Anders_St 74 Postad 11 Juni , 2010 Absolut!! Själv dricker jag bara snobbig single-malt whisky på sjön! (Fast lite vin slinker ner ibland också.) Man kan sitta på hytt-taket, styra med fötterna och halsa direkt ur flaskan! Senast ändrad av Anders_St | 11 juni 2010 | 12:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Juni , 2010 Jo det är så de inskränkta här i denna tråd tänker. Men beror säkert på sitt egna hanterande av alkohol. Troligen kan de aldrig dricka lite utan super sig redlösa så fort det blir en flaska på bordet. Det är därför de är så negativa till allt detta. Tragiskt. Tycker synd om er att ni aldrig fick chansen till ett liv med bra förhållningssätt till alkohol. Men vi är många som faktiskt kan hantera alkohol och dricker det inte för att bli fulla utan ser något positivt i att dricka öl eller vin i goda vänners sällskap och gärna med en god bit mat. Vi är även många som kan hantera detta på rätt sätt och skulle aldrig komma på tanken att försöka framföra en båt i högre onyktert tillstånd eller vid förhållande som skulle innebära fara. Vet om att det finns stackare som inte kan hantera detta men jag protesterar mot kollektiv bestraffning. Sjölagen tar redan hand om problemet. Men som vanligt vill ingen ta hand om verkliga problemet utan stiftar bara en ny verkningslös lag. Denna nya lag kommer inte minska olyckorna till sjöss ett smack. Om det är så att några av er anhängare av nya lagen har annhöriga eller själva är alkolister ber jag om ursäkt om mina inlägg har varit stötande. De som är alkolister är det synd om och då bör man hjälpa till så de inte får lida extra utan få allas stöd i sin kamp med att få ett drägligt bra liv. Lyckligt nog har varken jag eller några i av mina anhöriga alkoholproblem eller i onykter tillstånd varit med om någon olycka både på land eller till sjöss, som fegt har framförts av vissa i denna tråd. Skärpning! ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2010 crabfish Om du värnar så om de stackare som är alkoholister, var det bättre att du avhöll dig helt från att dricka sprit, som en solidaritetshandling, i stället för att förhärliga sprihaltiga drycker som du i dina inlägg gör. Om det är några som är inskränkta i denna tråden är det du och dina åsiktsfränder. Det finns ett gamalt talesätt; Där spriten går in - där går vettet ut. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 11 Juni , 2010 Med 0,5 för alla och wc utsläpp utanför land med ett förbud att lämna avföring och toa papper på land. Kan vi bestäma här att ovanstående förslag godtas? Det kan vara ett för oss gällande regel. Senast ändrad av Florina | 11 juni 2010 | 15:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Juni , 2010 Skönt att se att det åtminstone finns någon vuxen kvar på detta forum. Helt otroligt hur det har blivit här. Ett argsint pojkgäng som skäller som bandhundar. Ligger boatlife och moppeforum nere? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Juni , 2010 Snutte då. Själv 50 så pojkgäng tar jag som en komplimang, tackar. ::H:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 11 Juni , 2010 Hirr hirr to that!!! Fanimig bästa inlägget i hela tråden...! NOTE: Redigerat p g a stavfel! Senast ändrad av Keddy | 11 juni 2010 | 15:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Juni , 2010 Näää. 1,5 är bättre. Skämt å sido. Ta tillbaka de gamla reglerna där du faktiskt kunde åka på sjöfylleri vid redan 0,1 om du uppträdde oansvarligt. Jag vill kunna sitta på kobben på midsommar och ta mig ett par snapsar och någon öl till sillen på em och sedan guppa iväg till någon trevlig klubbholme som jag gjort i alla år. Det kommer jag även att fortsätta med även om det kostar mig några tusen i böter. Detta är en riktig skitlag skapad av seglare som enast är dom som är priviligerade att festa på sjön numera. Alltså, gnäll inte på motorbåtar. Det är i segelbåtar man hittar fyllona Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 11 Juni , 2010 Tack Keddy Jag vet inte om det var med ironi men det är inte så svårt tycker jag efter så många inlägg i den här tråden. Jag känner mig ung om så menas men står för det. Senast ändrad av Florina | 11 juni 2010 | 17:09 Senast ändrad av Florina | 11 juni 2010 | 17:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 Juni , 2010 Drick så mycket ni vill, jag skiter i vilket, det är inte mitt liv det drabbar! Jag hoppas att ni som nu för er talan att man ska få dricka under tiden man kör ELLER seglar åker dit för detta och jag hoppas att ni vet att man KAN bli av med körkortet oxå? Har ni tänkt på det? Blir ni av med körkortet KAN ni bli av med jobbet dessutom. Pessimist jag? nej realist. Det är ju trots allt ert eget liv ni råder över själva, jag har ju inte med det att göra, eller hur? Nu tänkar jag inte skriva mer i den här tråden oavsett hur mycket ni tänker provocera till detta. Tack och hej från lilla mej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 11 Juni , 2010 Det är klart att vi ska dricka så mycket vi vill, det kan du inte styra. Men vi alla skall ta och styra det med hänsyn och omdöme och med det klarar vi 0,5 som jag tycker är den gräns som alla borde klara av. Det andra vill jag att du visar en källa för vad du påstår, vad gäller indragande av körkort innan jag tar dina ord. Oftast löst ryckte. Förlorande av jobbet så skulle jag villa se den arbetsgivaren i ansiktet. Jag tror på att människan är tänkande och förståndig. Det är klart att man kan slänga ut sig och säga hej då, men du bör hämta källa och bemöta mina påstående först. Sen säger jag hej då till dig från lilla mig. Jag hoppas inte du åker dit. Realist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 11 Juni , 2010 Saknar fortfarande Källa!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är klart att man kan slänga ut sig och säga hej då, men du bör hämta källa och bemöta mina påstående först. Sen säger jag hej då till dig från lilla mig. Jag hoppas inte du åker dit. Realist Senast ändrad av Florina | 11 juni 2010 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 11 Juni , 2010 Inte ironiskt menat. Vad jag menar är att här har vi en rak linje som tar alla, och inte huruvida båten är snabb eller lång... Att avgränsa som de gjort med storlek eller fart, är totalt huvudlöst, men jag anser att det skall vara en gräns och 0.5 tycker jag verkar ok på sjön... men det skall vara för alla... Sen ställer jag gärna oxå upp på att ha förbud för toapapper med för ända(hupp)målet avsett innehåll som ligger och skräpar på öar... det förutsätter givetvis att fler toaletter/bajamajor ställs ut på öarna... Ställer även upp på att tömma ute till havs... Så ironi var det inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 11 Juni , 2010 Hej alla Måste bara veta om jag fattat crabfish och övriga rätt ? Ta ett par pilsner och ett par glas rödvin och köra bil: No No Grilla på den underbara klippan och ta ett par pilsner och ett par glas rödvin och köra båt: yes yes omg måste bara skriva om detta på moppeforumet (ta dig ett par cider och kör moppe, verkar vara helt OK) eller på Twitter eller FB. Sedan tror jag nog att en berusad 50 hanterar en bil eller båt mycket bättre än en berusad 20 Edit:stvfell Vad tror ni? Senast ändrad av Bregott_22 | 12 juni 2010 | 01:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Juni , 2010 Inte riktigt rätt OBS gäller mig Ta en öl och kör bil, givetvis nej eftersom trafiken innebär att du möter bilar på någon meters avstånd i farter från 50-90 km Dessutom har du opålitliga fotgängare som kan få för sig att passera vägen plötsligt och vinglande cyklister. Bil är alltså lika med 0 promille. Klart Båt ett par pilsen men inget rödvin eller ett par glaas rödvin och inget öl, gäller lite onykterhet och inte vara full. Inse skillnaden. Båt gäller även att om det är många båtar i området sa drar man sig åt andra farleder. Givetvis håller sig utan för trafikerade farleder. Även om båten klarar 30-40 knop så kör man inte fort om man druckit ett par öl. Reaktionstiden försämras och då får man anpassa sig efter detta. Går inte jämför med att köra bil då vägen på vattnet kan var 100 meter bred. Detta gäller givetvis även att vädret är rätt. Det gäller som vanligt att använda omdöme. Hur svårt kan det vara? Idag blåser det ca 20 m/s WSW där jag är och då får båten vara kvar vid bryggan även om jag avser att vara helt nykter men vissa snedvridan seglare ger sig ut i sådant här och blir ett fall för sjöräddningen. De ska testa lite, jösses. Vi som tar ett par öl gör det för att det är trevligt inte för att framkalla fara utan tar hänsn och anpassar vårt agerande. OBS jag vet att det finns flera både seglare och motorbåtsägare som klarar denna typ av väder men knappast alla och ett förbud för att ge sig ut när vädret är tufft skulle säkert ge mer säkerhet på sjön än den nya galna lagen. Det där med moppar och moppeforum kan du stoppa upp på ett trångt ställe och diskutera som en vuxen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 12 Juni , 2010 Jag kunde inte skrivit detta bättre själv!!! Känns skönt att man inte är ensam om att dela denna sunda uppfattning !!!! MVH Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 Juni , 2010 Läste just i tidningen Båtliv att KBV:s sjötrafikhandläggare på västkusten, John Harrysson har en annan åsikt än messerscmittarna här ovan om hur båtfolket sköter sig.... Jag citerar ur tidningen: För västkustens del blir det inte någon utpräglad jakt på 0,2-fyllerister......Det är sällan vi har anledning att ingripa mot båtfolket. Det är ju vanligt folk, ute för att ha trevligt och njuta av båtlivet, och de uppträder med omdöme...... Efter som det tydligen var Mona Sahlin som la motionen om denna idiotiska gräns, så tycker jag att den här bilden kan passa bra i sammanhanget......Den gäller förstås inte den nya promillegränsen, utan handlar mer om hennes partis (och de rödgrönas) vallöfte om att höja skatterna på det mesta....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Juni , 2010 Ni kära förespråkare för nya lagen. Ta er en funderare på om detta är det allvarligaste problemet eller om det bara är ett försök att vara duktig och på ett ekelt sätt slippa undan det jobbiga med de riktiga problemen, precis som de som fått till lagen brukar göra med problem. Gå in på sjöräddnings hemsida och kolla lite över larm. Senaste Vindsurfare i vattnet utanför Bovallstrand. Där blåser nu upp mot 20 m/s. Omdöme eller alkoholproblem? Båtbrand Baggensfjärden, kan vara fyllon men mer troligt någon med dålig ordning på sina grejor. Visade sig senare vara brusten kylvattenslang. Kantrad kanot i Nybroviken, kan vara alkohol men troligen bara okunskap. Här gäller knappast nya lagen. Grundstöt segelbåt vid Vanholmen http://www.sjoraddning.se/karingon/alarm/grundstott-segelbat-vid-vannholmen/ Alkohol, knappast troligt då det blåster kuling på Västkusten och seglare troligen har omdöme att hålla sig nyktra när vädret är tufft. Hur är det med kunskaperna om väder och vad man klarar av? Men här gäller ändå inte nya lagen. En kort bild av nuläget Sitter inomhus med en öl och en jäger samt lite ölkorv och hoppas vädret ska vara bättre imorgon. Dock inte mer onykter än att jag kunnat ta båten en dag då det varit fint väder. Dåligt omdöme? Borde varit lugn och inte skrivit detta inlägg? Glöm dé så lätt går det inte. Lagförslag, alkolås på datorer? mvh ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 12 juni 2010 | 14:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 12 Juni , 2010 Ja man kan fråga sig hur detta beslut och var utredningen begrundar sitt beslut ifrån, när KBV som borde vara den största och mest insatta instansen svarar på det viset. Jag kan säga att han har fullständigt rätt och jag har även hört motsvarande åsikter från andra i KBV samt polisen. Som jag har sagt i tidigare innlägg så uppskattar jag deras jobb att hjälpa och rädda oss sjöfarare. Och plocka bort dom som inte kan hantera sin båt av olika själ bla dom som kör med mer än 0,5 som är min gräns. Låt det vara så. Senast ändrad av Florina | 12 juni 2010 | 20:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 12 Juni , 2010 Länk om detta. Var för fan vuxna och bjud inte era barn på alkohol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 12 Juni , 2010 Jag är för fan vuxen, men jag har omdöme och ansvar för att ta det beslutet själv och det är rätt att vi skall inte inleda våra barn med detta. Men sen så händer det andra saker runt husknuten, är du beredd på det? Hur? Jag såg en så kallade raggarbil som det stog på bakrutan föjande: Skratta inte Svensson din dotter kan ligga i baksätet Ursäkta hakade ur tråden lite. Senast ändrad av Florina | 12 juni 2010 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 Juni , 2010 Inte tror jag att kustbevakningen/sjöpolisen kommer att stå vid vackra naturhamnar och blåsa folk som kommer ut/inseglande. Det här är för att hjälpa dom att skrämma de som åker mellan krog-öar och stan där det ju hänt flera dödsolyckor med motorbåtar de senaste åren i Stockholmsområdet. Olyckligt att den nedre gränsen blev 0,2 och inte 0,5 vilket hade gjort att man kunnat känna sig helt säker att ta en snaps till sill-lunchen (i gott väder). Ska bli spännande att se statistik i höst på hur det blev. Men som sagt - inte tror jag att vi som seglar i frilufts-syfte behöver vara särskilt oroliga. Och att tycka att man inte kan ha roligt utan alkohol är rent infantilt, hoppas verkligen att trådskaparen inte menar det för hans egen skull. Senast ändrad av ciaraud | 13 juni 2010 | 07:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juni , 2010 Hör inte till denna tråd men då vi diskuterar alkohol så blir det säkert så. Undersökningen har begränsningar och saknar viktig delar precis som många undersökningar gör. Beror på vad man vill uppnå med sin undersökning. Om ungdomarna bjuds på alkohol i familjer med problem eller där spriten används för att dricka sig full kan det säkert stämma för då får man se och lära sig ett fel sätt att umgås med öl, vin och sprit. Men om det sker i famlijer med rätt sätt att hantera alkohol så avdramatiseras det hela. Många barn börjar röka, snusa och dricka för att det är förbjudet. En normal del i ungdomars frigörelseprocess från sina föräldrar. Att då ha en sned bild av alkohol där den används för att på fredag supa sig full kan ge en fel bild av hur man ska förhålla sig till alkohol och andra droger. Men det är olika skolor och vår familjs baserar sig på omdöme och naturlig hantering av alkohol och givetvis övriga saker man ska lära sina barn. En viktig del heter ansvar. Men vill man se det hela på sitt sätt så blir en begränsad utredning bara ett bevis på att det man själv anser ska vara rätt. Barn gör inte som man säger barn gör oftast som man själv gör. Att förbjuda dem dricka och sedan själv dricka sig full på sprit är väll att lära dem att det är ok och det krävs att man är vuxen. Blir rätt så jobbigt då de kommer hem första gången och är fulla att övertyga dem om att det man själv gör är fel. Hur svårt kan det vara? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 13 Juni , 2010 Så dom som ligger i vackra naturhamnar gäller inte lagen, eller kanske. Ps jag förstår vad du menar men inte heller. min rubrik till tråden var lite spetsad om du förstår. Jag kommer att uppleva skärgården i fortsättningen också i samma omfattning och i samma rus som den ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juni , 2010 Ja sunt förnuft får råda. Synd att vårt fina Sverige har blivit en liten bit sämre då vi medborgare behöver avstå från en ny meningslös lag. Gäller att se det positiva i allt annat och det går utmärkt, Sverige är fantastiskt. ..Harry.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 13 Juni , 2010 Undomar/alkohol vart lite väl OT kanske. Men barn gör faktiskt som vi säger. alla barn har cykelhjälm. Har föräldrarna det? Barnen har det för där har föräldrarna satt en absolut gräns. Bara som ett ex. Jag kommer alltid försvara gränsdragning. Även där jag har en gräns som vuxen och mina barn får rätta sig efter en annan. (Har förövrigt åkt en del bil med den typen av dekal i bakrutan som nämns tidigare och det är nog inte den miljö jag är mest orolig att min dotter hamnar i. Även om jag kommer hålla mig nykter och jaga mina ungar runt byn och på stan när den risken föreligger. Dvs. inte sitta hemma och tro att jag kan hålla dom från faror genom att dricka lite fint med dom...) Men som sagt, detta var OT och vi vill alla våra barns bästa, det är jag övertygad om. Vad gäller den nya lagen kunde den gärna fått gälla ALLA båtar för mig, men kanske legat på 0,5 så dom som vill dricka sina 2 öl kan göra det. Men skeppare, och ni må vara världsmästare i att lägga till i trånga vikar i storm, med mer än 0,5 vill jag inte träffa på när jag är ute på sjön. Det är väl knappast en mänsklig rättighet att få vara dragen jämt? .Även om det skulle varit skönt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 13 Juni , 2010 Ni som bor i stockholm har ni märkt någon ökad aktivitet på kustbevaknigen o sjöpolisen Har dom syns mer i skärgården en vanligt ?. Midsommar kan nog bli lite mer fart än normalt på dom Mvh Torgny Senast ändrad av Torgny-3055 | 13 juni 2010 | 23:53 Senast ändrad av Torgny-3055 | 14 juni 2010 | 00:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Juni , 2010 Kan bara hålla med.. Allt beror på hur föräldrarna hanterar alkoholen. Barn och ungdomar ser på hur föräldrarna beter sig och följer deras exempel. Råsuper du varje helg kommer med största sannolikhet ditt barn att göra det i framtiden också.. även om du inte bjuder på alkohol just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Juni , 2010 Cykelhjälm var ett bra exempel. Vi vuxna i vår familj använder inte cykelhjälm. Våra barn förbjöd vi när de var mindre att cykla utan hjälm, de blev alltså tvingade att ha hjälm. Tror ni de använder hjälm när de cyklar nu som myndiga ? Knappast. I båten använder vi alltid flytväst (seglarväst). Alla har det. Tror ni det är några diskussioner om att använda den även varma sommardagar? Knappast, alla har på den utan diskussion för de har setta att den använder även vi vuxna. Låt oss undvika att komma in på att barnen skulle vara rädda för att pappa är full i båten, därav flytväst. För då har vi överskridit gränsen för vuxen diskussion. De använder flytväst för det är naturligt att man ska ha det. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Juni , 2010 Man gjorde på 80-talet en undersökning men en mängd ungdomar där man bjöd dom på dryck.En del av drycken var alkoholhaltig och en del var helt spritfri men ungdiomarna fick uppgiften att allt var alkoholhaltig och kollade sedan hur ungdomarna betedde sig. Kontentan av det hela blev den att de ungdomar som hade sett sina föräldrar uppträda berusat i stor utsträckning betedde sig så oavsett om drycken var alkoholhaltig eller inte. De från hem där man inte blev full när man drack alkohol betedde sig mer normalt. Beteenden vid alkoholintag kan alltså till viss del bestå av en förvänta om hur man ska bli.Detta var innan vi visste så mycket om genetisk disposititon för alkoholism. Det här sambandet gör att jag faktiskt tycker att man som förälder har ett ansvar att visa barnen att livet kan vara både roligt och avslappnat utan att man blandar in alkohol. Och att man kan dricka alkohol utan att bete sig illa/konstigt (som barn avskyr) Detta ansvar är ännu större hos oss med genetisk disposition för alkoholism då vi kan vara ganska säkra på att våra ungar har en större risk för att trilla dit. Vi har druckigt vin och drinkar i måttlig mängd men inte bjudit barnen innan de fyllt 18, aldrig köpt ut eller givit bort alkohol till dom (ett barn som inte kommer upp i ett träd är för litet för att klättra upp i det). De har fått tag i det ändå och som andra ungdomar varit fulla ibland men nu i vuxen ålder har alkoholen blivit allt mer oviktigt för dom. Jag tror att det framför allt beror på att vi har visat att man inte så fort man ska ha mysigt behöver koppla ihop det med alkohol för att känna frihetskänslan och kunna slappna av. En bra gåva till barnen tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser