslag, och om han hade väntat någon timma, så hade det bara haft marginell betydelse ändå. Det hade för hans del inte hjälpt att lagen hade föreskivit 0,5 prommille, så som många tycker är okey! Så ja, jag tycker att Hr. Skådis inte visade på gott ömdömme denna gången! Sedan kan man alltid spekulera i olika händelseförlopp o.dyl. Men varför då? Nu är lagen som den är, och om detta har det ju tyckts en hel del i denna tråd, men så länge 0,2 gäller, så är det väl bara att hålla sig till det, om man nu inte vill riskera att åka fast. Sedan, om man åker dit, så hjälper det väl inte att gråta ut i pressen. Är bara fjolligt ju! Att sedan höja en sådan person till skyarna, är ju inte bättre det, för skådisen gör ju bara bort sig än mer med tanke på uppvisad promillehalt! Nu blev ni arga va? Senast ändrad av Gobben | 11 augusti 2010 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ajonsson 0 Postad 11 Augusti , 2010 KILLE med 3-knopsbåt. Jag bugar. Gubbe med hardtopbåt snarare. Skönt att dom har internet på IKEA-parkeringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Jag använder säkerhetsbälte i bilen och vinterdäck på vintern. Inte för att det är lag på det utan för att jag anser att det ökar säkerheten. Men åter till nya lagen. Vad är problemet med de som dricker några öl eller ett par glas vin, och åker hem ett par timmar senare. Är de verkligen den olycksfallsrisk som påstås? Tycker det mest liknar svenska missunsamheten. typ, jag har alltid tråkigt då ska förbannemig inte någon annan få ha kul heller. Kom inte med gamla säkerhetsrisken nu för den finns inget belägg för. Måste vi svenskar vara så förbannat tråkiga? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 11 Augusti , 2010 Jo det finns belägg för att alkohol i kroppen påverkar omdömet. Men det finns tom dom som anser sig vara bättre båtförare med en liten stänkare eller två. Fast det finns inga belägg för det. DU väljer vem du vill tro på, vi andra vet .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2010 Är du fullkomligt från vettet. Att köra bil onykter och möta bilar i hög fart bara någon meter emotsatta riktningen. Där finns inga marginaler att vingla. Här finns det fakta vad det ställer till med. Vad är det för konstigt med att på eftermiddagen eller ljus sommarkväll åka hem från några vänners ställe? Ofta är det glesare med båtar ute på kvällen då de flesta som bor i sina båtar redan sökt natthamn. Antar att det är mig du syftar på men nicken är inte krabbfiskare utan Chrabfish Det är fisk och har inget med krabba att göra mer än smaken. Fick du lära något nytt? Här får du en länk till lite recept. Det finns vissa som säger att man blir klok av fisk så varför inte prova? http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_866 Brats har jag emot för att det är de som starkt bidragit till nya lagen. Dessutom sådanna som sällan visar hänsyn och skiter i lite böter för farsan får ändå betala. Fä som inte själva fått känna på vad det kostar på att skaffa sina egna saker. Eller är du själv ett brats? då kan du dra dit pepparn växer, men gör det inte onykter i bilen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 11 Augusti , 2010 crabfish skrev; Tycker det mest liknar svenska missunsamheten. typ, jag har alltid tråkigt då ska förbannemig inte någon annan få ha kul heller. Kom inte med gamla säkerhetsrisken nu för den finns inget belägg för. Måste vi svenskar vara så förbannat tråkiga? Den här diskussionen har väl ändå inget med missunnsamhet att göra! Det var väl ändå inte det jag påpekade i mitt inlägg. Jag påpekade däremot, att i skådisens fall, så hade det inte spelat någon roll ifall lagen hade sagt 0,5, som en del vill ha, för han hade åkt dit ändå och då är det förbaskat dåligt omdömme som ligger bakom, snarare än att det är synd om Hr. Skådis. Sedan, det andra du har påpekat ett antal gånger, om att man är tråkig då man inte vill dricka, tycker jag är bra konstigt sätt att se livet på. Jag behöver inte dricka för att vara en glad skit för jag kan ha roligt ändå, men visst kan jag ta mig både en och två glas till maten, då jag känner för det, men inte för jämnan. Likadant med mina vänner. Så jag måste erkänna att jag tycker det är ett underligt sätt att uttrycka sig på då man påstår att svenskar är tråkiga bara för att dem inte dricker! Dessutom så har varken jag, eller någon i min bekantskapskrets, haft synpunkter på andras drickande. Men det betyder inte att jag ändå kan ha synpunkter på vad som diskuteras i denna tråd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 11 Augusti , 2010 Möta bilar i hög fart? Jag snackar 70-väg med mitträcke en sen sommarkväll när det är glest med bilar ute, jag menar vad kan hända, några öl innanför västen, det har ju alltid fungerat, krabbfish? Vi snackar ju inte åka 200 på småvägar mitt på dagen i en Ferrari, det är ju skillnad det! Och nej jag är ingen brat. Dels är jag nog för gammal för att tilltalas det och sedan är det banken som ligger bakom mitt båtköp Precis som föregående talare skrev. Det finns hur många bevis som hellst på att alkohol försämrar omdömet, och det finns inte ett enda argument som talar det omvända! Om alkoholen inte skulle påverka omdömet, varför tillåter inte min arbetsgivare att jag dricker på jobbet då? Varför får jag inte dricka medhavd öl i kyrkan, i affären, på båtklubbens årsmöte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Augusti , 2010 Någon var på restaurang men man vet inte om han drack något http://www.dn.se/sthlm/kvinna-svart-skadad-i-batolycka-1.1151815 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 Augusti , 2010 En tanke som har slagit mig och som jag vill vädra lite med er som tycker det är ok med en högre gräns än 0,2? Hur skulle ni resonera om ni satte er på finlandsfärjan och med vetskapen om att kapten hade låt säga 0,5 eller varför inte 0,8 innanför västen. Skulle ni medvetet gå ombord utan betänkligheter? Om nu detta var lagligt vill säga, och kom nu inte med påståendet att han utför ett arbete och skall vara helt nykter, det kan vi bortse ifrån i sammanhanget tycker jag. Anser ni det vara ok av kaptenen på finlandsfärjan att ta ett par öl och ett glas vin innan han lägger ut från kajen? Detta resonemang borde väl vara samma sak eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 11 Augusti , 2010 Detta är ju en klockren artikel för dom som bara åker 3-knop-på-väg-hem-efter-2glas-vin-i-goda-vänners-lag-sent-på-söndag-kväll att kommentera! Ös på nu med att det var snabbgående båt och att han säkert hade 8 proCENT i blodet och andra bortförklaringar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Augusti , 2010 Det där var väl en av de mer verklighetsfrämmande och löjligaste jämförelser jag sett. Hur kan du likställa ansvaret för ett 200 m långt fartyg med tusentals personer ombord med ansvaret för t ex en 5 meters styrpulpetare?? För mig är det en ENORM skillnad. Kaptenen på finlandsfärjan är dessutom under yrkesutövning och är på sin arbetsplats vilket ytterligare gör jämförelsen helt verklighetsfrämmande. Jag inser att Matrix och även Tompamannen har en helt annan uppfattning än mig och många andra i denna fråga och hade egentligen sagt mitt i tråden, men detta var lite för mycket för att hålla sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 Augusti , 2010 Och vad är den egentliga skillnaden i jämförelsen anser du då? Han som kapten är väl i samma beskaffenhet att klara av ett 200 meter långt fartyg som en 5 meters styrpulpetare? eller börjar du bli osäker på om han är kapabel att ta dig till Helsingfors helskinnad? Jag ser ingen skillnad i jämförelsen som sådan. Ska du ha rätten att dricka så kan väl han oxå? Han borde ju rimligtsvis vara i samma stånd att klara av 200 meter båt som du i en 5 meters styrpulpetare? Eller är det skillnad på äpplen och päron helt plötsligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 Augusti , 2010 Matrix: lägg av. För det första så är han som befälhavare i tjänst och på sin arbetsplats. Bara det gör jämförelsen med en person som åker hem från krogen och har tagit två öl till maten på sin fritid/semester helt irrelevant. Jag försvarar inga fyllekörningar utan en gräns på 0,5 eller 0,8. Eftersom vi har helt skilda åsikter och ingen kommer ändra sig i sakfrågan som det verkat, så blir det mitt sista inlägg i denna debatt. Och JA jag åker till min skärgårdskrog och tar mina två öl till maten fortfarande oavsett lagar hit och dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 Augusti , 2010 Jag bad dig/er bortse från det faktum att han utförde ett arbete och bad dig/er att göra jämförelsen där han som kapten borde vara en lika bra båtförare med 0,5/0,8 promille alkohol i blodet. Börjar du tveka på kaptenens kunnande och kapacitet i fallet, eller vågar du åka med till Helsingfors med färjan ändå? Jag skulle definitivt stannat på kajen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2010 Antar att det är mig du syftar på men nicken är inte krabbfiskare utan Chrabfish Crabfish, du menar inte Chhhraabfish, hick.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMF1 0 Postad 11 Augusti , 2010 Fattar inte varför så många är upprörda övr den nya lagen. Men det handlar väl om att det tidigare har vart mer eller mindre fritt fram för folk att göra som de velat på sjön. Kustbevakningen har ju tidigare inte ens fått låta folk blåsa. Men de som bestämmer har sett att ett problem funnits. De har kommit fram till att vi måste ha en gräns och den har satts där den satts. Bara att gilla läget alltså. Gillade exemplet med fartygskaptenen. Den är ju klockren. Lite extrem men bra. Jag är en ganska gasglad människa och älskar att köra fort med bil. Så om jag jämför där då. Om jag kommer på en väg där det är 70-begränsning. Det är mitt ute i skogen och det är extremt lite trafik. Då kör jag knappast 70. Jag anser att det är en löjlig begränsning och att det borde vara i alla fall 90 där och kör därefter. Har jag rätt då eller? Knappast inser jag själv och om jag kör för fort så är jag beredd att stå för mitt brott. Lär knappast börja tjafsa om att de satt en för låg gräns även om jag personligen anser det. Reglerna är till för att följas. Bryt mot dom och var beredd att ta straffet om du blir tagen tycker jag. Men när det kommer till saker som gör att omdömmet blir sämre så tycker jag att man ska tänka till innan. Själv skulle jag ALDRIG sätta mig bakom ratten på en bil efter en cider eller någon annan alkoholhaltig dryck. Skulle inte heller köra båt. Varken motorbåt, segelbåt eller sätta mig i jollen. Ska jag förflytta mig står jag över alkoholen. Så viktig är den inte. Önskar att fler tyckte så. Har vart med och plockat upp folk som drunknat efter olyckor som involverat båtar och alkohol. Sedan är det inte så kul att se folk som klatar sig när de ska lägga till pga alkohol och det försämrade omdömmet och reaktioner. Sett när de dunkar i grannbåtar etc. Tråkigt att se att så många här anser att alkohol och båtliv hör ihop. Ni borde ta och tänka om lite tycker jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2010 Att så många är upprörda står gång på gång i denna tråd.. om du orkar läsa. Men kontentan är att det har fungerat bra tidigare och det finns ingen statestik som visar att alkoholen är en bidragande orsak till de få olyckor som faktiskt händer. Däremot så har det blivit en ökning av då kanske framför allt unga människor från välbärgade familjer som lever rövare och dricker som svin och gör livet surt för allt och alla utmed kusterna. Men jag vet inte om de har bidragit till något högre olyckstal heller. Där dödsolyckorna sker mest med alkohol inblandat är som bekant äldre män som pinkar från sina små ekor under fisketuren. Dessa berörs inte ens av den nya lagen! Själv tar jag ibland en öl på väg ut till någon ö en varm sommardag.. sen kanske en eller två till till något grillat. Mer blir det inte om jag inte ska sova över.. Men i och med den nya lagen så får jag alltså inte flytta på båten och åka till någon annan ö, om det skulle komma en förbenad högljudd barnfamilj som skriker så man storknar till ön. Det händer alltför ofta.. Snacka om att det kommer att bli konflikter framöver.. om jag inte fortsätter att bryta mot lagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser