Kenneth_S 136 Postad 23 Juli , 2010 Ett av Crabfish´ s många citat i denna tråd: Givetvis har moralens väktare ingen egen båt. Närmast är väll ekan på Harpsudden Finns det fakta om detta? Källa till denna fakta Finns det statistik på hur många båtar hon haft/ägt/Kört? Källa till denna statistik Finns det fakta om hur många nyktra respektive onyktar förare hon sett? Källa till denna statistik Att bara slänga ur sig att man vill ha fakta, källa och statistik på sprösmål -vilka det än månde vara- löser inga som helst problem... skapar bara nya... Finns mycket man kan kräva fakta och statistik om... och man kan vränga den på många sätt... Jag är för 0.2-gräns för ALLA sorters förare, oavsett det gäller bil/båt/trampebåt/kanot... Ja, ni förstår säkert... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeifG 0 Postad 23 Juli , 2010 Hej på er alla! Vilken härlig sommar och vilken intressant debatt. Tycker dock att vissa har lite svårt att följa tråden, genom att blanda in barn, cyklar och en massa annat trams. Försök nu bara hålla er till saken! Jag får väl sälla mej till missbrukarna och don laglösa genom att dela Crabfish åsikter till det mesta. Eftersom flera av er tycks vara hejare på statistik, kan ni då informera hur många fatala olyckor har förorsakats av båtförare med en promillehalt mellan 0,2 - 0,5?! Det är väl ändå det det är fråga om? Knappast många. Av dom alkoholrelaterade olyckorna anser jag i alla fall att vi pratar om >1 promille. M.a.o. JAG anser att man är lika kapabel eller inkapabel ;-) att framföra båt oavsett om man har 0,2 eller 0,5 promille och använder HJÄRNAN & OMDÖMET. Dock till saken: Jag kommer att segla (förmodligen onykter efter ett par öl till lunchen - Jag tar nog fan ta mej en snapps också till sillen) i Stockholms skärgård i Augusti. Jag kommer från Finland (där vi tydligen får kröka massor på sjön , nej omdöme även här) där vi har en något liberalare alkoholpolitik än i Sverige. Dock med färre olyckor till sjöss! Precis som flera skriver, dom flesta olyckor drabbar ensamma fulla (över 1 promille) herrar i ekor som skall slå en drill, när dom lägger nät. Jag har en finskflaggad båt som är under 10 meter och gör max 6 knop med motor. Hur dyngrak får jag vara i lagens mening? För att spetsa till det lite. Om jag seglar och har bra vind, så kanske min båt gör 11 knop. Hur ligger det till då? Okay, lite ironi får ni väl läsa mellan raderna, så det är nog bäst att jag skriver det härt också. Men vore tacksam om någon kan informera mej om vad som verkligen gäller för mej i sommar, på besök hos er?! Ja jaaaa, jag vet att vissa av er nite ens vill se mej i er skärgård om jag druckit pilsner. Men som finne skiter vi inte i er skärgård, eftersom det är förbjudet i Finland. Vi gör som hundägarna och tar med oss skiten till en tömningsstation - HEPP Ha en fortsatt fin sommar! - Leif - Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Juli , 2010 Bra att jag fick riktiga svar av Matrix, tack Synd att du inte kunnat ta en stund och kika på den olycksstatistik som borde varit grund för ny lag. Intressanta inlägg dock blir man lite orolig för ert blodtryck när ni argumenterar. Äntligen någon som läser mina inlägg noggrannt och hittar att jag gjorde ett litet påhopp på kära Mona. Nej jag vet inte om hon har någon båt. Men hade hon varit båtägare kanske lagen fått annan utfomning. Bra att även du Keddy efterfrågar källor och fakta. För övrigt tycker jag mycket bra om Mona som politiker även om hon gjort några riktiga tabbar varav detta med nya alkohollag är en hon medverkat till. Jag anser att en segelbåt på 9 meter är och som väger ett par ton minst lika farlig som en liten plastbåt med utombordare som råkar göra 20 knop. Dock kvarstår att kollisioner är ytterst ovanliga mellan båter. Men troligen är även mindre båtar som går relativt långsamt och där förare och passagerar som är fulla ett större problem än vad lagen inriktar sig på. Angående att kustbevakningen fått fast ett antal riktiga busar är väll min teori (obekräftad) att man haft betydligt mer kontroller nu än tidigare. Dessutom är det nu möjligt att beordra blåsning. Skönt att det blivit lugnare nu på sjön. (trodde ni på det sista?) ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Juli , 2010 2.8 är det starkaste vi brukar ta med ut på sjön och jag lider inte alls av det. Just nu skulle jag inte kunna framföra en båt eftersom jag tar en 5,3:a vid varje tankning av gräsklipparen och har nu tankat 5 gånger. H-vete vad gräset kan växa på 6 sommarveckor. Frugan klipper också men där är det cider som gäller. Man kanske skulle varit lite mindre på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 23 Juli , 2010 Här kommer fakta. Det är en helt fel genomtört lag som borde tänkas igenom till kommande valrörelse. Är vi överens om det. Valet borde vara en bra tankeställare hos er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 23 Juli , 2010 Jag skall snacka med Fredrik Reinfeldt jag bor nästan granne med honom. han älskar skärgården Filippa också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 23 Juli , 2010 Festligt, vet du vad! Tror dock inte vakthundarna släpper dig över bron. Glöm inte löparskorna! Dessutom så tycker jag nog att det finns viktigare frågor, än denna alkohollag, för oss väljare. Jag tror dessutom inte att sista ordet är sagt från myndighetsfolk på fältet. Det lär bli ändringar, och kompletteringar, efterhand man får erfarenhet av hur lagen faller ut. När är dock skrivet i stjärnorna, som alltid då det gäller byrokratin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 Juli , 2010 Som jag tidigare försökt få fram. Anser ni att det är rätt, oavsett område, att stifta lagar på så lösa grunder som denna lag är gjord på? Säkerligen sker olyckor med de som druckit alkohol så att de hamnat där sjölagen anser dem vara oförmögna att hantera en båt och många fyllekörningar som visas i pressen mm gäller de som har mer än 1,0 promille. I området från 0,2 till 1,0 finns inget dokumenterat om att det skulle vara en olycksrisk. Åtminstone har inte jag hittat något men det kanske ni som förespråkar detta ha tillgång till. Knappast mer olycksrisk än de som hänger över plottrat, kör båt de inte kan hantera (helnyktra), båtar med så dåligt kondition att de borde totalförbjudas, osv. Men tillbaka till min fråga i dett inlägg, tycker ni verkligen att det tillhör en sann demokrati att stifta lagar utan bakomliggande fakta? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 23 Juli , 2010 Jag skulle nog vilja påstå att det är ganska väl dokumenterat vad som händer med våra sinnen när alkoholhalten stiger i blodet. Att vettet går ut när spriten går in är en gammal sanning som inte är helt tagen ur luften. Att ens reaktionsförmåga försämras, avståndsbedömning, riskbedömning, kontrollförmåga, det allmänna omdömet osv., det är nog inget som blir förbättrat av alkoholintag, möjligtvis humöret Att man sedan sätter gränsen som man gjort har väl med att alla människor är olika och att man tål alkohol i mindre och större grad. Precis som jag var inne med hastighetsbegränsningen i trafiken så kan man inte lagstifta om 1 promille för direktör Andersson som dricker 2 glas whiskey varje kväll så han tål starkvaran lite bättre än Emma 20 år som varit på bolaget för första gången och handlat cider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 26 Juli , 2010 Svaret är nej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Juli , 2010 Florina, om nu valet vore en som du kallar det tankeställare, hur du får ihop dessa ord fattar jag för övrigt inte, men du kanske har passerat 1 promille?, vilket parti har motionerat om att riva upp lagen? Som jag har nämt tidigare håller jag med om att det är en lag som saknar grund, men har inte sett en enda motion eller politiker som har en annan uppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 Juli , 2010 Men nu är detta inte aktuellt längre, passerat och avklarat tror Mona med flera som fått fram nya lagen, häpp. Mona har nu stuckit till Afganistan för att visa sig mänsklig och sådant krävs när det snart är val. Vad i alla glödhetaste har hon där att göra? WikiLeaks är äntligen någon som avslöjar skiten som sker i Afganistan. Troligen är vi Svenskar inte oskyldiga heller. Stanna hemma för katten och lös våra problem istället för att vara världsfrälsare som vi var då korsriddarna skulle få fram vårt kristna budskap. Inget nytt under solen. Ta en resa i Sverige istället och kolla om problemet finns utanför Stockholms skärgård i den omfattning att det krävs en ny lag. Och skaffa fakta här hemma i Sverige för det är där VI LEVER. Inte i Afganistan. Men det får man väll knappast nägra röster för, eller? Ursäktar att det blev lite politiskt inlägg. Dock är Mona inte ensam utan stödet finns hos andra sidan också. Inte underligt att Piratparti, Sverigedemokrater mm skördar framgångar när folk tröttnar på dessa tomtar. Nej jag är inte Svergiedemokrat och röstade givetvis förra valet precis som alla år tidigare då jag ser det som en plikt i en demokrati. Precis samma plikt som att följa våra fattade beslut men även kritisera dem. Speciellt de man anser är fattade på fel grund. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 26 Juli , 2010 Vad an detta är du KBV-are som fåt promille på hjärnan. Här var det 0 tolerans jag är inte på sjön idag. Det är säkert ingen motion eller politiker som har det kuraget att korigera en sån ogrundad lag. Det är vi väljare som väljer hur framtiden skall se ut, och där finns många viktiga ställningstagande ett kan vara hur man går tillväga när man beslutar en lag som är så viktig, där man bör skaffa sig ordentlig grund och vara av stor vikt genomtänkt. Man måste stå upp och tycka till och påverka, det går inte sitta hemma och vänta på någon motion eller att någon politiker råkar komma ut på sjön. Det kallar jag en tankeställare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Juli , 2010 Nix pix, har ej fått promille på hjärnan, det var skrivet med glimten i ögat, håller med till 100% att det är en lag utan grund, men det var du som blandade in politikerna, och att vi väljare väljer hur framtiden ser ut, hur ser framtiden ut? och vilken politiker har civilcurage nog att riva upp en sådan här lag? Lagen är stiftad med en borgerlig regering, jag tror knappast att Mona med stöd av MP och en kommunist kommer att göra det enklare för båtägarna direkt..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 27 Juli , 2010 Jag undrar hur röst voteringen slutade, någon som vet? Tack Crabfish för ovanstående det här kallar jag fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 27 Juli , 2010 Tack Crabfish för ovanstående det här kallar jag fakta Detta skrev bl.a. Abbe2 den 26/7 i tråden Sjöfylleri och sanningen bakom nya lagen. Det var Moderaterna som krävde regeln 10 meter, 15 knop. Det ursprungliga förslaget var 7 meter, 7 knop. Detta påpekande gör jag för att mycket av debatten har handlat om just orättvisan i att lagen inte är lika även för oss gubbar i långsamtgående båtar. Jag har också för mig, även om jag nu inte ids leta upp skrivningen, att jag läst detta vid några tillfällen i olika media. Varför jag också gör påpekandet är för att du och Crabbfisch inte verkar vilja kännas vid detta faktum. Har ju inte hört en endaste kommentar från er om detta Abbe2:s påstående! Så om ni är så intresserade av fakta, som ni hela tiden vill framhålla, så tycker jag ni kan leta fram sanningshalten i detta påstående också. Och nej, jag tycker Mona har allt många tossiga idéer för att jag vill rösta på henne. Men jag tycker inte heller att ni två skall skälla allt för mycket på henne, eftersom det var erat arbetarparti som såg till att den slutliga utformningen vad gäller fart och längd, blev som den blev. Desutom så var väl alla partierna ganska överens om lagen, vid voteringen? Slutligen så vill jag återigen påpeka att denna lag som reglerar alkoholintaget till sjöss inte är en viktig valfråga, som ni två tycks vilja göra gällande. Det finns viktigare saker att diskutera och att ha åsikter om. Så nog om detta! Lägg ner! Folk har fattat vilken inställning ni har och det är föga idé att älta spörsmålet vidare. Tack och adjö! Senast ändrad av Gobben | 27 juli 2010 | 21:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 27 Juli , 2010 Det är klart att jag skall svara på dina påstående, jag gör det enkelt för dig med nummer ordning. 1. Var hittar jag källan till att moderaternas förslag? 2. Abbe2 får också vara med i detta forum. 3. Om vi får källan så är det lättare att leta. 4. Jag har inte skällt på någon men man kommer inte ifrån att det var Mona som står som undertecknad på remissen, jag tycker att det blev en ojenomtänkt lag vilket många på den här tråden tycker. 5. Om det är en viktig valfråga eller inte, avgör du det? 6. Det är inte nog om detta, inte förens en justering av den ojenomtänkta lag sker. 7. Ni!!!! du får gärna du med mig 8. Till slut så fick jag inget svar hur såg resultatet från votering ut? men du kanske återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Juli , 2010 Jo försöker hitta ursprunget till saker och webben är en otrolig källa. Men syftet tror jag jag har hittat till en knepigt formulerad lag. Läs gärna mitt inlägg om Sjöfylleri och sanningen bakom nya lagen http://www.maringuiden.se/forum/;thread=360536 Där skriver jag om justiteministern Beatrice Ask som inte verkar veta skillnad på båttrafik och biltrafik. Ja jösses. Soppan är utbredd på båda sidorna både röda och blå. Givetvis kunde de inte säga rakt ut att det var en öag för att bråka med brats och andra glidare i Tjockholm. Att de blå inte kunde svälja sossarnas formulering var ju inget nytt, så är det inom politiken, man måste få sin prägel på allt även om det är till det sämre annars verkar det som om man är kraftlös. Men Gobben du får väll se upp så det inte blir alkolag på rullatorn också för då kan det bli jobbigt. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 27 Juli , 2010 1. Nedanstående finns att läsa på Riksdagens hemsida. Märk väl att propositionen, i sin helhet, är utarbetad och fastställd av regeringen! Utdrag ur 5. En nedre promillegräns för sjöfylleri Stäng Regeringens proposition 2009/10:76 En nedre promillegräns för sjöfylleri Prop. 2009/10:76 Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen. Stockholm den 17 december 2009 Fredrik Reinfeldt Beatrice Ask (Justitiedepartementet) Propositionens huvudsakliga innehåll I propositionen föreslås att straffansvaret för sjöfylleri utvidgas genom att det införs en fast, nedre promillegräns på 0,2 promille alkohol i blodet motsvarande 0,10 milligram per liter i utandningsluften. Straffansvaret föreslås gälla den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss förutsatt att fartyget antingen med motordrift kan framföras med en hastighet om minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst tio meter. Regeln föreslås gälla både yrkessjöfart och fritidssjöfart. Även straffansvaret för grovt sjöfylleri föreslås utvidgas så att ansvar kan följa direkt vid en alkoholkoncentration om minst 1,0 promille i blodet motsvarande 0,50 milligram per liter i utandningsluften. Det ska gälla förutsatt att fartyget har sådan hastighetskapacitet eller är av sådan storlek som angetts ovan. Vidare föreslås att det införs en möjlighet att ta rutinmässiga alkoholutandningsprov på sådana personer och fartyg som omfattas av den nya promilleregeln. Proven föreslås få tas av polismän och tjänstemän vid Kustbevakningen. Om den som är skyldig att lämna prov vägrar att medverka till det eller på grund av en sjötrafikolycka. 2. Abbe2 får svara för sig själv! 3. Som jag nämnde så har jag läst om detta i dagspressen bl.a, om slutförslag och ursprungsförslag, i enlighet med vad Abbe2 påstår, Dock svårt att veta rätt ordalydelse för sökordet i dessa tidningar. Kanske Abbe2 kan svara på det! 4. Spelar ingen roll om det var Mona som skrev remissen för den var inte detaljstyrd i sin helhet utan, som remisser brukar vara, i stort. Slutliga utförandet i förslaget stod regeringen för och det var dem, utifrån pkt 1, som lade det förslag Riksdagen slutligen röstade på. 5. Viktig valfråga? Jag tycker inte det är en viktig valfråga då det finns viktigare frågor för Svenska folket att ta ställning till. Vänd på din fråga till mig istället; avgör du om det är en viktig fråga? Jag tror inte, till skillnad från dig, att valet står och faller med denna lag! 6. Det påståendet från dig, får också stå för dig! Du kanske borde ta ett älgkliv in till Reinfeldt, och dryfta frågan? Du nämnde ju vid tillfälle, i denna tråden, att ni var grannar och att både Reinfeldt och Felippa älskade sjön och skärgården! Kanske dem lyssnar på dig? 7. Man brukar säga ni då man syftar på mer än en person. I detta fallet dig och crabfish! 8. Jag nämnde att nästan alla partier i stort var överens om att lagen behövdes, även om det fanns en del synpunkter mot den slutgiltiga utformningen. Du får gå in själv och söka på riksdagens hemsida om du vill ha ingående uppgifter om voteringen. Du lär dock få skriva en begäran om voteringsresultat, för jag har för mig att det inte är sökbart. Senast ändrad av Gobben | 29 juli 2010 | 07:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 27 Juli , 2010 Jo, jag har koll på en del om vad rikstadsrepresentanter tycker och inte tycker, men som jag sagt. Och ja, jag tycker väl inte att dem har alla grå på plats, där de borde vara. Men samtidigt så är det folket som har sagt sitt om vem som skall styra, och i och med detta, också vilka som får stifta lagar och förordningar. Tyvärr så har fotfolket inte så mycket att säga till om, i övrigt, och det är ju bara genom valet vi kan påverka vem som kan tänkas styra minst dåligt. Angående rollatorn, så kan jag tala om att jag arbetat inom processutveckling på bilsidan, som konstruktör, och har för egen del, i en tänkt framtid, tagit fram en rollator med turbomotor och stå-platta. Rollatorn har inbyggd polisvarning, både till sjö och land, s.k allergivarning. Den kan även simma om man skulle råka ramla i, samt är båtkunnig i alla avseenden! Vill du köpa? ..........fast detta sista stycke trodde du inte på, antar jag. Gör du rätt i, för det är nog några år dit! Senast ändrad av Gobben | 28 juli 2010 | 00:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Juli , 2010 Gott, du har humor, trevligt. Att en hel del politiker inte har de grå på plats och för många har för dålig kontakt med verligheten. Såg nyligen filmerna Men in black och handlar om massa utomjordingar som lever bland människorna. (Humoristisk) och ibland funderar man på om en del av politikerna är utomjordningar. Rullatrorn var dock inget skämt. Min far har sådan och får lastas in i min bil ibland, borde utvecklas mer av en tekniker. Varför den kom med nu är att flera tycker lagen är bra då de själva inte påverkas av den men tycker att lagen platsar för en viss kategori av båtar. Jovisst en del av de som är på sjön och inte fattar bättre så behövs den nog. Fullständig vansinnigt att köra båt i 40 knop efter 4-5 öl. Men detta var denna lagen och när nya stiftas kan de mycket väl hamna på områden som inte blir lika kul utan begränsar andras sätt att leva. Cykling omfattas inte idag av samma lagar som för bilar så länge cykeln inte är motordriven men borde väll rimligen vara det när riskerna at skadas är stora om man cyklar full i trafiken bland bilar mm. Endast vårdslöshet i trafik kan användas om cyklisten uppfattas som en fara. Ungefär som sjölagens alkoholregler. Din utveckalde rullator kan uppfattas som motordriven och skulle då kunna hamna under samma lagar som bilar. Alkolås på rullator Än så länge finns inga lagar om att äldre in får köra bil mer än att läkare kan se till att körkort dras in men många olämpliga förare finns idag i trafiken. Ett omprov av körkort för äldre har diskuterats och då våra politiker har svårt att hålla isär båtkörning från bilkörning så kan säkert liknande bli aktuellt för båtåkandet. Men först kommer man införa ett dyrt båtkörkort och kommer gälla för alla. (egen gissning) Alltså finns risk att de förbjuder oss att köra båt på sjön när vi blir äldre. Fråga några av våra yngre på sjön så är det inte omöjligt att de tycker att det borde vara bättre om gubbar över 50 höll sig borta från sjön. Läser man statistiken så stämmer det då vi 50 är överrepresnterade bland dödsolyckorna. Dags att sälja båten och köpa en rullator. Den har korg fram för ölen man än så länge får ha med. Att köra båt här i Sverige är ingen rättighet vi har utan en frihet, än så länge. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 28 juli 2010 | 07:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 28 Juli , 2010 Mr negativ! Om nu allt är så tragiskt av den framtidsvision som du målar upp, varför sitter du här och kladdar på tangentbordet för? Ut och kör med din rullator medans du fortfarande kan. Och passa på att drick så mycket öl som det bara går, snart kanske dom inför en övre åldersgräns på bolaget! Själv ska jag nog njuta av en tur på havet idag, med öppet sinne, och öppna sinnen har man när dom inte är påverkade av alkohol. Ha en trevlig dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Juli , 2010 Negativ, var fick du det ifrån? Realist, japp. Hade någon på 60 talet pratat om lag på bilbälte, vinterdäck osv så hade säkert många tyckt att det var negativt. Lag på vinterdäck och samma datum i hela landet, ett skämt. När plockde man bort en lag senast och ökade vår frihet? Endast begränsningar vad man får göra och själv ta ansvar för. Men svensken är kanske så blåst att det behövs en storebror som övervakar och kontrollerar allt. Lag om gasolprovning är på gång för båtar precis som det som infördes för husvagnar för ett par år sedan. (info jag fick av kille på bilprovningen) Ber och få gratulera till att du köpt båt, trodde du hade kvar din MV-Marin. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 28 Juli , 2010 Crabfish: Du bör nog läsa på lite bättre innan du börjar kritisera lagarna. Lagen om vinterdäck gäller bara vid vinterväglag, dvs. så länge det är torrt och fint så kan man, helt lagligt, köra med sommardäck året om i Skåne. (Länken du frågade efter: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fylleri-forbjuds-till-sjoss-1.1084726 ) Senast ändrad av Abbe2 | 28 juli 2010 | 10:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 28 Juli , 2010 Var så god Florina; Här får du svaret i länken, jag efterlyste i mitt svar till dig den 27/7 23.41. För jag hoppas du läser och kan ge en replik både på mitt svar och länkens innehåll ! Tack för länken Abbe! Då länken strular från & till så lägger jag in texten i sin helhet! (Artikeltext enligt nedan) Fylleri förbjuds till sjöss Publicerat 2010-04-28 08:02 Det blir en promillegräns till sjöss på samma sätt som gäller på land. Riksdagen beslutar i dag, onsdag, att i sommar införa en nedre gräns för sjöfylleri på 0,2 promille. Det blir dock en politisk strid om regeringens förslag om ny sjöfyllerilag, trots att alla är överens om att en nedre promillegräns är bra. I dag finns ingen gräns alls för fylleri till sjöss. Det är en bedömningsfråga vem som är allt för berusad. Konflikten har uppstått kring frågan om vilka båtar som ska omfattas av den nya lagen – utredningen föreslog alla båtar över sju meter och som går fortare än sju knop. dnAd(Middle); Även Kristdemokraterna och Folkpartiet vill ha de här gränserna, men i alliansens förhandlingar krävde Moderaterna i stället gränser på tio meter och femton knop. Fredrik Josefson vid sjöpolisen i Stockholm säger att det blir enklare för alla med en klar promillegräns. Owe Magnusson, chef för sjöpolisen i Västra Götaland, säger att det blir ”ett pedagogiskt värde” att det blir samma promilletal till sjöss som i land: – Men det hade varit enklare med en gräns på sju meter och sju knop. Anders Hellberg anders.hellberg@dn.se Senast ändrad av Gobben | 29 juli 2010 | 07:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Juli , 2010 Jag vet. Men det jag avser är att det är samma datum för en lag oberoende om förhållanden. I vårt avlånga land skiljer det sig en hel del hur klimatet ser ut allt från Ystad till Kiruna. Precis som förhållande att åka båt skiljer sig och kräver mycket olika av förare av en båt på olika vatten. Vidare (om vi nu får prata bilar och vinterdäck på MG) 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter Idiotiskt, hur bra är det med vinterdäck med 3 millimeter mönsterdjup på en vinterväg med 10 cm nysnö? Man får därför köra med 10 år gamla vinterdäck som är hårda som bakelit. Där dubben ramlat ur för flera år sedan och mönstret inte duger till ett smack men är mer än 3 millimeter. Bättre hade varit ett krav på att bilen skall ha däck efter förhållanden som råder annars får bilen stå kvar på parkeringen. Kör man ändå så är det vårdslöshet i trafik. Som det är nu så kan man köra på dubbfria vinterdäck året runt. Hur trafiksäkert är det? Men vad händer med nuvarande lag om det snöar kraftigt före datumgränserna? Jo det är helt ok att kör omkring med sommardäck med 1,6 millimeters mönster. Visste ni att det finns en friregel för bilar som är äldre än 30 år? Alltså kan man köra t.ex. en Volvo Amazon från 1968 utan vinterdäck. Ber om ursäkt att jag tog upp allt detta med vinterdäck men skulle nog behövas en myndighet som kritiskt granskade alla nya lagar och såg till att det blev lite sunt förnufft i dem. När det gäller vinterdäck på våra egna bilar i familjen kan ni vara lugna. De rullar aldrig då det är vinterväglag utan dubbdäck och då däck som aldrig är äldre än 5 år med ordentligt mönsterdjup. Skiter fullständigt i lagstadgade datumgränser och är det halt väglag i oktober så sitter dubbdäcken på eller så åker jag buss eller går. Givetvis dubbdck därför att förhållandena där jag bor är sådanna att detta är säkrare och man får köra lite saktare på barmark. Hur svårt kan det vara? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 28 Juli , 2010 Crabfish: Om människan varit förståndig och rationell, (och alla varit överens), så hade vi inte behövt några lagar alls. Nu är verkligheten rätt långt från detta idealtillstånd. Och jag hänger inte riktigt med: vill du ha mer detaljerade lagar (ditt resonemang runt dubbdäck tyder på det) eller mindre? Problemet med det senare är att det lämnar tolkningen till den polis/kustbevakare som gör kontrollen. Alternativet är att prova alla fall, t.ex. av slitna däck, i domstol, vilket är ett väldigt dåligt utnyttjande av denna dyra resurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Juli , 2010 Jo där har du helt rätt i att många inte bryr sig och verkar lämna stort utrymme för vad man skulle önska sig. I trafiken ser man det alltförofta vansinnesomkörningar och de vinner bara ett par minuter på att köra som vildar. Även på sjön finns detta då vissa inte fattar vad som är lämpligt. Skulle inte behövas 5-knopsområden om folk brydde sig om vad som finns i omgivningen. Angående vinterdäck, helst mindre lagar men en skrivning som ger polisen rätt att plocka de som åker med olämpliga däck i förhållande till förutsättningarna. Här är området stort och brett t.ex. idioter som kör på tok för fort med dåliga däck på bilen (dock lagliga) i kraftigt regn. Givetvis svårt att sätta regler för sådant. Samma med vinterväglag, vad är lämpliga däck? Men helt klart är att de som ger sig ut i 10 cm (eller mer) med nysnö eller kanske ännu värre blötsnö med slitna sommardäck är en livsfara för alla. Borde vara enkelt att plocka dem för vårdslöshet. Man ser dessa idioter varje år vid först snöfallet. De kanar överallt och plåtverkstäderna får massor att göra för inte tala om kommungubbarna som får sätt upp nya stolpar för trafikmärken som kommit ivägen. Men eftersom det är ett marinforum får vi nog släppa vinterdäcken nu. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 28 Juli , 2010 Och tänk om folk kunde ge f-n i drickat på sjön, då hade vi inte behövt denna nya lagen. Men ni kan vara lugna, vi inom familjen struntar i promillehalter o sånt. Vi kör noll-gräns, oavsätt vad lagen säger /Hälsningar från en som har haft en underbar dag på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 2 Augusti , 2010 Var och en andas för sig, men borde det inte gälla alla på sjön? Då faller mitt förslag bättre tycker jag 0,5 och gälla alla. Men du får fortsätta med noll-gräns om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser