Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Ang båtolycka Karlskrona

Ett dödsfall

Ja det här var sorligt jag lider med anhöriga och kära.

Det kanske är så att man söker sig till den här storleken på båt när dom har tagit några järn, för där kan man klara en högre gräns, men sjösäkerheten blir mycket sämre det visar bara denna olycka. Jag tycker att denna olycka visar ännu klarare hur dum lagstiftningen är utformad = helt vansinigt.

Nä omdömme och ansvar är mycket bättre än lagar och straff. Jag tycker att det har blivit respektlöst vad gäller lagar och straff, frågan är om det gagnar någon och blir bättre?

Utbildning och sunt förnuft.

Det finns alltid någon som missköter sig bland så mycket båtar, jag tycker att det ändå händer ganska lite bland så många båtar en midsommarafton. men vi har väl inte facit ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta skrev jag i tråden för ett par hundra inlägg sedan, och kan väl upprepa det igen.  Jag är jäkel på att parta, men jag klarar av att äta sill utan att dricka öl och snaps ifall det är en båttur inplanerad, att det ska vara så svårt?  Nu är ju min båt som väger 5,5 ton, endast 9,76 lång och därmed har jag ju möjlgheten att ta mig en skaplig fylla utan att åka dit.  Men tar jag gummibåten som väger 43 kilo och är 2,70 lång, då djävlar är jag farlig.  Själklart borde det vara 0,2 för allt annat än fartyg som framförs med muskelkraft, och den här lagen är en ogenomtänkt delsträcka mot det målet, var så säkra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt förslag ä inte dumt.

Beträffande båtar som framförs med muskelkraft, så är det inte ofta man ser sådana. Såg dock en som rodde en riktig bohuseka mellan Nord och sydkoster i fjol sommar. Fast jag är inte lika säker på att han hade kunnat hålla en rak kurs so han va berusad.Obestämd

Taskigt bara att motorbåten råkade komma med på bilden Cool

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ha varit ganska lungt i midsommar, har ej sett någon statestik över händelserna, kanske någon annan har uppfattat de. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själklart borde det vara 0,2 för allt annat än fartyg som framförs med muskelkraft..

Där det borde vara nolltolerans, med tanke på att det är där som dödsolyckorna sker eller..? Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om just DU kan hålla koll på din båt, din omgivning och dina barn även efter en öl eller två så är det nog inte därför lagen införts. Att ha ett gränsvärde är bra mycket bättre än att behöva tolka lagen varje gång något nytt händer, för det gör det hela tiden. KBV och Polisen är inte ute efter vanliga Svenssons utan de är ute efter galningar med begränsad koll på sina båtar. Tolkningen som troligen sker ute i praktiken är nog att man släpper de flesta om de bara har koll på båten, men att man nu har möjligheten att dels stoppa båtar som ser misstänksamma ut gällande nykterhet och dels att man direkt kan plocka in personer som inte bedöms kunna hantera sin båt. En person kan hantera 0,5 och 1,0 promille helt olika, gå ut på krogen och ta ett par slumpvisa personer och genomför en liten alkoholmätning...

Förr var det för mycket tolkning, både i praktiken (ute på sjön) och i teorin (i domstol) och nu har vi en klockren lag som tar bort idioterna från sjön. Skönt att KBV nu kan kontrollera direkt på plats så mina skattepengar slipper gå till transport för provtagning på polisstationen som förr kunde ta timmar (ren idiotí). Tack Mona eller vem det nu var... blå, röd eller grön tomte.

Mina fem öre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så borde ju varje normalbegåvad mäniska tolka det hela. Tydligen inte så självklart för alla här i tråden. Andemeningen i lagen är helt enkelt, INGEN alkohol på sjön. Tyvär fungerar dock inte 0,0 promille i praktiken pga, kroppens naturliga nedbrytning av visa födoämnen. 0,2 promille är väl så nära 0,0 man kan komma. 0,5 skulle kunna ge utrymme för improvisationer hos alla halvalkisar. Kan jag dricka 3 eller 5 starköl till sillen?

Det enda olyckliga med lagen är ju undantaget av mindre och långsamma båtar.

Och angående statistik (ja, stavas med i) så behöver man väl inte vara kärnfysiker för att förstå att det blir lite snett att jämföra antalet fyllon i båt med fyllona i bil utan att ta hänsyn till hur många bilar som färdas på våra vägar under ett dygn kontra antalet båtar.

Men tydligen är inte ens det uppenbara självklart i denna tråd?

Och slutligen, argument som att det är breda farleder och gott om plats på sjön säger bara hur lite erfarenhet skribenten har av sjön. Helt otroligt, det bevisar att lagen verkligen behövs.

Tack för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inte en enda koppling till olycksstatistik och att lagen skulle vara rätt,

Kan vara så att statistiken pekat på ett förbud för mindre båtar med lägre fart. Men som den är nu så verkar den vara införd för att slå mot bratts i 08 området.

Helt vansinnigt att införa lagar bara på åsikter. Tänker om man skulle göra så alltid,Tungan

Kan ju vara så att lagen är helt korrekt och sitter precis där den ska sitta men jag har svårt att förstå varför man utelämnar en av de i statistiken allvaligare typerna, 50 gubbar i mindre båtar som hittas drunknade med gylfen nere med alkohol i kroppen. 

 

Kräver fakta för beslut.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish: Innan midsommarhelgen så skedde det en kollision på västkusten, där en full motorbåtsförare rammade en segelbåt med fyra personer i, varav en fick föras till sjukhus. Under midsommarhelgen så kördes en simmare ihjäl av en full vattenskoterförare. Bägge båtarna faller under den nya lagstiftningen.

 

Räcker det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Crabfish.

Om man nu antar att båtolyckor i Finland med deras betydligt liberalare syn på alko med en promille gräns liknar dom vi har i Sverige.

Denna undersökning http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/psbdarch/9A3965EF83542875C2256E47003957FB?opendocument Visade att döds olyckor i huvudsak sker i injöar (75%) ffa från mindre motorbåtar eller roddbåtar som kantrade eller personen föll i.

Mer än hälften hade promille halter över en promille och utan tvekan (föga överraskande) är Etylen den största enskilda orsaken.

Därför känns 0,2 promille gränsen omotiverad att endast gälla båtar som gör mer än 15 knop eller är minst 10 meter långa.

Verkar som lagen mer är till för att skydda andra än själva fylleristen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju givetvis tragiskt men var är bevisen?

Kvinnan på vattenkotern var misstänkt för sjöfylleri enligt tidningsnotiserna. Betyder det att hon redan är dömd ?

Om de var fulla borde de haft en alkoholhalt på över 1,0 eller oavsett detta så är det ändå otillåtet enligt befintlig sjölag.

Efterlyser ändå riktig statistik på och med vad som är orsaken till olyckorna.

 

Alternativ som är mycket tragiskt

Under juni 2010 drunknade mer än 10 vid badolyckor. (fler än föregående år)

Ska man då gissa att detta beror på alkohol eller brist på simkunskap?

Antingen lagstifta flytväst vid bad för alla som inte kan uppvisa certifikat på simkunnighet eller lagstifta om max 0,2 promille för de som ska bada.

Intyg för simkunnighet skulle gå att tilldela alla över 50 år då detta är förenat med att de då hade obligatorisk simmundervisning i skolan.

Mitt exempel visar hur snett det kan bli och är nästan identiskt med nu införda lag samt lagförslag om båtkörkort.

 

Kan vara så att alkohol är största problemet på sjön men borde då rimligen ha gällt oavsett typ av båt eller hastighet. Om det är personrelaterade olyckor man vill åt.

Statistiken måste då vara sanerad de olyckor som utgörs av folk som onyktra ramlar i vattnet från bryggor eller ramlar i sjön från större färjor mm.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog fasta på din sista rad; Verkar som lagen mer är till för att skydda andra än själva fylleristen Självklart är det så. Hur det går för fylleristerna har väl ingen betydelse. Hur oskylldiga människor drabbas pga andras spritbegär är ju det som är det hemska.

Inte båtrelaterat men ändå.

Min grannfru blev påkörd bakifrån av en onykter person för mer än 10 år sen. Vad jag har förstått fick han som var full och inte uppfattade att bilarna framför hade stannat, inga men. Han åkte naturligtvis fast för att han kört onykter, men med tanke på de skador min granfu fick är det straff han fick för att han absolut måste köra bil spripåverkad inget mot det straff grannen fick.

Hon var en kvinna i karriären. Nu är hon som en vålnad. Det är hemskt att se.

 

Sen kan ni hålla på att tjafsa om er rätt att dricka sprit. Drick gärna så mycket ni vill, men utsätt inte andra människor för faror och onödigt lidande.

Det finns ett talesätt som säger; Där spriten går in, där går vettet ut

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Så är det Tommy, dessutom så brukar de inte se när de har problem med spriten heller. Det är lättare att argumentera till oändlighet och skylla ifrån sig på omständigheterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en ganska bra sammanfattning att man ger fan i spriten oavsett båttyp så slipper man tipsa varandra. Antar att dom flesta båttyper idag klarar 15 knop ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktiga båtar går inte i 15 knop. Det gör bara de felkonstruerade som måste tryckas fram med en stor motor.Flört

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nog den sorgligaste tråd jag läst på länge! Argumenten som framförs mot den nya fyllerilagen är bland de mest idiotiska jag läst!

 

ADMIN!!!!  Dags att gripa in!!!!

 

Det enklaste sättet att undvika böter är att oavsett vilken båt man har GE FAN I ALKOHOLEN när ni ska ut på sjön. Drick öl, vin och sprit när ni ligger förtöjda och inte ska ut på sjön.

 

En del av gott sjömanskap är att vara nykter på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Har inte alla olika åsikter framförts ? Jo, vill nog påstå det!

Har ni kunnat enas om vad som är bra och dåligt angående lagtext och lämplighet om denna? Inte i allt för hög grad om ni frågar mig! Några enstaka fall kanske?

Är det någon idé att fortsätta älta frågan? Nej, dags att låsa, och slänga bort nyckeln, för jag tycker inte att man kan komma längre!

Ni som tycker det är ok att dricka måttligt, hur mycket det nu är, då man kör båt. Hoppas att ni aldrig orsakar någon incident och skadar någon annan, eller er själva. Men ärligt talat så gillar jag inte oddsen, för man vet aldrig när det händer, om det händer, och vem det kan drabba!

Vi som gärna vill hålla isär detta med att åka båt och att festa. Keep up the good work!

Om man vill försöka påverka något man är missnöjd med, så kan man ju gå in på Riksdagens hemsida och skriva till  någon politiker som har med frågan att göra. Inte för att jag tror det hjälper att skriva till stollejockarna  i den byggnaden, men då har man ju i alla fall försökt, utifrån sina demokratiska rättigheter. Alt. 2, är ju tidningarna?????

Tack för kaffet........................................................orkar inte mer nu!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det ligger ganska mycket i vad du säger. självklart ska lagen gälla oavsett båt. Sen kan man ju tycka att ta EN öl medans man seglar är ju ganska trevligt, men man får ju numera vänta tills man lagt till.

 

Håller med om att det är dags att låsa tråden nu.

 

Mvh

 

/Carl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Känns skönt att veta att man har kungsord på att man har en riktig båd. Tackar vi för!

För övrigt något som jag fått utstå mycket spe från bekantskapskretsen, vars båtar toppar mellan 35-42 knop. Dem brukar säga, med ett rått skratt, att då de passerar Lysekil så har jag hunnit till Källö/Knippla. Inte fy skam skall jag säga! Finns god mat där, för en gourme som mig............

Ja, ja! Jag vet att jag inte skulle skriva mer i denna tråden, men då det bjuds, så bjuds det!

Får istället tacka för påtåren..............................

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förespråkar absolut inte fylleri på sjön men efterlyser någon form av bevis för att onyktra båtförare är ett så stort problem som påstås.

Men här finns ett gäng gubbar med segelbåtar och andra långsamtgående båtar som nya lagen INTE gäller för och som vanligt anser är det de med båtar som gör över 15 knop som är problemet.

På grund av att lagen inte gäller er så acepterar ni denna trotts att den inte är kopplad till fakta.

 

Ja jössse då.

 

::Harry::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, man kan sitta asberusad på en stubbe i skogen och trilla omkull och slå ihjäl sig, men att förbjuda det? Nä, man får skylla sig själv.  Likaså om man är pruttfull och står upp och pinkar i sin muskeldrivna båt och drullar i, jäkla otur, men att förbjuda? Så klart inte.  Men framför du ett flytetyg som kan skada andra än dig själv är toleransen låg och ska så vara oavsett om det är en långsamtgående segelbåt under 10 meters längd eller en jolle med motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Du e go du, tack för ett gott skratt!

ett gäng gubbar med segelbåtar och andra långsamtgående båtar som nya lagen INTE gäller för och som vanligt anser är det de med båtar som gör över 15 knop som är problemet (kommer att bli en klassiker)

Jag beklagar att lagen inte gäller även långsamtgående båtar. Klart att det kan hända otrevligheter även i små farter, om än inte lika våldsamt. Men oavsett båt eller hur fort den kan gå, så borde lagen gälla dem alla, på lika villkor. Och om du har läst tidigare inlägg ordentligt, så har ingen av oss gubbar med långsamtgående båtar tyckt att man överhuvudtaget skall dricka då man är ute med sin båt. Spelar alltså ingen roll vilken typ av båt det är, eller hur fort den kan gå. Båtfärd = ingen alkohol. Båten förtöjd = var så god och drick bäst ni vill! Dock, så bör man nog inte åka båt igen på ett tag!

bevis för att onyktra båtförare är ett så stort problem som påstås

Av dem som förespråkar nykterhet till sjöss så har ingen, mig veterligt, diskuterat onyktra båtförare som ett stort problem, utan det har framförts argument om att det i ett berusningsläge, litet eller stort, alltid kan anses som vanskligt och riskfyllt, att framföra en båt både för sig själv eller andra. Och det är ju så, att oavsett hur snabb båt vi gubbar har, eller kunde haft, så har vi samma inställning,  d.v.s.; No drink and drive!

Och du Harry! Tror du verkligen att vi som ej vill dricka då vi färdas i en båt, gör detta bara för att våra båtar är långsamma, eller för att vi kan? För det var vad jag tyckte mig kunna utläsa mellan raderna!

Fasen också! Då blev det ett inlägg till då, men nu vill jag återigen tacka för kaffet, och hoppas på att du inte skriver mer roligheter som är svåra att avstå från att besvara, för det jag framförde nu var bara ett eko av vad många andra redan framfört. Tycker det kan räcka så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt ovanstående så tycker du också att lagen är fel eller?

Eko på vad som många andra framfört vet jag inte men att tro på människan med vettiga lagar och förordnande samt ansvar och omdöme tror jag har figurerat mest.

Jag hoppas Admin att du inte tar bort den här tråden som har varit så framgångsrik, för att det är några som inte tycker att den är bra, och som inte förstår att det går att läsa och skriva i det forum som inntresserar dom istället. Nyfiken i en strut får man vara men då behöver ni inte skriva någott då ra.

Påverka politikerna som någon skrev verkade meningslöst enligt honom själv, nä det bästa sättet är att det snart är val, ni kan se i forumet ovan vem som beslutade den här vansiniga lagen.

Det skall gälla alla med 0,5 som gräns, fråga politikerna vem som stöder en ändring.

Nä nu måste jag packa båten, det blir ytterskärgården med det finna väder som kommer.

Sätt på kaffet, för det är väl det enda man får sätta på nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tråden varit framgångsrik? För vem? För vad?  För dig/den som stigit i graderna av alla inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.  Jadu! jag tycker den har varit framgångsrik när så många har kommit med sina synpunkter på en så dålig och ogenomtänkt lag du kan själv läsa de över 300 svaren.

2. För alla (demokratiskt land)

3. Vadå stigit i graderna????? om man får grader så kan du få mina.

4. Jagar du grader så tillhör inte de det här forumet.

Jag kan bara sitta på bänken och se hur tråden sköter sig själv den är ialla fall högst aktuell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker denna tråd varit helt ok och är en frisk debatt om för och emot.

Dock lite för lite fakta utan mycket tyckande.

 

Det framgår att flera är av åsikten att nya lagen är fel med avseende på vilken nivå som borde gälla samt att lagen fortfarnade anser att vissa båtmodeller är olycksbefriade utan att tagit fram fakta.

Admin hit och admin dit. De flesta borde väll redan ha lärt sig att MG är ett forum där få i ledande position går in och påverkar trådarna och MG helst ser lite skandaler för att likt skandalpressen få uppmärksamhet.

En trevlig anda i tråden där direkta personangrepp inte förekommer. Låt det fortsätta så.

 

Den del som inte framkommit så mycket är att de som skrivit lagen inte verkar veta så mycket om sjölivet utan messt hämtat fakta från Aftonbladet mm.

Flera av de friskrivna farkostena borde verkligen haft 0 nivå då de har risker som totalt utelämnats. Jag tänker då på alla båtar av modellen som man övernattar i och där det kan krävas att man under natten måste flytta då vinden vänder och många amatörer inte förutsett detta. De flesta med större erfarenhet i bl.a. denna tråden vet om detta och är redan duktiga på att förtöja på rätt plats och rätt sätt men borde rimligen inse att det finns en hel del amatörer som inte kan detta. För dessa mindre lyckligt lottade så borde boendet i båt varit förenat med alkohol på 0-nivå  så de mitt i natten klarar att ta ut båten igen i dåligt väder för att förtöja på nya plats.

En stor risk för olyckor som man totalt missat.

Ni förespråkare av nya lagen vad anser ni om att lagen har stora luckor?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ropat efter fakta och siffror från oss som tycker att en lag (som givevis måste gälla ALLA på sjön, inkl kanot/kajakförare) är bra och nödvändig, i alla dina motlägg i denna tråd... men har du några siffror på att den verkligen inte behövs? Vi kan plocka fram siffror och annat i oändligeter, och du anser att de inte håller... Vad är det som bevisar motsatsen: att lagen inte behövs?

Frihet, ja... jag tycker själv om att ta mig en nubbe eller en öl på sjön... och det stannar vid just en... om jag inte skall natta över i naturhamn eller gästhamn, då blir det två eller fler :-)... Men om du kan påvisa siffror, källor och fakta om att denna lag är totalt onödig så vill åtminstone jag se dem...

Lev väl, hoppas vi ses till sjöss - och även till lands!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler tas för sjöfylleri              
                                       
  Från den 1 juni i år gäller samma reg-
 -ler för sjöfylleri som i övrig trafik,
  max 0,2 promille alkohol i blodet.   
  Sedan lagen infördes har Kustbevak-  
  ningen tagit 14 sjöfyllerister,      
  skriver Göteborgs-Posten.            
                                       
  Det kan jämföras med åtta personer   
  för hela förra året, bara två första 
  halvåret i år. Hur många som tagits  
  av sjöpolisen under samma period är  
  oklart.                              
                                       
  De flesta som tagits har varit så    
  berusade att de kommer att åtalas för
  grovt sjöfylleri. Samtliga hade över 
  1,0 promille alkohol i blodet.

Taget ur text tv;

Ja det är inget nytt vad gäller nya lagen, för de flesta hade över 1.0 och då fungerade väl den gamla.

Det ända som skiljer är att det blev fler kontroller och fler som togs, rimlig förklaring.

Och det är väl bra, men det är stor skillnad på 0,2 och 1,0 vad är dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...